يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۶۷۳۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۱     ۱۲ آذر ۱۳۹۱
بند " میم " وصیت نامه حضرت امام (ره) استناد تجمع امروز انصار حزب الله در مقابل وزارت ارشاد بود که با شعار " زنده باد قانون زنده باد سینما " از سوی مخالفان تجمع حزب الله وارد عرصه جدیدی شد.

به گزارش سرویس رسانه و سینمای بی باک، اعتراضات خیابانی بار دیگر در تهران رونق می گیرد اما اینبار نه برای برای دفاع از یک سیاستمدار و جریان سیاسی بلکه گروهی از نیروهای انقلاب با نام دفاع از ارزشهای اسلامی سعی دارند بر اساس برداشت خود از فیلمی که آنرا مخرب کانون خانواده اسلامی و ایرانی و سیاه نمایی علیه ارزشها می بینند، اعتراضات خود را به گوش مسئولین ارشاد برسانند آنها برای این حرکت خیابانی خود به بند " میم" وصیت نامه حضرت امام (ره) استناد می کنند. آنطرف تر هم جمعی از سینماگران و هواداران فیلم جیرانی به مقابله به مثل با این تجمع پرداخته‌اند. هر دو شعارهایی در دفاع از انقلاب و قانون و ارزشها می دهند و رهگذران را حسابی سرگردان کرده اند که پس درد و مشکلشان بر سر چیست؟!

بنابرگزارشات، تجمع معترضان به فیلم " من مادر هستم" که به دعوت انصار حزب الله از ساعت 11 صبح در برابر وزارت ارشاد اسلامی آغاز شده است با مقابله به مثل جمعی از سینماگران و هواداران فیلم جیرانی تبدیل به صحنه ای برای تقابل دو دیدگاه درباره سینما شده است.


بنا بر این گزارش معترضین به فیلم، با حمل پلاکاردهایی به محتوای فیلم فریدون جیرانی و نیز جریان ابتذال درون سینما اعتراض کردند و اقدام به سردادن شعارهایی در این رابطه کردند.

سخنگوی معترضان در ابتدا با قرائت بند "م" وصیتنامه حضرت امام (ره) تاکید کرد اعتراض خود را اینک آغاز می کنیم این یک تجمع نیست این تحصن است که نسبت به اکران فیلم مبتذل، شنیع و غیر اخلاقی " من مادر هستم" آغاز شده است و تا تعیین تکلیف این فیلم ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه با قرائت بیانیه انصار حزب الله تاکید کرد: اعتراض خود را این گونه نشان داده ایم و اقدام خود را بنا بر وصیت حضرت امام (ره) مصداق امر به معروف مسئولان سینما می دانیم مسئولانی که در مسیری مغایر با اسلام و انقلاب امکانات در اختیارشان را هزینه می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: اعتراض ما تا توقیف و ابطال کامل مجوز ساخت و اکران فیلم‌های غیراخلاقی ادامه خواهد داشت.

پس از این سخنان معترضان فیلم با شعارهایی از قبیل" این فیلم مروج فساد است تعطیل آن برای ما صواب است و " کو عفت، کو غیرت، مسئولان فرهنگی خجالت خجالت" از سخنان سخنگوی خود حمایت کردند.

دقایقی پس از آغاز این تجمع تعدادی از سینماگران با محوریت مسئولین اتحادیه صنفی تهیه کنندگان به خیابان مقابل ارشاد آمده و با طرح شعارهایی به مقابله به مثل پرداختند.


این افراد نیز با سر دادن شعارهایی چون "درود بر خمینی، درود بر سینما" و "خوارج حیا کن، سینما رو رها کن" به مقابله به مثل پرداختند.



شعارهای اصلی مدافعان فیلم جیرانی عبارتند از " سینما سینما حمایتت می کنیم"، " هنرمند با غیرت حمایت حمایت" ، " زنده باد قانون زنده باد سینما" و " جیرانی جیرانی حمایتت می کنیم" بود.

 حبیب‌ کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش، علی سرتیپی، خسرو امیرصادقی، رضا رخشان، عبدالله علیخانی و سیدضیاء هاشمی،‌ حسین فرح‌بخش، سید‌غلامرضا موسوی، منیژه حکمت، فرهاد اصلانی، سعید سهیلی و ... از جمله سینماگرانی هستند که در میان این جمع حضور داشتند.

پس از این سخنان دو گروه به اقامه نماز جماعت ایستادند که امامت نماز گروه سینماگران را سعید سهیلی را برعهده داشت.

بنابراین گزارش اهالی سینما که خود را سینه سوختگان سینما دانسته اند بیانیه ای صادر کردند.

در بخشهایی از این بیانیه آمده است:


ما اهالی سینه سوخته سینما، با گردهمایی در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مواجهه با گروهی که خود را انصار می‌نامند و با الفاظ رکیک از مسئولان فرهنگی و سیاسی نام می‌برند اعلام می‌داریم:

- اگر کسی راجع به فیلمی اعتراض دارد نباید در کف آسفالت خیابان به فحاشی به مسئولان و دیگران به آن بپردازد


- ما اعتقاد داریم اعتراض برابر چند فیلم فقط یک بهانه است و بیشتر اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.



- ما اهالی سینما تا افشای این حقیقت خودجوشانه در این صحنه باقی خواهیم ماند.



بر اساس این گزارش سینماگران پس از ایراد بیانیه محل تجمع را ترک کردند، اما معترضان به اکران فیلم همچنان در محل حضور داشته و به دادن شعارهای خود ادامه می‌دهند.



* حاشیه‌های تجمع:



* تعدادی از افراد نیروی انتظامی در کنار معترضان حضور داشتند و افرادی نیز در این بین دستگیر شدند.



* حبیب ایل بیگی از پشت درهای ساختمان وزارت ارشاد و سیدعلیرضا سجادپور و تعدادی از کارمندان وزرات ارشاد از طبقه بالای ساختمان وزارتخانه و از پشت پنجره‌ها شاهد این تحصن بودند.


به گزارش بی باک، فیلم جدید جیرانی منتقدان و موافقانی متفاوت دارد. عده ای چون فراستی و میرکریمی از فیلم جیرانی تمام قد دفاع می کند اما عده ای از اهالی سینما نیز همچون فرج الله سلحشور نه تنها هیچ نظر مثبتی به فیلم جیرانی ندارد بلکه شخص جیرانی را نیز آدم مثبتی نمی بیند.

فرج الله سلحشور در گفتگو با خبرنگار " بی باک " گفت: تهاجمی که سالهاست علیه بنیان خانواده صورت گرفته ادامه آن به خیانت در خانواده منجر شده است. کسانی که این فیلم را می سازند می خواهند ارکان نظام خانواده را سست کنند.


کارگردان فیلم یوسف پیامبر (ص) افزود: آنها معتقد به اسلام و ارزشهای دینی نیستند. لذا بدیهی است که نگاه به خانواده دینی که باید الگوی همه دنیا شود در این فیلم و فیلم ساز وجود ندارد.

سلحشور درباره شخص جیرانی هم اظهار داشت: این فیلمساز کلاً به مقوله حجاب معتقد نیست. به هیمن جهت خروجی فیلم این فرد مشخص است که با چه نگاهی آنرا می سازد.

وی عنوان کرد: این فرد چون خانواده مؤمن و باتقوا ندیده و هرچه اطراف خود دیده زشتی بوده است، بازتاب درونی خود و اطرافش را به صورت فیلم درمی آورد.

این کارگردان ارزشی سینمای کشورمان همچنین اظهار داشت: علیرغم اکران این فیلم در جشنواره و اعتراض مردم به مشکلات آن، متاسفانه مسئولین باز هم اجازه اکران این فیلم را دادند غافل از اینکه مردم بیدار هستند و از فرمایشات رهبری پیروی می کنند.

سلحشور در پایان درباره تجمع امروز حزب الله در مقابل وزارت ارشاد گفت: این غیرت حزب الله قابل تقدیر است اگرچه از طرف روشنفکران و مصلحت اندیشان این نوع حرکات خشونت و تندی تعبیر شود.

از سوی دیگر مسعود فراستی دیگر کارشناس سینمای کشورمان نظری متفاوت دارد.

مسعود فراستی در گفت وگویی ضمن حمایت از فیلم فریدون جیرانی نسبت به اقدامات خارج از قانون نسبت به آن هشدار داد.


فراستی گفت: به نظرم فیلم من مادر هستم فیلمی است علیه خیانت و روابط بی بند و بار بین اقشار مرفه تازه به دوران رسیده مدرن زده و در واقع شبه مدرن امروز. و مهم ترین فیلم سینمای ایران در این موضوع است و كسانی كه بر علیه این فیلم موضع می گیرند اكثرا فیلم را ندیدند و طبق معمول دارند سیاسی كاری و یاركشی سیاسی می كنند برای زدن این فیلم، مسئله فرهنگ ندارند.

وی در ادامه افزود: فیلم به هیچ وجه مروج بی بند و باری نیست بلكه یك فیلم اخلاقی بر علیه بی بند و باری است و پایان داستان اضمحلال و فاجعه این بی بند و باری را نشان می دهد. من مدافع این فیلمم و فكر می كنم مخالفان عده ای نا آگاه اند كه فیلم را ندیدند و آنهایی كه دیدند اجتماعی فكر نمی كنند وامیدوارم كه دوباره این جو فراقانونی را راه نیندازند و اگر بحثی دارند من حاضرم در هر جا و محفلی بحث كنیم و ببینیم حق با كی است.

حجت الاسلام حمید رسایی نیز دیشب در برنامه هفت حاضر شد و ضمن انتقاد از این فیلم، تجمعات خیابانی را نیز به مصلحت ندانست و گفت: اعتراض به فیلم طبیعی است، این موضع گیری ها از جمله موضع ائمه جمعه تشکل ها ، انصار حز بالله طبیعی است. این افراد حساسیت دارند و شمشیرهای نظام هستند اما در شرایط فعلی اقدامات عملی جایش نیست . وقتی هنرپیشه قلاده طلا راکتک می زنند نباید اعتراض کرد آن هم هنرمند است چرا باید  زیر باد کتک برود و برخی صداها را نمی شنویم.

عضو شورای نمایش همچنین درباره استناد به بند میم وصیت نامه حضرت امام (ره) از سوی تشکل های ارزشی در قبال چنین فیلم هایی گفت: بند «میم» وصیت نامه امام در حال حاضر که مسئولین فعال هستند جایز نیست آن در زمانی قابل اجرا است که مسئولین در غفلت باشند اما کمیسیون فرهنگی، نمایندگان مجلس برنامه می گذارند و ما نمی توانیم بگوییم زمان اجرای بند «میم» وصیت نامه است .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها