يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۷۹۲۵
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۱۶ آذر ۱۳۹۱
روزشمار ایام فتنه-۱۶ آذر
مجید توکلی که عکسش در بسیاری از تجمعات دانشجویی افراطیون به عنوان نماد مقاومت جنبش دانشجویی توزیع می‌شد! احساس خطر کرده و با سرکردن مقنعه و چادر و در دست داشتن کیف زنانه قصد فرار از دانشگاه را داشت که دستگیر شد.

*رجانیوز: مراسم روز دانشجو در دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد اما اصلی ترین تفاوت آن با سالهای گذشته شور و نشاط بی سابقه دانشجویان بود. در بسیاری از دانشگاه های سراسر کشور از جمله تهران، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت و ... دانشجویان انقلابی در برابر افرادی که با نمادهای سبز شعارهایی از جمله "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی"، "بسیجی دروغگو، کارت دانشجویی ات کو" و ... سر می دادند، حاضر شده و با شعارهایی با محوریت استکبار ستیزی، مانع فراموشی ماهیت حقیقی روز دانشجو شدند. اقلیت ساختار شکن در دانشگاه تهران ضمن حمله، سنگ پراکنی و فحاشی به دانشجویان انقلابی، خشم خود را از دانشجویان و شعارهای اصیل انقلابی نشان دادند و در مقابل دانشجویان انقلابی با حضور در برابر سر در اصلی دانشگاه تهران عکسهایی از مسعود رجوی، مریم رجوی، رضا ربع پهلوی، بنی صدر، اوباما، شیرین عبادی و دیگر افرادی که طی ماه های اخیر از اغتشاشات در کشور حمایت کرده بودند را به آتش کشیده و پرچم سبز رنگ بزرگی که بر روی آن «لبیک یا خامنه ای» نگاشته شده بود را بر سر در دانشگاه نصب کردند. در دانشگاه شریف نیز هنگامی که طی اقدامی نمادین تابوت 3 تن از شهدای دانشجوی 16 آذر 32 توسط دانشجویان تشییع شد، اقلیت معترض به دفتر بسیج دانشجویی این دانشگاه حمله ور شدند. در دانشگاه علم و صنعت نیز700 نفر از دانشجویان با حضور در مقابل سردر دانشگاه با اقامه نماز وحدت، برنامه روز دانشجو را برگزار کردند. پس از اقامه نماز، وحید جلیلی سردبیر نشریه راه در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداخت. این در حالی بود که نزدیک به 500 نفر از دانشجویان طرفدار موسوی با حرکت از سمت خوابگاه به سمت سردرد دانشگاه و سردادن شعار نیز تلاش کردند تا به نوعی روز دانشجو را گرامی بدارند! حامیان موسوی که با تعداد زیاد دانشجویان نماز گزار روبرو شده بودند با حرکت به سمت نرده های دیوارهای دانشگاه، و کشیدن سکه و کلید به نرده های دیوار دانشگاه، سر و صدای زیادی را ایجاد کردند. در پایان دانشجویان تجمع کننده مقابل سردر دانشگاه علم و صنعت به قرائت زیارت عاشورا پرداختند و با حضور در مزار شهدای گمنام یاد آنها را گرامی داشتند. در دانشگاه امیر کبیر نیز در حالی که نمایشگاه عکسی به مناسبت 16 آذر برپا شده بود، نزدیک به 400 نفر از دانشجویان با راهپیمایی در صحن دانشگاه از سمت درب حافظ تا ساختمان ابوریحان این دانشگاه شعارهای استکبار ستیزانه و مرگ بر منافق سر دادند. این در حالی بود که طرفداران موسوی نیز با برپایی تریبون آزادی در مقابل دانشکده پلیمر این دانشگاه اقدام به سر دادن شعار و هتاکی نمودند. این تعداد سپس به سمت درب خیابان ولیعصر حرکت کردند. دانشجویان با اجرای تئاتر خیابانی " سخنرانی نیکسون" و سپس اجرای برنامه دومینوی سقوط روسای جمهور امریکا از نیکسون تا اوباما، خروش استکبار ستیزانه دانشجویان شهید دانشگاه تهران را گرامی داشتند.»

 

* بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران بیانیه‌ مشترکی در رابطه با 16 آذر صادر کردند که در انتهای تجمع دانشجویان در این دانشگاه قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به همه دشمنان و بدخواهان ملت انقلاب می‌گوییم که خیال خام نفوذ و رخنه در توده‌های در هم فشرده ملت و در ذهن‌ها و قلب‌های بیدار دانشجویان خیالی خام و خواب پریشانی است که به فضل خداوند تعبیر نمی‌شود و به همه ایشان اعلام می‌داریم که فرزندان خمینی کبیر تا آخر بر سر آرمان‌های آن امام بزرگوار خواهند ایستاد و دستان متجاوز را قطع خواهند کرد.»

 

* شبکه ایران: «مجید توکلی، هدایتگر اصلی اقلیت ساختار شکن در دانشگاه امیرکبیر که عکسش در بسیاری از تجمعات دانشجویی افراطیون به عنوان نماد مقاومت جنبش دانشجویی در میان تجمع کنندگان توزیع می‌شد!امروز و پس از آنکه به ایراد یک سخنرانی ساختار شکنانه و سراسر اهانت پرداخت، در حالی که حضور دانشجویان حزب اللهی و متعهد را پررنگ تر از همیشه دید، احساس خطر کرده و با حضور در دستشویی این دانشگاه ضمن تراشیدن صورت خود و انجام آرایش زنانه، مانتو به تن کرده و با به سرکردن مقنعه و چادر و در دست داشتن کیف زنانه قصد فرار از دانشگاه را داشت، که توسط مامورین انتظامی دستگیر شد. توکلی از جمله عوامل توهین های بی سابقه به مقدسات در نشریات دانشجویی بود. بانیان این نشریات همه را دعوت به همراهی کرده بودند: "دموکراسی و آزادی بدون هزینه به دست نمی‌‌آید و البته در هر فرصتی هم محقق نمی‌شود(!) زمان آن اکنون است و فردا بسیار دیر است باید برخاست و قداست‌های تصنعی و مقدسات مردم‌فریب را ساقط کرد."»

 

* تابناک: «نیروهای انتظامی در دسته‌های سه تا چهار نفره با فاصله کمی از هم در اطراف دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیر و امیرکبیر ایستاده‌اند و همزمان نیروهای موتورسوار نیز در منطقه مستقرند. مغازه‌های حدفاصل میدان انقلاب تا چهارراه ولی عصر تقریبا تعطیل بوده و در اطراف دانشگاه برخی تجمعات محدود لباس شخصی نیز دیده می‌شود. در جلوی ورودی دانشگاه‌ها، دو یا سه مأمور حراست هستند تا از ورود غیر دانشجویان جلوگیری شود. گزارش‌ها حاکی از آن در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران دو گروه از دانشجویان به شعار علیه یکدیگر مبادرت کرده و در چند مورد نیز برخوردهایی میان دانشجویان با یکدیگر رخ داده است. در همین درگیری‌های پراکنده، برخی شیشه‌های دانشکده فنی نیز شکسته شده است. از دانشگاه شیراز نیز خبر می‌رسد، حدود صد نفر بیرون از دانشگاه، مقابل دانشگاه شیراز تجمع داشته‌اند که با شدت گرفتن بارندگی متفرق شده‌اند.

هم چنین در گیریهایی در خیابان دانشگاه به وجود آمده است.خیابان انقلاب حدفاصل 16 آذر تا خیابان دانشگاه عبور عابرین ممنوع است.»

 

* ایرنا: «عده ای از اغتشاشگران که قصد سوء استفاده از آیین ویژه بزرگداشت روز دانشجو را داشتند با تجمع در خیابان های اطراف دانشگاه تهران با نیروهای انتظامی درگیر شدند. جمعی از اغتشاشگران غیر دانشجو با هدف برهم زدن این آیین، قصد ورود به دانشگاه تهران را داشتند. این عده وقتی با ممانعت ماموران نیروی انتظامی و حراست دانشگاه و همچنین برخورد سرد دانشجویان مواجه شدند، با سردادن شعارهایی راهی خیابان های اطراف شدند. چندی نپایید که دیگر خبری از جمع بهم پیوسته اغتشاشگران نبود و آنها به تنهایی یا در گروه های از هم گسسته و کم تعداد در خیابان های اطراف دانشگاه پراکنده شدند.»

 

* فارس: «تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران امروز عصر در مقابل دانشکده داروسازی توسط طرفداران موسوی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. پس از متواری شدن طرفداران موسوی از مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران، آنها به سمت دانشکده داروسازی حرکت کرده و روی پله‌های این دانشکده نشستند و با سر دادن شعارهای تحریک‌آمیز قصد برهم زدن نظم و ایجاد اغتشاش در فضای دانشگاه را داشتند.»

 

* مسعود رجوی، سرکرده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین)، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «این صداى رساى ملت ایران است که اکنون عالمگیر شده است: "مرگ بر اصل ولایتفقیه" ... این نقطه عطفى در تاریخچه شش ماهه قیام بود که از تعمیق انقلاب دموکراتیک و جهش به‌جانب ارتش بزرگ آزادى مردم ایران خبر مى‌دهد. همان راهى که مقاومت ایران و مجاهدان اشرف، بیش از 28سال است آن را کوبیده و درنوردیدهاند. اکنون چشمانداز آن هم بسیار روشن است: "دیکتاتور بدونه، بهزودى سرنگونه" دیگر شعبده جایى ندارد و سخن از انتخابات قلابى در چارچوب یک رژیم سراپا نامشروع در میان نیست. انتخابات در سلطنت مطلقه فقیه هیچ‌گاه چیزى جز یک کاریکاتور و یک نمایش فیلتر شده از سوى شوراى نگهبان ارتجاع بیشتر نبوده است. آرى، مردم و دانشجویان انقلابى، در همه جا اصل نظام را نشانه رفتند. رادیکالیسم و سرسختى همراه با ایستادگى اشرفنشان، خصلت ویژه قیام 16آذر است ... دانشجویان مجاهد و مبارز غلبه کردند. آنها در همه جا خروشیدند که: "بسیجى دروغگو، کارت دانشجوییت کو؟" بار دیگر ثابت شد که قیام سر بازایستادن ندارد. ثابت شد که ترفندها و انواع فریب و دجالیت دیگر اثر ندارد. آن‌قدر که رفسنجانى هشدار داد که "جامعهاى که سه چهار میلیون دانشجو دارد را نمىشود با فریب اداره کرد" ... درود بر دانشجویان انقلابى و اشرفنشان، صداى پرطنین مردم ایران و انقلاب دموکراتیک درقیام 16آذر 1388. درآستانه محرم و عاشوراى حسینى، یکبار دیگر مى‌خواهم به آنها که شبانه بر فراز بامها علیه آخوندهاى حاکم بانگ ا... اکبر سر مىدهند، تهنیت بگویم ... از همین حالا براى استفاده از فرصتهاى محرم، براى آزاد کردن مساجد و مراسم و گردهماییها از ستم ولىفقیه ... طراحى کنید.»

 

* رسول منتجب نیا، قائم مقام مهدی کروبی در حزب اعتمادملی در گفتگو با فارس به بیان ناگفته هایی از جلسه نمایندگان ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری، پس از انتخابات با رهبر انقلاب پرداخت. وی گفت: رهبری در این دیدار فرمودند«از موضوع ولایت مطلقه آن چیزی که برخی تعبیر و تفسیر غیرقانونی می‌کنند، بنده قبول ندارم. بلکه مقصود از ولایت مطلقه به نظر بنده آن است که حتی‌الامکان باید به قانون عمل کرد ولی اگر در جایی گره‌ای کور یا مشکلی پیش آمد که ارکان نظام نتوانستند آن را حل کنند ولی فقیه می‌تواند این مشکل را حل کند که این موضوع بسیار هم استثنایی است.» مقام معظم رهبری در این دیدار تاکید کردند «بنده فوق‌العاده تاکید دارم که حتما مسائل باید از مجرای قانونی حل شده و کار غیرقانونی نباید انجام بگیرد» حتی ایشان در این دیدار به حاضرین خطاب کردند «از من انتظار نداشته باشید که کار غیرقانونی انجام بدهم چرا که من مصر هستم که کارها از مجاری قانونی خود باید انجام شود» ایشان حتی در آن جلسه ولایت مطلقه را هم تفسیر کردند، و فرمودند«مطلقه به معنای قانون‌شکنی و فراقانونی نیست بلکه به معنای این است که در موارد استثنایی و نادر‌الوجودی که هیچ قانونی و هیچ ارگانی نمی‌تواند آن گره را باز کند بتواند آن فرد گره پیش آمده را باز کند.»

 

* سوزان گلاسر دبیر اجرایی نشریه فارین پالسی در گفتگو با رادیو فردا، انتخاب زهرا رهنورد به عنوان سومین متفکر برتر در سال 2009 را نه به دلیل سوابق علمی بلکه به خاطر حضور موثر وی در کمپین انتخاباتی میرحسین موسوی عنوان کرد. وی گفت: «ما معتقدیم آنچه که امسال در ایران و در پی انتخابات رخ داد، توجه دنیا را کاملا به خود جلب کرده است. این رخداد حقیقتا یکی از مهم‌ترین اتفاقات خبری سال اخیر بوده است. از خیلی جهات ما فکر کردیم که خود کمپین انتخاباتی یکی از دلایلی بود که جنبش را در ایران به وجود آورد. اما یک جنبش منشا می‌خواهد و ما منشا این جنبش را در حرکت‌های انتخاباتی موسوی و کمپینش دیدیم. به همین دلیل ما زهرا رهنورد را به خاطر فعالیت‌هایش در این کمپین، در لیست صد نفره قرار دادیم. اما این به این معنی نیست که رهنورد تنها متفکر ایرانی در این جنبش است. این انتخاب برای این بود که بحث و تبادل نظر به بار بیاورد و مردم درباره این اتفاق در ایران، که از مهم‌ترین اتفاقات سال هست، بیشتر فکر کنند.»

 

* ایلنا‏: رحمانی فضلی ‌رییس دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: «مساله گم شدن یک میلیارد دلار که مدت هاست در رسانه ها مطرح شده مربوط به تفریغ بودجه سال 85 است. اعلام این موضوع نیز از سوی دیوان محاسبات نبوده و مساله در مجلس قرائت شده است. در آن گزارش عبارتی تحت عنوان پول گمشده یا اختلاس نبود. نوشته‌اند کسری حساب یا عدم تسویه حساب بین وزارت نفت و بانک مرکزی اما آنچه در فضای انتخابات مطرح شد واژه‌سازی بود از طرف کسانی که با غرض و مرض این کار را انجام می‌دادند. ما این پرونده را مثل همه پرونده‌های دیگر که از هیات عمومی به دادسرا ابلاغ می‌شود به دادسرا ابلاغ کردیم. در دادسرا گفته‌اند عدم واریزی این رقم احراز نشده است. پس برای مختومه کردن ماجرا باید این پرونده به هیات‌های مستشاری ارائه شود. حالا اگر آنها به این نکته رسیدند پرونده مختومه می‌شود در غیر این صورت نیز مسیر خود را طی می‌کند. ما به هیچ عنوان وارد مساله‌ای به نام جرم نمی‌شویم. وقتی می‌گوییم تخلف اشکال در اسناد و مدارک اتفاق افتاده و موضوعات رعایت نشده، این بدان معنی نیست که حتما جرمی به وقوع پیوسته است.»

او در پاسخ به سئوال دیگری در همین مورد مبنی بر علل تناقض گویی در بحث یک میلیارد دلار گفت: «این پول گم نشده است. وزارت نفت می‌گوید این پول را ریالی واریز کرده است اما حسابرس ما می‌گوید باید ارزی واریز می‌شد. دادستان نیز پس از بررسی‌هایش اعلام کرده است که خلاف برای من احراز نشده است. »

 

* فارس: لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در نشست خود با قضات دیوان عالی کشور طی سخنانی گفت: "در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی به جهات سیاسی احساس امنیت می‌کنند آنها تخلفات بزرگی مرتکب شده ولی احساس می‌کنند که در حاشیه امنی هستند ... اینکه مردم ما را در عمل ببینند از مصاحبه و شعار دادن بهتر است لذا باید نسبت به اوضاعی که حاکم است جدیت تام نیز به خرج داد."

 

* بخش خبری 20.30 گزارشی از وقایع 16 آذر در دانشگاه های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و شریف را پخش کرد. در بخشی از این گزارش پاره شدن عکس امام خمینی (ره) در دانشکده فنی دانشگاه تهران پخش شد.

منبع: کتاب 8 ماه نبرد مقدس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها