امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۹۸۰۲۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۱۷ آذر ۱۳۹۱
دستیار ویژه وزیر خارجه ایران از آمادگی کشورمان برای همکاری با کشورهای منطقه در زمینه مقابله با پهبادهای کشورهای فرامنطقه‌یی خبر داد.
به گزارش 598، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: توانایی‌های دفاعی کشور ما به حدی است که با توانایی‌های بومی خود از همه مرزهای‌مان محافظت می‌کنیم. تجاوز به حریم هوایی ایران به عنوان نقض مقررات بین‌المللی و تمامیت ارضی کشور ما در سازمان‌ها و مجامع بین المللی ثبت می‌شود.

او در مورد همکاری ایران با کشورهای منطقه برای انجام اقداماتی در مورد تجاوز به حریم هوایی کشورها از طریق پهبادها گفت: آمادگی داریم در مورد همه موضوعاتی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند با همه کشورهای منطقه همکاری کنیم. راه‌حل همکاری‌های منطقه‌یی را بهترین روش حل بحران‌ها و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه می‌دانیم. در هر بحرانی که در کشورهای منطقه و یا بین آن‌ها وجود داشته باشد از همکاری، تبادل دیدگاه‌ها و رایزنی‌های سیاسی حمایت می‌کنیم.

مهمان‌پرست تاکید کرد: این ظرفیت وجود دارد که کشورهای منطقه با هم افزونی خود بهترین شرایط ثبات، امنیت و توسعه را برای مردم منطقه خود فراهم کنند. یکی از این موارد به تجاوزات به حریم هوایی کشورها از طریق پهبادها برمی‌گردد. اصولا اگر کشوری توانایی دفاع از خود را نداشته باشد حتما مورد تجاوز قرار می‌گیرد و حتما احتمال بروز درگیری افزایش می‌یابد. برای این که از وقوع جنگ، درگیری و بی‌ثباتی جلوگیری کنیم، باید توانایی‌های دفاعی خود را افزایش دهیم. اگر ظرفیت‌های دفاعی کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرد توانایی و اقتدار دفاعی کل منطقه افزایش می‌یابد و این بیش‌ترین شرایط را برای ثبات و امنیت فراهم می‌کند. طبیعی است که همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را در خدمت امنیت منطقه می‌دانیم و آمادگی داریم همکاری داشته باشیم.

وی در مورد پیگیری مساله تجاوز پهبادهای آمریکا به حریم‌ هوایی ایران از طریق سازمان‌های بین‌المللی و به شیوه‌های حقوقی نیز گفت: متاسفانه ساختارهای بین‌المللی به شکلی نیست که حقوق ملت‌ها را تامین کند. این ساختارها مجموعه‌هایی را طراحی کرده است که کاملا در اختیار و کنترل کشورهای غربی قدرتمندی قرار گرفته که خودشان به وجود آورنده بیش‌ترین بحران‌ها هستند و از این سازمان‌های زیرمجموعه هم با اعمال نفوذ سعی می‌کنند به عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنند. پناه بردن و شکایت کردن به ناقضان حقوق ملت‌ها و مقررات بین‌المللی نمی‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد مگر این که با کمک کشورهای مستقل دنیا سعی کنیم آن را ایجاد کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران توضیح داد: به همین دلیل ما پیشنهاد مدیریت مشترک جهانی را دادیم و به همین دلیل است که معتقدیم آمریکا و چند کشور غربی به تنهایی نمی‌توانند دنیا را اداره کنند و خواسته‌های خود را تحمیل کنند و همه بحران‌های موجود را نتیجه مدیریت غلط و یک‌جانبه از سوی آن‌ها می‌دانیم.

او تاکید کرد: آرمان و ایده‌آل ما داشتن یک نظام بین‌المللی عادلانه در جهان است که مانع بی‌عدالتی‌ها و ظلم و تجاوز شود. برای این که این نظام عادلانه به وجود آید باید نوع مدیریت جهانی تغییر کند و همه کشورهای مستقل باید در این مدیریت جهانی مشارکت داشته باشند. این انگیزه ایجاد شده است. همه باید تلاش کنیم در این مسیر حرکت کنیم زیرا متاسفانه نظامی که بر روابط بین الملل حاکم است بر مبنای زور و قدرت کشورها اداره می‌شود؛ نه بر اساس منطق و عدالت.

در سفر زرداری به تهران جزییات فاینانس خط لوله صلح بررسی می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه گفت‌وگو با ایسنا هم‌چنین در مورد سفر آصف علی زرداری به تهران و اهداف این سفر نیز گفت: تبادل هیات‌ها در سطوح بالا نشان دهنده روابط خوب بین کشورهاست. وقتی رفت و آمد هیات‌های دیپلماتیک در سطوح عالی انجام می‌شود حتما تصمیمات جدی و بزرگ گرفته می‌شود و پیامدها و نتایج خوبی در همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی خواهد داشت.

طرف پاکستانی افزایش فاینانس خط لوله صلح تا 500 میلیون دلار را خواستار است

مهمان‌پرست افزود: سفر زرداری به ایران به دنبال سفر احمدی‌نژاد به پاکستان برای حضور در اجلاس دی 8 و سفر وزیر انرژی پاکستان به ایران برای گفت‌وگو در مورد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان و جزییات مربوط به اجرای قرارداد گازی موجود است. این سفر می‌تواند منجر به توافق جدیدی برای فاینانس طرف ایرانی نسبت به اجرای خط لوله صلح در پاکستان باشد که بحث بر سر میزان فاینانس بین دو طرف ادامه دارد. طرف ایرانی آمادگی دارد که حداقل 250 میلیون دلار این پروژه را فاینانس کند ضمن این که خواست طرف پاکستانی این است که این میزان تا 500 میلیون دلار افزایش یابد که این مذاکرات در دست بررسی است اما در هر صورت اجرای هر چه سریع‌تر این خط لوله گازی می‌تواند برای کل منطقه بسیار مفید و موثر باشد.

وی اضافه کرد: پروژه‌های بزرگ دیگری نیز برای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد از جمله واردات گندم مورد نیاز ایران که می‌توان از طریق پاکستان آن را تامین کرد و نیازهای یکدیگر را با کمک هم برطرف کنیم.

انتخاب مشایی برای فعال کردن دبیرخانه جنبش غیرمتعهدهاست

مهمان‌پرست در مورد صدور حکمی از سوی رییس‌جمهور در مورد جنبش غیرمتعهدها برای اسفندیار رحیم مشایی نیز گفت: ایران برای سه سال ریاست جنبش غیرمتعهدها را برعهده دارد. ایران طرح‌های بسیار زیادی برای هر چه فعال‌تر شدن این جنبش و تاثیرگزاری در عرصه‌های بین‌المللی با قابلیت طراحی‌های جدید و اجرایی شدن آن را دارد. ما به عنوان رییس این جنبش برای سه سال باید برای این طراحی‌ها مجموعه‌ای را به عنوان دبیرخانه داشته باشیم و حکم رییس جمهور نیز برای فعال کردن این دبیرخانه است. برای این که از این ظرفیت برای طراحی‌های جدید، خلاقیت‌ها، ارتباط بیش‌تر کشورهای عضو با هم و به ویژه تقویت همکاری‌های اقتصادی بین آن‌ها استفاده کنیم. امیدواریم در دوره‌ای که ریاست آن را برعهده داریم بتوانیم به اندازه این جنبش با 120 عضو و 17 ناظر گام‌های موثری برداریم.

او در مورد برنامه‌های ایران برای برگزاری اجلاس وزراتی این جنبش نیز گفت: در زمان اجرای برنامه‌های اجلاس سران پیشنهادهای مختلفی از جمله برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ و نشست مسوولان اقتصادی و رسانه‌یی این مجموعه نیز مطرح شده بود که نیاز به هماهنگی، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دارد. از طریق کمیته هماهنگی در نیویورک این موضوع‌ها دنبال می‌شود.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا از زمان برگزاری نشست مسکو تاکنون تغییر مثبتی در رفتار 1+5 نسبت به ایران می‌بینید که ایران را نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات امیدوار کند، خاطرنشان کرد: این تغییرات باید در عمل و زمانی که مذاکرات شکل می‌گیرد در نوع ورود به مذاکرات مشاهده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدامات غرب نسبت به در دستور کار قرار دادن تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: همواره تاکید کرده‌ایم که این تحریم‌ها اثر مثبتی نخواهد داشت و هیچ فضای مثبت و سازنده‌ای ایجاد نخواهد کرد. ملت ما ویژگی‌های خاصی دارند و اگر احساس کنند که طرف مقابل‌شان سعی می‌کند فشار آورد که آن‌ها را تسلیم کند و یا از حقوق‌شان محروم کند اثر معکوس در مردم ما دارد. اگر این رویکرد به همین شکل غیرمنطقی بخواهد ادامه یابد، هیچ فضای مثبت، مناسب و سازنده‌ای ایجاد نخواهد شد.

آمادگی کامل برای ورود به مذاکرات با 1+5 داریم

مهمان‌پرست ادامه داد: از آن‌جا که اظهارنظرهای مختلفی توسط کشورهای 1+5 صورت می‌گیرد و اظهار علاقه می‌کنند که این نشست‌ها دنبال شود و ادامه یابد حتما از مذاکرات استقبال می‌کنیم. اما توصیه کردیم که رویکرد منطقی بر آن حاکم باشد. راه رسیدن به توافق می‌تواند به سرعت به دست آید.

وی گفت: از نظر ما اگر حقوق مسلم‌مان در فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز به رسمیت شناخته شود و از داشتن حق غنی‌سازی در محدوده فعالیت‌های صلح‌آمیز بهره‌مند باشیم بقیه نگرانی‌هایی که ادعا می‌شود، به سرعت قابل رفع است و ما آمادگی کامل برای ورود به مذاکرات داریم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در مورد نزدیک شدن اتحادیه عرب به اروپا در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی نیز گفت: همواره سعی کرده‌ایم توجه کشورهای منطقه را به خطر و تهدید اصلی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی جلب کنیم و همواره در مذاکرات تاکید کرده‌ایم که یکی از ترفندهایی که حامیان رژیم صهیونیستی در منطقه دنبال می‌کنند طرح موضوعات تصنعی و حاشیه‌یی برای ایجاد اختلاف بین کشورها است تا موضوع اصلی فراموش شود. مساله جزایر سه گانه ایرانی از نظر ما مساله کاملا روشنی است. جزایر متعلق به ایران بوده، هست و خواهد بود.

او تاکید کرد: اگر مباحثی به صورت متفرقه طرح می‌شود، آن را در راستای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه برای درگیر کردن آن‌ها با هم و ایجاد مسائل حاشیه‌یی و راه نجاتی برای رژیم صهیونیستی می‌دانیم. کشورهای منطقه باید با هوش و درایت نسبت به این فتنه‌ها برخورد کنند و مراقبت کنند که اسیر این فتنه‌ها نشوند. راه‌حل مناسب برای داشتن بهترین شرایط با ثبات، امنیت و پیشرفت و توسعه کشورها در، همکاری‌های منطقه‌یی، کاستن از تنش‌ها و دور شدن از فتنه‌ها و مسائل حاشیه‌یی بی‌اساس است و به جای این باید برای روابط همه جانبه و تقویت و توسعه همکاری‌ها برنامه‌ریزی کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها