يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۸۳۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۱۹ آذر ۱۳۹۱

جوان- سينماهاي حوزه هنري از نمايش فيلم‌هاي غير‌اخلاقي اعلام برائت كردند. جنجال‌ها با انتقاد كارگردانان آثار به شرايط حاكم بر سينما و ضرر و زيان‌هايي كه ناشي از نظارت پر عيب و نقص وزارت ارشاد بر بررسي اوليه فيلمنامه‌ها و صدور مجوز براي ساختشان بود، بالا گرفت. حوزه هنري بر مواضع خود پيرامون عدم اكران چندين فيلم ديگر محكم ايستاد و اين ثبات قدم حوزه هنري به واكنش شوراي صنفي نمايش و تصميمش به اكران برخي فيلم‌ها در سينماهايي به جز سينماهاي حوزه هنري ختم شد. 

پس از آن نوبت به «يك خانواده محترم» رسيد تا شوك غير منتظره‌اي را به سينما وارد كند. اين فيلم با حمايت‌هاي مالي داخلي ساخته شد و اما در قامت يك اثر ضد ايراني در محافل خارجي همچون ۳۰۰ عليه ايران تاخت و سيما فيلم و در درجه دوم صدا و سيما را كه اسپانسر اوليه اين پروژه بودند به شدت زير سؤال برد. پس از آن نوبت به پروژه سينمايي پر هزينه لاله رسيد؛ فيلمي كه با حمايت مالي اسپانسرهاي خارجي و هدايت كارگرداني پر حاشيه وارد جريان رسانه‌اي شد و كارش پس از جنجال‌هاي فراواني كه حتي به مجلس نيز كشيده شد به انصراف كارگردان و عوامل خارجي فيلم ختم شد. اما حاشيه‌هاي اطراف سينماي ايران در سال ۹۱ همچنان ادامه پيدا كرد و ماجراي ناكامي‌هاي سينماي ايران به توقف پروژه‌هاي سينمايي مشكل‌دار همچون «آينه و شمعدان» رسيد. در اين روزها حواشي پيرامون «من مادر هستم» فريدون جيراني و نيز «بي‌خودي و بي‌جهت» عبدالرضا كاهاني دو فيلم تحريمي حوزه هنري در حال اكران در سينماها در حالي كماكان ادامه دارد كه به نظر مي‌رسد هفته پيش رو يكي از سينمايي‌ترين هفته‌هاي مجلس شوراي اسلامي باشد. كميسيون كم‌كار فرهنگي مجلس از يك سو عزت الله ضرغامي را براي ارائه پاره‌اي از توضيحات درباره نقش صدا و سيما در ساخت فيلم ضد ايراني «يك خانواده محترم» به مجلس فراخوانده و از سوي ديگر روند نظارتي ساخت فيلم‌ها را بررسي مي‌كند تا شايد در قدم بعدي وزير ارشاد را به خانه ملت فرا بخواند. 
 
ضرغامي در روز سه شنبه ۲۱ آذر راهي مجلس شوراي اسلامي و كميسيون فرهنگي مجلس مي‌شود آن هم در شرايطي كه برخي اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس اعتقاد بر لزوم بركناري بانيان ساخت اين فيلم توهين‌آميز دارند. از اين حيث به نظر مي‌رسد كه رئيس رسانه ملي در جلسه روز سه‌شنبه كميسيون فرهنگي مجلس راهي جز اثبات سهم ناچيز خود و سازمان متبوعش در اشتباه بزرگ ساخته شدن «يك خانواده محترم» نداشته باشند. 
 
همچنين كميسيون فرهنگي مجلس در روز يك‌شنبه ۱۹ آذر روند نظارتي ساخت فيلم‌ها را در حالي بررسي مي‌كند كه فرايند مرموز رد شدن فيلمنامه «آينه و شمعدان» از فيلترهاي نظارتي و كسب مجوز ساخت و حتي گاف بزرگ ساخته شدن فيلمي چون «يك خانواده محترم» و نيز فيلم‌هاي ديگري چون «من مادر هستم»، «بي‌خودي و بي‌جهت»، «برف روي كاج‌ها» و غيره كه به عقيده حوزه هنري و اكنون انصار حزب‌الله مروج بي‌اخلاقي در جامعه هستند به نوعي عملكرد وزارت و نهاد نظارتي ارشاد را زير سؤال مي‌برد و به نظر مي‌رسد اقدام كنوني كميسيون فرهنگي مجلس كه ناگهان خود را در مقام قضاوت و مرتفع كردن شرايط كنوني سينماي كشور ديده است گام اولي براي تصميم‌گيري درباره احضار وزير ارشاد و فرهنگي اسلامي به مجلس شوراي اسلامي باشد. 
 
بر اساس اين گزارش تا كنون نهادها و شخصيت‌هاي مختلف هنري و سياسي نسخه‌هاي مختلفي را براي حل بحران كنوني سينماي كشورمان تجوير كرده‌اند؛ نسخه‌هايي كه هيچ يك نه تنها احوال سينما را بهبود نبخشيده‌اند بلكه بر هجمه حواشي پيرامون سينما افزوده‌اند اما اكنون بايد ديد نسخه‌اي كه مجلس شوراي اسلامي براي وضع كنوني سينماي كشور مي‌پيچد نيز به همان ميزان بي‌اثر و حاشيه ساز است يا كارگر.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها