أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۹۹۹۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۲۵ آذر ۱۳۹۱
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری از افزایش ذخایر هیدروکربوری کشور شامل نفت، گاز و مایعات گازی در سال جاری خبر داد.
به گزارش 598، محسن خجسته مهر در گفت‌وگو با ایران از افزایش ذخایر هیدروکربوری کشور شامل نفت، گاز و مایعات گازی در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس تازه‌ترین بررسی و محاسبات انجام شده ذخایر نفت و گاز ایران در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. وی با اشاره به این‌که طی ماه‌های اخیر پروژه‌های بسیاری در صنعت نفت اجرا شده‌است، اظهار داشت: بزودی رقم دقیق ذخایر جدید هیدروکربوری ایران اعلام می‌شود. بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده ایران دارای بیش از 153 میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت نفت و بیش از 33 تریلیون متر مکعب گاز است. 

تولید میادین مشترک نفت و گاز افزایش یافت 

معاون وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سؤال که میزان تولید در میادین مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه چقدر است؟ گفت: تولید میادین مشترک نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. 

وی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در میادین مشترک نفتی و همچنین پیشرفت میدان گازی پارس‌جنوبی، میزان تولید این میادین افزایش یافته است. 

خجسته‌مهر توضیح داد: برای مثال میزان تولید از میدان هنگام که با عراق مشترک است طی سال جاری دو برابر شده است. از سوی دیگر میدان مشترک یادآوران نیز در سال جاری به‌تولید رسید. 

پیش از این مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره نیز از افزایش 20‌درصدی تولید نفت در میادین مشترک خلیج فارس طی سال جاری خبر داده بود. بر این اساس تولید نفت از این میادین روزانه 120 هزار بشکه افزایش یافته است که این رقم قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه (1394) 70 درصد افزایش یابد. به‌غیر از میدان گازی پارس‌جنوبی 14 میدان مشترک با کشورهای همسایه در خلیج‌فارس قرار دارد که در سال جاری 8 میلیارد دلار برای توسعه آنها اختصاص یافته است. 

دکل‌های حفاری میادین مشترک 2 برابر شد 

خجسته‌مهر در خصوص آخرین وضعیت میادین مشترکی که هنوز تعیین تکلیف نشده‌است، تصریح کرد: به طور کلی 96‌درصد میادین مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف شده و توسعه آنها در حال انجام است و تنها سه میدان مشترک در خشکی وجود دارد که هنوز قرار دارد توسعه آن منعقد نشده که تا پایان سال جاری قرارداد این میادین نیز بسته خواهد شد. 

این در حالی است که تکلیف تمام میادین مشترک بخش دریایی روشن شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با تأکید بر این که توسعه میادین مشترک اولویت اصلی وزارت نفت است، گفت: در سال جاری تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین مشترک کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل دوبرابر شده است. 

بنابرآمار موجود در حالی که تا پایان سال 89، در مجموع 26 دستگاه دکل حفاری در میادین مشترک نفت و گاز فعال بوده این رقم در پایان سال 90 به 52 دستگاه رسید و تا پایان سال جاری به 70 دستگاه خواهد رسید. به‌گفته خجسته‌مهر از مجموع 12 دکل حفاری اکتشافی کشور 10 دستگاه در میادین مشترک فعال است. 

به اعتقاد وی اجرای برنامه‌های حفاری در میادین مشترک که مهم‌ترین شاخص ارزیابی عملکرد است یک انقلاب حفاری شناخته می‌شود. در حال حاضر 27 میدان مشترک نفت و گاز در کشور وجود دارد که در 24 میدان عملیات توسعه‌ای درحال اجراست. به گفته وزیر نفت با تکمیل تمام میادین مشترک کشور سالانه 400 میلیارد دلار درآمد عاید کشور می‌شود. هم‌اکنون تولید گاز بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران (پارس‌جنوبی) روزانه 300 میلیارد متر مکعب است که با تولیدی شدن 5 فاز جدید 12، 15، 16، 17 و 18، 200 میلیون متر مکعب دیگر به این رقم افزوده خواهد شد. بدین ترتیب با تکمیل تمام فازهای پارس‌جنوبی تولید این میدان به روزانه 770 میلیون متر مکعب می‌رسد که این اتفاق تولید ایران را با قطر برابر می‌کند. 

افتتاح 45 پروژه مهرماندگار تا بهمن ماه 

یکی دیگر از خبرهای خوشی که معاون وزیر نفت اعلام کرد بهره‌برداری 45 پروژه نفتی مهرماندگار در صنعت نفت کشور است. به گفته وی درمجموع 62 طرح مهرماندگار در صنعت نفت کشور تعریف شده است که بایستی تا پایان‌دولت دهم (خرداد 1392) به اتمام برسد که از این رقم 45 پروژه قبل از پایان سال جاری افتتاح خواهد شد. 

هدف یکساله، 9 ماهه محقق شد 

خجسته‌مهر در پاسخ به این سؤال که میزان جذب سرمایه‌گذاری در سال جاری چه میزان بوده است، اظهار داشت: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون میزان جذب سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته به‌رغم تمام محدودیت‌ها مطلوبتر بوده است. 

وی با اشاره به این‌که مطابق بودجه سال 91، تمام سهم 5/14 درصدی شرکت ملی نفت را دریافت کرده‌ایم، افزود: براساس بودجه امسال قرار بود از محل منابع داخلی 10 هزار میلیارد تومان در پروژه‌های نفتی سرمایه گذاری شود که عملکرد نشان می‌دهد تاکنون این رقم محقق شده است. به‌گفته وی به‌طور قطع در مدت باقی‌مانده سال این رقم افزایش خواهد یافت. 

خجسته‌مهر با بیان این‌که این رقم تنها سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت را نشان می‌دهد، گفت: علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌های دیگری از محل ذخایر بانک مرکزی، فاینانس‌های بانکی، اوراق مشارکت و بیع متقابل در صنعت نفت جذب شده است. 

گفتنی است براساس اظهارات وزیر نفت طی سال جاری قرار است در مجموع 40 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که یک جهش تاریخی را نشان می‌دهد، چرا که در سال 90، 30‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت صورت گرفته است. بدین ترتیب با وجود شدید‌ترین تحریم‌ها، میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت کلیدی افزایش یافته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها