يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۶۸۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۶ دی ۱۳۹۱
مهمان‌پرست خبر داد:
رامین مهمان‌پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود صبح روز سه‌شنبه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات تروریستی علیه شیعیان پاکستان گفت: متاسفانه اقدامات تروریستی در کشورهای منطقه جان مردم بی‌گناه را به خطر انداخته است ما از دولت پاکستان انتظار داریم که تلاش بیشتری برای مقابله با تروریسم به خرج دهد و همه کشورهای منطقه برای ریشه‌کن کردن این پدیده شوم باید همکاری کنند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: حتما سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند نقش جدی در بسیج کشورهای منطقه برای مقابله با این مساله داشته باشند تروریسم حاصل دخالت‌های کشورهای خارجی در منطقه است برای دستیابی به اهداف سیاسی خود این پدیده شوم را ایجاد کردند و می‌بایست با کمک کشورهای منطقه این مساله ریشه‌کن شود.

وی درباره بحران مالی خاطر نشان کرد: ما مواضع خود را در آینده نزدیک به شکل دقیق اعلام می‌کنیم اصول سیاست خارجی کشور ما براساس احترام به تمامیت ارضی‌ کشورها است و اینکه گروه‌های مسلح با حمایت کشورهای خارجی ثبات و امنیت کشورها را به خطر می‌اندازند نباید مورد حمایت قرار گیرند همان مشکلی که در منطقه خاورمیانه با آن روبرو هستیم و در سوریه گروه‌های مسلحی مشغول بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور هستند و متاسفانه برخی از کشورهای غربی از آنها حمایت می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما معتقدیم باید ثبات و امنیت برقرار شده و تمامیت ارضی کشورها مورد احترام قرار گیرد و هرگونه مطالبات مردمی از طریق روند دموکراتیک و روش‌های مردم سالارانه تامین شود.

مهمان‌پرست درباره مذاکرات ایران و‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همانطور که در گذشته اطلاع‌رسانی شده بود فردا دور جدید مذاکرات میان نمایندگان کشورمان و آژانس در ایران برگزار می‌شود. این مذاکرات در چارچوب فنی و حقوقی خود دنبال می‌شود نشست‌هایی که تاکنون برگزار شده مثبت تلقی شده است و امیدواریم در این نشست تفاهم کلی حاصل شود همانطور که معاون آقای آمانو، رییس هیات مذاکره‌کننده از طرف آژانس مذاکرات را در گذشته مثبت تلقی کرده بوده و اعلام کرده که می‌توان در این نشست می‌توان به یک توافق جامعی دست یافت.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که برای مذاکرات سازنده آماده هستیم و امیدواریم با به رسمیت شناخته شدن تمام حقوق هسته‌یی کشورمان این مذاکرات هرچه سریعتر به نتیجه برسد و برای اقدامات احتمالی و نگرانی‌هایی که ممکن است به لحاظ فنی وجود داشته باشد آمادگی رفع این ابهامات و نگرانی‌ها را داریم.

مهمان‌پرست همچنین در مورد درخواست سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت پارچین گفت: ما برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بیشترین تلاش‌ها را انجام داده‌ایم ما عضو آژانس هستیم و معاهده ان‌پی‌تی را امضا کرده‌ایم و جز اولین کشورهای بوده‌ایم که این معاهده را امضا کردیم و به آن پایبند هستیم.

وی تاکید کرد: مذاکرات ما و آژانس باید چارچوب حقوقی و فنی داشته باشد و بر این اساس تاکنون نشست‌های مختلفی برگزار شده است. ما از آژانس می‌خواهیم فعالیت‌های ما را به رسمیت بشناسند و طبیعی است اگر آنها نیز نگرانی‌های داشته باشند آمادگی داریم این ابهامات را برطرف کنیم و این در یک مجموعه کامل قابل انجام است ما قبلا هم توافقی با آژانس انجام دادیم که در آن زمان اعلام کردیم همه نگرانی‌ها و سوال‌هایی که آژانس درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان دارد یکجا ارائه دهد و ما نسبت به رفع ابهامات اقدام خواهیم کرد و در ازای حل همه این ابهامات پرونده هسته‌یی ما روال طبیعی خود را باید دنبال کند و مباحثی که درباره فعالیت‌های ما مطرح است پایان یابد با وجود اینکه زودتر از زمان مورد توافق همه سوالات آژانس را پاسخ دادیم و آژانس رسما به رفع ابهامات تاکید کرد اما به توافقی که انجام شده بود عمل نکرد که بهانه آژانس ادعاهای غیر مستند مقامات ‌آمریکایی بود.

وی ادامه داد: این یک تجربه‌ای بود که اگر قرار باشد ما به توافقی برسیم باید طرف مقابل تعهداتش کامل مشخص باشد اگر قرار باشد هر روز راجع به نقطه‌ای از ایران ادعاهایی صورت گیرد و به بهانه آن بخواهند همه مراکز نظامی ما را مورد بازدید قرار دهند و نهایتا هیچ تعهدی نسبت به فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ما نداشته باشند این وضعیت انتها نخواهد داشت.

مهمان پرست تاکید کرد: پارچین منطقه‌ نظامی است و به همین دلیل فعالیتهای خود را ادامه می‌دهد و هیچ ارتباطی به فعالیت‌های هسته‌یی ندارد قبلا دو بار توسط آژانس این منطقه بازدید شده است به هرحال هر بحثی که وجود داشته باشد در نشست مقامات ایران و آژانس بین‌المللی مطرح می‌شود در یک همکاری کامل هم باید حقوق کامل هسته‌یی ما به رسمیت شناخته شود و هم می‌توان نسبت به رفع ابهامات و نگرانی‌ها در چارچوب‌های مشخص به توافق رسید.

مهمان‌پرست همچنین درباره آخرین اخبار مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هفته گذشته ایران پیشنهادات خود را درباره زمان و مکان مذاکرات اعلام کرد و شب گذشته خانم اشمید تماسی با آقای باقری داشتند و در این گفت‌وگوی تلفنی درباره زمان مذاکرات بعدی توافق کردند، البته قرار شد که معاون خانم اشتون در اسرع وقت پاسخ کشورهای 1+5 درباره محل مذاکرات را هم اعلام کند تا بتوانیم مذاکرات را از سر بگیریم و دنبال کنیم.

وی افزود: ما در مذاکرات مسکو همه پیشنهاداتمان را به 1+5 اعلام کردیم آنها فرصت خواستند تا به این پیشنهادات پاسخ دهند و پیشنهادات را مثبت و سازنده عنوان کردند حدود شش ماه از آن تاریخ می‌گذرد و تاکنون ظاهرا آمادگی برای ادامه گفت‌وگوها و پاسخ به پیشنهادات ما را نداشتند امیدواریم هر چه سریعتر به توافق نهایی برسند.

وی در مورد اینکه آیا زمان توافق شده اواخر ژنوایه خواهد بود؟ گفت: موقعی که مکان مذاکرات مشخص شد زمان و مکان را با هم اعلام می کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها