أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۱۴۸۵۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۰۱ اسفند ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راه به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای ایران و 1+5 یک رویکرد منطقی است و قطعا با تهدید و فشار نتیجه نخواهد داشت.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رامین مهمان‌پرست در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران درباره طرح جدید مصر برای حل بحران سوریه، گفت: کمیته چهارجانبه‌ای به پیشنهاد مرسی، رییس‌جمهور مصر در اجلاس سران کشورهای عضو همکاری اسلامی در مکه مطرح شد که این کمیته شامل ایران، ترکیه، مصر و عربستان بود. پیشنهاد مرسی به تدریج به کمیته سه‌جانبه تبدیل شد و نماینده عربستان در این کمیته حضور نیافت.

وی افزود: نشست سه‌جانبه در سطح وزیران خارجه و رییس‌جمهور تاکنون چند مرحله را پشت سر گذاشته و در آخرین نشست در قاهره بین روسای‌جمهور بحث سوریه مطرح شد که مرسی در این نشست پیشنهادی را ارائه کرد و قرار شد بقیه کشورها هم درباره آن نظر دهند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه این طرح دارای ویژگی‌هایی است که ایران هم قبلا در طرح خود ارائه کرده بود، گفت: البته این طرح در دست بررسی است و به محض اتمام بررسی‌ها در اسرع وقت به اطلاع مقامات مصر خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای شبکه خبری العربیه مبنی بر حضور یک کارشناس ایرانی در آزمایش هسته‌یی اخیر کره شمالی، گفت: منبع خبر هیچ اعتباری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران آمادگی بستن فردو را دارد و آیا حاضر است غنی‌سازی را حتی در مقطعی به صورت تعلیق در آورد؟ گفت: نشست‌های ایران و 1+5 به این منظور است تا نمایندگان 1+5 به صورت رسمی نظرات‌شان را اعلام کنند و ایران هم به صورت رسمی پاسخ می‌دهد.

مهمان‌پرست افزود: حدس و گمانه‌زنی قبل از نشست موثر نخواهد بود، آنچه توسط رسانه‌های غربی یا برخی شخصیت‌ها جدای از نمایندگان رسمی 1+5 اعلام می‌شود تا موقعی که به طور مستقیم اعلام نشود قابل بررسی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راه به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای ایران و 1+5 یک رویکرد منطقی است و قطعا با تهدید و فشار نتیجه نخواهد داشت. اگر اقدامات مناسبی را در مذاکرات دنبال کنند باید این اقدامات هم‌سطح، هم‌وزن و در شان طرف مقابل باشد. راه‌حل نهایی، به رسمیت شناختن حقوق کامل ایران است و در مقابل نیز اگر ادعایی باشد با توافق طرفین راه‌حلی که این نگرانی‌ها را برطرف کند ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ این که 1+5 پیشنهاد جدیدی به ایران در مذاکرات آینده در مورد صادرات طلا داده است، موضع شما در این باره چیست؟ گفت: ایران و نمایندگان 1+5 قرار است با یکدیگر نشست داشته باشند و تا قبل از آن هیچ پیشنهاد رسمی داده نشده است. مطالبی که اظهار می‌شود موضوعات رسمی از جانب مذاکره‌کنندگان نیست. باید دید در طول نشست برخورد و رویکرد کشورهای 1+5 با مساله هسته‌یی صلح آمیز کشور ما چگونه خواهد بود و عزم و اراده جدی برای حل آن با رویکرد منطقی وجود دارد یا خیر؟

وی همچنین درباره‌ این که چه موضوعاتی باید در دستور کار این نشست قرار گیرد اظهار کرد: این نشست می‌تواند ظرفیتی برای حل بحران‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. ایران کشوری قدرتمند با ظرفیت‌های بالایی است و می‌تواند در منطقه نقش اساسی در حل بحران‌های مختلف داشته باشد. تاکنون هم به همین شیوه عمل کرده است. این که پیشنهاد طرح موضوعاتی مثل بحرین و سوریه، توسط مذاکره کنندگان در این نشست ارائه می‌شود به دلیل تلاش ایران برای حل بحرانهای منطقه‌ای و یافتن بهترین راه حل برای ایجاد ثبات و امنیت و آرامش در منطقه و کشورهای مختلف است.

مهمان‌پرست درباره‌ی ادعاهای مطرح شده مبنی بر دخالت ایران در کشورهای دیگر و اینکه آیا این شیوه به تخریب ایران در جهان منجر نمی‌شود؟ گفت: ادعاهای مختلفی ممکن است مطرح شود که شاید ریشه اصلی طرح این موضوعات فرافکنی نسبت به مشکلات داخلی کشورها است. به جای این که رویکرد درستی برای شنیدن صدای مردم و برآورده کردن مطالبات آنها داشته باشند سعی می‌کنند با طرح اتهامات مختلف از جمله دخالت ایران در امور داخلی کشورها صورت مساله را پاک کنند.

وی افزود: اگر کشورها به خواست مشروع مردمشان توجه داشته باشند و وقتی مطالبات آنها به شکل مسالمت آمیز دنبال شود به جای سرکوب کردن آنها و اتهام‌زنی به سایر کشورها، مطالبات آنها را برآورده کنند قطعا از اقتدار بالاتری برخوردار خواهند بود. ثبات و آرامش و حمایت مردم از دولت، به رشد و توسعه کشورها کمک می‌کند. طرح چنین موضوعاتی را اقدام نامناسب می‌دانیم و هیچ کمکی هم به حل مشکلات داخلی کشورها نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره‌ اظهارات وزیر کشور بحرین مبنی بر این که ایران با برخی تروریست‌هایی که در این کشور بازداشت شده‌اند ارتباط داشته است، گفت: اظهاراتی که توسط برخی از مقامات کشورهای منطقه صورت می‌گیرد که درگیر با مطالبات مردمی کشورشان هستند راه‌حل مشکلات داخلی آنها نیست. ما اعلام کردیم اگر در کشورهای منطقه مردم مطالباتی دارند باید آنها شنیده شوند و به بهترین شکل ممکن گفت‌وگو صورت گیرد تا خواست مردم محقق شود. ایراد اتهام نسبت به کشورها از جمله ایران هیچ مشکلی از آنها حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: اتهام زدن به کشورها مردم را متوجه می‌کند که عزم جدی برای پیگیری خواسته‌هایشان وجود ندارد اگر اظهارات وزیر کشور بحرین صحت داشته باشد پاسخ آن این است که به جای پرداختن به مسائلی که واقعیت ندارد بهتر است راه حل‌ منطقی و درست برای شنیدن صدای مردم در دستور کار قرار گیرد.

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ مذاکره با آمریکا و این که سیاست‌مداران این کشور با چه شیوه‌ای وارد مذاکرات شوند که حسن نیت آنها ثابت شود گفت: درباره‌ ادعای آمادگی برای مذاکره از سوی مقامات آمریکا چارچوب‌های آن توسط مقام معظم رهبری کاملا روشن و شفاف ارائه شد. دخالت‌های آمریکا در مسائل داخلی کشور ما ادامه‌ دشمنی‌ها علیه ملت ما و ادامه فتنه‌انگیزی در منطقه و حمایت گروههایی که بر علیه منافع ملت اقدام می‌کنند و مصادیق بسیار زیاد دیگری نمونه‌های عدم حسن نیت طرف مقابل است. هیچ نشانه‌ای از این که مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند دست از این اقدامات بردارند دیده نمی‌شود و برای این که حقوق ملت ما را محترم بشمارند و به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند باید اقدام عملی صورت گیرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: نشست آینده‌ نمایندگان ایران و 1+5 فرصتی می‌تواند برای مقامات ایالات متحده آمریکا و کشورهایی که مانع تراشی می‌کنند باشد. کافی است که آنها بپذیرند که کشورهای مستقل حق بهره‌مندی از دانش پیشرفته‌ روز دنیا را برای پیشرفت و توسعه کشورشان در مسیر اهداف صلح آمیز دارد. ایران از دانش هسته‌یی برای اهداف صلح آمیز و رشد و توسعه کشور بهره‌مند می‌شود و این حق مسلم ماست و در کنار تعهداتی است که به معاهده‌ ان پی تی داریم و فکر می‌کنیم همه باید متعهد به خلع سلاح و منع اشاعه باشند. کشورهایی که مدعی فعالیتهای صلح آمیز ما هستند خود مرتکب تخلفات بزرگ شده‌اند و این معاهده را رعایت نکره‌اند. ما برای رعایت تعهدمان در زمینه‌ خلع سلاح و منع اشاعه پیشتاز حرکت بین‌المللی برای از بین بردن همه‌ سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های کشتار جمعی در دنیا هستیم و پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی توسط ما دنبال شد و به وسیله‌ مقامات آمریکایی به خاطر رژیم صهونیستی اجلاس لغو شود.

وی توضیح داد: در کنار این تعهدات ایران حق دارد از دانش هسته‌یی برای اهداف صلح آمیز به شکل کامل بهره‌مند باشد که یکی از این موارد بحث غنی سازی است. اینکه غنی سازی تا چه درجه‌ای صلح ‌امیز شناخته می‌شود بحث فنی است و متخصصین می‌توانند راجع به آن نظر دهند و این که بهره‌مندی از این دانش برای اهداف صلح آمیز حق ما است یا خیر.؟ هم کارشناسان می‌توانند درباره‌ی آن نظر دهند. بنابراین جدای از بحث فنی و حقوقی اگر فشار سیاسی و یا تحمیل مواضع سیاسی بخواهد در دستور کار قرار گیرد به معنای این است که هیچ عزم و اراده‌ای برای رویکرد منطقی وجود ندارد.

مهمان‌پرست اضافه کرد: راه حل بسیار روشن است اگر طرف مقابل قصد نشان دادن حسن نیت دارد باید حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد دست از دشمنی بردارد و در مذاکره در شرایط برابر محترمانه و با حفظ حقوق طرفین وارد شود و در کنار مذاکره تهدیدی دنبال نشود. اگر کشورهای 1+5 مقامات آمریکا ، حقوق هسته‌یی صلح آمیز ما را به شکلی کامل به رسمیت بشناسند حسن نیت آنها را نشان می دهد ما هم برای نشان دادن حسن نیت‌مان راه‌هایی را که مورد توافق طرفین باشد برای رفع نگرانی‌ها و ابهامات احتمالی انجام می‌دهیم. این اقدامات طرفینی ، همسطح و هم وزن و برای رسیدن به نقطه تفاهم و مورد نظر دو طرف می‌تواند باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ ادعای اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عربی، مبنی بر درخواست برای رسیدگی به وضعیت جزایر سه گانه ایرانی در دادگاه بین‌المللی گفت: بهتر است موضوعات اصلی که می‌تواند در جهان اسلام و عرب مورد توجه قرار گیرد مورد بررسی نمایندگان پارلمان عرب باشد. خطر اصلی در منطقه‌ی ما رژیم صهیونیستی است و فتنه‌های آنها برای این است که به اختلافات کشورهای اسلامی منطقه دامن زده شود و کسانی که به جای این که به خطر اصلی رژیم صهیونیستی است بپردازند در فکر دامن زدن به اختلافات و دخالت در مسائل منطقه هستند ناخودآگاه در همان مسیری حرکت می‌کنند که صرفا منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند. بهتر است نمایندگان پارلمانی عربی هم زمانی که دور هم جمع می‌شوند راجع به مسائل اساسی اسلام و عرب که ریشه‌های آن در فتنه‌انگیزی رژیم صهیونیستی است تدابیری بیاندیشند و برای تقویت محور جبهه مقاومت در منطقه تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

مهمان‌پرست درباه‌ اظهارات وزیر خارجه کانادا مبنی بر ابراز نگرانی از روابط ایران، و ونزوئلا نیز گفت: روابط ایران و سایر کشورها از جمله کشورهای موجود در منطقه آمریکای لاتین به ضرر هیچ یک از کشورها نیست . ظرفیتهای بزرگی در کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد و متقابلا ایران نیز ظرفیت‌های بزرگی دارد همکاریهای عمیق و گسترده ما حتما می تواند منافع دولت، ملت و کشورهای منطقه را به دنبال داشته باشد و به هیچ وجه تهدید کننده منافع کشور ثالتی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر کشورهای منطقه آمریکای شمالی از جمله مقامات ‌کانادا از این همکاریها نگران هستند نشان می‌دهد منافع کشورهای مستقل را نمی‌خواهند ببینند و به دنبال تحمیل اراده خود به کشورهای آمریکای لاتین هستند. کشورهای آمریکای لاتین مسیر خود را با حفظ استقلال و بدون پذیرش تحمیل نظرات مقامات آمریکا و کشورهایی مانند کانادا دنبال می‌کنند. بهتر است به جای پرداختن به این موضوعات مقامات کانادا هم به فکر برقراری رابطه خوب با سایر کشورها باشند و از دخالت در مسائل کشورهای دیگر خودداری کنند.

یکی از خبرنگاران در ارتباط با توافق ایران و آرژانتین درباره‌ موضوع آمیا و این که آیا قرار است بر اساس این توافق از مسئولان ایرانی بازجویی شود؟ پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توافق بسیار مهمی میان دو کشور صورت گرفته است پرونده‌ای که سالها با ابهام روبرو بوه است. با توافق طرفین در مسیری قرار گرفته است که نسبت به واقعیتهای آن رسیدگی شود. و در متن توافق‌نامه راه‌هایی که این کار می‌تواند صورت گیرد پیش بینی شده.

وی ادامه داد: اینکه مقامات صهیونیستی از این توافق نگران شده‌اند و دست به تحریم زده‌اند واعلام کردند که اگر این توافق بخواهد دوباره تکرار شود حادثه ترویستی سومی روی خواهد داد و عکس‌العمل مقامات آرژانیتن نشان دهنده‌ی این است که این توافق حتما می‌تواند به حل این مساله کمک کند و روابط بین دو کشور را در مسیر درست خود تقویت کند و فقط رژیم صهیونیستی را نگران کرده است که از این صحنه‌سازی‌های تروریستی در نقاط مختلف دنیا تاکنون به طور مکرر مرتکب شده است.

مهمان‌پرست اضافه کرد: تهدید برای اینکه حادثه جدیدی رخ خواهد داد فقط مقاماتی را زیر سوال خواهد برد که یا از رژیم صهیونیستی هستند و یا با آنها در ارتباطند. این توافق مسیر خود را دنبال می‌کند و هیچ نگرانی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ این که گفته شده توافق بین ایران و آژانس به خاطر یک بند یا یک کلمه نهایی نشده، گفت: آنچه که به دنبال آن هستیم یک تفاهم کامل و مدالیته جدید است که بتواند در بندهای مختلف حقوق ما را به شکل کامل تامین کند و نگرانی‌های آژانس را نیز برطرف کند. پیشرفتهای بسیار خوبی صورت گرفته، توافقات دنبال می‌شود و هر دو طرف عزم جدی برای ادامه مذاکرات دارند و با خوش‌بینی نسبت به رسیدن به یک تفاهم کامل بحث را دنبال می‌کنند. بهتر است صبور باشیم تا این مذاکرات ادامه پیدا کند و در نهایت اگر به توافق کامل برسند جزییات آن به اطلاع همه خواهد رسید.

وی همچنین درباره‌ گفت‌وگوهای ایران و 1+5 و پیشنهادات مختلفی که در ارتباط با آن مطرح می‌شود نیز گفت: تا برگزاری نشست بعدی زمان زیادی نمانده ، مواضع رسمی کشورهای 1+5 و نمایندگان کشور ما به صورت مشخص در این نشست مطرح خواهد شد. چارچوبی که می‌تواند ما را به تفاهم کلی برساند روشن است ، جزییات آن نیز بین مذاکره کنندگان در نشست بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی نامه‌ جمعی از اندیشمندان ایرانی به مرسی، رییس جمهور مصر و طرح برخی از ادعاها مبنی بر رسمی بودن این نامه از سوی مقامات عالیرتبه یا دولت ایران نیز گفت: نامه‌ای که منتسب به تعدادی از اندیشمندان ایرانی برای در اختیار گذاشتن تجربیات کشور مطرح شده است به هیچ وجه جنبه‌ نامه رسمی از طرف مقامات کشور ما را ندارد. ممکن است جمعی از افراد این مساله به ذهنشان رسیده باشد که چنین اقدامی انجام دهند . این نامه اقدام مستقلی شناخته می‌شود که از جانب مقامات رسمی دنبال نشده است و هیچ موضعی هم در قبال آن لازم نیست.

وی اضافه کرد: ممکن است بسیاری از افراد برای کمک به ملت مصر و این که مشکلات پیش رو بعد از پیروزی انقلابشان را بهتر پشت سر بگذارند ایده‌هایی داشته باشند و این ایده‌ها را بخواهند صادقانه در اختیار ملت و مقامات مصر بگذارند. این ارتباطی به موضع دولت ما ندارد. ما همچنان فکر می‌کنیم ظرفیتهای ایران و مصر ظرفیتهای بزرگی است که اگر مورد استفاده قرار گیرد به نفع دو ملت و دو کشور و منطقه خواهد بود و در این مسیر نیز تاکنون حرکت شده است.

مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره‌ سفر فرستاده‌ ویژه‌ امیر کویت به ایران نیز گفت: این مساله طبیعی است ما با کشورهای منطقه روابط دوستانه ای داریم و دائما در رایزنی با آنها هستیم. معتقدیم امنیت کشورهای منطقه با رایزنی، تبادل نظر و نزدیک شدن همکاری‌های کشورهای منطقه سریعتر و بهتر شکل خواهد گرفت. این که بین مقامات ارشد کشور ما و کشورهای منطقه پیامهایی مبادله شود و رایزنی‌هایی صورت گیرد مساله‌ای کاملا طبیعی است که به رشد و توسعه همکاری‌ها کمک می‌کند.

خبرنگار دیگری درباره‌ی پخش اظهارات رضا پهلوی از جانب تلویزیون دولتی چین نیز پرسید که مهمان پرست گفت: این مساله را از طریق سفارت ایران در چین و سفارت چین در تهران پیگیری کردیم. ظاهرا این اقدام موضع رسمی و تصمیم جدی از طرف دولت و یا تلویزیون دولتی چین نبوده است و سهوا از کنترل مدیران آن خارج شده است. حتما هوشمندی در بین رسانه‌های مختلف چین از جمله رسانه‌های ملی آن که روابط خوبی با یکدیگر داریم وجود دارد که به شخصیتهایی که هیچ جایگاهی در بین ملت ما ندارند نمی‌پردازند. این مورد هم مساله‌ای تصمیم‌گیری شده نبوده. ظاهرا این کار با عدم کنترل و نظارت کافی انجام شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها