کد خبر: ۱۱۶۶۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
در حالی که ۱+۵ پیش‌تر می‌کوشیدند در مذاکرات دست بالا را داشته باشند، این بار با رویکردی ملایم‌تر نسبت به قبل وارد گفت‌وگو با ایران شدند که قطعا برخی مسائل داخلی و تحولات بین‌المللی در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، مذاکرات دو روزه آلماتی بعد از انجام دو دور گفت‌وگو با توافق بر تداوم مذاکرات در سطح کارشناسی و سپس گردهمایی دوباره در قزاقستان به پایان رسید.

 

جالب اینجاست که بر خلاف جوسازی رسانه‌ای طرف‌های غربی، آنها در واقع، فاقد ابتکارعمل دیپلماتیک در مذاکرات بودند و صرفا به ارائه پاسخ به پیشنهاد ایران در نشست مسکو اکتفا کردند. در عوض، آنها چارچوب پیشنهادی ایران برای مذاکرات را پذیرفتند که این امر نشان‌دهنده آمادگی کامل تهران برای گفت‌وگو با طرف غربی بود.

به علاوه، برخلاف همه فضاسازی‌های رسانه‌ای به اذعان برخی مقامات غربی حاضر در این نشست، این دور از گفت‌وگوها مثبت و سازنده بوده است.

اما درباره اینکه چه عواملی موجب شد، مواضع طرف غربی در این دور از مذاکرات نسبت به قبل نرم‌تر باشد و خود پیش از شروع گفت‌وگوها پیشنهاد کاهش برخی تحریم‌ها را مطرح کنند، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد.

نخست برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران بود که در آن 120 کشور عضو نم با حمایت از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، حمایت خود را از فعالیت‌های اتمی کشورمان اعلام کردند؛ موضوعی که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی نیز به آن اشاره و پیش‌بینی کرد: این نشست قطعا بر مواضع کشورهای غربی و 1+5 در قبال ایران به و خصوص موضوع هسته‌ای تاثیر خواهد گذاشت.

عامل دیگری که قطعا بر روند مذاکرات تاثیرگذار بوده، برگزاری شکوهمند راهپیمایی 22 بود. البته کشورهای غربی همه ساله نگاه ویژه‌ای به میزان حضور مردم در راهپیمایی دارند، اما این بار آنها در صدد بودند میزان تاثیر تحریم‌های اقتصادی را به عینه در میزان حضور مردمی مشاهده کنند که برگزاری باشکوه و عظمت این راهپیمایی به روشنی پاسخ آنها را داد.

به باور برخی کارشناسان مسائل بین‌الملل نیز شکست اسرائیل در جنگ 8 روزه غزه نیز موجب تثبیت و تقویت قدرت ایران و هم‌پیمانانش در منطقه شد و معادلات منطقه‌ای را به نفع آنها تغییر داد. همین مسئله نیز بدون شک در روند مذاکرات ایران با 1+5 موثر بوده است.

در کنار همه این عوامل، ناکامی پروژه اقدام نظامی برخی کشورهای غربی و عربی علیه سوریه نیز یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در عقب‌نشینی اعضاء گروه 1+5 از مواضع تند پیشین خود در قبال ایران بوده است، به ویژه که آنها در صدد بودند با سرنگون کردن نظام بشار اسد،‌ زمینه را برای اقدامات بیشتر علیه ایران فراهم کنند.

مجموع این عوامل اثر خود را در نشست آلماتی نشان داد. به نظر می‌رسد به خاطر همین مسائل بود که طرف غربی در این دور از گفت‌وگوها پیشنهاد کاهش تحریم‌ها در قبال ایران را مطرح کرد و خواستار اعطاء امتیازات بسیاری کمی از ایران شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها