کد خبر: ۱۱۷۸۱۱
زمان انتشار: ۰۰:۰۳     ۱۵ اسفند ۱۳۹۱

به گزارش 598 به نقل از مشرق، در هفته‌ای که ایران نسبت به مذاکرات با گروه 1+5 ( متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ) در قزاقستان، بازخوردهای مثبتی از خود نشان داده است؛ قطعنامه‌ای مشترک در حمایت از اسرائیل - در صورت اقدام نظامی این رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران - به کنگره آمریکا ارائه شده است.

این قطعنامه به پیشنهاد لیندسی گراهام و رابرت منندز- از اعضای کنگره آمریکا به کنگره ارائه و طی کنفرانس مطبوعاتی در کپتول‌هیل منتشر شد. بنا به گزارش‌ها، نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل ( آیپک ) که هفته آتی در واشنگتن برگزار خواهد شد، بر این قطعنامه متمرکز خواهد بود.

بنا به رونوشتی که در اختیار خبرگزاری اینترپرس سرویس قرار گرفت، قطعنامه غیرالزام‌آور کنگره از دولت ایالات متحده می‌خواهد تا این کشور - در صورت اجبار اسرائیل به اقدام نظامی برای دفاع از خود - در کنار این رژیم قرار گرفته و حمایت‌های دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی لازم را برای دفاع از قلمرو، مردم و موجودیت آن به عمل آورد.

چنانچه سنای آمریکا در این رابطه اقدامی انجام دهد، احتمالاً این پیام به ایران ارسال خواهد شد که مهم نیست در مذاکرات آلماتی چه توافقاتی حاصل شده، [چرا که] آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست و تمایل چندانی به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای ایران ندارد.

هیثر هرلبرت، مدیر شبکه امنیت ملی به اینترپرس سرویس گفت: این قطعنامه بر حمایت قاطعانه از اسرائیل و نگرانی از برنامه‌ هسته‌ای ایران تاکید می‌ورزد؛ این دو مورد، از جمله موضوعاتی است که کسی بر سر آن بحث نمی‌کند.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در زمان تصدی مادلین آلبرات، در ادامه افزود: کسانی که به این قطعنامه رای داده‌اند، از الزام‌آور نبودن آن آگاهند و می‌دانند که هیچ تاثیری بر روند تصمیم‌گیری در زمینه امنیت ملی ایالات متحده نخواهد گذاشت؛ ولی ممکن است کشورهای خارجی چنین برداشتی از آن نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: نشان دادن توانایی انعطاف آمریکا در تصمیم‌گیری، هم زمان با احتمال پیشرفت مذاکرات از اهمیت به سزایی برخوردار است.

گروه 1+5 این هفته در آلماتی از موضع سال گذشته خود مبنی بر توقف، تعطیلی و انتقال [ذخایر اورانیوم ایران] کوتاه آمده و از ایران خواست تا ضمن تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم، ذخیره خود را به سوخت هسته‌ای تبدیل کرده و به جای تعطیلی دائم تاسیسات فردو، اصلاحاتی در تجهیزات آن صورت دهد.

دیپلماتی آمریکایی به المانیتور گفت: این امر علاوه بر افزایش نظارت آژانس انرژی اتمی، منجر به برداشته شدن بخش اندکی از تحریم‌ها خواهد شد، البته این بخشودگی بر تحریم‌‌های کنونی بخش مالی و نفتی ایران تاثیری نخواهد داشت.

سعید جلیلی نیز در همین رابطه اظهار داشت: برخی نکات مطرح شده در پیشنهاد گروه 1+5 نسبت به گذشته واقع‌بینانه‌تر است... و علی‌رغم وجود راهی طولانی برای دستیابی به نقطه مطلوب، ما این حرکت را گام مثبتی ارزیابی می‌کنیم.

کلسی داونپورت، کارشناس منع تکثیر در انجمن کنترل تسلیحات به اینترپرس سرویس گفت: دلایلی وجود دارد که می‌توان با احتیاط، به نتایج مذاکرات آلماتی خوشبین بود.

وی افزود: در صورت صحت این اخبار، گمان می‌رود که اصلاح طرح پیشنهادی، نشان دهنده حرکت به سوی موضعی موقتی و متعادل‌تر برای مدنظر قرار دادنِ نگرانی‌های اصلی طرفین است. خواست اصلی ایران، رهایی از تحریم‌ها و خواست اصلی گروه 1+5 محدود کردن ذخیره اورانیوم ایران تا حد 20 درصد فعلی است.

احتمال عدم واکنش ایران به این قطعنامه غیرالزام‌آور- که روز پنج‌شنبه به کنگره ارائه شد- بسیار بعید به نظر می‌رسد. بنا به گزارشات رسیده این کشور در نشست آتی ( در شانزدهم ماه مارس در استانبول ترکیه ) پاسخ خود را به پیشنهادِ تعدیل شده گروه 1+5 اعلام خواهد کرد.

جمال عبدی، مدیر سیاست‌گذاری شورای ملی ایرانیان آمریکا به اینترپرس سرویس گفت: چنانچه سنای آمریکا در رابطه با قطعنامه پیشنهادی اقدامی انجام دهد، احتمالاً این پیام را به ایران ارسال خواهد شد که مهم نیست در مذاکرات آلماتی چه توافقاتی حاصل شده، [چرا که] آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست و تمایل چندانی به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای ایران ندارد.

وی افزود: در حالی که تهران در بحبوحه مذاکرات با چنین اقدام تحریک‌آمیزی مواجه می‌شود، دقیقاً همان سناتورها و همان سازمان‌های حامی قطعنامه مزبور، از همین استدلال‌ها برای توقف مذاکرات بعدی با ایران استفاده خواهند کرد.

این قطعنامه، پس از لایحه مورد حمایت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا - برای تعیین خط مشی ایالات متحده در ممانعت از دستیابی ایران به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای و گسترش و تشدید تحریم‌های فعلی علیه ایران، به کنگره ارائه شده است. هرچند این لایحه، متفاوت با اظهارات قبلی باراک اوباما در خصوص تعهد آمریکا به ممانعت از تجهیز ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.

لایحه "ممانعت از هسته‌ای شدن ایران" از سوی "اد رُیس" و "الیوت انگل" ( از جمله اعضای مجلس نمایندگان آمریکا ) به کنگره آمریکا ارائه شده و هدف آن محدود کردن دسترسی تهران به پول نقد - از طریق هدف قرار دادن ذخایر تبادلات خارجی این کشور، اعمال محدودیت شدید‌تر علیه داد و ستدهای مالی با ایران و قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی - اعلام شده است.

گری سیک، استاد دانشگاه کلمبیا و از جمله اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در دولت‌های فُرد، کارتر و ریگان در همین رابطه به اینترپرس سرویس گفت: هرچند سخنی از آن به میان آورده نمی‌شود، ولی هرزمان که ایالات متحده محدودیت شدیدتری را علیه ایران اعمال کرده، تهران با افزایش خواسته‌های خود پیرامون برنامه‌ اتمی‌اش به آن واکنش نشان داده است.

وی افزود: دور جدید تحریم‌ها در این موقعیت و پس از وقفه‌ای هشت ماهه در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 می‌تواند هرگونه پیشرفتی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

در حالی که خوشبینی‌های‌ محتاطانه‌ای نسبت به نتایج مذاکرات آلماتی ابراز شده، عوامل گوناگونی بر روند سیاسی جاری تاثیرگذار خواهد بود.

رابرت ایی. هانتر ( از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر ) نیز به اینترپرس سرویس گفت: واقعاً تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، کاری غیر از تعیین زمان مذاکرات نمی‌توان انجام داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها