أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۲۹۸۶۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
مناظره مدیرعامل خبرگزاری فارس با مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، عصر روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد و طی آن موضوعاتی چون رابطه دولت و حلقه انحراف مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش 598به نقل از خبرگزاری فارس، مناظره سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس با مجید امیدی‌شهرکی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، عصر دیروز در محل تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

شهرکی: ایرنا بر اساس دموکراسی شکل گرفته و رسانه مردم است

در ابتدای مناظره، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه ایرنا تنها خبرگزاری است که به یک واسطه توسط رأی مردم اداره می‌شود، گفت: برخی خبرگزاری‌ها نیز هستند که توسط یک طیف یا یک نهاد خاص مدیریت می‌شوند و در حقیقت مطالبات بالادستی‌های خود را دنبال می‌کنند.

امیدی‌شهرکی با بیان اینکه خبرگزاری ایرنا براساس دموکراسی شکل گرفته و بر همین اساس مطالبات اساسی مردم را دنبال می‌کند، تصریح کرد: ایرنا موظف است که از دولت مستقر دفاع کند و لذا هر دولتی که سر کار باشد، ایرنا وظیفه خود را مطابق با آن دولت که برخاسته از رأی مردم است دنبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید امانتدار باشند، گفت: ما در عملکرد خود بررسی می‌کنیم که آیا امانتدار خوبی برای مردم هستیم یا خیر؛ اما برخی رسانه‌ها که مثلاً برای نهاد امنیتی هستند، مطالبات بالادستی‌های خود را پیگیری می‌کنند.

موسوی: قضاوت درباره مردمی بودن رسانه به عهده مخاطب است

سیدنظام‌الدین موسوی در واکنش به کنایه تلویحی مدیرعامل ایرنا که می‌گفت ایرنا تنها خبرگزاری برخاسته از رای مردم است،تاکید کرد: قضاوت درباره یک رسانه و عملکرد آن به مخاطب بازمی‌گردد.

وی افزود: متعلق بودن یا نبودن یک رسانه به مردم یک امر انتزاعی است؛ اما اینکه ما به هر دلیلی یک نهاد را که زیرمجموعه دولت است متعلق به مردم بدانیم و بگوییم بقیه اینطور نیستند، قابل نقض است.

موسوی با بیان اینکه همه نهادهای بودجه‌گیر از سیستم به نوعی برخاسته از رأی مردم محسوب می‌شوند و رهبری نیز در این کشور برخاسته از رأی مردمند، تصریح کرد اینگونه ارزیابی کردن موضوعات درست نیست و چنین منطقی دقیق نیست.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در توصیف رسانه مردمی گفت: رسانه مردمی آن است که بتواند از نگاه و گفتمان و مشکلات مردم سخن بگوید و آنها را به صورت واقعی منعکس کند.

وی افزود: هر چند بنده نیز قبول دارم سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی درست نیست اما اینکه بخواهیم بگوییم شهر در امن و امان است و هیچ خبری وجود ندارد و صرفاً برخی اخبار را برای مسئولان منتشر کنیم تا دولتی که منتخب مردم است مورد نقد قرار نگیرد، صحیح نیست.

شهرکی: برخی خبرگزاری‌ها اخباری ویژه را به طور عادی منتشر می‌کنند

مدیرعامل ایرنا در واکنش به سخنان موسوی با متهم کردن رسانه‌های منتقد دولت به سیاه‌نمایی، گفت: در ایرنا بخشی به نام اخبار ویژه وجود دارد که طی آن اخبار مربوط به مشکلات و کمبودها در اختیار مسئولان نظام قرار می‌گیرد تا آنان راه حلی برای این مشکلات بیابند اما متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها این خبرهای ویژه را به تیتر اول خود تبدیل می کنند.

امیدی‌شهرکی افزود: برخی خبرگزاری‌ها برای جذب مخاطب بیشتر به دنبال جنجال آفرینی و تنش آفرینی هستند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه مناظره، با اشاره به مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها گفت: رسانه‌های عمومی‌تر، مخاطبان بیشتری نیز دارند و موظفند به همین نسبت بخش‌های عمومی‌تری را پوشش دهند.

موسوی افزود: اینکه ما نباید چون مخاطب خود را فرهیخته تلقی می‌کنیم، هیچ خبری در نقد مسئولان منتشر کنیم، درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه یکی از نشانه‌های مردمی بودن رسانه‌ها، طبقه‌ای نبودن و عدم انحصار آن به یک قشر است یادآور شد: ما می‌بینیم در سطح کشور بین خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و سایت‌ها میزان مخاطبان مختلفی وجود دارد.

موسوی: نمی‌توان بدون نقد وضع موجود به آینده نگاه کرد

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه فضای نشاط و امید زمانی در بین مردم ایجاد می‌شود که رسانه‌ها و مردم بتوانند حرف خود را مطرح کنند، تصریح کرد: اگر وظیفه رسانه‌ای تبیین اقدامات انجام شده از سوی یک نهاد باشد، بر آن حرجی نیست و باید بر همین اساس کارش را درست انجام دهد اما نباید همه رسانه‌ها را در یک چارچوب دید.

موسوی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود نقد وضع موجود است و نمی‌توان بدون آن نگاه به آینده داشت؛ هر چند در نقد نباید بداخلاقی و توهین وجود داشته باشد.

امیدی‌شهرکی در پاسخ به اظهارات موسوی مبنی رعایت اخلاق، گفت: متأسفانه شماها اتهامات زیادی به دولت وارد کرده‌اید، اما وقتی مشخص می‌شود اتهام‌تان دروغ بوده نه تنها عذرخواهی نمی‌کنید بلکه بر اشتباه خود تأکید دارید.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با تأکید بر رعایت مسائل اخلاقی در عرصه خبررسانی گفت: ما باید ببینیم سلوکی که حضرت امیر(ع) داشت چه بوده است؟ آیا این رفتار ما که به دولت بیشترین تهمت را می‌زنیم و حتی به پدر و مادر یک نفر تشکیک وارد می‌کنیم مطابق سیره حضرت زهرا(س) است؟

وی اضافه کرد: ما معتقدیم اگر اسلام را خوب معرفی کنیم همه دنیا مسلمان می‌شوند؛ لذا هر کسی که ما و تفکر ما را قبول کند اگر آمریکا هم باشد او را می‌پذیریم.

شهرکی: استفاده ابزاری از مقدسات قابل قبول نیست

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه گروهی به اسم دین به اسلام و ولایت تهمت می‌زنند، اظهار داشت: استفاده ابزاری از مقدسات و نظرات رهبری قابل قبول نیست، برخی فکر می‌کنند رهبری همواره باید سپر بلا و اشتباهات آنها باشد در حالی که باید بدانند مردم همه چیز را می‌دانند.

وی با انتقاد از آنچه سانسور بیانات مقام معظم رهبری درباره دولت در برخی رسانه‌ها خواند، تاکید کرد: امروز شاهدیم فرمایشات سلبی مقام معظم رهبری دیده و در رسانه‌ها به آن پرداخته و فرمایشات وحدت آفرین ایشان سانسور می‌شود.

امیدی‌شهرکی ادامه داد: امروز به جای تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب، برخی تریبون‌ها تنها به تفسیر و تعبیر آن می پردازند.

مدیرعامل خبرگزاری دولت، جایگاه ولایت فقیه را مقدس دانست و گفت: وقتی سخن از رهبری به میان می آید عده‌ای ایشان را آسمانی می پندارند و ظلم بزرگی را در این جهت انجام می دهند.

وی افزود: این عده جایگاه ولایت فقیه را نمی شناسند؛ در حالی که اگر فردی کتاب شرح اسم را بخواند متوجه خواهد شد که آقا فردی عادی است و ایشان با تهذیب نفس به این جایگاه رسیده‌اند که امروز مایه فخر دنیا هستند.

موسوی: رئیس‌جمهور انتظار پخش پرچم‌گردانی تبلیغاتی را از سیما نداشته باشد

سیدنظام‌الدین موسوی در ادامه این مناظره به رویکردهای مردمی احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: احمدی‌نژاد تاکنون به جاهایی رفته که فرماندار نیز به آنجا نرفته و این کارهای بزرگ قطعا دیده می‌شود اما در دور چهارم سفرها باید ثمره سه دور گذشته برداشت شود در حالی که رئیس‌جمهور با فردی که رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد است، همراهی می‌کند و در عین حال انتظار دارد رسانه ملی این موضوع را پخش کند که این استفاده ابزاری از سفرهای استانی است.

وی با بیان اینکه سفرهای استانی در بین مردم حریم مقدسی دارد که نباید آنها را آلوده کنیم، یادآور شد: نخبگان و مردم می‌گویند پرچم‌گردانی مشایی کنار رئیس‌جمهور چه مفهومی دارد؟ این موضوع باید در دولت بعدی نیز مورد توجه قرار گیرد.

موسوی در ادامه با بیان اینکه مباحثی همچون امام زمان(عج) دستمایه مسائل سیاسی شده است، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم نباید از امام زمان(عج) اسم برد اما دیدیم رئیس‌‌جمهور در پیامی که به مناسب درگذشت چاوز داد، گفت یقین دارم چاوز به همراه حضرت مهدی و حضرت مسیح بازمی‌گردد؛ این یقین از کجا به دست می‌آید؟

مدیرعامل خبرگزاری فارس، این کار را استفاده ابزاری از مقدسات دانست و اظهار داشت: معتقدم در حق چاوز ظلم شده است؛ چرا که او در بین مردم اعتبار داشت و به عنوان فردی ضدامپریالیسم شناخته شده بود.

موسوی افزود: در شرایطی که اعراب منطقه حاضر به حمایت از فلسطین نبودند، چاوز با اسرائیل برخورد کرد؛ لذا معتقدیم احمدی‌نژاد با عبارت‌هایی که برای او به کار برد، باعث وهن او شد و چاوز در گور لرزید.

وی با بیان اینکه چاوز مرد محترمی بود و نیازی نداشت ما درباره او بگوییم او روزی رجعت خواهد کرد، گفت: این دیگر اتهام‌زنی و اختراع خبرگزاری فارس نیست و هر کس اظهارات رئیس‌جمهور در مورد چاوز را شنید، در این باره حداقل تأمل کرد.

موسوی با بیان اینکه رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه ‌ابتدا باید یک فرد اجرایی باشد، گفت: احمدی‌نژاد زمانی که می‌خواست کابینه خود را معرفی کند گفت رئیس‌جمهور نظریه‌پرداز نیست و تاکید کرد ما آمده‌ایم کار کنیم.

شهرکی: اتهامات به دولت نسنجیده است

مدیرعامل ایرنا نیز با بیان اینکه اتهاماتی که به دولت وارد می‌شود نسنجیده است، افزود: آقای موسوی به راحتی مدیریت دولت را زیر سؤال می‌برد اما باید تحریم‌هایی که متوجه دولت هاشمی و دولت خاتمی بود را با تحریم‌هایی که در زمان احمدی‌نژاد شده با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدامیک سخت‌تر بوده است.

امیدی‌شهرکی افزود: قضاوت در مقابل اقدامات دولت باید متناسب با فشار تحریم‌ها باشد نه اینکه افراد هرچه دلشان بخواهد بگویند و توجهی نداشته باشند که فشار تحریم‌های بی‌سابقه علیه ملت ایران چقدر بوده است.

موسوی: ایستادگی در برابر شورای امنیت مستلزم برنامه برای حل مشکلات است

سیدنظام‌الدین موسوی در ادامه با اشاره به مسئله گرانی خودرو تصریح کرد: بنده منکر فشارها و تحریم‌ها نیستم اما وقتی در برابر آمریکا و شورای امنیت صحبت کردیم باید آمادگی حل این مسائل را داشته باشیم و رسیدگی به این امور از وظایف دولت است و قطعا رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در این عرصه سیاه‌نمایی نکرده‌اند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی تحریم شده است، به تحریم‌های دوره هاشمی و قضیه میکونوس اشاره کرد و یادآور شد: عارف و تاج‌زاده بارها گفتند زمانی که ما دولت را از هاشمی تحویل گرفتیم موشک‌ها به سمت ایران نشانه رفته بود و حتی در دولت خاتمی با وجود مطرح شدن گفت‌وگوی تمدن‌ها، آمریکا ایران را محور شرارت خواند.

وی با بیان اینکه دولت در مسئله تحریم‌ها گرو‌کشی می‌کند،‌ ادامه داد: بنده با افراد مختلفی در رده‌های متفاوت حتی در دولت صحبت کرده‌ام و آنها به اتفاق گفته‌اند تحریم‌ها ولو در حالت سنگین نیز 30-20 درصد در کشور اثر دارد. از این رو مردم از رئیس‌جمهور انتظار کار اجرایی و مدیریت صحیح دارند. اما در حال حاضر نسبت به مسائل اساسی کشور بی‌توجهی می‌شود.

موسوی بر همین اساس به بسته نشدن بودجه تا قبل از عید اشاره کرد و گفت:‌ در حالی که تا دو سال قبل بودجه تا آخر سال بسته می‌شد اما در دو سال اخیر بودجه به بعد از عید موکول شده است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به بحث هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح کرد: در بخش یارانه‌ها مسئله اصلی تولید است؛ دولت شهر به شهر می‌گردد و می‌گوید می‌خواهیم یارانه‌ها را تا 250 هزار تومان افزایش دهیم در حالی که اگر بخواهید کشور را به یغما ببرید، خیلی بیشتر از این هم می‌توانید یارانه بدهید ولی آیا یارانه‌ها فقط برای پول دادن به مردم است و نباید به بخش تولید توجه کرد. هر چند گفته می‌شود در یارانه‌ها هیچ درصدی به بخش تولید اختصاص داده نشده است.

موسوی با بیان اینکه پول نفت به مزایده گذاشته شده است و اگر یارانه تا 250 هزار تومان افزایش یابد، حامل‌های انرژی حداقل 10 برابر خواهد شد، خاطرنشان کرد: این درست که ایران فقط تهران نیست اما کشور هم فقط روستاها نیستند و چرخ تولید باید بچرخد. چرا که نفت بالاخره یک روز به پایان می‌رسد.

شهرکی: تحریم‌های دوران هاشمی و خاتمی با تحریم‌های اخیر قابل مقایسه نیست

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در ادامه مناظره گفت: امروز کشور با تحریم‌ها و فشارهای زیادی مواجه است و دولت تمام تلاش خود را برای حل مشکلات انجام می‌دهد اما متاسفانه برخی تصور می‌ کنند که باید همچنان دولت را مورد اتهام و تهمت قرار بدهند.

شهرکی ادامه داد:‌ مثلاً در مقوله بنزین آقایان بروند و ببینند که اگر دولت تدبیر نمی‌کرد چه می‌شد؟ قبل از دولت آقای احمدی‌نژاد ما چند پالایشگاه داشتیم و الان چند پالایشگاه داریم؛ کیفیت بنزین فعلی با کیفیت بنزین گذشته چقدر فرق می‌کند. برخی می‌گفتند اگر بنزین تحریم شود پمپ بنزین‌ها به آتش کشیده خواهد شد و بر همین اساس آمدند نیرو جمع کردند تا از پمپ بنزین‌ها حراست کنند اما دولت مدبرانه رفتار کرد به طوری که مشکل به راحتی حل شد.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند نقاط مثبت دولت را ببینند، تاکید کرد: برای برخی که توپخانه خود را به سمت دولت گرفته‌اند متاسفیم، این افراد بدون در نظر گرفتن شرایط فکر می‌کنند باید با تمام قدرت دولت را مورد هجمه قرار داده و نقاط برجسته دولت و خدمات دولت را کمرنگ کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر جذب حداکثری تاکید داشته‌اند، گفت: جذب حداکثری به این معنا نیست که ما هر کسی را که نظرش را قبول نداریم حذف کنیم و تمام اتهامات ممکن را به وی وارد کنیم. اینگونه رفتارها خلاف نظر مقام معظم رهبری است.

سیدنظام‌الدین موسوی در واکنش به برخی اظهارات امیدی‌شهرکی درباره لزوم جذب حداکثری و تحمل افراد مخالف، گفت: جذب حداکثری، تحمل افراد مخالف و عدم تهمت ‌زدن را همه پذیرفتند اما این موضوع باید در یک تراز بالاتری بررسی شود؛ از کارهای رسانه‌ای در دنیا افشاگری است و در برابر آن رسانه فرد می‌تواند شکایت کند.

موسوی: پخش فیلم در مجلس چه تناسبی با اخلاق دارد

وی به اقدام رئیس‌‌جمهور در پخش یک فیلم ویدئویی در مجلس اشاره کرد و گفت: اینکه رئیس‌ جمهور در مجلس فیلمی درباره موضوعی که ارتباطی با دستور کار مجلس نداشته را پخش می‌کند از لحاظ قانونی و حقوقی قابل ایراد است چرا که به فردی تهمت وارد شده و اگر آن اتفاق افتاده بود باید به دستگاه قضا ارائه می‌شد و در غیر این صورت نباید در این سطح نشان می‌دادند.

شهرکی: فیلم پخش شده در مجلس، حق مردم بود نه حریم خصوصی

مدیرعامل خبرگزاری دولت با رد اظهارات موسوی درباره عدم احترام رئیس‌ جمهور به حریم‌ خصوصی افراد، گفت: آن فردی که در آن فیلم صحبت می‌کرد و می‌گفت به برادرم می‌گوییم، حلش‌ می‌کند، چه چیزی را حل می‌کند جز حق و حقوق مردم را. آنجا حریم خصوصی نبود، حریم مردم بود آنها وارد حریم مردم شدند و رئیس‌جمهور نمی‌توانست سکوت کند.

وی افزود: البته در آن جلسه، رئیس‌جمهور نمی‌خواست فیلم را پخش کند و حتی پیشنهاد کرد آن فیلم در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد اما خودشان خواستند فیلم پخش شود.

شهرکی گفت: درباره جلسه استیضاح نباید فراموش کرد که مقام معظم رهبری اصل استیضاح را رد کردند و این در حالی بود که برخی نمایندگان اصرار داشتند باید استیضاح صورت بگیرد.

موسوی: حمایت از کاری که رهبر انقلاب آن را گناه خواندند با ولایتمداری همخوانی ندارد

موسوی با اشاره به تاکید شهرکی به توجه به بیانات مقام معظم رهبری، گفت: تعجب می‌کنم از اینکه آقای شهرکی بر توجه به بیانات مقام معظم رهبری تاکید می‌کند و در عین حال از اقدامی که مقام معظم رهبری آن را گناه و خلاف قانون دانستند دفاع می‌کند! این اقدام با ادعای ولایتمداری همخوانی ندارد و بهتر است بدانید که آقا بیانات رئیس‌ جمهور را خلاف اخلاق و قانون و شرع دانسته‌اند.

وی در واکنش به تاکید شهرکی بر سیاه‌نمایی‌های اقتصادی برخی رسانه‌ها، گفت: رئیس‌جمهور در موضوع افزایش سکه و دلار خیلی راحت گفت پیامک خبرگزاری فارس قیمت‌ها را افزایش داده است. اگر رسانه‌ای در این تراز مؤثر باشد باید پیامکی بزند تا قیمت‌ها دوباره پایین بیاید؛ اقتصاد باید منطق داشته باشد.

موسوی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات شهرکی درباره جذب و نگاه رحمانیت یادآور شد: شما از دایره جذب و نگاه رحمانیت و نگاه علوی و فاطمی سخن می‌گویید اما نوع برخوردی که با وزرای همین دولت صورت گرفت رحمانی نبود؛ وزیری که از سوی جمهوری اسلامی به کشور دیگری رفته بود در حین صحبت عزل شد. آیا این موضوع اخلاقی است؟

وی در ادامه با بیان اینکه خیلی از مراجع و آقایان در انتصاب وزیر زن مخالف بودند اما آقای رئیس‌جمهور با استدلالاتی که وهن محسوب می‌شد شخصی را به عنوان وزیر بهداشت منصوب کرد گفت، اما بعد از سه سال ما دیدیم که این موضوع تمام شد و در حالی که استدلال کرده بودند وزیر زن می‌تواند کاربرد خاص خودش را در وزارت بهداشت داشته باشد، ایشان را عزل کردند؛ خب آیا اکنون دیگر کاربرد ندارد؟

شهرکی: خانم وزیر سیاسی‌کاری می‌کرد، آقای وزیر مدام در سفر بود

امیدی‌شهرکی در واکنش به انتقاد سیدنظام‌الدین موسوی از نحوه برکناری تنها وزیر زن کابینه گفت: برخی چیزها هست که ما نمی‌توانیم بگوییم و آقای احمدی‌نژاد هم به حرمت بانوان اجازه مطرح شدن آن را نداده است اما همین‌قدر بدانید که خانم وزیر در حوزه سلامت، سیاسی‌کاری می‌کرد و این برای مردم بسیار خطرناک است.

وی درباره متکی نیز گفت: در شرایط کنونی که اوضاع سوریه متلاطم است به اندازه‌ای که آن آقا وزیر خارجه بوده ما سفیر و دیپلمات پناهنده شده نداشتیم؛ برکناری وزرا بر اساس تعهدی بوده که آنها با رئیس‌جمهور داشته‌اند. مثلا آقای وزیر خارجه مدام با پول مردم در سفر بود و مشخص نبود که حاصل سفرهایش چیست؟ ایشان رفت سنگال قرار بود دوشنبه بیاید تا تودیع شود اما نیامد و خبر برکناری‌اش منتشر شد.

شهرکی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها باید اخلاق را رعایت کنند، تاکید کرد: متاسفانه مقدسات موجب سوء استفاده سیاسی برخی افراد شده است.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه ملت ایران به اعتقادات و مقدسات خود حساس هستند، گفت: برخی برای کوبیدن دولت به هر وسیله‌ای حتی استفاده از مقدسات دست می‌زنند در حالی که باید روزی به این موارد پاسخ بدهند؛ آقایان در پدر و مادر یک فرد تشکیک کردند و تهمت وهابی، بهایی و منافق را به وی وارد کردند. آیا نباید پاسخگو باشند؟ آیا نباید توصیه مقام معظم رهبری در توجه به نقاط قوت دولت را رعایت کنند؟

موسوی در واکنش به اظهارات شهرکی سفرهای استانی را یکی از نقاط قوت دولت فعلی برشمرد و تصریح کرد: ما معتقدیم این سفرها نباید تبدیل به سفرهای انتخاباتی شود.

وی خاطرنشان کرد: آقایی که نزد رئیس‌‌جمهور عزیز است، از او می‌توان به عنوان یک شخص حقیقی دفاع کرد اما حضورش در سفرهای استانی هیچ جایگاه قانونی ندارد که برای وی پرچم‌گردانی صورت می‌گیرد. این موضوع غلط است.

موسوی ادامه داد: سؤال این است اگر مشایی می‌تواند در کنار رئیس‌جمهور پرچم‌گردانی کند چرا دیگران نتوانند؟ مگر ایشان چه کاره است؟ حالا اگر یک برنامه خارجی بود توجیه داشت اما برنامه‌های داخلی توجیه دارد؟!

مدیرعامل خبرگزاری فارس به همایش ورزشگاه آزادی اشاره کرد و گفت: واقعا می‌توانستند با امکانات وسیع بیت‌المال از طریق ویدئو کنفرانس از آن افراد تشکر کنند، هر چند در خبرها آمده بود آقایی که قرار بوده برای وی تبلیغ شود به استادیوم رفته است و در حالی که بنابر این بود که این اتفاق بیفتد اما با فشار رسانه‌ها این موضوع صورت نگرفت.

وی با اشاره به کاهش استقبال مردم در سفرهای استانی تصریح کرد: مردم نسبت به خدمتگزاران خود و شخص رئیس‌جمهور علاقه دارند اما اگر بخواهند مردم را تحقیر کنند آنها نمی‌پذیرند.

موسوی: مشایی چه‌کاره است که پرچم‌گردانی می‌کند

موسوی ادامه داد: نکته درستی که در صحبت‌های آقای امیدی شهرکی بود بحث اخلاق و عدم استفاده ابزاری از اعتقادات است؛ اما به صورت مشخص سؤال بنده این است که مشایی چه سمتی در دولت و نظام دارد که باید در سفرهای استانی پرچم‌گردانی کند و این سؤال مردم از احمدی‌نژاد است. چرا می‌خواهند بگویند من کنت مولاه فهذا فلانی‌ مولا!

شهرکی: از مقدسات برای هجمه به دولت استفاده نکنیم

شهرکی با انتقاد از اظهارات موسوی گفت: آیا این درست است که ما برای افرادی که در نوروز خدمت شبانه‌روزی به مردم کرده‌اند، لوح تقدیر پست کنیم؟ چرا تقدیر از خدمتگزاران را سیاسی‌ می‌دانید؟

وی در واکنش به انتقاد موسوی از پرچم‌گردانی مشایی و بیان این کنایه که «می‌خواهند بگویند من کنت مولاه فهذا فلانی مولا» تأکید کرد: متأسفم از اینکه آقای موسوی مقدسات را مسخره می‌کند. بنده و امثال آقایان، انگشت کوچک و تار موی اهل بیت هم نمی‌شویم. این چه ادبیاتی است که به کار می‌بریم؛ حالا آنها که می‌گویند بحث پوتین و مدودوف مطرح است به کنار اما اینکه از مقدسات استفاده کنیم درست نیست. ما باید به مقدسات احترام بگذاریم.

موسوی با بیان اینکه من کنت مولاه را به عنوان مثال مطرح کرده و در مثل مناقشه نیست، تاکید کرد: بنده هم حرف آقای شهرکی را تایید می‌کنم که ما تار موی اهل بیت هم نمی‌شویم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، به دعوت وزیر خارجه کشورمان از دوستان کشور سوریه برای حضور در ایران اشاره کرد و ادامه داد: احمدی‌نژاد در آن دیدار یک کلام در مورد سوریه صحبت نکرد و فقط در مورد انسان کامل صحبت کرد. در حالی که ورود به بحث‌های انتزاعی همچون انسان کامل و مدیریت جهان در جایگاه رئیس‌جمهور نیست.

وی یادآور شد: بسیاری از مراجع در حال حاضر به دلیل اینکه کسی که سواد مشخصی در تئوری‌پردازی ندارد اما به این عرصه ورود کرده است، ناراحت هستند. از این رو ما از رئیس‌ جمهوری می‌خواهیم که مسائل و مشکلات را حل کند.

موسوی: پیامک فارس درباره ارز دروغ بزرگی بود

در ادامه این نشست، دانشجویان سؤالات خود را موسوی و شهرکی پرسیدند که موسوی در پاسخ به این سؤال که آقای نقدی گفته اگر اتفاقات سال ۸۸ رخ نمی‌داد موسوی امروز رای می‌آورد، تاکید کرد: بنده این خبر را ندیده‌ام اما باید ببینم این مطلب در چه فضایی مطرح شده است و کانتکس تحلیل ایشان چه بوده است. تحلیلی که راجع ‌به این موضوع مطرح بوده این است که اگر آن آقایان اتفاقات سال ۸۸ را به وجود نمی‌آوردند و حالا کاندیدا می‌شدند شاید می‌توانستند از رأی مردم برخوردار باشند اما بنده پیشگو نیستم و نمی‌توان در عرصه سیاسی با قطعیت سخن گفت.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا وابستگی فارس به یکی از نهادهای کشور صحیح است یا خیر،‌ گفت: مبدع این موضوع احمدی‌نژاد بود که در سخنرانی مشهور خود گفت فارس متعلق به یک نهاد امنیتی نظامی است که منظورش سپاه بود؛ اگر وابستگی به سپاه وجود داشته باشد بنده به آن افتخار می‌کنم و این مایه سعادت است چرا که طبق فرمایش امام راحل اگر سپاه نبود، کشور هم نبود البته بنده به عنوان مدیرعامل فارس افتخار پاسدار بودن را ندارم اما عضو بسیج بوده‌ام و هستم و به آن هم افتخار می‌کنم. از این رو خبرگزاری فارس ثبت شرکت‌ها شده و هیئت مدیره دارد؛ ما با بسیج و سپاه ارتباط داریم و به این افتخار می‌کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید چرا فارس در یک روز تعطیل پیامک قیمت دلار را داد، تصریح کرد: پیامک دادن در روز تعطیل همان نکته‌ای است که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد و بنده قسم می‌خورم این حرف نادرست است.

وی در این خصوص توضیح داد: اواخر سال ۹۰ قیمت ارز بدون اینکه هیچ دستگاهی پاسخگو باشد در حال افزایش بود و همه رسانه‌ها طبق عرف معمول قبل از اعلام شورایعالی امنیت ملی، قیمت سکه، ارز و بورس را منتشر می‌کردند اما در روز رحلت حضرت رسول‌الله(ص) یک خبرگزاری وابسته به دولت گفت که سکه یک میلیون و دلار دو هزار تومان شده است و لذا ما در پیامک فارس گفتیم برخی رسانه‌ها در روز تعطیل در مورد قیمت سکه و ارز خبرسازی کردند و بنده اسناد این موضوع را برای رئیس‌جمهور فرستادم اما نمی‌دانم چه اصراری دارد بگوید فارس در این قضیه مقصر بوده است.

موسوی در خصوص ورود هاشمی و خاتمی در عرصه انتخابات اظهار داشت: بعید می‌دانم هاشمی و خاتمی در انتخابات حاضر شوند و اطرافیان آنها نیز معتقدند این دو نمی‌آیند. دلیل اینکه در دموکراسی برای انتخابات زمان تعیین کرده‌اند گردش نخبگان است لذا ورود این آقایان منتفی است.

این فعال رسانه‌ای گفت: ممکن است به کسانی که در سال ۸۸ در مقابل نظام ایستادند اجازه ورود به انتخابات داده نشود چرا که آنها بر اساس تجربه کار خودشان را به خوبی انجام ندادند اما اصلاح‌طلبان می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند و از این رو جهانگیری،‌ عارف و کواکبیان در حال حاضر مطرح هستند و حزب کارگزاران و عبدالله نوری نیز بر روی جهانگیری به اجماع رسیده‌اند.

وی بازگشت به عقب و رفتن به سراغ افراد قدیمی را نوعی نازایی در این جریان دانست و گفت: البته هر کس از راه برسد و کاندیدا شود را قبول ندارم اما تعدد کاندیداها ناظر به حضور نخبگان جدید و نوزایی است.

موسوی تکرار حرکت‌های خیابانی از جنس فتنه ۸۸ را به دلیل تجربه سیاسی و اجتماعی و هزینه‌هایی که در این مسیر داده شد غیرممکن دانست و افزود: امیدواریم انتخاباتی آرام و با نتیجه مطلوب مردم رقم بخورد.

این فعال رسانه‌ای در بیان انحرافات مشایی که مورد سؤال یکی از دانشجویان بود، گفت: در حال حاضر نمی‌خواهم به صورت مبنایی وارد این بحث شوم اما انحراف حلقه انحرافی دولت ناظر به انحراف آنها از آرمان‌های اولیه دولت است و این در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی نیز دیده می‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان که چرا فارس در سال ۸۸ از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد، توضیح داد: فارس در انتخابات ۸۸ نه به صورت مصداقی بلکه گفتمانی از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد و یکی از دلایل انتقاد ما به احمدی‌نژاد نیز انحراف از مبانی اولیه است. در طراز بالا نیز مقام معظم رهبری از گفتمان دولت حمایت می‌کردند و از طرف دیگر حلقه انحراف خیلی در دولت نهم بروز نداشت هر چند رگه‌هایی از آن دیده می‌شد اما باید بگویم بسیاری از مطالبی که درباره مشایی دنبال می‌شد از کانال فارس و خبرگزاری‌های اصولگرا بود.

موسوی در پایان با اشاره به شکایت مشایی از وی در سال ۸۶ یادآور شد: با این وجود ما تا آخر از دولت نهم حمایت کردیم و در عین حال تندترین مباحث به عملکرد رحیمی را نیز اصولگرایان داشتند. در نهایت نیز مقام معظم رهبری خطاب به دولت فرمودند مشایی را بردارید.

شهرکی: پولشویی ادبیات خاص خودش را دارد

امیدی‌شهرکی نیز در پایان مناظره در پاسخ به سؤالی درباره مفاسد اقتصادی دولت، با بیان اینکه پولشویی در ادبیات اقتصادی تعریف خاص خودش را دارد، خاطرنشان کرد: آقایانی که بحث ۳ هزار میلیارد را پولشویی خواندند باید پاسخگو باشند. متأسفانه در یک اتحاد نانوشته همه علیه دولت متحد شده‌اند اما باید بدانند اتهاماتشان باید ثابت شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در پاسخ به این سؤال که ارتباط احمدی‌نژاد با امام زمان چقدر است، تاکید کرد: ارتباط احمدی‌نژاد با امام زمان همانند ارتباط همه شما با امام زمان است.

وی تصریح کرد: احمدی نژاد دولت خود را با دعا برای امام زمان آغاز کرد اما متاسفانه برخی که آنروز احمدی نژاد را تشویق می‌کردند امروز او را به دلیل ذکر نام امام زمان متهم می‌کنند.

شهرکی: کاندیدا معرفی‌ می‌کنیم اما خودکشی سیاسی نه

دانشجویی از مدیرعامل ایرنا پرسید آیا دولت در انتخابات آتی کاندید خواهد داشت یا نه که شهرکی در پاسخ گفت: بله، ما شخصی را در شأن ملت ایران و به موقع خودش معرفی خواهیم کرد تا آرمان‌های ملت ایران را دنبال کند اما خودکشی سیاسی نخواهیم کرد.

مدیرعامل خبرگزاری دولت با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد برای رهبری و شورای نگهبان تعیین تکلیف کند، تصریح کرد: متأسفانه همه توپخانه‌های رسانه‌ای به سمت دولت فعال شده‌اند در حالی که آقای احمدی‌نژاد با تمام وجود در حال خدمت به مردم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۸
۸
خبر گزار ی فا رس با این مد یریت جدید انچه از دستش بر می امد در مخالفت با دو لت و مطالب ر است و د رو غ نسبت به دو لت و حتی اتهامات بی سند داد چی شد نتیجه اش چه شد پا سخگو یی در قیا مت !
پاسخ
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲
۰
آقای شهرکی واقعا انسان خود ساخته ایست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
چرا متن گزارش مناظره را از خبرگزاری فارس کار کردید؟
متن ایرنا مگه چش بود؟
شما هم با فارسید ...
پاسخ
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اگه احمدی نژاد گرانی آورده - باعث فساد اقتصادی شده - در کل باعث خراب شدن ایران شده به تعبیر خبرگزاری فارس و همکارانشون چرا امروز میترسن که احمدی نژاد یکی رو معرفی کنه ؟ چرا مترسید که حتی یکی کنارش باشه ؟ بله بطن مردم همه چیز رو میدونن ولی عده ای دوست دارن که از حاشیه قدرت دور نشن ولی احمدی نژاد طی هشت سال دفاع مقدسی داخلی کرد .
بله دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد دوره هشت سال دفاع مقدس داخلی باید نام بزارن .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها