أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۵۴۲۱
زمان انتشار: ۲۱:۵۸     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
10 روز نفس‌گیر برای کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به اتمام رسید و اسامی کسانی که به ماراتن نهایی پاستور راه یافتند دقایقی پیش بعد از اعلام نظر شورای نگهبان توسط وزارت کشور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مدت پنج روز ثبت‌نام در وزارت کشور حدود 477 نفر برای ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه کردند که از این میان 37 نفر آن‌ها چهره‌های نسبتا سرشناس سیاسی بودند.

در مورد برخی از این افراد سرشناس ثبت‌نام کننده در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از همان ابتدا می‌توانستیم حدس بزنیم که با توجه به نداشتن شاخص‌های رجل سیاسی و آن‌چه که در قانون اساسی در مورد ویژگی‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری ذکر شده این افراد مورد تایید شورای نگهبان قرار نخواهند گرفت که البته برخی از آن‌ها با درایتی که به خرج دادند و با اطلاعی که بعضا از ردصلاحیت‌شان در شورای نگهبان کسب کرده بودند در طی روزهای گذشته از کاندیداتوری استعفا دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به محمدحسن ابوترابی‌فرد، لنکرانی، داوود احمدی‌نژاد، رامین مهمان‌پرست، علی‌اکبر جوانفکر و ... اشاره کرد و آخرین فردی که پس از سوت پایان و معلوم شدن کاندیدای اصلی اعلام انصراف داد، علی‌احمدی بود.

در مورد برخی دیگر از این سیاسیون مطرح حاضر در این رقابت به ویژه دو نفر آن‌ها - مشایی و هاشمی رفسنجانی - از مدت‌ها قبل حرف و حدیث‌هایی در مورد ردصلاحیت آن‌ها وجود داشت به نحوی که در روزهای اخیر این گمانه‌زنی‌ها شدت یافته بود و حتی تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار ردصلاحیت دوتن از این کاندیداها شدند.

از جمله افراد مشهوری که از روزهای نخست ثبت‌نام و حتی قبل از آن مباحثی در مورد تایید یا ردصلاحیت آن وجود داشت و از سوی برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌شد که نتواند از فیلتر شورای نگهبان بگذرد و برهی رسانه‌های اصولگرا دائم بر طبل آن می‌کوبیدند؛ اسفندیار رحیم‌مشایی بود و امروز با اعلام نظر شورای نگهبان این تحلیل به حقیقت پیوست.

او که در روز ثبت‌نام به همراه احمدی‌نژاد به ستاد انتخابات برای ثبت‌نام مراجعه کرده بود در روز دوشنبه هفته جاری در دیداری در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر این‌که اگر ردصلاحیت شوید چه اقدامی انجام خواهید داد؟ گفت: ما از مسیر قانون حقمان را پیگیری خواهیم کرد.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: ما برای خودمان یک صلاحیت کامل و کافی قائل هستیم که اگر این‌گونه نبود، اصلاً در انتخابات حضور پیدا نمی‌کردیم.

مشایی همچنین اظهار کرد: من روز ثبت‌نام، قبل و بعد از آن هم گفتم، اگر صلاحیت بنده احراز نشود، از مسیر قانون حق خود را پیگیری خواهیم کرد و این به معنای شلوغ‌کاری نیست، چراکه معتقد هستیم با شلوغ‌کردن مملکت، اتفاقی نخواهد افتاد.

رییس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد تاکید کرد: مملکتی که ولی فقیه دارد، ظلم را برنمی‌تابد و ما از این مسیر، حق‌مان را خواهیم گرفت.

با توجه به ردصلاحیت مشایی، لاجرم او و یارانش همان‌طور که از قبل اعلام کرده‌اند از مسیر قانونی خواسته خود را برای تجدیدنظر پیگیری خواهند کرد.

از دیگر کاندیداهایی که با اعلام ردصلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان تعجب افکار عمومی برانگیخته شد، گرچه برخی از رسانه‌های نزدیک به جریان راست افراطی با انتشار برخی از اخبار تلاش داشتند که افکار عمومی را برای این موضوع آماده کنند اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.

هاشمی رفسنجانی که در طی روزهای اخیر سه بیانیه صادر کرده و در بیانیه‌های خود در مورد برخی از تخریب‌ها هشدار داده تاکنون در مورد اینکه اگر از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شود چه اقدامی انجام خواهد داد اعلام‌نظر نکرده است. گرچه از زمانی که در برخی از سایت‌های نزدیک به جریان اصولگرا اعلام کرده بودند که هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت شده است برخی از افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی از مذاکره با شورای نگهبان در این ارتباط خبر داده بودند.

از دیگر افراد مشهوری که دیگر در ماراتن پاستور جایی ندارند می‌توان به سعیدی‌کیا، کواکبیان، زاکانی، محمدباقر خرازی، منوچهر متکی، صادق واعظ زاده، احمد‌زاده کرمانی، علی‌احمدی، حسین نصیرزاده، حسن سبحانی‌نیا، علی فلاحیان، اکبر اعلمی، پرویز کاظمی، ابراهیم اصغرزاده، ابوالحسن نواب، طهماسب مظاهری، مسعود پزشکیان، غدیری ابیانه و ... اشاره کرد.

گرچه اکثر این کاندیداها در هنگام ثبت‌نام اعلام کرده بودند در صورت ردصلاحیت تابع نظر شورای نگهبان خواهند بود و اعتراضاتشان را از مسیر قانونی پیگیری می‌کنند.

به نظر می‌رسد برای تحلیل نهایی آرایش فضای انتخاباتی کشور باید منتظر نتایج بررسی اعتراض برخی از کاندیداهای رد صلاحیت شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها