کد خبر: ۱۴۷۰۰۴
زمان انتشار: ۲۰:۲۴     ۱۷ تير ۱۳۹۲
امیر قطر که روزگاری با کودتا علیه پدرش به قدرت رسیده و به شهوت قدرت شهره بود، به دلیل سیاست‌های منطقه‌ایش و با دستور مستقیم آمریکا از قدرت کنار رفت.
به گزارش 598 به نقل از مشرق، پایگاه خبری الخبر پرس با اشاره به کناره گیری شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر از قدرت نوشت که امیر نفت و فتنه و توطئه‌های منطقه‌ای و جنگ‌ها و وابستگی به آمریکا و اسرائیل به صورت مبهم و بدون توضیح دلایل از قدرت کناره گیری کرد و آن را به فرزندش سپرد.

وی که با کودتا علیه پدر خود قدرت را در دست گرفته بود، حال چگونه می‌تواند به این سادگی قدرت را واگذار کند؟‌ این تصمیم از کجا برای وی گرفته شد؟ این تصمیم بویژه در شرایطی بود که منطقه اوضاع سختی داشت و قطر در این اوضاع به عنوان دولت اصلی تحریک‌ها و فتنه انگیزی‌ها و حامی  قتل و کشتار توسط گروه های مسلح در سوریه خود را نشان داده بود.

منابع مطلع به خبر پرس اعلام کردند که  این تصمیم از سوی خود شیخ حمد نبوده، چرا که وی حتی آماده بود پسر خود را نیز برای ادامه حاکمیتش بکشد، این موضوع را از رفتار وی می‌توان دید. این منابع تصریح کردند که این تصمیم بزرگتر از این است که توسط خود وی اتخاذ شده باشد، این یک دستور آمریکایی بود که امیر آن را با همکاری موزه همسرش انجام داد، حتی انتخاب شیخ تمیم فرزند وی و موزه به عنوان جانشین نیز از سوی آمریکا صورت گرفت و تمامی این تصمیم‌ها بر اساس دیدگاه‌های خاص این کشور برای مرحله آینده منطقه و نحوه اداره امور در شرایط حساس کنونی بوده است.

این منابع در تشریح علت این تصمیم می افزایند که عواملی باعث شد تا آمریکایی‌ها حمد را راضی کنند به نفع پسرش از قدرت کنار برود، اول اینکه حمد به علت سیاست‌های منطقه‌ای و اجرای اهداف‌ خود، آمریکا را به سختی انداخته بود، چرا که آمریکا و روسیه به دنبال حل و فصل اوضاع سوریه هستند، اما حمد همچنان سیاست‌های خود را ادامه می‌دهد و نمی تواند از این سیاست‌ها عقب‌نشینی کند. به همین علت تصمیم بر آن شد تا شیخ تمیم به جای پدر بر قدرت قرار گیرد و رویکرد جدیدی را در راستای حل و فصل مسایل سوریه در پیش گیرد.



آمریکا به شیخ حمد اعلام کرده بود که در حال خروج موفقیت‌آمیز سوریه از بحران کنونی انقلاب به این کشور کوچک نیز خواهد رسید و تروریسم در آن وارد خواهد بود، آمریکایی‌ها گفته بودند که دراین صورت شیخ حمد همه چیز را از دست خواهد داد و حتی فرزندش نیز در قدرت قرار نخواهد گرفت؛ به این علت لازم است وی قبل از آغاز انقلاب قدرت را به فرزندش واگذار کند تا این اقدام روحیه جدیدی به ملت بدهد و آنها را از انقلاب علیه دولت بازدارد. به همین علت بود که تمیم در اولین تصمیم های خود حقوق قطری ها را 10 درصد افزایش داد.



بر اساس اعلام این منابع تمیم هنوز جوان است و در مرحله آزمایشی است، وی می‌تواند اداره امور را به مدت طولانی تری در دست بگیرد، چرا که ضعیف تر از پدرش است و این همان چیزی است که سیاست‌های آمریکا در منطقه آن را می‌خواهد.

این مقاله در پایان می‌افزاید که مهم ترین موضوع از دیدگاه ما این است که سوریه کمر شیخ حمد بن خلیفه و حمد بن جاسم را شکست و در حالیکه بشار اسد هنوز در قدرت است، این دو از قدرت کنار رفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها