يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۴۷۵۶۵
زمان انتشار: ۱۵:۵۳     ۱۹ تير ۱۳۹۲
مبلغ کل پرداختی به ناجیان استان مازندران چیزی حدود ۲۵۰ میلیون تومان اعلام شده که تاکنون به آنان پرداخت نشده است.
طبق آمار پزشکی قانونی کشور سال گذشته ۱۰۷۴ نفر تلفات غرق شدگی در ۳۱ استان کشور وجود داشته است که در این میان استان های مازندران و گیلان به ترتیب با ۲۱۵ و ۱۰۷ نفر رکورد بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده اند. البته دلیل این امر هم واضح است، دریای مازندران.

آمار غرق‌شدگان در طی سه ماه بهار و ده روز اول تیر ماه نیز تکان دهنده بود به طوری که از مرز ۹۲ نفر گذشته است.
گرچه بسیاری از کارشناسان جریان های خاص دریای خزر موسوم به جریان های شکافنده را مهمترین علت غرق شدن شناگران در دریای خزر عنوان کردند اما این امر به تنهایی نمی تواند توجیهی برای آمار بالای غرق شدگی در دریا باشد.
بررسی ها نشان می‌دهد بیشترین میزان غرق شدگی ها در خارج از محدوده طرح سالم سازی سواحل دریا رخ داده به طوری از ۹۲ مورد غرق شدگی سه ماهه بهار و ده روز اول تابستان ۷۱ مورد یعنی نزدیک به ۷۷ درصد در خارج از طرح سالم سازی دریا حادث شده است.
درنگی کوتاه در آمار ارائه شده کاملا نشان از کمبود مناطق بی خطر برای شنا در سواحل دریاست و این بیانگر آن است که طرح های سالم سازی دریا در حال حاضر به دلیل کمبودامکانات، پاسخگوی نیازهای شناگران و گردشگران خزر نیست.

فرامرز نقیبی نماینده مازندران در شورای عالی استان و رئیس شورای شهر ساری ضمن تایید این مطلب می گوید: در طول سال بیش از ۴ تا ۵ ماه مراجعه کننده به دریا نداریم اما در این مدت اندک آنقدر حجم گردشگر بالاست که ساحل های امن شده جوابگوی میزان گردشگران نیست.

وی با ابراز تاسف از حادثه تلخ مرگ ۶ دانش آموز طی هفته گذشته در ساحل نور خاطر نشان می‌کند: غرق شدن دانش آموزان رسانه‌ای شد اما باید بگویم در چند روز گذشته که فصل ورود به دریا آغاز شده است ۵۱ نفر غرق شدگی داشتیم این در حالی است که هر ساله تعداد افراد غرق شده در دریا افزایش می‌یابد اما کسی برنامه ای برای این مساله ندارد.

وی با انتقاد از عدم اجرای درست طرح سالم سازی دریا اظهار داشت: کلنگ زنی طرح مذکور ۵۰ بار از طریق رسانه ملی نشان داده شده اما این طرح به طور کامل و واقعی اجرایی نشده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازنداران نیز با اشاره به طرح سالم سازی دریا می گوید: از سال قبل با تاکید استاندار این طرح از کمیته به ستاد طرح ساماندهی سواحل دریا ارتقا پیدا کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بحث تسهیلات و بودجه‌ها ردیف اعتباری مشخصی برای طرح سالم سازی دریا وجود ندارد خاطرنشان کرد: خدمات مازندران در این بخش کشوری است و امکانات و زیر ساخت ها به همان شکلی که در گذشته وجود داشته با همان روند پیش می رود.


شرح عکس: جنازه جوانی۱۸ ساله اهل اصفهان که در ساحل محموداباد غرق شده و بعد از چهار روز سر گردانی در اب و توسط بادوموج حدود ۱۵ کیلومتراز محل غرق شدن پیدا شد.

وحید عباسی کارشناس گردشگری نیز معتقد است: طرح‌های سالم سازی دریا، ظرفیت محدودی دارند و برای توسعه آنها باید برنامه ریزی مناسب و کارشناسی صورت پذیرد.

به گفته وی طرح‌های سالم سازی دریا در سواحل شمالی متولی ندارد و همین امر موجب می‌شود تا زمانی که متولی مشخص نباشد به زیرساخت ها و بسترهای مورد نیاز برای پذیرش و کاهش غریق دراین دریا توجه نشود.
به گفته عباسی طرح سالم سازی دریای مناسب بدون احتساب زمین، سالانه بیش از دو میلیارد ریال هزینه دارد.در حالیکه بودجه سالانه طرح های سالم سازی دریای شمال بسیار اندک و ناچیز است.

به اعتقاد وی ارتقاء سطح کیفی محل شنای مجزا، تامین امکانات رفاهی و تفریحی در طرح های سالم سازی دریا در استان های شمالی و ساحلی خزر ضروری است.
اگرچه به گفته عباسی طرح‌های سالم سازی دریا نیاز به بودجه‌ای کلان دارد اما بسیاری از مناطق سالم سازی شده نیز آنگونه که باید و شاید از امکانات و تجیزات مناسبی برخوردار نیست. برخی از طرح های سالم سازی شده، فاقد راه‌های دسترسی مناسب به توفقگاه خودرو، استراحتگاه مناسب وایمن برای مسافران و گردشگران است.
غیر از آن تعداد ناکافی ناجیان غریق و عدم پرداخت حقوق مکفی و به موقع به این تعداد اندک نیز از جمله مشکلات مدیریتی در محدوده‌های ناسالم دریاست.
حسین اسلامی رئیس هیات ناجیان غریق استان مازندران از عدم پرداخت حقوق سال گذشته ناجیان ابراز گلایه کرده و می گوید: مبلغ کل پرداختی به ناجیان استان مازندران چیزی حدود ۲۵۰ میلیون تومان اعلام شده که اگرچه این روزها زمزمه پرداخت حقوق ناجیان در استان مازندران مطرح بوده اما تاکنون این امر محقق نشده است.

این در حالی است که طبق جدول "حق الزحمه ماهانه منجیان غریق اماکن آبی” در سال جاری که حدود ۱۵ درصد به حقوق این ناجیان اضافه شده، یک نجات غریق با درجه و تجربه متوسط ماهانه کمتر از ۵۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد.
رئیس شورای شهر ساری با تایید این مطلب خاطرنشان می‌کند که با وجود این مشکلات و تذکرات مختلف نمایندگان مناطق ساحلی دولت و مجلس در این حوزه کم کاری کردند انگار مرگ مردم چیز طبیعی شده و کسی در میان احساس مسئولیت نمی‌کند.

به گفته وی در برخی از روز‌ها شاهد مرگ ۲۰ نفر در دریا بوده‌ایم چرا نباید به این مسائل رسیدگی شود. مجلس به خاطر آتش سوزی در یک مدرسه وزیر آموزش و پرورش را به مجلس احضار می‌کند و حتی حرف از استیضاح به میان می‌آورد این خیلی خوب است که جان دانش آموزان و مسائل آن‌ها پیگیری می‌شود اما آیا نباید یک نفر به عنوان مسئول پاسخگوی مرگ هموطنانمان در دریا باشد؟

منبع: افکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها