يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۴۹۳۹۰
زمان انتشار: ۰۰:۲۴     ۲۷ تير ۱۳۹۲
در پی فراخوان بخش ویژه‌ی چهارمین دوره‌ی مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان، نشستی با حضور سینماگران و سیداحمد میرعلایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست که صبح امروز 26 تیر ماه در محل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، میرعلایی،وحید نیکخواه‌آزاد،سید جواد هاشمی،حیدرنژاد و پوران درخشنده سخن گفتند.

میرعلایی: بعد از سه دوره به جایی که می‌خواستیم نرسیدیم

در ابتدای این نشست سید احمد میرعلایی - دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان در سخنانی گفت: در جوامع سینمایی تمام دنیا، فقر فیلمنامه وجود دارد و شاید تاثیرگذارترین قشر در پدیدآوردن یک فیلم،فیلمنامه‌نویسان باشند به همین دلیل قرار شد در این جشنواره مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی برگزار شود.

او ادامه داد: پس از سه دوره برپایی مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی، از نظر کیفیت هنوز به جایی که باید می‌رسیدیم، نرسیده‌ایم و شاید نیاز باشد جلسه‌هایی برای همفکری داشته باشیم تا این بخش از سینمای کشور را که به گفته‌ی برخی سینمای پایه است را ارتقا بخشیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به جایگاه خوب سینمای کودک در گذشته گفت: با اینکه به جایگاه قبلی برگردیم موافق نیستم چون شرایط تغییر کرده است و امروز هیچ کس به فکر سینما که درمانده شده نیست.

وی با اشاره به تاثیرگذاری شرایط اقتصادی افزود: می‌توانیم از آن دوره‌ی خوب الگو بگیریم اما باید براساس شرایط امروز به یک نتیجه‌ی مطلوب برسیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: هدف اصلی از آنچه ما را اینجا جمع کرده ارتقای سینمای کشور در حوزه سینمای کودک و نوجوان است که در این راستا برنامه‌ریزی صورت گرفت تا در این دوره از جشنواره با همکاری یکی از فیلمنامه‌نویسان -نیکخواه آزاد- بخش ویژه‌ای را در مسابقه‌ی جشنواره در نظر گرفته‌ایم.

نیکخواه‌آزاد: امیدوارم مجمع سینمای کودک دوباره راه‌اندازی شود

در ادامه این نشست وحید نیکخواه آزاد دبیر بخش مسابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی بیست‌وهفتین دوره‌ی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: به بنیاد سینمایی فارابی پیشنهاد شد که تعداد از سینماگران که می‌خواهند در این مسابقه شرکت کنند تا تاریخ دهم یا حداکثر پانزدهم مردادماه طرح‌های خود را ارائه کنند تا از میان آن‌ها با حداکثر 10 طرح برای نگارش فیلمنامه قرارداد بسته شود.

او اضافه کرد: در واقع این بخش از مسابقه به عنوان یک فراخوان ویژه برای سینماگران حرفه‌ای در نظر گرفته شده که حدود 50 نفر از آن‌ها برای نشست امروز دعوت شده بودند.

نیکخواه آزاد در ادامه اظهار کرد: مشکل اصلی سینمای کودک این است که بخش خصوصی پای خود را کنار کشیده است البته متوجه این مسئله هستم که امروز شرایط لازم برای حضور بخش خصوصی وجود ندارد تا بخواهد سرمایه‌اش را به این سینما بیاورد، چون کسانی که هم که آورده‌اند پس از مدتی پشیمان شده‌اند.

وی گفت: با این حال این را هم باید بپذیریم که در موارد استثنایی بخش خصوصی دخالت کرده است. ولی یکی از دلایل درگیر نشدن آن این است که فیلمنامه‌ی به اصلاح «بفروش» وجود ندارد.

او اضافه کرد: از طرف دیگر فیلمنامه‌نویسان هم می‌گویند شانسی برای حضور در بخش خصوصی ندارند به همین دلیل به دنبال سلیقه‌ی بخش دولتی می‌روند که آن هم موضوعاتی با مفاهیم عمق است.

نیکخواه‌آزاد با ابراز خوشحالی از اینکه در پایان یک دوره در کنار هم جمع شده‌ایم، اضافه کرد: متاسفانه فیلمنامه‌هایی که در دو سه دوره گذشته به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند در راستای تولید قرار نداشتند و امیدوارم جمع امروز ما به نتیجه‌ی مطلوبی برسد.

او همچنین با اشاره به مجمع سینمای کودک که در گذشته فعالیت داشت، گفت: امیدوارم دوباره بتوانیم این مجمع را راه‌اندازی کنیم و از شرایط سیاسی جدید که امید را به وجود آورده به خوبی استفاده کنیم. مخصوصا اینکه می‌بینیم در سال 68، پنج سالن سینمایی برای کودکان داشتیم اما امروز همه‌ی آن‌ها در کنار اکران و ارتباط با آموزش و پرورش از دست رفته‌اند.

سید جواد هاشمی: می‌گویند چرا فیلم کودک را گران می‌سازید؟

به گزارش ایسنا، در بخشی از این نشست سیدجواد هاشمی اظهار کرد: ابتدا باید مشخص شود چه تکلیفی برای بچه‌ها لازم است چون باید به این اعتقاد برسیم که بچه‌ها چه اهمیتی دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «اختاپوس» با اشاره به اینکه فروش فیلمش حدود 900 میلیون تومان بود و بودجه‌ی ساخت آن بیشتراز آن شد، گفت: مسئولان باید به این نتیجه برسند که بچه‌ها را جدی بگیرند چون در زمان ساخت فیلم «اختاپوس» که با استقبال خوبی هم مواجه شد از وزیر ارشاد تا معاونان سینمایی گفتند

« چرا اینقدر فیلم گران می‌سازید؟ مگر فیلم برای بچه‌ها نیست؟ یک کم کوتاه بیایید»

او در بخش پایانی صحبت‌های خود با عرض ارادت به پیامبر اسلام گفت: با آن پولی که برای ساخت فیلم محمد (ص) خرج شد، می‌توان 50 سال فیلم کودک برای بچه‌های ساخت.

حیدرنژاد: کاش میرعلایی در جلسه می‌ماند

در ادامه رضا حیدرنژاد یکی از سینماگران گفت: چنین اقداماتی تبدیل به یک شو شده که نزدیک به زمان جشنواره اتفاق می‌افتد، این در حالی است که همه ما می‌دانیم فردای این مملکت برای بچه‌هاست اما کاش آقای میرعلایی در جلسه می‌ماند و مسوولان و تصمیم‌گیرندگان هم در این جلسه حضور داشتند.

او با اشاره به اینکه فیلم‌نامه و فیلم‌نامه‌نویس بسیار مظلوم هستند در حالی که به نظرم ایده‌ی بکر وجود ندارد،افزود: در کارگردانی هم نقطه‌ی ضعف داریم ضمن اینکه سینمای دیجیتال هم در حال دگرگون شدن است و ما عقب هستیم.

پوران درخشنده: هنوز سر مکان جشنواره‌ی فیلم کودک بحث داریم

در بخش دیگری از این نشست پوران درخشنده با اشاره به اینکه اولین فیلمسازی باشد که در سال 63 با فیلم «رابطه» در سینمای کودک کار کرده است، اظهار کرد: واقعیت این است که در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی به وجود آمده است به طوری که ما هنوز سر مکان جشنواره کودک بحث داریم و مسوولان هنوز اهمیت این فستیوال جهانی را متوجه نشده‌اند.

او ادامه داد:‌جشنواره کودک و نوجوان بودجه‌ی ویژه‌ا‌ی می‌خواهد و باید به شرایط خاص و سازمان ویژه‌ای هم داشته باشد و آموزش‌و پرورش هم قدم‌های خاصی را در این راستا بردارند.

به گزارش ایسنا، در این نشست فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازانی همچون محمدعلی طالبی، مسعود کرامتی، اسماعیل براری، جابر قاسمعلی، نادر مقدس و قاضی نظام حضور داشتند و درباره‌ی چگونگی برگزاری این بخش از مسابقه‌ی جشنواره‌ی بیست‌وهفتم کودک و نوجوان نحوه‌ی ارائه‌ی جوایز و شرایط برای تبدیل شدن فیلمنامه‌ها به فیلم به بحث پرداختند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها