يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۲۶۰۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
سفیر سابق ایران در رم که یک ماه و نیم پس از حضورش در این سفارتخانه با موضوع بازداشت معصومی‌نژاد و دمیرچی‌لو اتباع ایرانی در ایتالیا روبرو شد، از شرایط سخت آن برهه گفت.
سید محمدعلی حسینی 52 ساله و متولد خیابان «ایران» تهران و دارای سه فرزند. وی دی ماه 1388 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا منصوب شد و سه سال در این سمت فعالیت کرد و چهارمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در سال‌های 1385 تا 1387 بود.

حسینی که دارای مدرک کارشناسی علوم پایه از دانشگاه بنگلور هندوستان و همچنین کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی و دانشجوی کارشناسی ارشد همین رشته است، سوابقی چون پژوهشگر مرکز تحقیقات صنایع دفاع، کارشناس سیاسی نهاد ریاست جمهوری، معاون اداره امور نمایندگی‌های خارجی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در اردن و همچنین در سوریه، معاون اداره اول خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، معاون کمیته اقتصادی لبنان، دبیر شورای مشاورین وزیر، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، مدیرکل ارزیابی و نظارت، سرپرست معاونت آسیا و اقیانوسیه و معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه را در کارنامه 25 سال فعالیتش دارد.

او پس از پایان ماموریت 3 ساله‌اش در ایتالیا در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس به تشریح گوشه‌هایی از فعالیت‌های این سفارتخانه در طول دوران تصدی‌اش پرداخت.

وی که تنها یک ماه و نیم پس از حضورش در این سفارتخانه با موضوع بازداشت حمید معصومی‌نژاد خبرنگار واحد مرکزی خبر و علی دمیرچی‌لو تبعه ایرانی در میلان روبرو شد، از شرایط سخت آن برهه گفت و به تشریح روابط سیاسی و اقتصادی تهران و رم در این دوران پرداخت.

و اما بازداشت معصومی‌نژاد و دمیرچی‌لو و وقایع پس از آن از زبان حسینی؛

در آن زمان سمینار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در محل وزارت امور خارجه در حال برگزاری بود که از بازداشت معصومی‌نژاد مطلع شدم و به محض دریافت خبر به رم بازگشتم و مستقیما به منزل معصومی‌نژاد رفتم. شرایط بسیار سختی بود و لذا در تمامی دیدارهای معارفه‌ام این پرونده را نیز پیگیری می‌کردم.

در همین راستا به دنبال ارتباط گیری با شخصیت‌های موثر به طور رسمی و غیر رسمی بودم.

به خاطر دارم که در دیدار با یکی از مقامات ایتالیایی در محل اقامتگاه این موضوع را دنبال می‌کردم. این مقام حدود 2 ساعت از وضعیت بد دستگاه قضایی ایتالیا و مشکلاتی که این دستگاه برای وی ایجاد کرده بود، سخن گفت و به گونه‌ای شده بود که ما به او دلداری می‌دادیم تا او به ما.

براساس اظهارات این مقام حداقل زمان برای طی مراحل مقدماتی پرونده معصومی‌نژاد 2 سال بود. طبیعی بود با داشتن پرونده‌های متعدد اتهامی رئیس دولت وقت ایتالیا و موضوع تفکیک قوا، انتظار قابل توجهی از این حوزه نمی‌توان داشت. به هر حال از طریقی توانستم با دادستان میلان (مسئول پیگیری پرونده) دیدار و گفت‌وگو کنم که البته این ملاقات با سختی هماهنگ شد.

در پی این ملاقات و پیگیری‌های بعدی وضعیت به مراتب بهتر از گذشته شد، ولی کافی نبود. دادستان میلان شخصا از آقای معصومی‌نژاد نه در میلان بلکه در رم بازجویی کرد که این بازجویی در روند پرونده تأثیر مثبتی بر جا گذاشت.

اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفت. دفتر حقوقی ریاست جمهوری، صدا و سیما و ادارات ذیربط وزارت خارجه و به ویژه دفتر حقوقی ایران در پاریس در این زمینه فعال بودند و در پی مشورت‌های انجام شده یکی از بهترین وکلای ایتالیا عهده‌دار این پرونده شد.

علاوه بر پیگیری‌های سفارت در رم، سرکنسولگری کشورمان در میلان نیز پرونده آقای دمیرچی‌لو را همزمان دنبال می‌کرد.

پس از پیگیری‌های انجام شده، وعده‌های دادستان نیز عملی شد و وضعیت معصومی‌نژاد و دمیرچی‌لو از بازداشت به حبس خانگی، از حبس خانگی به صدور مجوز برای انجام فعالیت در داخل منزل و در نهایت انجام فعالیت در خارج از منزل و سپس رفع ممنوعیت خروج از رم و ایتالیا تغییر یافت.

در حال حاضر تحقیقات تکمیل شده و باید منتظر پاسخ رسمی آنها باشیم.

*رشد 70 درصدی حجم مبادلات تجاری در سال 2010/مانع‌تراشی صهیونیست‌ها

به گزارش فارس، بر اساس اعلام سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد، سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم در  سال‌های 90،89، 91 به عنوان سفارت برتر از سوی این وزارت برگزیده شد که در این باره از حسینی سؤال شد و وی ضمن تأیید این مطلب گفت: این سازمان هر ساله سه نمایندگی و بعضا بیشتر را به دلیل معرفی و اعزام سرمایه‌گذاران بالقوه خارجی و ایجاد تعامل مثبت و موثر در جهت ارتقاء جذب و جلب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، به عنوان سفارت برتر معرفی می‌کند که همکاران بنده در این سه سال موفق به اخذ این عنوان شدند.

وی در خصوص مناسبات تجاری تهران و رم در طی دوران ماموریتش (فوریه 2010 تا می 2013) نیز اظهار داشت: در سال 2009، بر اساس آمار موسسه ملی آمار ایتالیا حجم مبادلات تجاری دو کشور با کاهشی 35 درصدی مواجه شده و به رقم 4 میلیارد یورو رسیده و تراز بازرگانی به نفع ایتالیا بود. در همین سال ایتالیا با یک پله سقوط، دومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا شناخته شد.

سفیر ایران ادامه داد: در سال 2010 حجم مبادلات تجاری دو کشور رشد 70 درصدی داشت که رکوردی بی‌سابقه در مبادلات تجاری دو کشور بود و به رقم 6 میلیارد و 800 میلیون یورو افزایش یافت. ایتالیا جایگاه اول را به دست آورد و آلمان با اختلاف 2 میلیارد یورو جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. در این سال تراز بازرگانی نیز (2 میلیارد و 600 میلیون یورو) به نفع ایران بود.

حسینی اضافه کرد: در این سال ایتالیا در بخش واردات کالا و خدمات از ایران، جایگاه نخست را به دست آورد و بزرگترین بازار صادرات ایران در بین کشورهای اروپایی شد و 35 درصد از کل واردات اتحادیه اروپا از ایران به این کشور اختصاص یافت. همزمان با افزایش صادرات ما به ایتالیا واردات ما از این کشور نیز کاهش یافت.

سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: این افزایش و رشد صادرات در حالی بود که با وجود قطعنامه تحریم علیه ایران در سال 2010 و تصمیمات فراقطعنامه‌ای اتحادیه اروپا و اقدامات بازدارنده آمریکا بر سر راه همکاری‌های مالی و بانکی ایران با شرکت‌های اروپایی، کاهش مراودات بازرگانی و حجم مبادلات پیش بینی می‌شد.

حسینی گفت: در این سال، هم صادرات نفتی و غیر نفتی ما به لحاظ وزنی و هم قیمت جهانی نفت افزایش یافت.

وی افزود: در این سال رژیم صهیونیستی همه فعالیت‌های تجاری و تحرکات اقتصادی ایران و ایتالیا را رصد کرده و مانع‌تراشی می‌کرد و رسانه‌های وابسته به این رژیم، دولت برلوسکنی را به شدت تحت فشار قرار داده بودند و موج تبلیغات منفی علیه این همکاری‌ها شکل گرفته بود.

*فشارها به شرکت نفت ایتالیا

حسینی به فشارهای اعمال شده به شرکت نفتی «انی» ایتالیا اشاره کرد و افزود: این فشارها به حدی بود که برلوسکنی در سفرش به فلسطین اشغالی مجبور به بازنگری در کیفیت همکاری‌های این شرکت با ایران شد و ریاست شرکت مزبور به خاطر همکاری با ایران تحت فشار قرار گرفت.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در خصوص حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2011 نیز گفت: علی‌ر‌‌غم اعمال تحریم‌های یکجانبه و فراقطعنامه آمریکا و اتحادیه اروپا، حجم مبادلات دو کشور روندی صعودی را طی کرد و برای اولین بار به 7 میلیارد و 200 میلیون یورو افزایش یافت که تراز تجاری باز به نفع ایران بود و ایتالیا همچنان جایگاه نخست خود را در بین کشورهای اتحادیه اروپا حفظ کرد که بار دیگر این حجم مبادلات واکنش جدی دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی و حسادت رقبای اروپایی را برانگیخت.

حسینی در این باره گفت: در آن زمان یکی از مقامات ارشد آمریکایی در دیدار با همتای ایتالیایی خود به صراحت عنوان کرد که علی‌رغم این تحریم‌ها نه تنها مبادلات تجاری تهران و رم کاهش نیافته بلکه روندی صعودی داشته و این روند باید متوقف شود و هنگامی که این مقام ایتالیایی در دفاع از این همکاری‌ها اعلام کرد که «ولی این افزایش حجم مبادلات به موضوع هسته‌ای ارتباطی ندارد و صرفا کالاهای مجاز را در برمی‌گیرد»، طرف آمریکایی مجددا و با قلدری و تحکم بیشتر تاکید می‌کند «با این وجود باید کاهش پیدا کند.» نمونه‌ها از این دخالت‌ها فراوان است که بیان آنها نیازمند فرصتی دیگر است.

* برگزاری سالانه حداقل چهار سمینار/ تشویق سرمایه‌گذاران ایتالیایی برای سفر به ایران

وی به برگزاری سمینارهای متعدد برای معرفی ظرفیت‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف در سه سال ماموریتش اشاره کرد و گفت: در این دوران هر سال حداقل 4 سمینار و برخی سمینارهای فرعی نیز در شهرهای مختلف ایتالیا برگزار شد که با استقبال خوب کارآفرینان روبرو شد از جمله سمینار مشترکی بین اتاق بازرگانی اصفهان و استان تورینو در ایتالیا برگزار و در تمام دیدارها و سمینارها آمادگی سفارت برای تلاش جهت حل مشکلات کارآفرینان ایرانی و ایتالیایی و همچنین رفع موانع بر سر راه همکاری‌های دو کشور اعلام می‌شد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا از جمله اقدامات دیگری که در راستای گسترش مناسبات تهران و رم صورت گرفت را تشویق مستمر سرمایه‌گذاران ایتالیایی برای سفر به ایران و آشنایی با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و غیره برشمرد و افزود:‌ در یکی از سمینارها که 72 ساعت بعد از صدور یکی از قطعنامه‌های تحریم برگزار شد استقبال بی‌نظیری صورت گرفت و بیش از 250 شرکت ایتالیایی در این همایش حضور داشتند که این نشانه‌ای روشن از انگیزه و علاقمندی کارآفرینان و صاحبان سرمایه و صنعت ایتالیایی برای استمرار حضور در ایران است.

حسینی ماشین‌آلات، تجهیزات ترابری، تولیدات کارخانه‌ای، محصولات شیمیایی و لوازم خانگی را از جمله صادرات ایتالیا به ایران و نفت، خشکبار و اقلام  غذایی، مواد معدنی خام، پوست و سنگ را از جمله صادرات ایران به ایتالیا برشمرد.

*فراهم شدن بسترهای همکاری بین کارآفرینان ایران و ایتالیا

وی در تشریح مراودات تجاری تهران و رم در سال 2012 نیز اظهار داشت: در نیمه‌های سال 2012 صادرات نفت خام ایران به اعضای اتحادیه اروپا متوقف شد و به خاطر اینکه نفت، حدود 90 درصد صادرات ما به اتحادیه اروپا را شامل می‌شد حجم مبادلات‌ با این اتحادیه دچار افت شدیدی شد که ایتالیا نیز از این امر مستثنی نبود. با این وجود نسبت به سایر اعضای این اتحادیه از عملکرد بهتری برخوردار بوده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در این سال کاهش عمده‌ای نداشت، گفت: 20 درصد صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا به بازار ایتالیا وارد می‌شد.

وی افزود: در حالی که موازنه تجاری ایران با اروپا در سال 2012، معادل یک میلیارد و 845 میلیون یورو به نفع اروپا بوده، موازنه تجاری ایران و ایتالیا در این سال 835 میلیون یورو به نفع کشورمان بود که موضوع قابل توجهی است.

حسینی با بیان اینکه ما به عینه شاهد ضرر و زیان شرکت‌های اروپایی و ایتالیایی به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بودیم، اظهار داشت: این شرکت‌ها اذعان می‌کردند که شرکت‌های ایرانی قدرت مانور بیشتری دارند و سریع‌تر وارد بازارهای آسیایی، خلیج فارس و غیره می‌شوند. ایتالیایی‌ها این مشکلات را به تصمیم‌گیرندگان و دولتمردان خود نیز منتقل می‌کردند.

وی اضافه کرد: در طی این دوران بسترهای فراوانی برای همکاری کارآفرینان دو کشور در حوزه‌های مختلف فراهم شده که نیازمند توجه و هماهنگی بیشتر نهادهای تصمیم‌گیر در داخل کشور و انجام سفرها بین دو طرف است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا بر وحدت رویه و انسجام بیشتر بین نهادهای دولتی در این زمینه تأکید کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی بدین معناست که از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده بهینه کنیم تا دوره مقاومت را به لحاظ کیفی و کمی افزایش دهیم و بستر ناامیدی دشمنان را بیش از پیش فراهم کنیم.

*همکاری ایران و ایتالیا در افغانستان

سفیر سابق ایران در ایتالیا درباره روابط سیاسی تهران و رم نیز با بیان اینکه این روابط از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: بستر برای گسترش روابط در زمینه‌های سیاسی، پارلمانی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و ... وجود دارد. ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در آسیا، خاورمیانه و خلیج فارس و ایتالیا نیز به عنوان کشوری موثر در اتحادیه اروپا و شمال آفریقا می‌توانند با رایزنی سیاسی در همه زمینه‌ها اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی به همکاری ایران و ایتالیا در افغانستان اشاره کرد و افزود: در پی رایزنی‌های انجام شده یادداشت تفاهم بین دو کشور در موضوع افغانستان نهایی شده و آماده امضای وزرای خارجه دو کشور است که به دلیل تحولات داخلی ایتالیا کمی به تاخیر افتاده و امیدواریم با انجام سفر وزرای خارجه این یادداشت تفاهم امضا شود.

حسینی به تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و ایتالیا در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: هنوز گروه دوستی پارلمانی ایتالیا و ایران در پارلمان ایتالیا تشکیل نشده و امیدواریم هر چه زودتر این قضیه محقق شود. چرا که مراودات و رفت و آمدهای گروه‌های دوستی به تقویت روابط دو کشور کمک می‌کند.

وی به طرح تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های کنسولی دو کشور نیز پرداخت و گفت: این طرح مورد استقبال دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا قرار گرفت و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده میرفخار مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا سفری به رم داشت.

*سفرهای غیررسمی به ایران/ تعامل خوب با رسانه‌های ایتالیا

سفیر سابق ایران با اشاره به تصمیمات غیرمنطقی و نانوشته اتحادیه اروپا در مخالفت با سفر مقامات این اتحادیه به ایران گفت: ما در ملاقات‌ها این موضوع را مطرح می‌کردیم و در همین راستا سفرهای غیررسمی با حضور علاقمندان از پارلمان و دانشگاه‌ها، برخی شخصیت‌های تصمیم‌ساز و سیاسی باسابقه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در طول این مدت ارتباط خوبی با اساتید دانشگاه، وکلا، حقوقدانان، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد، برقرار شد، ادامه داد: توانستیم سفرهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده‌ای را برای آنها صورت دهیم. در حوزه زنان نیز چند گروه اعزام کردیم که بسیار تأثیرگذار بود.

سفیر سابق ایران در رم درباره تعامل با رسانه‌های ایتالیایی نیز گفت: زمانی کار را آغاز کردیم همه چیز در سایه جریان فتنه قرار داشت، هیچ مصاحبه‌ای صورت نمی‌گرفت. برخی از مصاحبه‌هایی که قبلا انجام شده بود یا ناقص بود یا در آن دست برده بودند، زمانی کار را در آنجا آغاز کردم با همه خبرنگاران حتی منفی‌ترین خبرنگار دیدار و گفت‌وگو کردم و معتقدم بودم اگر بتوان تعامل مناسب و منطقی ایجاد کرد ذهنیت آنها تغییر می‌کند و چنین نیز شد. انتشار و پخش ده‌ها مصاحبه و گفت‌وگو در رسانه های ایتالیا بدون کمترین تغییر، حاصل همین رویکرد بود.

* ایرانیان خوشنام در ایتالیا/ شباهت‌های ایتالیایی‌ها و ایرانی‌‌ها

حسینی در خصوص ایرانیان مقیم ایتالیا نیز با بیان اینکه حدود 25 هزار ایرانی در شهرهای مختلف ایتالیا از جمله رم، میلان، ‌ناپل و .. حضور دارند،‌ خاطرنشان کرد: ایرانیان مقیم ایتالیا شهروندان خوشنام و مورد احترام در این کشور هستند. ما در طی این دوران تلاش کردیم با ایرانیان مقیم با هر گرایش و سلیقه ای در تعامل باشیم و مشکلات آنها را حل کنیم و تعامل خوبی داشته باشیم. آنان را به صورت تخصصی طبقه‌بندی کردیم و انجمن‌هایی از جمله انجمن مهندسان و معماران، کشاورزی، پزشکان و تجار فرش تاسیس شد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا ایرانیان مقیم ایتالیا را از جمله عوامل کمک‌کننده در ارتقاء مناسبات بین تهران و رم برشمرد.

وی با بیان اینکه ایتالیایی‌ها به لحاظ اخلاقی، رفتاری و همچنین چهره شبیه ایرانی‌ها هستند، خاطرنشان کرد: نخبگان ایتالیایی دیدگاه مثبتی نسبت به ایران دارند و ایران را صاحب اصلی‌ترین تمدن می‌دانند ولی افکار عمومی شناخت عمیقی از ایران ندارند.

*زخم عمیق جریان فتنه بر حیثیت و اعتبار بین‌المللی ایران

سفیر سابق ایران در ایتالیا در این گفت‌وگو با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 که ظرفیت بسیار خوبی را برای کشور در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد، گفت: این انتخابات، حیثیت، اعتبار و جایگاه بین‌المللی ایران را افزایش داد ولی حوادث پس از آن و جریان فتنه زخمی بسیار عمیق بر حیثیت و اعتبار بین‌المللی جمهوری اسلامی وارد کرد. این جریان دشمنان را کاملا امیدوار و دوستان ایران را نا امید کرد و به همه گروهک‌های ضد انقلاب و فرقه منافقین نفسی تازه بخشید.

وی اضافه کرد: سنگینی این موضوع در طول 4 سال بر دوش همه نمایندگان سیاسی و بین‌المللی ایران در خارج از کشور احساس می‌شد و تنها مرهمی که می‌توانست این خسارت را جبران کند، برگزاری انتخاباتی با مختصات انتخابات خرداد 92 بود که با تدبیر و نگاه عمیق مقام معظم رهبری و موقعیت‌شناسی مردم ایران رقم خورد و اعتبار و جایگاه ما را در عرصه سیاست خارجی و بین‌المللی ترمیم کرد.

حسینی به برخورد رقبای انتخاباتی پس از پیروزی رئیس‌جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: این برخورد بسیار فراتر از نرم‌ها و هنجارهای غربی بود. این حماسه سیاسی ظرفیت بی‌نظیری را در حوزه بین‌الملل برای ما ایجاد کرد و باید قدر آن دانسته شود.

*امید به تقویت روابط با اروپا

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به سیگنال‌ها و علائم مثبت از سوی کشورهای مختلف به رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: اگر یک ترجمه عملی در پشت این سیگنال‌ها وجود داشته باشد می‌توان انتظار داشت که شاهد جهش در تقویت مناسبات با مناطق مختلف دنیا از جمله اروپا باشیم.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه هیچ یک از مقامات ما در هیچ زمانی مانعی را به عنوان مانع بهبود روابط با اروپا مطرح نکردند، اظهار داشت: نگاه ما همواره به اروپا به عنوان شریک تجاری توانمند و تاریخی بوده که این مشارکت می‌تواند در همه حوزه‌ها گسترش یابد و می‌‌توانیم با تکیه بر اشتراکات، اختلاف نظرها را با گفت‌وگویی صریح، متوازن و برابر رفع کنیم.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اروپا، همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و خلع سلاح هسته‌ای، عنوان کرد: جمهوری اسلامی همواره برای مذاکرات و گفت‌وگوهای سازنده و ثمربخش آماده بوده ولی اتحادیه اروپا به دلیل تصمیمات خود یا فشارهای طرف‌های دیگر آمادگی جدی عملی در این زمینه را نشان نداده است.

*هنوز هم وزارت خارجه را به جاهای دیگر ترجیح می‌دهم

و اما در پایان این گفت‌وگو از حسینی پرسیدم که آیا اگر به عقب بازگردد هنوز هم وزارت خارجه را به جاهای دیگر ترجیح می‌دهد و آیا دوباره حاضر است در سمت‌های قبلی به فعالیت بپردازد؟ که وی گفت: بله.

او که دو سال (87-1385) عهده‌دار سخنگویی وزارت خارجه بوده و همواره با رویی گشاده با خبرنگاران روبرو می‌شد، دوران سخنگویی را دورانی شیرین می‌داند و در عین حال می‌گوید که در دوران سفارتش در رم نیز ارتباط خوبی با رسانه‌های ایتالیایی داشته است.

زمانی که حسینی در کسوت معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه مشغول به فعالیت بود از او پرسیده بودم که طرفدار آبی هستید یا قرمز؟ که گفته بود: «بیشتر ترجیح می‌دهم بازی کنم تا تماشا و بازی خوب را از طرف هر تیمی که باشد، تشویق می‌کنم، البته نه در استادیوم بلکه از طریق تلویزیون.»

و اینک پس از گذشت این چند سال دوباره از وی پرسیدم که هنوز هم بازی می‌کنید و او در تأیید گفت: «در زمین چمن سفارت در خط آفساید گل می‌زدم.»

نظر حسینی درباره

وزارت امور خارجه: دستگاه مظلوم دیپلماسی و سیاست خارجی کشور

منوچهر متکی: مدیر پرتلاش و خستگی ناپذیر، ارزشی و اخلاق مدار

علی‌اکبر صالحی: جامع علم و ادب و تواضع، تعهد و تخصص

حمیدرضا آصفی: از السابقون الاولون و به یادماندنی

حسن قشقاوی: با تجربه، شوخ طبع و خوش طینت

رامین مهمان‌پرست: صمیمی و فعال حوزه دیپلماسی عمومی

سید عباس عراقچی: از ظرفیت‌های برجسته و کارآمد وزارت امور خارجه

سید محمدعلی حسینی: کارشناس کم بضاعت وزارت خارجه

تیم ملی والیبال ایران: پدیده درخشان ورزش جهانی

مردم ایتالیا: خونگرم و عاطفی و علاقمند به ایران و ایرانیان

پیتزا: غذای مرسوم، متنوع، ساده (برخلاف تصور غالب ایرانیان) و دلچسب ایتالیا

 

گفت‌وگو از اکرم شریفی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها