أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۵۴۳۸۴
زمان انتشار: ۲۲:۳۶     ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
پوران درخشنده با اشاره به این که سینمای کودک مانند خود کودکان مظلوم است، گفت: جشنواره به رشد و تعالی سینمای کودک کمک می‌کند و اگر جشنواره نباشد دیگر اتفاقی برای سینمای کودک نخواهد افتاد.

پوران درخشنده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی فارس، درباره نقش جشنواره فیلم کودک و نوجوان در پویایی سینمای کودک و نوجوان گفت: به نظر من اگر این جشنواره برگزار نشود، دیگر فیلمسازی برای کودک فیلم نخواهد ساخت و اگر جشنواره نباشد دیگر هیچ اتفاقی برای سینمای کودک نخواهد افتاد.

وی ادامه داد : حداقل کارکرد برگزاری جشنواره این است که سبب می‌شود سینماگران هر از چند گاهی به فکر کودکان باشند و چند فیلم در ژانر کودک و نوجوان ساخته شود. این نقش مثبتی است، می‌تواند به رشد و تعالی سینمای کودک کمک کند و طبیعتا در رشد کودکان سرزمینمان تاثیر گذار باشد.

* سینمای کودک در دهه 60 جدی گرفته اما بتدریج به فراموشی سپرده شد

کارگردان فیلم «بچه های ابدی» درباره اینکه سینمای کودک چقدر جدی گرفته شده است و چه غفلت‌هایی در سینمای کودک و نوجوان وجود داشته ، اظهار داشت: سینمای کودک و نوجوان در دهه شصت جدی گرفته شد و جوایز متعدد بین‌المللی نصیب فیلم‌هایی از کشورمان شد که با مضامین بسیار ساده اما عمیق و انسانی ساخته شده بودند. اما پس از آن، بتدریج این موقعیت به فراموشی سپرده شد و به جایی رسیدیم که سالی دو یا سه فیلم ساخته می‌شد و در ادامه، این روند به نقطه‌ای رسید که ممکن بود دیگر جشنواره هم برگزار نشود و جایی برای حمایت از برگزاری آن نبود. مدتی به کرمان و همدان رفت و دوباره به اصفهان بازگشت و خیلی از مشکلات را از سر گذراند تا به اینجا رسید. 

درخشنده گفت: در حال حاضر، این سینما مشکلات زیادی دارد اما باید آن را جدی گرفت تا بتواند روی پای خود بایستد و برای کودکان این سرزمین فیلم حرفی برای گفتن داشته باشد. 

وی ادامه داد: فیلمسازانی که انگیزه‌های خود را از فعالیت در این سینما از دست دادند، زده شدند و کنار رفتند، باید دوباره به این عرصه بازگردند و امکانات و بودجه مستقلی به این سینما تعلق بگیرد. 

* سینما می‌تواند هشداردهنده خوبی برای کودکان باشد

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» درباره نقش سینمای کودک و نوجوان در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: سینما در این زمینه خیلی نقش دارد و آسیب‌های اجتماعی را خیلی راحت‌تر می‌توان به وسیله فیلم و سینما از این گروه سنی و این قشر پاک کرد. آنها به‌شدت در معرض خطر هستند و سینما می‌تواند هشداردهنده خوبی برایشان باشد.

درخشنده ادامه داد: تمام اتفاقات زندگی قشر بزرگسال ناشی از دوران کودکی است. چگونگی سپری کردن دوران کودکی ، چگونگی توجه والدین به کودکان، چگونگی توجه والدین به خواسته‌های آن‌ها، چگونگی نگرش آموزش و پرورش به کودکان و همه این‌ها دنیای کودکان را شکل می‌دهد و شخصیت و گذشته کودکان، با آینده آن‌ها ارتباط دارد. این موضوعی است که در آن احساس خطر می‌شود و باید بیش از این‌ها به آن پرداخته شود.

 * حداقل به دلیل برگزاری جشنواره، به فکر ساخت چند فیلم کودک می‌افتیم

این کارگردان سینما ادامه داد: در زمان نزدیک به جشنواره، همیشه رونق به وجود می‌آید و این موضوعی است که باعث می‌شود جشنواره کودک روی پای خود بایستد برای اینکه حداقل به دلیل برگزاری جشنواره، به فکر ساخت چند فیلم کودک می‌افتیم. البته شرایط آرمانی آنجاست که این موج در طول سال به وجود بیاید.

وی اظهار داشت: سینمای کودک مانند خود کودکان مظلوم است، بدون اینکه بخواهند به دنیا می‌آیند و بدون اینکه آن‌ها بخواهند پدر و مادر سایه خود را از سرشان بر می‌دارند. در سینمای کودک هم چنین است؛ به سینمای کودک توجه نمی‌کنند و به راحتی فیلمساز کودک را کنار می‌گذارند.

* ساخت فیلم برای کودکان تخصص است

سازنده فیلم «بچه‌های ابدی» که در دوره بیست و یکم جشنواره کودک برنده پروانه زرین و فیلم برگزیده تماشاگران شد، گفت: ساخت فیلم برای کودکان تخصص است و کسی که می‌خواهد برای کودک فیلم بسازد باید از روانشناسی کودک و جامعه شناسی او شناخت داشته باشد. ارتباطات کودکی را بشناسد و دوران کودکی را بفهمد، مطالعه کند و پیش برود. کار برای کودک، به این سادگی‌ها نیست و برای هر کاری باید عرق ریخت و این عرق‌ریزان روحی نیازمند حرکت و تخصص است.

* یک سازمان مستقل برای سینمای کودک تاسیس شود

وی درباره راهکارهایی برای برگزار شدن بهتر جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: تشکیل یک سازمان مستقل برای سینمای کودک که بودجه اختصاصی داشته باشد و ارتباط نزدیک این تشکل با وزارت آموزش و پرورش، روش کارسازی است. حمایت‌های آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره رشد، بنیاد سینمایی فارابی، فیلمنامه نویسان کودک و تمام واحدهایی که به سینمای کودک و نوجوان می‌پردازند در این مسیر راهگشا خواهد بود.

سازنده فیلم «خواب‌های دنباله‌دار» که در دوره بیست و پنجم جشنواره کودک برنده جایزه شد، ادامه داد: توجه به فیلمنامه نویسان حوزه سینمای کودک و سفارش فیلم‌های کودکان به آن‌ها و گرفتن سفارش‌، استفاده از کارشناسان روانشناسی و جامعه شناسی کودکان و متخصصانی که باید در کنار فیلمنامه‌ها حاضر باشند و استفاده از کارهایی نوشته شده‌ای که در حال حاضر در ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد سبب می‌شود تا سینمای کودک پربار، پرتحرک و رو به‌رشدی داشته باشیم.

بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری «سیداحمد میرعلایی» در بخش‌های مسابقه سینمای بین‌الملل، مسابقه سینمای ایران و مسابقه فیلمنامه‌نویسی از 15 تا 19 مهر ماه با حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها