أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۵۶۴۷۵
زمان انتشار: ۲۳:۴۲     ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
در ناهار خداحافظی صالحی که درددل‌های وزیر خارجه دولت دهم و گلایه‌های خبرنگاران را به دنبال داشت، عراقچی، مهمان‌پرست و قشقاوی سه سخنگوی امروز، دیروز و پریروز وزارت امور خارجه حضور داشتند.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) در آخرین نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار و در پایان وزارتش ضمن قدردانی از خبرنگاران و رسانه‌ها به سؤالات آنها پاسخ گفت و گلایه‌ها و پیشنهاداتشان را گوش داد و البته حرف‌هایی که در دل داشت و به قول خودش مکنونات قلبی‌اش را بعد از 2 سال و هفت ماه بر زبان آورد.

*سید عباس عراقچی سخنگو و معاون آسیا و اقیانوسیه، رامین مهمان‌پرست رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و سخنگوی سابق، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور و سخنگوی اسبق، بهروز کمالوندی معاون اداری و مالی و مدیران و کارمندان ادارات دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

* در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، رامین مهمان‌پرست رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه و سخنگوی سابق این وزارتخانه طی سخنانی خبرنگاران را یاور دستگاه سیاست خارجی خواند و گفت: خبرنگاران را همواره یار و یاور خود در پیگیری اهداف سیاست خارجی می‌شناختیم و به کمک شما توفیقات زیادی به دست آمد که امیدواریم این نقش پررنگ‌تر ادامه یابد.

* سخنگوی سابق وزارت امور خارجه از صالحی قدردانی کرد و دوران وزارتش را از بهترین دوران‌ها در این وزارتخانه برشمرد و البته یادی هم از منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق کرد و گفت که زحمات زیادی برای وزارت خارجه کشید.

* «محمدجواد ظریف دیپلمات‌ برجسته وزارت خارجه»، اظهارنظری بود که مهمان‌پرست درباره وزیر پیشنهادی  وزارت خارجه عنوان و نسبت به رای بالای ظریف در مجلس ابراز امیدواری کرد.

* سید عباس عراقچی سخنگو و معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز از فرصت استفاده کرد و از مهمان‌پرست که به گفته وی در طول این سا‌ل‌ها وظیفه سنگین هماهنگی و همکاری با رسانه‌ها و خبرنگاران را داشت و باعث شد تا او در یکی دو ماه آخر تجربه کوچکی در زمینه سخنگویی داشته باشد، تشکر کرد.

* بعد از آن بود که نوبت به صالحی دهمین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسید و گفت: بر خود وظیفه می‌دانستم که حتما جلسه‌ای با شما داشته باشم و از تک تک شما قدردانی کنم.

* صالحی هم بخشی از آنچه در طول این 2 سال و 7 ماه در دل داشت، بر زبان آورد و گفت: ما به دنبال منفعت‌طلبی نبوده و نیستیم بلکه به دنبال منافع ملی و مصالح کشور هستیم. محور رسانه‌ها در جمهوری اسلامی باید بر ارزش و اخلاق استوار باشد. رسانه باید بی‌طرف باشد و حقایق را به مردم منتقل کرده و نقدی شفاف و خداپسندانه داشته باشد. چرا که اگر خداپسندانه باشد مردم‌پسندانه نیز می‌شود.

* رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به اظهارات یکی از وزرای خارجه شرکت‌کننده در نشست سران عدم تعهد در تهران اشاره کرد و افزود: یکی از وزرای خارجه شرکت کننده در این نشست به من گفت که قبل از آمدن به ایران تصورم کشوری نابسامان، به هم‌ ریخته و گرفتار فقر و فلاکت بود و علت حضورم در جمهوری اسلامی این بود که می‌خواستم بدبختی این مملکت را ببینم؛ اما زمانی که وارد تهران شدم و از نزدیک همه جا را دیدم به خودم نهیب زدم که چرا مرعوب شده و تحت تاثیر رسانه‌ها قرار گرفتم.

* صالحی همچنین به خاطرات یک سال حضورش در آرژانتین برای تهیه سوخت 20 درصد نیز پرداخت و افزود: در سال‌های پایانی جنگ بود که بعد از حدود 7 ماه حضور در آرژانتین آنقدر تحت تاثیر رسانه‌ها قرار گرفته بودم که در تماس با خانواده‌ام به آنها می‌گفتم اگر از لحاظ تامین ارزاق روزانه در مضیقه هستید بگویید تا کاری کنم.

*وی در ادامه با بیان اینکه من وزیر احمدی‌نژاد بودم ولی با این حال از دیگران و سابقین به نیکی یاد کردم، به اظهاراتش در مورد سید حسین موسویان و اسدی دیپلمات وزارت خارجه پرداخت و افزود: همیشه از خاتمی و هاشمی و از بزرگان دفاع کردم در صورتی که چون وزیر احمدی‌نژاد بودم تصور دیگری می‌رفت.

* وزیر امور خارجه همچنین گفت که احمدی‌نژاد یک بار به او در این باره ایراد نگرفته و اظهار داشت:‌ من آنچه حق است را گفتم.

*درخواست صالحی از رسانه‌ها این بود که بزرگان کشور را تخریب نکنند و افزود: بسیاری از کشورها به دلیل اینکه قهرمان ملی ندارند قهرمانان ملی دیگر کشورها را متعلق به خود می‌دانند، ولی ما متاسفانه بزرگان خود را دفع و گاهی دفن می‌کنیم.

*رئیس دستگاه دیپلماسی از رسانه‌ها خواست که نقد صحیح کرده و نسبت به تنویر افکار عمومی اقدام کنند ولی از بی‌حرمتی بپرهیزند.

* پرهیز از اسائه ادب و توهین به رئوس و مسئولان دیگر کشورها از دیگر خواسته‌های صالحی بود.

* رئیس دستگاه دیپلماسی اقتدار و فعال بودن را پرخاشگری و به کار بردن کلام خشن ندانست و گفت: با کلام درست و لین می‌توان به اظهار نظر پرداخت.

* صالحی رسانه را پل ارتباطی بین سیاست خارجی و افکار عمومی برشمرد و رسانه را دریچه و رصدخانه تحولات جهان و منعکس کننده تحولات درون به بیرون خواند.

* وی در پاسخ به گلایه خبرنگار فارس درباره اینکه در طی دو سال و 7 ماهی که وزیر خارجه بوده‌اید، نشستی مشترک با حضور رسانه‌ها نداشته‌اید، این انتقاد را وارد دانست و افزود: ایراد شما وارد است، قول می‌دهم اگر دوباره به وزارت خارجه بیایم، نشست برگزار کنم.

* خبرنگار فارس، همچنین از صالحی پرسید که آیا در این مدت آرزو کرده بودید که ای‌ کاش وزیر خارجه نبودید؟ که وی گفت: هیچوقت چنین آرزویی نکرده بودم. نظام، کشور و ملت، این قدر عزیز هستند که انسان خدمت به نظام و ملت را عبادت می‌داند ولو اینکه سخت و مشکل باشد.

* خبرنگار فارس از صالحی پرسید که وزیر امور خارجه پس از این به کجا خواهد رفت؟ که گفت: من از دانشگاه آمده‌ام و به دانشگاه برمی‌گردم، مگر اینکه در میانه راه اتفاقی بیفتد و بحث دیگری مطرح شود که سرنوشت به گونه‌ای دیگر رقم بخورد که آن را به تقدیر الهی واگذار می‌کنم.

*خبرنگار فارس، همچنین واکنش صالحی را در قبال اظهارات مداخله‌جویانه همتای کانادایی‌اش جویا شد که وی اظهار داشت: اگر بخواهیم هر اظهار نظرشان را پاسخ دهیم فکر می‌کنند حرف مهمی زده‌اند. او برای خود و خانواده‌اش حرف می‌زند.

* رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، موضوع هسته‌ای را موضوع حساسی خواند که از سال 2001 به طور جدی مطرح شد و از آن زمان در وزارت خارجه بود و افزود: به توصیه این وزارتخانه این پرونده به شورای عالی امنیت ملی منتقل و آقای روحانی عهده‌دار آن شد.

* وی با ذکر این نکته که سعید جلیلی بر اساس اجماع نظام کار را به پیش برد، اظهار داشت: دستشان درد نکند، به خوبی مسئولیت را انجام داد.

صالحی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای به سرانجام نرسیده و هنوز پرونده باز است، یادآور شد: البته به جاهای خوبی رسیده بود و 1+5 برای اولین بار از خود انعطاف نشان دادند.

*وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دومین نشست ایران و 1+5 در آلماتی که به آلماتی 2 معروف شد، اظهار داشت:‌ در این نشست گامی دیگر برداشته شد و اگر ادامه می‌یافت که انشاءالله ادامه خواهد یافت، شاهد برداشته شدن قدم‌های مثبتی در نشست‌های بعدی خواهیم بود.

*وی با اشاره به نشانه‌هایی که در این زمینه به دست آورده، عنوان کرد:‌به لطف خدا و انشاءالله پرونده هسته‌ای رو به حل شدن خواهد بود و این قطعی است.

* رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تغییر رویکرد در وزارت خارجه، با طرح این پرسش که «مگر رویکرد ما در وزارت خارجه چه بوده که تغییر کرده باشد؟»، اظهار داشت:‌ مگر سیاست و ادبیات ما تغییر یافته است؟ در همان ابتدا اعلام کردم که به دنبال ارتقای روابط با همسایگان هستیم که برخی خرده گرفتند که چرا از ترکیه و اتحادیه اروپا نام برده‌اید!

* صالحی با بیان اینکه در مدت تصدی در این پست چندین بار درصدد بودم که به عربستان بروم، اظهار داشت: ولی به دلیل اینکه باید اجماع حاصل شود، این سفر انجام نشد.

* رئیس دستگاه دیپلماسی دولت دهم داشتن 500 مدرک دانشگاهی و تسلط به 2 هزار زبان خارجی را برای وزیر خارجه کافی ندانست و در بیان علت گفت: چرا که اجرای سیاست خارجی در جمهوری اسلامی بسته به اجماع تصمیم‌سازان است.

* رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه زبان ما در سیاست خارجی همواره زبان مسالمت‌جویانه، تعامل‌گرایانه، آرمان‌خواهی، منصفانه و متعادل بود، گفت: آن زبان هنوز سر جایش است و آقای روحانی نیز همین حرف را می‌زند.

* صالحی همچنین اعلام کرد که دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه به دانشگاه علوم دیپلماتیک تبدیل شده است.

* انتقاد از عملکرد دولت در رابطه با اروپا، ترکیه، مصر و عربستان از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد و رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص رابطه تهران و لندن به اولین دیدارش با ویلیام هیگ همتای بریتانیایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و گفت: ایشان از من خواست که پادرمیانی کنم تا آگرمان سفیر این کشور که تا آن زمان صادر نشده بود، صادر شود، که با پیگیری‌های انجام شده این اتفاق افتاد و سفیر جدید به تهران آمد که ناگهان بحث سفارت انگلستان پیش آمد.

* صالحی به انتقاداتی که در طی آن مدت از وزارت خارجه و شخص وزیر توسط برخی رسانه‌ها مطرح شده بود  مبنی بر اینکه «قبل از ورود به سفارت انگلیس باید تکلیف وزیر خارجه را روشن می‌کردیم» اشاره کرد و پرسید:  چنین وزیر خارجه مظلومی در چنین شرایط پر التهابی چه کار می‌کرد؟

* رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد:‌به یکی از همتایان خودم می‌گفتم که وزیر خارجه بودن در کشور شما کاری ندارد، بیا و جایت را برای مدتی با من عوض کن، ‌اگر توانستی دوام بیاوری!

* از دیگر گلایه‌های صالحی اظهارات برخی از مقامات در حوزه سیاست خارجی بود و در این باره گفت: در برخی موارد همه کار را با یک کشور جلو می‌بردیم، ولی یک موضع‌گیری از سوی عزیزی همه ساخته‌ها را از بین می‌برد.

* وزیر خارجه از عملکرد دستگاه دیپلماسی در قبال مصر دفاع کرد و اظهار داشت: ‌ما بهترین موضع را در این زمینه اتخاذ کردیم و زمانی که حکومت در این کشور از طریق انتخابات عهده‌دار مسئولیت شد، شروع به تعامل کردیم.

* وی با اشاره به لغو یک طرفه روادید با مصر، خاطرنشان کرد: ما حسن نیت نظام و ملت را به دولت مصر نشان دادیم و آنها بودند که خطا کردند.

* توافقات هسته‌ای جدید با روس‌ها از خبرهایی بود که صالحی در این نشست اعلام کرد و گفت: صحبت‌های اولیه با روس‌ها برای ساخت چندین نیروگاه مطرح شده که به زودی تفام‌‌نامه در این زمینه امضا خواهد شد.

*صالحی روابط تهران و آنکارا را نیز بسیار خوب خواند و در عین حال گفت که با ترکیه در خصوص موضوع سوریه اتفاق نظر نداریم و به انشقاق موجود بین برخی از اعضای اتحادیه اروپا در قبال سوریه اشاره کرد.

* رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه را وزیری خواند که بیشترین تماس را با او داشته است.

* صالحی نسبت به آینده روابط تهران و ریاض نیز ابراز امیدواری کرد.

* وزیر خارجه درباره وضعیت دیپلمات عربستانی که در تصادف با یک تبعه کشورمان منجر به مرگ وی شد، نیز گفت: قرار شده که مبلغی بیشتر از دیه را به صندوق قوه قضائیه واریز کنند که امیدواریم این قضیه هر چه زودتر انجام شود.

* و اما نظر صالحی درباره ظریف؛ او از همکاران و دوستان قدیمی است و زمانی که در وین به عنوان نماینده دایم ایران در آژانس مشغول به فعالیت بودم با وی در تماس دایم بودم. شناخت خوبی از هم داریم، ظریف دیپلماتی باتجربه است.

* صالحی دوباره به برخی مطالبی که در رسانه‌ها منتشر شد علی‌رغم 10 سال ارتباطش با وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: برخی اصرار دارند که بگویند صالحی رئیس دانشگاه شریف بوده است.

* وزیر امور خارجه معتقد است که در وزارت خارجه دیپلمات‌های شایسته و کاردانی هستند که می‌توانند عهده‌دار پست وزارت شوند و گفت: تنها وزارتخانه‌ای که می‌توان برای آن راحت وزیر پیدا کرد خود وزارت خارجه است و ده‌ها نفر در این وزارتخانه هستند که شایستگی و لیاقت تصدی این منصب را دارند از جمله آقای ظریف.

* صالحی نسبت به موفقیت ظریف نیز ابراز اطمینان کرد و در بیان دلایل موفقیت گفت: ایشان مورد اعتماد رئیس‌جمهور و از نزدیکان آن است و این می‌تواند نقطه قوتی برای آقای ظریف باشد.

* رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به این پرسش که چرا غرب از ایران واهمه دارد؟ پاسخ داد و افزود: زیرا می‌داند این ملت تاریخ‌ساز، اندیشه‌ساز و تمدن‌ساز بوده و تصمیم گرفت که در مدار هیچ ابرقدرتی نباشد بلکه در مدار خود بچرخد و برای اولین بار استقلال سیاسی خود را به نمایش گذاشت.

*وزیر خارجه اضافه کرد: غرب به این نتیجه رسیده که چالش بیش از حد با ایران نتیجه عکس می‌دهد. فکر می‌کردند در انتخابات کشت خود را درو می‌کنند ولی اینگونه نشد و فهمیدند با دیوار محکمی روبرو شدند.

* خاطره صالحی از سه بار سفرش به قطر از دیگر خاطراتی بود که در این نشست مطرح شد و وی در این باره گفت: من سه بار به قطر رفتم که هر سه بار با موضع‌گیری مقامات‌مان درباره این کشور همزمان شد و ما به آنها اعلام کردیم که مواضع رسمی در ارتباط با سیاست خارجی توسط مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و وزارت خارجه بیان می‌شود.

* صالحی بیان کرد که هیچ دولتی بی‌عیب و نقص نبوده و اگر دولتی ادعا کند که بی‌عیب و نقص است، گزافه گفته است.

در پایان هم بحث دلچسب ناهار وزارت و البته بازار عکسی که تا آخرین لحظه داغ بود و خبرنگارانی که ول کن قضیه نبودند و از کوچکترین فرصت برای طرح سؤالاتشان استفاده کردند و هدیه‌ای که به مناسبت روز خبرنگاران به خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران داده شد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها