أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۱۶۳۹۲۸
زمان انتشار: ۲۰:۴۰     ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
تهدیدات آمریکا علیه سوریه به معامله برای حفظ آبروی آن و تضمین امنیت اسرائیل نزدیک شده و شمارش معکوس برای حمله احتمالی متوقف شده است.

روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای با اشاره به تلاش‌های آمریکا و فرانسه برای شانه خالی کردن از تهدیدات نظامی علیه سوریه نوشت که این تهدیدات به باری سنگین بر دوش این کشورها تبدیل شده و آنها به دنبال راهی برای کسب زمان و فرار از این عملیات جنگی هستند و می‌خواهند معامله‌ای سیاسی را به دست آورند که بتواند اهداف آمریکا را بدون پناه بردن به جنگ به دست آورد.

در ساعت های اخیر دیگر در مورد تصویب طرح حمله به سوریه در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا بحثی صورت نمی‌گیرد، چرا که موضوع تجاوز آمریکا و فرانسه به سوریه به سازمان ملل سپرده شده و این حمله به دستور کار بازرسان شیمیایی این سازمان و زمان و محتوای گزارش آنها ارتباط پیدا می کند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که با مخالفت دو سوم مردم خود با طرح حمله به سوریه مواجه شده؛ وعده داده که تصمیم گیری در این مورد به بعد از انتقال پرونده به سازمان ملل واگذار شود.

در این راستا بین وزرای اتحادیه اروپا و جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز توافق صورت گرفته که تا قبل از مشخص شدن گزارش سازمان ملل متحد در مورد حمله شیمایی به سوریه تحرک نظامی علیه این کشور صورت نگیرد،  این در حالی است که موضوع تعیین عامل حمله شیمیایی به سوریه و منطقه الغوطه شرقی در اختیارات این گروه نبوده است.

در حالی که در ابتدا هیچ کس توجهی به گزارش بازرسان شیمیایی نمی‌کرد و در بدو ورود به سوریه و نمونه گیری از این کشور آمریکا خواستار خروج آنها از سوریه بود، جان کری نیز از موضع فرانسه پیروی کرده و بعد از دیدار با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و وزرای خارجه عربستان، امارات، بحرین، قطر ، مصر ، اردن، کویت و مراکش در پاریس گفت که آمریکا گزینه محول کردن تصمیم در مورد سوریه به شورای امنیت را بعید نمی‌داند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز برای کسب وقت و به علت ناتوانی در اجرای تهدیدات خود در کنفرانس مطبوعاتی در سن پطرزبورگ از مهلت 45 روزه به بشار اسد خبر داده و گفت که اگر در این مدت سوریه معاهده منع استفاده از سلاح های شیمیایی را امضا کند، اقدام نظامی به تعویق خواهد افتاد.

این مقاله می‌افزاید که به نظر می‌رسد تلاش آمریکا و اروپا برای بازگشت به سازمان ملل،‌برای فعال کردن برون‌رفت های سیاسی از این بحران است؛ این البته گزینه نظامی را دور نمی‌کند، چرا که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در عین حال اعلام کرد که اقدام نظامی شرط لازم برای موفقیت در کنفرانس ژنو است.

به نظر می‌رسد مواضع آمریکا در سایه تردیدهای اخیر به معامله هایی برای حفظ آبروی آمریکا و تضمین امنیت اسرائیل شباهت بیشتری داشته باشد‌، این اولین هدف تجاوز احتمالی به سوریه بود و آنها می خواهند مأموریت خود را با مأموریت جستجوی سلاح های شیمایی در سوریه تغییر دهند و به این ترتیب شمارش معکوس برای هر حمله احتمالی متوقف شده است.

بر پایه پیشنهادی که در این راستا مطرح شده، سرنوشت هزار تن مواد شیمایی که سوریه از زمان دهه هفتاد قرن گذشته آن را تهیه کرده، مد نظر قرار خواهد گرفت، این موضوعه البته می‌طلبد که سوریه معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمایی را امضا کند.

گرهارد کلوگ ویر خارجه لهستان در این راستا پیشنهاد دیگری را در نامه ای به چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا مطرح کرده است، وی آمادگی کشورش را برای اعزام 20 کارشناس لهستانی برای مشارکت در هیئت بازرسان سازمان ملل به سوریه اعلام کرده، این پیشنهاد از سوی لهستان که به صورت سنتی نزدیک به سوریه است، می‌تواند ورود به مسیری پیچیده برای خروج از تنگنای نظامی و دیپلماتیک در این کشور باشد.

در این زمینه فعال کردن کنفرانس ژنو به عنوان شبکه موازی و هم زمان برای بررسی اوضاع سوریه در جریان است؛ البته این پیشنهاد نیز خواستار کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه است و بنا به اعلام یک منبع، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آن را رد کرده و تاکید نموده که این تنها سوری‌ها هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند. جان کری نیز در این راستا تاکید کرده که پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور یک راهکار سیاسی می طلبد و راه حل نظامی در این مورد وجود ندارد.

از سوی دیگر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران نیز وارد مسکو پایتخت روسیه شده‌اند.

چارلی روز خبرنگار شبکه سی بی اس آمریکا نیز در مصاحبه‌ای از اسد که امروز به صورت کامل پخش خواهد شد، گفت که وی هر ارتباط دولت سوریه با این حمله را رد و تاکید کرده که هیچ دلیلی در استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم وجود ندارد.

وی با تاکید بر آمادگی سوریه برای مقابله با حمله نظامی به این کشور به ملت آمریکا این پیام را رساند که آنها نباید در درگیری دیگری در خاورمیانه وارد شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها