أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۱۸۴۶۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۰۴ آذر ۱۳۹۲
نگاهی برحق غنی‌سازی ایران در توافق نامه ایران و غرب:
در متن توافقنامه به تعهداتی «داوطلبانه» از سوی ۵+۱ اشاره شده است و روشن است که تعهد داوطلبانه، حق غنی سازی را برای طرف مقابل ثابت نمی کند؛ زیرا آنها می گویند که شما حق غنی سازی ندارید، اما ما به صورت داوطلبانه و با نظارت خودمان و به شکل موقت، اجازه می دهیم که چنین کنید. مثل کسی که اجازه بدهد شما از ماشینی استفاده کنید که آن را مال شما نمی داند، آیا حق ماشین داشتن را برای شما قائل شده است؟
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، حجت الاسلام حسن روحانی در پیام روز گذشته خود به رهبر معظم انقلاب این چنین مرقوم نمودند که: "دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران است". این سخنان بدان معنی است که رئیس جمهور محترم شش کشور حاضر در گروه 1+5 را همان جامعه جهانی می داند.



در حالی که سال گذشته 118 کشور عضو جنبش عدم تعهد که روسیه و چین هم عضو آن هستند حق هسته ای ایران را به رسمیت شناختند و آقایان نگفتند که جامعه جهانی حق هسته ای ایران را به رسمیت شناخت و حالا که چند کشور قلدر جهان در برابر قبول 27 مورد تعهد مقداری از سرمایه های بلوکه شده خود ایران باز پس گرفته شده است  این امر به اثبات حقانیت هسته ای ایران اطلاق می گردد.

حال در متن ذیل تلاش شده است که متن توافق نامه ایرن و غرب از منظر حقوقی بررسی شود تا که شاید زوایای این توافق بیش از پیش هویدا گردد:

۱. در متن توافقنامه به تعهداتی «داوطلبانه» از سوی ۵+۱ اشاره شده است و روشن است که تعهد داوطلبانه، حق غنی سازی را برای طرف مقابل ثابت نمی کند؛ زیرا آنها می گویند که شما حق غنی سازی ندارید، اما ما به صورت داوطلبانه و با نظارت خودمان و به شکل موقت، اجازه می دهیم که چنین کنید. مثل کسی که اجازه بدهد شما از ماشینی استفاده کنید که آن را مال شما نمی داند، آیا حق ماشین داشتن را برای شما قائل شده است؟

۲. اینکه در عناصری که قرار است «بعداً» روی آن بحث بشود و مورد توافق یا عدم توافق قرار بگیرد، آمده باشد که آن عناصر باید بیانگر حقوق و تعهدات اعضاء معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای و موافقتنامه های پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد باید، به معنای به رسمیت شناختن فعلی حق ایران نیست. ثانیاً در آنجا نیامده است که باید «همه حقوق و تعهدات» لحاظ شود و به صورت قضیه مهمله آمده است.

در حالی که این دقتها در ادبیات «حقوق»ی مورد توجه است. ضمناً حق استفاده صلح آمیز هسته ای، از نظر حقوقی متضمن غنی سازی، آن هم در ایران نیست. خوب است دوستان تیم مذاکره آن بخش از ان پی تی یا ... که اشاره به حق غنی سازی هسته ای همه کشورها در خاک خودشان اشاره دارند را نشان بدهند.

۳. اینکه گام نهایی باید متضمن یک برنامه غنی سازی مورد توافق طرفین باشد، به معنای شناختن حق غنی سازی ایران در این معاهده نیست؛ زیرا ممکن است که آنها بگویند ما «داوطلبانه» به شما اجازه می دهیم که مثلاً تا زیر سه درصد و با بهره گیری از دو عدد سانتریفیوژ غنی سازی را در ایران ادامه دهید.

۴. در این توافقنامه ذکر نشده است که مکان غنی سازی مورد توافق احتمالی، در ایران باشد.

به هر حال متن این بیانیه حق مشخصی را برای غنی سازی هسته ای در ایران به رسمیت نشناخته است و طرح یاد شده از نظر حقوقی، دارای ابهامات و کلی گویی های بسیار زیادی است و دستاویزی برای انواع و اقسام تفسیر ها است؛ به حدی که ماده همه یا هیچ طرح را نیز ناکارآمد می کند.

به هر روی، تلاش های تیم هسته ای کشورمان برای حل مشکل پیش آمده قابل تقدیر است و امیدواریم در گامهای بعدی بتوانند با دقت بیشتر و توکل بر خداوند و حمایتهای داخلی، به نتایج بهتری برسند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۷
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۲
۰
۷
نتيجه اقدامات شما رو مردم هشت سال ديدن و متاسفانه خواهند ديد .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲
نتیجه اقدام دولت روحانی بازگشت از هزاران سانتریفیوژ به 3 عدد سانتریفیوژ مورد بحث در دوران 82 و 83 آقای روحانی است.
اینها کلید قفل کردن تاسیسات هسته ای ایران بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۳ - ۰۴ آذر ۱۳۹۲
۲
۸
شما کی می خواهید دست از مقابله با جهان بردارید تجربه جنگ 8ساله باآن همه شهید وخسارت که درس عبرت برای شما نشد 8سال هم کشوررادر بحران وبدبختی نگه داشتید واقعا نمی فهمید که مادر دنیایی زندگی می کنیم که چاره ای جزتعامل با همه حتی زورگویان نداریم شما باید درروز قیامت هم جواب شهدای جنگ8ساله وهم 8میلیون جوان تحصیل کرده بیکار که دارن افسرده ونابود می شوند رابدهید روز قیامت می توانید این کاررابکنید اگه راست میگید منتشر کنید ورای هم بگذارید تا وزن تفکر خودتان رابفهمید
پاسخ
اسماعیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۲
۱
۱
در دنیا قانون جنگل حاکمه.حلا که چی ؟ما اینارو نمی دونیم؟آره598زورشون زیاده...با اقتصاد تک قطبی ما کشور رو به ورشکستگی رفته بود ما چاره دیگه ای نداریم.پس باید قدرتمند بود یا با این وضعیت کنار بیام.(یا مهدی ادرکنی)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۲
۴
۰
بحث كردن بي فايده است. تا وقتي مردم نروند خودشان متن فارسي و انگليسي اين توافق ... را نخوانند، توضيح دادن در مورد اين شكست سياسي فايده‌اي ندارد.
در توافق فارسي كه با متن انگليسي متفاوت است! نوشته شده در افق نهايي مذاكرات، تحريم‌ها برداشته مي‌شود! فقط همين!!
خب بحث حق و حقوق مسلم ايران چي؟! معلومه كه اگه ما تسليم بشيم و از حقمون بگذريم، در افق نهايي مذاكرات، تحريم‌ها برداشته مي‌شود!
در جاي ديگري مي‌گويد در افق نهايي مذاكرات، محل و انبارهاي ذخيره‌سازي مشخص مي‌شود!! يعني نپذيرفتند غني‌سازي و انبار مواد در ايران باشد جناب ظريف!
همچنين در افق نهايي مذاكرات، سطح(درصد) غني‌سازي بايد مورد توافق طرفين باشد!! بر اساس اين بند، ما بايد از غرب اجازه بگيريم و آن‌ها تأييد كنند كه چقدر غني‌سازي كنيم!
به نظر شما آمريكا اجازه مي‌دهد براي سوخت ناو هواپيمابر و زيردريايي‌هاي اتمي، سوخت 60 درصد غني كنيم؟!
مردم فهيم و با سواد؛
اگر انگليسي بلد هستيد، برويد متن انگليسي را بخوانيد. اگر بلد نيستيد، متن فارسي را بخوانيد و از يك فردي كه كمي انگليسي بلد است، كمك بخواهيد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲
۰
۳
حالا هی اب بریزید به اسیاب دشمن و حرف تو دهنشون بزارید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲
۲
۰
يعني يه حق مسلم ايران رو فروختيم، يه حق مسلم ديگه خودمون رو به خودمون دادند! اونم به قيمت ثمن بخس.
صدا و سيما هم ماشاء الله تو كهكشان‌ها سير ميكنه! رفته تو كوچه از اون پيرزن بيچاره كه چشماش سو نداره متن توافق ژنوچاي رو بخونه مي‌پرسه نظر شما در مورد موفقيت ديپلماسي اخير دولت چيه؟!
خو اون بدبخت همون حرف گزارشگر رو تكرار ميكنه كه! چي بگه؟! بگه نظرم راجع به موفقيت تيم ديپلماسي منفيه؟!
پاسخ
طمطراق
-
۰۹:۴۶ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲
۳
۰
در آن باغي كه گلچين باغبان است فغان بلبلان بر آسمان است
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲
۰
۵
تحلیل حقوقی!!!!!!!!!!!
لیاقت شما همون جلیلیه.....
پاسخ
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲
۵
۰
بازی کردن در زمین دشمن که هنر نمی خوا د.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲
۵
۰
ما خیلی بیشتر از اینا هزینه دادیم، مثل تعطیلی جشنواره افق نو، کم شدن روابط حسنه با کشورهای جنوب مثل کشورهای آمریکای لاتین، تایید هلوکاست، از دست دادن ژست ضد امپریالستی، تماس تلفنی با اوباما و برگ های برنده های زیادی که در این سی و پنچ سال به دست آورده بودیم ولی یک شبه دود شد!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۲
۴
۰
اقای روحانی

ما امثال آمریکا و انگلیس و اسرلئیل رو به حساب نمیاریم
ولی شما اونارو جامعه جهانی میدونی

کاش واقعیت آنچه در این توافق نامه ننگین بدست آوردید را در نامه به رهبری اعلام میکردید


جانم فدای رهبر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها