أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۳۹۶۷۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
سپاهان،‌ استقلال و پرسپولیس، پرهزینه‌ترین تیم‌های فصل جاری لیگ برتر هستند، اما آیا خرج پول بیشتر برای بستن تیم عاملی برای موفقیت و کسب قهرمانی است؟

به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام، در اواخر فصل گذشته لیگ برتر بود که وزارت ورزش و جوانان با دستور شخص وزیر اقدام به انتشار قراردادهای دو باشگاه مطرح پایتخت کرد تا عزم جزم خود را برای مقابله با پرداخت پول‌های میلیاردی در فوتبال نشان دهد.

 

از همان زمان موج‌های مثبت و منفی زیادی حول این اتفاق به وجود آمد و در حالی که بخش زیادی از هواداران فوتبال (بر اساس کامنت‌هایی که در اخبار سایت‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر می‌شد) از این موضوع استقبال می‌کردند اما باشگاه‌ها و به ویژه مدیران‌شان با این شفاف‌سازی خیلی ارتباط برقرار نمی‌کردند.

 

پرسپولیس نخستین تیمی بود که فهرست قراردادهای بازیکنان و مربیانش منتشر شد و اگرچه در همان زمان با واکنش تند دایی و بازیکنان و مسئولان این تیم مواجه شد اما سرخ‌ها پیش از آغاز فصل جدید همانند سایر باشگاه‌ها طبق دستور سازمان لیگ قرارداد بازیکنان و مربیان خود را منتشر کردند.

 

با وجود قول معتبری مبنی بر اینکه انتشار قراردادها بدون رضایت افراد درست نیست، مهدی تاج در آخرین گفتگوی خود، از این کار حمایت کرد و گفت: «مدیران باید به گونه‌ای هزینه کنند که بتوانند از عملکرد مالی خود دفاع کنند و مخارج‌شان مقبول باشد. در فصل‌های گذشته لیگ مخارج و درآمدهای باشگاه‌ها در بیشتر مواقع با یکدیگر همخوانی نداشت و این گذشته از ایجاد ناهماهنگی در تراز مالی باشگاه‌ها باعث می‌شد مشکلاتی بین بازیکن و باشگاه‌ها هم به وجود بیاید.»

 

وزارت ورزش طبق تاکیدی که از اواخر فصل قبل مبنی بر شفاف‌سازی در قراردادهای ورزش و مقابله با پرداخت‌های میلیاردی در فوتبال داشت، جلسات متعددی را به همراه وزارت صنایع با مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار کرد تا این رویه را از لیگ چهاردهم در فوتبال جا بیندازد.

 

برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر همه تیم‌ها فهرست قرارداد بازیکنان و مربیان خود را پیش از شروع بازی‌ها منتشر کردند. البته برخی معتقد بودند که می‌شد این شفاف‌سازی را به گونه‌ی دیگری انجام داد که به اعلام عمومی نرسد. مثلا باشگاه‌ها فهرست مخارج و قراردادهای خود را فقط به سازمان لیگ ارائه می‌دادند تا بر اساس استانداردهای جدید و تعریف سقف بودجه، تخلفی صورت نگرفته باشد. با این وجود این حرکت از لیگ امسال آغاز شده و اگر هم مشکلاتی دارد، می‌تواند زمینه‌ساز گام‌های رو به جلویی در فوتبال باشد.

 

یکی از مواردی که می‌توان در پایان لیگ با نگاهی به قراردادهای تیم‌ها به نتیجه خوبی دست یافت، این است که رتبه تیم‌ها را با میزان مخارج‌شان طبق فهرستی که به سازمان لیگ ارائه داده‌اند، مقایسه کرد.

 

به طور مثال فصل گذشته نفت تهران که رتبه سوم لیگ را به دست آورد و سهمیه آسیا را هم کسب کرد، یکی از تیم‌هایی بود که با کمترین هزینه ممکن وارد لیگ شده بود. امسال هم تیم‌هایی داریم که زیر 10 و حتی 5 میلیارد خرج کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم به مخارج 16 تیم لیگ برتر طبق فهرستی که به سازمان لیگ ارائه داده‌اند نگاه کنیم.

 

سپاهان با 17 میلیارد، پرهزینه‌ترین تیم لیگ است و پس از آن استقلال و پرسپولیس قرار دارند. در پایین جدول نفت مسجد سلیمان با هزینه‌ی 4 میلیارد و 300 میلیون تومانی تیم خود را بسته است. فصل گذشته هم فولاد در شرایطی قهرمان شد که هزینه متوسطی نسبت به سایر تیم‌های لیگ انجام داده بود.

 

به طور قطع در لیگ‌های اروپایی هم می‌توان استثنایی در این رابطه پیدا کرد. همین فصل گذشته بود که اتلتیکو مادرید با هزینه‌ای به مراتب کمتر از بارسلونا و رئال مادرید به سلطه این دو تیم در فوتبال اسپانیا پایان داد و قهرمانی لالیگا را به دست آورد. بنابراین تضمینی برای موفقیت تیم‌های پرخرج فصل جدید لیگ برتر نیز وجود ندارد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها