کد خبر: ۲۳۹۸۵۴
زمان انتشار: ۰۰:۳۹     ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
اواخر فصل گذشته لیگ برتر، وزارت ورزش و جوانان با دستور شخص وزیر، اقدام به انتشار قراردادهای دو باشگاه سرخابی کرد تا عزم خود را برای مقابله با پرداخت پول های بی رویه و میلیاردی در فوتبال نشان دهد. این موضوع مخالفان و موافقان زیادی داشت. اما در نهایت تصمیم بر این شد تا قبل از شروع لیگ چهاردهم باشگاه ها هزینه های خود را به طور شفاف در اختیار رسانه ها قرار دهند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مجله مهر، پنج شنبه 26 تیرماه فصل نقل و انتقالات لیگ برتر چهاردهم به پایان رسید. و باشگاه ها موظف شدند تا تاریخ 5 مرداد مبلغ قرارداد هایشان را منتشر کنند. بعد از اعلام هزینه باشگاه ها و رقم قرارداد بازیکنان حواشی زیادی به وجود آمد به طوری که بعضی‌ها، این ارقام منتشر شده را صوری و غیرواقعی دانستند.

آسیایی ها 3 میلیارد بالاتر

لیگ برتر امسال با قانون جدیدی به نام «سقف هزینه باشگاه‌ها» ابلاغ کرد. طبق این قانون هزینه هریک از باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر 15 میلیارد تومان و سقف هزینه هریک از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا 18 میلیارد تومان است و باشگاه ها حق ندارند بیش از این هزینه کنند. طبق این قانون 80 درصد این مبلغ باید صرف قرار داد با بازیکنان، کادر فنی، تیم پزشکی، پرسنل اداری و اجرایی شود و ما بقی آن به هزینه های جاری مانند بلیت هواپیما، اجاره زمین، هزینه هتل، لباس و سایر امور جاری‌شان اختصاص یابد. طبق آئین نامه سازمان لیگ، برای هیچ باشگاهی حق جابه‌جایی بین این دو هزینه وجود ندارد.

سپاهان و استقلال متهمان ردیف اول و دوم

با توجه به سقف تعیین شده باشگاه های سپاهان و استقلال متخلف محسوب می شوند. باشگاه سپاهان با  4 میلیارد و 580 میلیون هزینه بالاتر از سقف اعلام شده و باشگاه استقلال هم با  3 میلیارد تومان خرج بالاتر از این سقف، تخلف کرده اند. این در حالی است که تیم فوتبال سپاهان در سایت رسمی این باشگاه هنوز لیست قرارداد کادر فنی خود را اعلام نکرده و جلوی نام محرم نوید کیا و علی حمودی هم خط تیره قرار داده است.

کهکشانی‌ترین تیم لیگ امسال سپاهان است که 7 بازیکن میلیاردی در ترکیب11 نفره این تیم دیده می‌شود

 

استقلالی ها نیز هنوز لیست کاملی از قراردادهای اعضای تیم‌شان را اعلام نکرده‌اند و در لیست اعلام شده فقط نام 18 نفر دیده می شود. شلختگی‌های موجود در اعلام مبلغ قراردا ها باعث شد تا «منصور قنبرزاده» مدیرعامل باشگاه نفت تهران و عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال این نوع انتشار قراردادها را «استهزاء مردم» بنامد.

قرارداد های باورنکردنی

برویم سراغ دیگر تیم پرطرفدار پایتخت. مطابق لیست منتشر شده پرسپولیسی‌ها، این تیم در این فصل هیچ بازیکن میلیاردی ندارد و تنها مرد میلیاردی این تیم « علی دایی» است که مبلغ قراردادش 2 میلیارد و 100 میلیون اعلام شده است. علی دایی با این مبلغ از خیلی از مربیان جام جهانی اخیر نیز بیشتر دستمزد می گیرد.

دیگر نکته جالب قرارداد های اعلام شده اختلاف مبلغ قرارداد این فصل بازیکنان با فصل قبل است. مبلغ قرارداد بعضی از بازیکنان پرسپولیس مانند « محسن بنگر»  با فصل قبل اختلافی چند صد میلیونی دارد که بعید می رسد بنگر این اختلاف را به باشگاه تخفیف داده باشد. حالا خیلی ها قراردادهای اعلام شده را صوری می دانند و معتقدند درون باشگاه قراردادهای داخلی دیگری نیز امضا شده است و بعضی گمانه زنی ها از احتمال جبران مبلغ قرارداد بازیکنان با زمین و خودرو نیز خبر می‌دهند.

19 بازیکن میلیاردی

اما مطابق آمار رسمی اعلام شده توسط باشگاه‌ها،این فصل لیگ برتر فوتبال کشور 19 بازیکن میلیاردی دارد که گران‌ترین آنها «سید مهدی رحمتی» است که با قرارداد یک میلیارد و 500 میلیون تومانی به پیکان تهران پیوست. بعد از رحمتی « احمد آل نعمه» نیز با یک میلیارد 400 میلیون به تراکتورسازی تبریز رفت.

تیم فوتبال سپاهان با داشتن 7 بازیکن میلیاردی که مبلغ قراردادشان روی هم 7.5 میلیارد تومان می شود. میلیاردی ترین لیگ برتر لقب گرفته‌است. این جدول، همه بازیکنانی را که قرارداد میلیاردی امضا کرده‌اند،نشان می‌دهد.

نام باشگاه

نام بازیکنان و رقم قرارداد ( به میلیارد تومان)

سپاهان اصفهان

 محمدرضا خلعتبری (1.2)، احسان حاج‌صفی (1.1)، شجاع خلیل‌زاده، (1.1) هادی عقیلی (1.1)، عبداله کرمی،(1) رحمان احمدی (1)، لوسیانو پریرا (1)

استقلال تهران

جاسم کرار (1)، امید ابراهیمی (1)، امیرحسین صادقی (1)، آندرانیک تیموریان (1)، هاشم بیگ‌زاده (1)، خسرو حیدری (1)

تراکتورسازی تبریز

احمد آل نعمه (1.4)، لوسیانو ادینهو (1.2)

پیکان تهران

سید مهدی رحمتی (1.5)، سعید دقیقی (1)

فولاد خوزستان

بلیکس برایان (1)

ذوب آهن اصفهان

قاسم حدادی فر (1.3)

 
این هم جدول پرخرج‌ترین باشگاه‌های لیگ برتر. نکته جالب این جدو جدول بالا و پائین، جزئیات هزینه‌های تیم پرطرفدار تبریز است.تراکتورسازی تبریز در این فصل 8 میلیارد و 800 میلیون خرج کرد که یک چهارم آن را فقط در جیب دو بازیکن خود ریخت.
 
شماره تیم میزان هزینه (تومان)
1 سپاهان 17 میلیارد و 580 میلیون
2 استقلال 16 میلیارد
3 پرسپولیس 15 میلیارد و 400 میلیون
4 ذوب‌آهن 11 میلیارد و 500 میلیون
5 پیکان 10 میلیارد و 700 میلیون
6 فولاد 10 میلیارد و 300 میلیون
7 تراکتورسازی 8 میلیارد و 800 میلیون
8 پدیده 8 میلیارد و 700 میلیون
9 گسترش فولاد 8 میلیارد و 400 میلیون
10 راه آهن 7 میلیارد و 900 میلیون
11 نفت تهران 7 میلیارد و 400 میلیون
12 صبای قم 6 میلیارد و 800 میلیون
13 سایپا 6 میلیارد و 600 میلیون
14 ملوان 5 میلیارد و 200 میلیون
15 استقلال خوزستان 5 میلیارد و 70 میلیون
16 نفت مسجد سلیمان 4 میلیارد و 300 میلیون

 

طبق قانون فیفا، متخلفین پس از شناسایی و اثبات تخلف، در فصل نقل و انتقالات بین نیم فصل تا سه فصل از خرید و فروش بازیکن محروم هستند. اما فیفا قانون سقف هزینه برای باشگاه ها را در دستور کار خود ندارد و حالا رسانه ها منتظر اقدامات بعدی وزارت ورزش هستند تا ببینند مسئولان ورزش کشور چه‌قدر برای جلوگیری از بریزوبپاش‌های میلیاردی در فوتبال عزم‌شان را جزم کرده اند؟

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها