أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۱۱۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
میزگردی با حضور حامیان رسانه‌ای دولت دهم و یازدهم؛
اگر خانم ابتکار بدون ارائه سند بگوید بنزین آلوده است میشود انتقاد درست اما اگر منتقدین با سند و مدرک بگویند که توافق ژنو ضعیف بوده، اینها میشوند بی سواد؟/ این چه حرفی است که رییس جمهور یک کشور بیاید و بگوید منتقدین باید شناسنامه داشته باشند؟!/ نه آقای احمدی نژاد نه اطرافیانش نمی فهمیدند رسانه چیست!/ ما باید به نیت افراد نگاه کنیم!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598؛ میزگرد بررسی عملکرد دولت‌ها در قبال مطبوعات با حضور استاد شریف زاده، معاون سابق خبرگزاری ایرنا (در دولت دهم) و سرکارخانم شفیعی دبیر سیاسی روزنامه آرمان برگزار شد.

در این میزگرد جناب شریف زاده با اشاره به اینکه به علت تغییر مقتضیات زمان، مقایسه تعداد نشریات در دولت های مختلف چندان صحیح نمیباشد بیان کرد: دولت آقای هاشمی در شرایط پس از جنگ روی کار آمد، بیشترین وقت و انرژی خود را نیز صرف کارهای اقتصادی کرد –نمیخواهیم عملکرد اقتصادی را قضاوت کنیم که مثبت بوده یا منفی- اما این یک سویه روی موجب شد تا در جامعه یک خلاءی به نام فرهنگ احساس شود. به همین خاطر آقای خاتمی با یک سابقه مطبوعاتی و فرهنگی آن هم با شعار های اجتماعی توانست رای بیاورد. طبیعی بود که آمار مطبوعات در این دوره افزایش پیداکند که کرد –الان نمیخواهیم قضاوت کنیم که این مطبوعات درست عمل میکردند یا خیر- اما این دوران با جهش مجوز مطبوعات به ویژه مطبوعات سیاسی به اتمام رسید.

بعد از آن دوران آقای احمدی نژاد آغاز شد. در این زمان تعداد مطبوعات رشد چشمگیری داشت. مخصوصا ما در حوزه نشریات تخصصی با یک رشد بی سابقه ای مواجه بودیم. آزادی ها و حمایت های مالی دولت از رسانه ها و روزنامه نیز به اوج خود در تاریخ مطبوعات کشور رسید. جالب است که بعد از ایران و کیهان –که یک موسسه با چندین روزنامه و هفته نامه هستند- بیشترین یارانه مطبوعات به روزنامه شرق که مخالف آقای احمدی نژاد بود داده میشد.

سرکارخانم شفیعی نیز با تایید سخنان آقای شریف زاده مبنی بر اینکه مقایسه آماری تعداد نشریات چندان صحیح نیست افزود: در زمان آقای هاشمی اولویت کشور بحث فرهنگ و مطبوعات نبود، تعداد کمی روزنامه وجود داشت. البته آن زمان به خاطر آنکه مخالفت با دولت ممکن بود در روند سازندگی کشور اخلال ایجاد کند ممکن است با روزنامه ها برخورد کرده باشند. که این بنا بر شرایط آن دوران و در راستای سازندگی کشور بوده است.

اما در زمان آقای خاتمی رشد چشمگیری در فضای رسانه ای اتفاق افتاد که البته منجر به درگیری روزنامه های چپ و راست شد که برخی مشکلات امروز ناشی از همان دوران است. ما در این دوران شاهد بیشترین توقف ها بودیم که علت اصلی آن هم همین فضای ملتهب بود. اما در دوران آقای احمدی نژاد وضعیت روزنامه ها افتضاح شد. دولت شعارهای خوبی میداد و در ظاهر خوب بود اما در باطن اصلا نمیفهمید رسانه یعنی چه! نه آقای احمدی نژاد نه اطرافیانش نمی فهمیدند رسانه چیست!

در ادامه این نشست آقای شریف زاده با انتقاد از فضای کارخبری در دولت یازدهم اظهار داشت: اینکه میگویند در زمان احمدی نژاد افتضاح بوده را من نمیفهمم!! رشد اعطای مجوز که بوده است، نشریات راهم که تخصصی کرده، بیشترین یارانه و حمایت را هم داشته، منتقدین و فحاشین به دولت را هم که نه تهدید کرد نه تعطیل؛ دیگر باید چکار میکرد؟ شاید دوستان انتظار دارند که احمدی نژآد می آمد به جای آنها مطلب می نوشت(!)

آقای احمدی نژاد به دنبال کرامت انسان بود و به همین خاطر به انسان ها حق آزادی میداد. شما ببینید در دوسال آخر آقای احمدی نژاد رسانه ها چه کردند! هرچه خواستند دروغ و تهمت و فحاشی و بی ادبی نسبت به رییس جمهور کردند.

اما دولت با هیچکدام از آنها برخورد نکرد. اما امروز متاسفانه می شنویم که رییس جمهور می گویند منتقدین باید شناسنامه داشته باشند! این حرف خوبی نیست! در اسلام و در جمهوری اسلامی همه مردم حق حرف زدن و انتقاد از حاکمان را دارند! یک راننده تاکسی، یک دست فروش، یک مهندس، یک استاد دانشگاه فرقی ندارند. بله! هرکس باید عالمانه نقد کند. اما وقتی یک روزنامه یا سایت می آید و نظر فردی را درباره موضوعی منتشر میکند، میداند به سراغ چه کسی برود و به دنبال متخصص آن زمینه میگردد و گرنه آبروی خودش را پیش مخاطب برده است. پس این چه حرفی است که رییس جمهور یک کشور بیاید و بگوید منتقدین باید شناسنامه داشته باشند؟!

خانم شفیعی در همین رابطه می افزاید: به نظر من با آمدن روحانی وضعیت مطبوعات خیلی بهتر شده است. دولت از مطبوعات حمایت میکند و به نظرم حتی دفاع بیشتری از روزنامه های منتقد دارد. اگر در زمینه ای مثل پرونده کرسنت یا ژنو یا مشابه آن نیز برای مطبوعات اعمال محدودیت میکند، حتما این به خاطر منافع ملی است.

آقای شریف زاده در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان در فضای رسانه ای بیان داشت: این یک بام و دو هوا نمی شود! وقتی منتقدین از عملکرد آقای روحانی انتقاد کنند، میشود خلاف امنیت ملی؛ اما انتقاد که هیچ، فحاشی و تهمت زدن به رییس جمهور در دولت قبل مخل امنیت ملی نمی شود!؟ اگر خانم ابتکار بدون ارائه سند بگوید بنزین آلوده است میشود انتقاد درست –که کمیسیون های تخصصی مجلس نظر خانم ابتکار را رد کردند- اما اگر منتقدین با سند و مدرک بگویند که توافق ژنو ضعیف و نامناسب بوده، اینها میشوند بی سواد و نقدشان میشود بد.

خانم شفیعی در این زمینه نیز با اشاره به اینکه ما نیت خوانی میکنیم گفت: ما باید به نیت افراد نگاه کنیم! من مطمئنم که خانم ابتکار از روی دلسوزی این حرف ها را زده اند اما دلواپس ها دلسوز کشور نیستند.

متن کامل این میزگرد به زودی در پایگاه خبری 598 منتشر خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۶
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها