أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۰۰۳۸
زمان انتشار: ۱۵:۴۹     ۲۱ شهريور ۱۳۹۳
مذاکرات دوجانبه معاونان وزارت خارجه ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی در وین به پایان رسید. این مذاکرات با هدف رفع اختلافات برای رسیدن به توافق جامع و آماده سازی مذاکرات هفته آینده در نیویورک برگزار شدند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، "عباس عراقچی" عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفت‌وگوهای روز پنجشنبه، ۲۰ شهریور، با نمایندگان سه کشور اروپایی را "مفید و سازنده" خواند، ولی گفت که "اختلافات بر سر موضوعات اساسی" همچنان باقی است.

 

 

سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) نوشته است:

 

 

آقای عراقچی گفت که رایزنی و آماده‌سازی برای مذاکرات هفته آینده در نیویورک، هدف مذاکرات امروز بود. ولی اضافه کرد: "اختلافات در موضوعات اساسی همچنان باقی است."

 

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از آقای عراقچی گزارش کرده است که طرف‌های گفت‌وگو هنوز "راهی دشوار" پیش رو دارند.

 

 

مذاکرات یک‌روزه ایران با آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد. آقای عراقچی که معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران نیز هست، پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که "اگر طرف‌های مقابل حسن‌نیت داشته باشند و از برخی خواسته‌های غیرمعقول دست بردارند، این مذاکرات به سرانجام خواهد رسید."

 

 

این گفت‌وگوها در مجموع پنج ساعت طول کشیده است.

 

 

عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران، هدایت مذاکره‌کنندگان ایران را در گفت‌وگوهای وین به عهده دارند. آنها هفته گذشته نیز در ژنو با معاونان وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کردند.

 

 

قرار است دور بعدی مذاکرات دو طرف روز پنجشنبه، ۲۷ شهریور، در نیویورک برگزار شود و ایرنا گزارش داده است که وزیران امور خارجه کشورهای مذاکره‌کننده در دور آتی گفت‌وگوها شرکت خواهند داشت.

 

 

طبق توافق مقدماتی ژنو، ایران و گروه ۱+۵ تا روز سوم آذر برای نهایی کردن توافقنامه جامع هسته‌ای فرصت دارند.

 

 

سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) نوشت:

 

 

رایزنی‌های هسته‌ای ایران و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان که از صبح پنج‌شنبه، ۲۰ شهریور در وین آغاز شده بود، پایان یافت و نماینده جمهوری اسلامی نیز علی‌رغم آن که مذاکرات را «مفید و سازنده» توصیف کرد، گفت که اختلافات همچنان باقی است.

 

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اظهار داشت: «مذاکرات امروز ما با آقایان سایمون گس، نیکلاس دورویر و هانس دیتر لوکاس، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان، به درک بیشتر از مواضع طرفین کمک کرد».

 

 

به گفته او، «هدف از مذاکرات امروز رایزنی برای مذاکرات هفته آینده در نیویورک بوده، اما با این حال اختلافات در موضوعات اساسی همچنان باقی است».

 

 

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از نشست خبری آقای عراقچی در پایان مذاکرات نوشته است که وی تاکید کرده است علی‌رغم وجود اختلافات، نمایندگان ایران «همیشه خوشبین» هستند.

 

 

معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: «[نشست امروز] صرفا برای مشورت و تبادل آرا درباره چگونگی نزدیک کردن طرفین به یکدیگر بود. امیدواریم که هفته آینده در نیویورک پیشرفت داشته باشیم.»

 

 

در عین حال آقای عراقچی گفته است که مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای دشوار است.

 

 

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵ در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «در حالی که ما آگاهیم به اینکه فاصله زیادی بین نقطه نظر‌ات وجود دارد و کار زیادی باید انجام شود، ما از سوی شش کشور، مصمم به دستیابی به توافق هستیم، و مدت زیادی است که برای آن تلاش می‌کنیم.»

 

 

به گفته او، «اظهار نظرهایی هم که از سوی ایرانی‌ها می‌بینیم نشان می‌دهد که آن‌ها نیز مصمم به دستیابی به توافق هستند».

 

 

آقای مان در نهایت تاکید کرد که باید برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای امیدوار بود.

 

 

سایت دویچه وله (Deutsche Welle) نیز نوشته است:

 

 

رایزنی‌های ۵ ساعته نمایندگان ایران با نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه در وین پشت درهای بسته به پایان رسید. عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت راه دشواری در پیش است اما هیات ایرانی خوشبینی خود را حفظ می‌کند.

 

 

مذاکرات دوجانبه معاونان وزارت خارجه ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی در وین به پایان رسید. این مذاکرات با هدف رفع اختلافات برای رسیدن به توافق جامع و آماده سازی مذاکرات هفته آینده در نیویورک برگزار شدند.

 

 

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هیات ایرانی، این گفت‌وگوها را که پشت درهای بسته انجام شدند، مفید خواند. او اذعان کرد که اختلافات اساسی هم‌چنان باقی هستند.

 

 

اختلافات ایران با گروه ۵+۱ از جمله بر سر تعداد سانتریفوژها و ابعاد غنی‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران است. عباس عراقچی پیش از شروع مذاکرات پنجشنبه در وین گفته بود: «اگر طرف‌های مقابل حسن‌نیت داشته باشند و از برخی خواسته‌های غیرمعقول دست بردارند، این مذاکرات به سرانجام خواهد رسید.». به گفته او فضای روانی عليه ایران "شکسته و چارچوب تحريم‌ها شکاف‌های عظيم برداشته است."

 

 

خبرگزاری ایرنا صبح روز پنجشنبه نوشته بود، هدف این گفت‌وگوها "نزدیک‌تر کردن دیدگاه و رفع اختلاف‌های باقیمانده" است. این دست مذاکرات هفته گذشته نیز در ژنو با معاونان وزیر امور خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز انجام گرفته است.

 

 

این مذاکرات یک هفته پس از دیداردوجانبه نمایندگان ایران وآمریکا در ژنو و گفت‌وگوهای کارشناسی ۲۰ ساعته صورت گرفت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها