أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۴۰۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۰۳ آبان ۱۳۹۳
بورس اوراق بهادار هفته گذشته بهترین کارنامه خود از ابتدای تابستان سال جاری را با ثبت رشد حدودا 3 درصدی برجای گذاشت. شاخص در هفته گذشته 2 هزار و 154 واحد رشد کرد تا زیان معامله‌گران از ابتدای سال به 2/6 درصد برسد. این رشد ناگهانی و دور از انتظار در شرایطی صورت گرفت که دلایل متعددی برای آن ذکر می‌شود
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه بازار و برخی فعالان حقیقی عمده، رسیدن قیمت‌ها به کف‌های نسبتا با ثبات و حفظ کف‌های قیمتی طی دو هفته قبل، انتظار برای توافق سیاسی و پایان نسبتا مناسب مذاکرات هسته‌ای و گزارش‌های 6 ماهه متعادل مجموعه دلایلی است که در حال حاضر برای رشد بازار عنوان می‌شود؛ در این میان سخنان معاون اول رئیس‌جمهور نیز در جمع صادرکنندگان در ایجاد حرکت بازار موثر بود؛ وعده‌هایی نظیر کاهش نرخ سپرده قانونی از 5/13 درصد کنونی به 10 درصد و همچنین کاهش نرخ سود سپرده بانکی در جهت تقویت بخش خصوصی و افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها نیز کمک شایسته‌ای به بازار کرده است که در هفته گذشته به حرکت یک پارچه گروه بانکی منجر شد؛ هر چند در برابر وعده‌های معاون اول رئیس‌جمهوری بقیه ارکان تصمیم‌گیر در مورد بانک‌ها سکوت کرده‌اند. از دیدگاه کارشناسان کاهش 5/3 درصدی سپرده قانونی که سیاست انبساطی به شمار می‌رود در صورت تحقق می‌تواند به معنای اطمینان نسبی دولت به مهار تورم و تلاش برای خروج از رکود باشد. در همین حال هفته گذشته با رد لایحه تنظیم مقررات مالی دولت موضوعات مهمی نظیر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به بررسی لایحه بودجه در فصل زمستان موکول شده که همین نیز بخشی از سرمایه‌های فعالان بازار را از لاک احتیاط خارج کرده است.
اکثر فعالان بازار در حال حاضر منتظر آن هستند تا دریابند تحولات رخ داده در حوزه کلان اقتصاد تا چه حد قابل تحقق و اتکا در کوتاه‌مدت است. در همین حال با نزدیکی به پایان زمان رسمی اعلام گزارش‌های 6 ماهه به نظر می‌رسد عموما شرایط متعادلی در این گزارش‌ها تجربه شده است.
در بازار سهام در حال حاضر در تحولات کلان سیاسی برداشته شدن تحریم‌ها همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که برداشته شدن کامل تحریم‌ها منوط به بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به مراحل قبلی است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) با حضور در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شد، در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، برنامه هسته‌ای ایران را «یکی از بزرگترین چالش‌های دوران معاصر» توصیف و اعلام کرد هدف از نشست دو روزه واشنگتن بررسی راهبرد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است. 
در تحولات اقتصادی نیز در حالی که شمار قابل ملاحظه‌ای از بانک‌ها اساسنامه جدید اعلامی از شورای پول و اعتبار را پذیرفته‌اند رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام جزئیات جلسه بورسی‌ها با بانک‌ها برای اصلاح اساسنامه نمونه بانک‌ها گفت: قرار است اساسنامه پس از اصلاحات به شورای پول و اعتبار برود.
در عین حال در تحولات بين‌المللي نگاه معامله‌گران همچنان به سوی بازارهای جهانی است؛ جایی که قیمت‌های مواد خام به ثبات نسبی رسیده و حتی نشانه‌هایی از بازگشت به چشم می‌خورد. در هفته گذشته خریدهای گسترده سنگ‌آهن توسط چین باعث افزایش چشمگیر کرایه کشتی‌ها و شاخص بالتیک شده است. در همین حال بهای سنگ‌آهن نیز در بازار چین در حال افزایش است. بهای نفت خام نیز با عدم تغییر شدید در هفته گذشته تثبیت شده است. بهای فلزات نیز با ثبات بود؛ بهای مس در حد 6 هزار و 718 دلار باقی مانده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 984 دلار،2 هزار و 230 دلار و 2 هزار و 6 دلار گزارش شده است.
با توجه به اخبار فوق‌الذکر بازار در آخرين روزهاي هفته قبل نيز با آن‌كه همچنان بازاری مثبت داشتيم، اما بازار درگیر با عرضه‌های سنگین بود؛ عرضه‌هایی که معامله‌گران کوتاه‌مدت با توجه به رشد قیمت‌ها در طول هفته در انتهای هفته صورت دادند. این موضوع اندکی شرایط بازار را مبهم ساخته به‌طوری‌که حرکت کند بازار در اولین روز هفته دور از انتظار نیست. با این حال در بازار روز چهارشنبه همچنان گروه بانکی به دلیل توجه به احتمال کاهش نرخ سپرده قانونی با رونق معاملات مواجه بود. در گروه بانکی، بانک اقتصاد نوین در پیش‌بینی عملکرد 6 ماه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را همانند گزارش قبلی 443 ريال اعلام کرد که در 6 ماه موفق به پوشش 35درصدی آن شده است. لازم به ذکر است که عمده دلیل این پوشش نامتناسب، پوشش 37 درصدی درآمدهای بانک است. در گروه بانکی، رقابت بر سر بلوک پتروشیمی زنجان روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. این رقابت در شرایطی صورت می‌گیرد که دکتر روحانی در سفر خود به زنجان خبر از تسریع در مسیر تکمیل این پتروشیمی و گشایش خط اعتباری این پروژه داده است.
در گروه خودرویی، انتظار برای رشد سود‌آوری شرکت‌های خودرویی ناشی از افزایش تولید مورد توجه بازار بود.در این گروه مهندس آقامحمدی، مدیرعامل شرکت پارس خودرو با اعلام این خبر افزود: تا اواخر مهر‌ماه سال جاری شرکت پارس خودرو توانسته است 62 هزار و 303 دستگاه خودرو تولید کند که بیش از تولید کل سال 92 این شرکت است. 
در گروه خودرویی همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از شروط ایران برای مشارکت با خودروسازان خارجی از جمله پژو و رنو رمزگشایی کرد و گفت: علاوه بر اینکه این خودروسازان باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند، نوع قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که طرف مقابل اجازه ترک ایران را به راحتی نداشته باشد، بازارهای صادراتی محصولات مشترک تولیدی خود در ایران را در اختیار ما بگذارد، تولید محصول مشترک صورت گیرد و مرکز تحقیقاتی نیز در کشور راه‌اندازی شود.
در گروه دارویی، شرکت گروه دارویی سبحان در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را با یک درصد تعدیل مثبت مبلغ 1263 ريال اعلام کرد درحالی‌که در 6 ماهه موفق به پوشش 6 درصدی آن شده است. در گروه کیمیدارو، سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به عرضه بلوک 28/14 درصدی کیمیدارو کرد و با فروش این بلوک از ترکیب سهامداری این شرکت خارج شد. این بلوک از طریق کارگزاری حافظ توسط شرکتی به‌نام تجهیرات پزشکی پورا طب خریداری شده است.
در گروه کانی غیر‌فلزی، شرکت شیشه همدان در پیش‌بینی عملکرد 3 ماهه سال مالی منتهی به 31خرداد 94 سود هر سهم خود را با 7/4 درصد تعدیل مثبت مبلغ 1345 ريال اعلام کرد که در 3ماه موفق به پوشش 27 درصدی آن شده است.
در گروه انفورماتیک، رانفور در حالی با صف خرید همراه شد که شرکت خدمات انفورماتیک در پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/1393 سود هر سهم خود را با 15 درصد تعدیل مثبت مبلغ 1559 ريال اعلام کرد که در 6ماه موفق به پوشش 27 درصد آن شده است. علت پوشش نامتناسب این شرکت بورسی پوشش 25درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری است که این قلم سهم قابل توجهی از درآمدهای شرکت دارد. در گروه غذایی شرکت گروه تولیدی مهرام در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را با یک درصد تعدیل مثبت مبلغ 874 ريال اعلام کرد و در 6ماه موفق به پوشش 47 درصدی آن شده است. شرکت بیسکويیت گرجی نیز سود هر سهم خود را با 2درصد تعدیل مثبت مبلغ 225 ريال اعلام کرد که در 6 ماه موفق به پوشش 62 درصدی آن شده است. در گروه معدنی مصوبه عوارض صادراتی کنسانتره سنگ‌آهن تصویبی 29 آبان 1389 هیات دولت لغو شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، این تصمیم در جلسه 23 شهریور سال 93 هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به استناد اصل 38 قانون اساسی گرفته شده است. مصوبه لغو شده، عوارض صادراتی سنگ‌های خام و کار نشده به‌صورت بلوک یا اسلب را 70 درصد، کنسانتره سنگ‌آهن را 50 درصد و گندله سنگ‌آهن را 35 درصد تعیین کرده بود که از 24 دی ماه 1389 لازم الاجرا شده بود. انتظار می‌رود این خبر تاثیر مثبتی بر گروه سنگ‌آهنی داشته باشد. در گروه حمل‌و‌نقل، مجمع حكشتي به علت عدم ثبت افزايش سرمايه در اداره ثبت شركت‌ها برگزار نشد و با اعلام تنفس به ١٠ آبان موكول شد. در گروه تصفیه نفت، سرمایه‌گذاری نفت روز چهارشنبه با معامله 90میلیون سهم مواجه شد که بخشی از این عرضه را سهامدار عمده صورت داد. بازار در این نماد با شایعاتی در مورد فروش برخی از اموال خود مواجه است. در گروه تجهیزات، تکین کو در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 1304 ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی (1133 ریال) شرکت با افزایش 15 درصدی سود همراه بوده است. شرکت در دوره 6 ماهه خود موفق به تحقق 666 ریال سود به ازای هر سهم شده و 51درصد از این پیش‌بینی را پوشش داده است. اين شرکت اعلام کرده است رفع مغايرت با شرکت‌هاي کارفرما باعث تغيير در درآمد و هزينه‌ها شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها