أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۴۷۷۷
زمان انتشار: ۲۳:۱۵     ۰۹ آذر ۱۳۹۳
امضای موافقت‌نامه اصولی بین صندوق‌های ضمانت صادرات ایران و روسیه امروز در تهران، تجارت خارجی غیرنفتی ایران با ۲۴درصد رشد به ۶۵ میلیارد دلار رسید، پشت پرده نشست اخیر وزرای اوپک و... از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه نهم آذرماه 1393 به شرح زیر است:

* شرایط جدید صنعت خودروسازی ایران برای همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی


خبرگزاری فرانسه طی گزارشی در مورد صنعت خودروسازی ایران نوشت، خودروسازان خارجی که به دنبال بازگشت به ایران هستند، با شرایط تجاری جدیدی روبرو خواهند شد چراکه خودروسازان داخلی، این‌بار خواهان ایفای نقش در این زمینه با قواعد خود هستند.

این خبرگزاری فرانسوی، برداشته شدن تحریم‌ها به دنبال توافق موقتی ژنو در اوایل امسال را دلیلی برای ایجاد چشم انداز بهتر برای صنعت خودروی ایران در سایه احتمال لغو تحریم‌ها خواند و ادامه داد، این چشم‌انداز خودروسازان بین‌المللی را به دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران در روز دوشنبه در تهران خواهد کشاند.

* رشد اقتصاد ایران به رغم تحریم‌های غرب/آمریکا بازنده جنگ نفت است


بر اساس تحلیل ها پافشاری عربستان سعودی بر عدم کاهش تولید اوپک، در راستای تلاش این کشور برای غلبه بر نفوذ نفت شیل آمریکا، و ضربه زدن به ایران، عراق و روسیه است. به نظر می رسد اصلی ترین عامل کاهش قیمت نفت، سیاست عربستان برای پیشبرد برخی اهداف خود باشد.

اگر چه در اولین نگاه می توان افزایش فشار اقتصادی بر ایران و روسیه را اصلی ترین هدف عربستان در کاهش نفت دانست اما عربستان در کنار این اهداف اولویت مهمتری را دنبال می کند.

* تجارت خارجی غیر نفتی ایران با 24درصد رشد به 65.69میلیارد دلار رسید


بر اساس آمار گمرک، حجم تجارت خارجی غیر نفتی با احتساب میعانات گازی در 8 ماه نخست سال 93 به 65 میلیارد و 694 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24درصد رشد دارد.

بر اساس آمار منتشر شده گمرک در 8 ماهه سال جاری حجم صادرات غیر نفتی با احتساب میعانات گازی به 31 میلیارد و 440 میلیون دلار و صادرات بدون میعانات گازی به 22 میلیارد و 718 میلیون دلار رسید، همچنین بر اساس آمارها واردات 8 ماهه امسال 34 میلیارد و 254 میلیون دلار در همین مدت گزارش شده است.

* کارگران با 20 سال سابقه کار زیان‌آور تقاضای بازنشستگی دهند


رئیس کانون شوراهای اسلامی کار با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور به وزارت کار گفت: کارگرانی که 7300 روز در مشاغل سخت حق بیمه پرداخته باشند در صورت عدم غیبت یک سال می‌توانند تقاضای بازنشستگی دهند.

رحمت الله پورموسی افزود: بر اساس این آیین‌نامه هم‌اکنون همه کارگرانی که 7300 روز (معادل 20 سال) در مشاغل سخت و زیان‌آور حق بیمه پرداخت کرده باشند، مشروط بر اینکه بیش از یک سال عدم اشتغال یا غیبت نداشته باشند می‌توانند برای بازنشستگی تشکیل پرونده دهند.

* شاخص بورس در 5 روز کاری 3750 واحد ریزش کرد/ بازگشت شاخص به کانال 72 هزار واحد


شاخص کل بورس طی 5 روز معاملاتی گذشته بیش از 3750 واحد ریزش کرد و امروز به کانال 72 هزار واحد رسید.

در جریان معاملات دومین روز کاری این هفته بورس اوراق بهادار تهران هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، گروه مپنا، بانک تجارت، بانک صادرات، مخابرات، هلدینگ پتروشیمی تأمین، ایران خودرو، توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک پارسیان، سایپا، بانک اقتصاد نوین و بانک پاسارگاد به ترتیب از 97 واحد تا 15 واحد تأثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

* آرامش روزهای آینده به بازار ارز برمی‌گردد/ بانک‌ها برای مراودات بین‌المللی آماده باشند


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای نوسانات اخیر بازار ارز وجود ندارد، گفت: انتشار برخی خبرها به طور موقت بر بازار تأثیر گذاشت، اما به سرعت این تعادل باز می‌گردد.

سیف با بیان اینکه پیشنهاد ثبات و آرامش در بازار از این دست اقدامات است به مذاکرات‌ هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این مذاکرات به سمت مثبت در حال حرکت است و حتی می‌توانست زودتر نتایج مثبت آن مشخص شود، اما مقداری به تعویق افتاد ولی بالاخره تا چند ماه آینده نتایج مثبت آن نهایی خواهد شد.

* 8 محور مهم نشست رئیس کل بانک‌مرکزی با مدیران بانک‌ها/ لزوم همکاری بانک‌ها برای متناسب‌سازی نرخ سود با تورم

مدیرعامل بانک سپه از 8 محور مهم نشست عصر دیروز رئیس کل بانک‌مرکزی با مدیران بانک‌ها در محل این بانک خبر داد و گفت: رئیس کل در این نشست خواستار هماهنگی بانک‌ها برای متناسب سازی نرخ سود بانکی با تورم شد.

سیدکامل تقوی‌نژاد افزود: آقای سیف با اشاره به روند نزولی تورم بر لزوم هماهنگی و همکاری بانک‌ها با بانک مرکزی برای منطقی کردن نرخ سود و متناسب کردن آن با نرخ تورم تاکید کرد.

* افزایش 12 میلیونی مسکن مهر در پردیس برای خدمات زیربنایی/ دستورالعمل افزایش قیمت هنوز مانده است


افزایش قیمت مسکن مهر در فاز 11 شهر پردیس هیچ ارتباطی به آخرین دستورالعمل افزایش قیمت که اجرایی نشد، ندارد و برای پوشش هزینه‌هایی که هیچ ارتباطی به متقاضیان ندارد صورت گرفته و غیرقانونی است.

دستورالعمل شماره 3 افزایش قیمت مسکن مهر نیز در اواخر سال گذشته ابلاغ و صورت گرفت، زمانی انبوه‌سازان با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت و دستمزد کارگران آنها خواستار افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر شدند و تاکید کردند که دستورالعمل افزایش قیمت مسکن مهر باید با شفاف‌سازی جزئیات اجرایی شود.

* قانون‌گریزی در بکارگیری پزشکان قطار/ از امضای قرارداد‌ سفید تا ارسال پیامک‌ تهدیدآمیز و اسکان در انباری

جمعی از پزشکان قطار با حضور در خبرگزاری فارس از مشکلات خود مبنی بر نبود تجهیزات کافی پزشکی در قطار‌ها، محل استقرار نامناسب در قطار، عدم برخورداری از حقوق اولیه یک مسافر و انعقاد قراردادهای یک‌طرفه با آنها گفتند و خواستار رسیدگی مسئولان راه‌آهن در این‌باره شدند.

انجام معاینات پزشکی بیماران در زمان سیر قطار و انجام فوریت‌های پزشکی و امدادی برای بیماران اورژانسی در مواقع لزوم از وظیفه اصلی پزشکان قطار است. برای مسافران هم هزینه معاینات پزشکی‌ رایگان است، اما ‌در صورت تجویز دارو، وجه آن توسط پزشک از مسافر اخذ می‌شود.

* تناقض سازمان استاندارد در برابر بنزین پتروشیمی‌ها/ تائید آلایندگی بدون آزمون


رئیس سازمان استاندارد در حالی مدعی آلودگی بنزین پتروشیمی است که طبق اعلام وی تاکنون آزمونی در مورد بنزین پتروشیمی‌ها توسط سازمان استاندارد صورت نگرفته است. در عین حال به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، از سال 91 به بعد و بر اساس قانون بودجه آن سال، نظارت بر واردات و تولیدات بنزین به وزارت نفت سپرده شد و در واقع نظارت بر اجرای استاندارد‌های مرتبط با کیفیت بنزین وارداتی و تولید داخل بر عهده وزارت نفت گذاشته شد.

* موافقت‌نامه اصولی بین صندوق‌های ضمانت صادرات ایران و روسیه


موافقت نامه اصولی همکاری بین صندوق‌های ضمانت صادرات ایران و روسیه امروز با حضور وزیر صنعت ایران و وزیر توسعه اقتصادی روسیه در تهران امضا شد.

براساس این موافقتنامه، صندوق ضمانت صادرات ایران و آژانس بیمه صادرات روسیه (اکسیار) با تشریک مساعی و توان خود برای تسهیل تأمین مالی شرکت‌های فعال در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه و نیز ارائه پوشش مشترک در خصوص معاملات تجاری با کشورهای ثالث، از محصولات و خدمات ایرانی و روسی در سطح بین‌المللی حمایت خواهند نمود.

نوآوری‌های مالی و ایجاد سازوکار مشترک برای تسهیم ریسک، با هدف تسهیل حمایت از تجارت دوجانبه، دیگر محورهای این موافقت نامه را تشکیل می‌دهد.

* پشت‌ پرده‌‌ نشست اخیر اوپک/ از فوبیای نفت شیل میان اعراب تا انعطاف وزیر نفت ایران

نشست اخیر وزرای اوپک با تثبیت سقف 30 میلیون بشکه‌ای نفت پایان یافت و قیمت‌ نفت یک روز بعد از این تصمیم 7 دلار در هر بشکه سقوط کرد تا چشم‌انداز نامطمئنی از آینده بازار نفت پیشِ روی تولید‌کنندگانی مثل ایران قرار دهد.

این گزارش حاکی است علیرغم آنکه پیش‌بینی می‌شد موضوع نفت های شیل یکی از موضوعات تاثیرگزار بر نشست اخیر اوپک باشد، اما مواضع غیر قابل انعطاف 4 کشور عربی حاشیه خلیج فارس با تکیه بر مبارزه با عرضه نفت شیل از سطح پیش‌بینی تحلیلگران نیز فراتر رفته و عملاً اصلی‌ترین دلیل به توافق نرسیدن اعضا بوده است، چنانکه بسیاری از تحلیلگران برجسته نزدیک به اوپک پیش از این اجلاس احتمال به توافق رسیدن اعضا برای کنترل بازار با تکیه بر  کاهش تولید یا لااقل تعهد واقعی اعضا به رعایت سهمیه‌ها را دور از دسترس نمی‌دانستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها