أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۵۵۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، روزنامه جمهوري اسلامي از مداخله دولت در بورس انتقاد كرده و نوشته است: وزير اقتصاد در حالي دستور حمايت بانك‌ها از بازار بورس را صادر كرده كه تجربه‌هاي ناكام پيشين نشان مي‌دهد تزريق منابع مالي به بورس تنها چند روز تاثير دارد. پس چرا با وجود تجربه ناموفق سال گذشته طيب‌نيا باز هم چنين دستوري داده است؟

بازار بورس انگار عرصه سياسي دولت شده است. به نظر مي‌رسد هر جا كه افت شاخص بورس كمي براي دولت نگران‌كننده مي‌شود، دولت نشان مي‌دهد كه مايل است به بازار ورود پيدا كند و با برخوردي دستوري شاخص قرمز را براي چندين روز متوالي سبز مي‌كند تا شرايط بحراني بگذرد...

اما اين اولين باري نيست كه دولت در روند طبيعي بازار بورس دخالت مي‌كند. سال گذشته هم بعد از ماه‌ها رشد شاخص، زماني كه بازار بورس از بهار 93 شرايط سختي را آغاز كرد، طيب‌نيا نشست فوري با مديران بانك‌ها برگزار كرد و وعده داد كه براي تقويب شاخص پنج هزار ميليارد تومان به بورس تزريق شود. اگرچه اين وعده هرگز محقق نشد و هيچ منبع خبري، تزريق اين منابع به بورس را تاييد نكرد اما اين وعده تاثير رواني چند روزه‌اي بر بازار گذاشت و بعد از آن بازار روند طبيعي نزولي خود را از سر گرفت.

اما اين سوال مطرح است كه چرا با وجود تجربه ناموفق برخوردهاي دستوري تزريق منابع مالي به بورس، باز هم طيب‌نيا راه گذشته را در پيش گرفته است؟ شايد بتوان دو جواب براي اين سوال عنوان كرد. اول آنكه دخالت اخير طيب‌نيا در بازار بورس را مي‌توان در راستاي سلسله دخالت‌هاي اخير دولت در عرصه‌هاي مختلف ديد. دخالت‌هايي كه از نگاه كارشناسان گاهي در ابلاغ بخشنامه ممنوعيت افزايش قيمت‌ها ديده مي‌شود و گاهي هم در تعديل نرخ سود. به عبارتي دولت بعد از ورود به عرصه‌هاي مختلف، اين بار وارد بازار بورس شده تا با برخوردي دستوري مانع ادامه روند نزولي آن شود.

اما حالت دوم نگراني طيب‌نيا از فراخوانده شدن به مجلس است. 14 بهمن ماه سال گذشته بود كه حميد رسايي، نماينده اصولگراي مجلس با سوالي در خصوص وضعيت بازار بورس وزير اقتصاد را به صحن علني مجلس كشاند. سوال رسايي از طيب‌نيا اين بود كه چرا در حالي كه روحاني با وعده افزايش بازدهي، سرمايه‌هاي مردم را به بازار بورس كشانده اكنون كه ارزش سهام نصف شده كسي پاسخگو نيست؟ اظهارات طيب‌نيا قانع‌كننده نبود و وزير معتمد مجلس در اين جلسه دومين كارت زرد خود را از مجلسي‌ها گرفت.

حدود سه ماه از دريافت دومين كارت زرد مجلس نگذشته كه هم شاخص همچنان بر مدار نزول حركت مي‌كند و هم در نهايت سهامداران تجمع‌اعتراض‌آميزي را ترتيب دادند. شايد سابقه فراخواندن وزير به دليل ريزش بورس يكي از دلايل برخورد دستوري مجدد طيب‌‌نيا با شاخص بورس باشد. يعني با آنكه طيب‌نيا مي‌داند دوپينگ‌هاي بورسي تنها چند روز جواب مي‌دهد اما شايد راهي است براي آنكه مجددا بهارستاني‌ها را ترغيب به دعوت وي به صحن مجلس نكند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها