أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۰۷۹۴
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
افراد مبتلا به ميگرن هميشه به دارو پناه برده ‏اند، اما دارو اثر صد درصدي ندارد و راه‌هاي ديگري بايد براي اين مشكل وجود داشته باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آرمان، ميگرن شايع‌ترين نوع سردرد است و بيشتر خانم‌ها گرفتار آن مي‌شوند. «ميگرن» در منابع پزشكي از دسته سردردهاي بي‌خطر و البته بسيار آزار‌دهنده به حساب مي‌آيد. اين بيماري كيفيت زندگي را به‌شدت پايين آورده و در شغل، ‌تحصيل و كارهاي روزمره اختلال ايجاد مي‌كند. اگر تا به حال دچار آن نشده باشيد حتما توصيف دردهاي آزاردهنده‏اش را شنيده ‏ايد.

اين غول بي‏شاخ و دم مي‌تواند زندگي روزمره افراد را تحت تاثير قرار دهد و آن را به كام انسان تلخ كند. افراد مبتلا به ميگرن هميشه به دارو پناه برده ‏اند، اما دارو اثر صد درصدي ندارد و راه‌هاي ديگري بايد براي اين مشكل وجود داشته باشد. پزشكان معتقدند با حذف برخي مواد غذايي و اضافه كردن برخي ديگر مي‌توان تا حد زيادي از شدت حملات ميگرن كم كرد. در ادامه اين مواد غذايي عنوان می‌شوند:
 
آنتي‌اكسيدان‌ها

 مواد غذايي حاوي آنتي‌اكسيدان از جمله ميوه‌ها، سبزي‌ها و صيفي‌جات بهترين خوراكي‌ها براي مبتلايان به ميگرن محسوب مي‌شود. سيب و گلابي رسيده و شيرين، انجير و انگور مي‌تواند به رفع سردرد كمك كند. روغن‌هاي مايع گياهي مثل زيتون، ذرت، سويا، كانولا و آفتابگردان هم داراي مقادير زيادي آنتي‌اكسيدان است. اسيدهاي چرب موجود در آنها نيز اثرات ضد التهابي دارد. البته اين دلیل نمی‌شود افراد ميگرني بيشتر از ديگران روغن مصرف كنند بلكه بهتر است سهم چربي‌هاي روزانه‌شان را از اين روغن‌ها تامين كنند. روغن‌هاي گياهي اگر به صورت طبيعي مصرف شود اثرات مفيدتري خواهد داشت یعنی نباید براي پخت و پز يا سرخ كردن استفاده كرد بلكه بايد در سالاد يا بعد از پخت روي برنج و... مصرف شود.
 
ريزمغذي‌ها

 امگا 3 خاصيت آنتي‌اكسيداني و ضدالتهابي دارد. منيزيم نيز ضد انقباض عروق و ضد التهاب است بنابراين هر دو در كاهش عوارض ميگرن تاثيرگذار هستند. از طرفي كلسيم، پتاسيم و منيزيم همگي از املاح داخل سلولي است و باعث تعادل آب و الكتروليت‌هاي بدن مي‌شود بنابراين دقيقا برخلاف سديم عمل مي‌كند.

درواقع سديم فشار خون را بالا مي‌برد، انقباض عروقي را زياد و ميگرن را تشديد مي‌كند. به گفته دكتر وفا كمبود ريزمغذي‌ها در جامعه بسيار شايع است و شايد لازم باشد بعضي از افراد مبتلا به ميگرن، تحت نظر پزشك از مكمل‌هاي آنها استفاده كنند. بهترين منبع خوراكي كلسيم نيز لبنيات است اما به خاطر بسپاريد افراد ميگرني نبايد از لبنيات تخميري مثل پنير، ماست چكيده و قره‌‌قوروت استفاده كنند.
 
افرادي كه علاوه بر ميگرن دچار كم‌خوني هستند حتما بايد تحت نظر پزشك از مكمل‌هاي آهن استفاده كنند چراكه كم‌خوني باعث تشديد ميگرن مي‌شود. ضعف جسماني نيز باعث پايين آمدن آستانه تحمل درد مي‌شود. حتي بعضي از اين بيماران در برابر دردهاي فرسايشي علائم روحي و رواني پيدا مي‌كنند.
 
در زمان وقوع حمله ميگرن، فرد بايد از خوردن و آشاميدن پرهيز كند و در همان ابتدا بلافاصله يك قرص مسكن به علاوه يك قرص ضداستفراغ مصرف كند. داروهاي ضداستفراغ مثل «متوكلوپراميد» يا «دومپريدون » گيرنده‌هاي استفراغ در مغز را بلاك مي‌كند تا احساس تهوع از بين برود. در واقع خيلي از بيماران ميگرني اگر در چند دقيقه اول حمله ميگرن، داروي ضدتهوع و مسكن مصرف نكنند به حدي دچار استفراغ مي‌شوند كه ديگر داروي خوراكي را هم تحمل نمي‌كنند و بالا مي‌آورند. در اين صورت فقط مي‌توان از داروهاي تزريقي استفاده كرد.
 
از ديگر راهكارهاي گياهي موثر بر ميگرن مي‌توان به ماساژ كف سر و ناحيه گيجگاهي با روغن‌هاي گياهي همچون اسطوخودوس، نعناع فلفلي، ريحان و همچنين بوييدن اسانس‌هاي آنها اشاره كرد. مصرف خوراكي ريحان نيز مي‌تواند به كاهش علائم ميگرن كمك كند.
 
ايجاد نظم در ساعات غذايي، خوب جويدن، آهسته خوردن و پرهيز از مصرف مايعات همراه غذا و تا دو ساعت پس از آن براي كليه افراد به‌خصوص بيماران مبتلا به سردرد ضروري است.
 
دانه كتان از منابع غني امگا 3 به حساب مي‌آيد. مصرف خوراكي آن به صورت روغن يا دانه پودر شده همراه با غذا مي‌تواند به كاهش دردها و حملات ميگرن كمك كند. «گندم سياه» هم سرشار از آنتي‌اكسيدان است و از آسيب رسيدن به سلول‌هاي مغزي و عصبي جلوگيري مي‌كند بنابراين قادر است التهاب و سردرد را كاهش دهد.
 
ميگرن با سردرد عادي چه فرقي دارد؟!

ميگرن شايع‌ترين نوع سردرد است و بيشتر خانم‌ها گرفتار آن مي‌شوند. دكتر ياراحمدي معتقد است اين سردرد ضربان‌دار است و در يك نيمه از سر ايجاد مي‌شود. با اين حال گاهي اوقات تمام سر را هم فرا مي‌گيرد. همچنين مي‌تواند با درد چشم، ناحيه پشت گردن و گوش‌ها همراه باشد. در بعضي موارد نيز درد آن‌قدر شديد است، كه فرد دچار تهوع، استفراغ و اسهال مي‌شود. گروهي از افراد هم قبل از شروع حملات ميگرني ممكن است علائمي چون اختلالات بينايي، ديدن جرقه نور در يكي از چشم‌ها، اختلالات گوارشي و... پيدا كند. ميگرن در 90درصد از موارد ارثي است. هر درد میگرنی از چهار تا 72 ساعت طول‌ مي‌كشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها