يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۵۹۰۸
زمان انتشار: ۱۹:۱۲     ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
روحانی در نشستی با خبرنگاران داخلی و بین المللی:
حسن روحانی گفت:اصل مسئله که ما باید حواسمان را جمع کنیم برای نفوذ قدرت‌های بزرگ و آمریکا این حرف درست است و ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی این نفوذها را بگیریم و سد درست کنیم؛ هر چه قدرت تکنولوژیکی و اقتصادی افزایش پیدا کند احتمال نفوذ دشمن کم می‌شود؛ اما اگر شما از لحاظ اقتصادی کاملاً به بیرون وابسته باشید طبیعی است که راه را برای آنها باز کردیم.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، متن کامل صحبت های رئیس جمهور کشورمان دکتر حسن روحانی در نشست خبری امروز ایشان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشحالم که باز فرصتی پیش آمد تا در خدمت خبرنگاران عزیز داخلی و خارجی در این نشست خبری باشم و با سوالاتی که مطرح می‌شود بخشی از کارنامه دولت در طول 2 سال گذشته تبیین شود.

در آغاز لازم می‌دانم سلام و درودم را تقدیم کنم به محضر همه شهیدان و امام شهیدان به ویژه شهید رجایی و باهنر که سراسر زندگی آنها انقلاب بود حرکت برای پیروزی نهضت اسلامی و مردمی بود خدمت به مردم بود تلاش برای استقرار انقلاب اسلامی و سپس حضور در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود.

یاد آن عزیزان گرامی باد و امیدوارم ما همه موفق باشیم مسیر و راه آنها که راه اخلاقی و مردمی و اعتدال بود پاس بداریم.

دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده، دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیت را به این دولت سپردند می‌گذرد اگر من بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف جامعه بود.

ما از یک دولتی که با با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، در سیاست خارجی و در مسائل اقتصادی رو به رو بود حرکت کردیم به سمت یک دولت مستقر با ثبات دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم در سیاست داخلی، زخم جدیدی را ایجاد نکند وبر زخم‌های گذشته مرهمی بگذارد. دولتی که تلاش کرد روابط جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام و مذاهب ادیان در این کشور یک روابط آشتی جویانه مسالمت‌آمیز و برادرانه باشد. دولتی که تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد این شکاف حتی الامکان ترمیم شود.

در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را مناسب تر کند فضا برای خلاقیت ها فضا برای احیاء اخلاق احیاء هنر و فرهنگ مناسب کند.

کاری که ما در این دو سال کردیم اینکه فضای آرام‌‌تری را برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز علمی و تحقیقاتی و روابط آنها با جهان، با مراکز علمی جهان و با دانشگاه‌های جهان بهتر و صمیمی تر کنیم و بتوانیم در مسیر علم و دانش و تعالی علم و دانش و هنر حرکت کنیم.

تلاش ما بر این بود در بخش اقتصادی اولاً به بازار آرامش ببخشیم، نوسان‌های شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم. در بازار کالا، ارز، تلاش ما بر این بود که از نوسان‌های جدید جلوگیری کنیم و تورم را مهار کنیم، تورمی که با یک سرعت نگران کننده در حال حرکت بود برای جامعه، مهاری بر این اسب سرکش بزنیم تا تورم ما یک تورم آرام و کاهنده و مستمر باشد چون ممکن است تورم را برای 6 ماه کاهش داد اما کاهندگی مستمر اساسی بوده که ما از ابتدا دنبال کردیم و تا امروز به آن دست یافتیم و امیدواریم تا پایان این دولت تورم ما یک رقمی باشد.

ما با رکود بسیار شدیدی مواجه بودیم رکودی که در سال 91 با رشد منفی6.8 و در سال 92 هم همچنین با رشد منفی منتهی منهای 1.9 مواجه بودیم همه تلاش ما بر این بود که رشد ما مثبت شود و این رشد مثبت ادامه یابد و پایدار بماند.

ما در سال 93 از رکود خارج شدیم رشد مثبت داشتیم و امیدواریم این رشد مثبت را امسال ادامه دهیم و گرچه سال خیلی سختی از لحاظ اقتصادی داریم نه ما، بسیاری از کشورها با شرایط اقتصادی سخت مواجه هستند.

شما می دانید برخی از کشورهایی که صادر کننده نفت هستند به تورم سه رقمی رسیدند برخی از کشورها پول ملی شان کاهش شدید پیدا کرده و ما هم البته با مشکل فراوانی مواجه بودیم و هستیم قیمت نفت کاهش پیدا کرده قیمت 104 و 110 دلاری در آغاز دولت ما به قیمت 40 و 42 دلاری رسده است و پیداست وقتی قیمت نفت کاهش پیدا کند روی قیمت پتروشیمی و گاز هم اثر می‌گذارد و ضمن اینکه بساری از کشورهای بزرگ دنیا در ماه‌های اخیر با نوسانات بسیار شدید مواجه شدند. شما دیدید کشوری مثل چین با چه رشد منفی مواجه شد.

ضمن اینکه ما در یک منطقه‌ای هستیم که در طول 2 سال گذشته منطقه ما با مشکل ناامنی مواجه بود؛ اما در عین حال مسیر اقتصادی ما مسیر قابل قبولی بوده؛ ما در بخش‌های مختلف و اقتصادی دارای اثرات مثبت و تحولات بسیار خوبی بودیم.

شما در زمینه انرژی می‌بینید که تولید گاز ما 120 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته تولید نفت ما از 2.7 به 2.9 رسیدیم در پتروشیمی ما سال گذشته رشد بالای 9 درصد داشتیم؛ 44.5 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی ما بوده است.

ما در زمینه معادن رشد قابل ملاحظه ای داشتیم پهنه‌های معدنی آزاد شده حدود 80 درصد بوده و از شرکت های مختلف برای سرمایه گذاری دعوت شده است؛ امروز هم روندا ما روند مثبتی است.

در زمینه معضل آب که کشور ما با خشک سالی مستمری در سال‌های اخیر مواجه بوده و امسال هم ادامه پیدا کرده و نزول باران از سال قبل هم کمتر بوده؛ الحمدالله از این مشکلات داریم عبور می‌کنیم اما در عین حال منابع آب ما کم هست.

این دولت سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام داده و این برنامه ریزی در دولت قبل نبوده؛ ما حدود 10 میلیارد دلار برای آب برنامه ریزی کردیم، امیدواریم به رقم‌های خوبی از لحاظ منابع آب چه از لحاظ استفاده از سدها و چه در زمینه شیرین کردن آب‌ها  رسیده و در مجموع بتوانیم بر این مشکل بزرگ فائق آییم. یکی از راه های مهمی که ما دنبال کردیم آبیاری تحت فشار هست.

در زمینه کانال کشی‌ها و زه کشی ها در زیر سدها و مسئله بهره وری از آب ها در زمین‌های کشاورزی قدم بسیار خوبی برداشته شده و درصدش نسبت به سال‌های گذشته 171 درصد افزایش یافته است.

فقط در منطقه خوزستان و ایلام در سال گذشته 44 هزار هکتار را هم در زمینه زه کشی و هم کانال‌های آب تحت پوشش برنامه ریزی کشاورزی مدرن قرار دادیم و امسال 82 هزار هکتار را در این منطقه انجام دوباره تحت پوشش خواهیم داد.

ما در همه بخش‌ها پیشرفت خوبی داشتیم و وزرای مربوط در این روزها در مورد آن توضیح دادند.

در زمیه اجتماعی حرکت بسیار خوبی در خصوص بیمه درمان برداشته شده است. ما امروز متخصصین را به اقصی نقاط کشور رساندیم همه استان ها و شهرهای کوچک امروز شاهد حضور پزشک هستند و تجهیزات بیمارستانی در حال نوسازی است.

در زمینه سیاست خارجی ما به یک آرامش، ثبات و تعامل مثبت با جهان رسیدیم و هم بازسازی چهره ایران در افکار عمومی صورت گرفته است.

امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است نام ایران بیش از همیشه در رسانه‌ ها در این ماه‌های اخیر مطرح بوده اما شما کمتر شاهدید که در اول سال‌های گذشته به صورت مثبت نام ایران مطرح شود.

امروز نام ایران به عنوان یک کشور صلح خواه و صلح طلب و تعامل گرا در سراسر دنیا و در افکار عمومی جهان مطرح می‌شود تقریا ایران هراسی شرایط خوبی را دنبال می‌کند. ایران هراسی در حال مرگ همیشگی خواهد بود.

امیدوارم در زمینه ایران هراسی و اسلام هراسی راه را ادامه بدهیم تا به مقصد نهایی برسیم.

در زمینه هسته‌ای پرونده بسیار پیچیده‌ای روی میز قرار گرفته بود ملت ایران توانست با یک حرکت منسجم به نقطه مطلوبی برسد.

در همه زمینه‌ها آن چیزی که باعث موفقیت بوده این بود که تصمیم یک شبه اتخاذ نکردیم و از خرد جمعی استفاده کردیم و اگر همه جا پیروزی شدیم به خاطر وحدت ملی و مشارکت مردم بود. مردم این را فهمیدند که مسئله هسته‌ای یک موضوع ملی است و قدم بیسار بزرگی برداشته شده و ما در حال قدم‌های نهایی برای موفقیت هستیم و اثر آن دیده می‌شود اگر بخواهد ملموس‌تر شود زمانی که قدم نهایی برداشته شود و تحریم‌ها برداشته شود یک مقدار طول می‌کشد. مثلاً یک مانع این است ما نفتی که می‌فروشیم دو ماه بعد پولش به خزانه می‌رسد.

آن چزی که مهم است این است آن چیزی که به دست آوردیم اعتماد و امید بیشتر مردم هست.

در این دو سال تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بود و ان شاء الله دو سال پیش رو تلاش ما برای ایجاد رونق رشد و پیشرفت خواهد بود.

ان شاء‌الله امسال ما شاهد انتخابات بسیار خوب خواهیم بود و  مردم شاهد انتخابات بسیار خوب بوده و مشارکت بسیار خوب را شاهد باشیم.

مردم ان شاءالله انتخابات رقابتی تر از گذشته و با احساس سلامت تر از گذشته شاهد باشند.

من در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد؛ ممکن است بعضی خوشحال شوند یا نشوند ما مجری قانون هستیم و وظیفه ما مجری قانون است و آثار آن را همه خواهیم دید. در انتخابات قصد دعوا با هیچ نهادی را نداریم‬

سوال (خبرنگار روزنامه اطلاعات): در مورد بحث اقتصادی طبق سخنان اعضای دولت اقتصاد کشور با مسائل عدیده‌ای چون رانت، انحصار و فساد سازمان یافته مواجه بود و منجر به شکاف طبقاتی شده و 40 درصد فرار مالیاتی دارند؛ راهکاری که برای حل این مشکلات دارید چیست و چگونه می‌خواهید از آن عبور کنید؟ با آغاز فعالیت دولت در سال سوم، مرد شماره یک شما در حل بحران اقتصادی کیست؟

رئیس‌جمهور: اقتصاد ما هم با مشکل اقتصاد نفتی مواجه بود هم با مشکل اقتصاد رانتی هم انحصار در برخی از زمینه‌ها و هم حضور پر رنگ برخی از دستگاه‌هایی که خیلی در شأنشان کار اقتصادی نیست و همچنین عدم اجرای درست سیاست‌های کلی اصل 44 -که این سیاست‌ها بنا بود اجرا شود و اقتصاد را به بخش غیر دولتی بسپاریم نه اینکه اسمش را عوض کنیم- متأسفانه آن سیاست ها درست اجرا نشد.

دولت اولین قدمش این بود که واگذاری‌ها به طور صحیح به بخش غیر دولتی واگذار شود و موفق هم بوده، دولت هم تلاش می‌کند که فعالیت‌های اقتصادی شفاف شود. یعنی اطلاعات باید در اختیار همه قرار بگیرد و فعالیت‌های اقتصادی باید روی سایت‌ها بیاید و همه ببینند و دولت الکترونیک یکی از راه‌های جلوگیری از فساد است هر چه ما بتوانید اطلاعات را در معرض افکار عمومی قرار بدهیم و قانون را برای همه یکسان اجرا کنیم موفق تر خواهیم بودد.

نمی‌دانم چرا حق اینقدر تلخ است هر جا که بگوییم باید قانون اجرا شود بعضی ها خیلی ناراحت می‌شوند بعضی دعوت به قانون را می‌گویند حاشیه سازی نکنیم؛ پس قانون شد حاشیه و متن می‌شود همان رانت و بی عدالتی؛ همه باید تسلیم قانون شویم برای پیشرفت مملکت همه باید قانون را اجرا کنیم.

نمی‌خواهیم بگویم دولت در زمینه ایجاد عدالت و حذف رانت ها و ... کاملاً موفق بوده اما قدم‌های خوبی برداشته؛ خود رسانه‌ها یکی از ابزارهای بسیار مهم برای تحقق این هدف هستند شما واقعیت‌ها را باید به مردم بگویید اصلاً برای مبارزه با فساد یک از راه ها رسانه‌های آزاد است.

همه باید دارای امنیت واحد باشند این رانت را هم در رسانه‌ ها داریم یعنی یک رسانه هر چیزی که بگوید هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید تهمت بزند و افترا ببندند هیچ اتفاقی نمی افتد ولی یک رسانه کوچکترین خطایی بکند همه دستگاه‌ها فعال می‌شوند.

هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی و پرهیز از رانت‌ها و جلوگیری از فساد است.

در خصوص سوال آخر هم، تیم اقتصادی ما معلوم است ستاد اقتصادی ما هم معلوم است این دولت بیشتر برنامه محور است تا شخص محور.

سوال (خبرنگار شبکه خبر): مقامات عالی رتبه بازرگانی از جمله آلمان، انگلیس و ... به کشور ما آمدند و همه خواستار گسترش اقتصادی هستند. دولت ما چطور می‌خواهد تعادل ایجاد کند؟

رئیس‌جمهور: ما در یک مقطعی قرار گرفتیم در گذشته درآمد ارزی خوبی در اختیار ما بود بیش از 700 میلیارد دلار درآمد ارزی در اختیار ما بود اما حاصل آن این بود که 2 هزار بنگاه اقتصادی و صنعتی تعطیل شد. اثرش این بود که تقریبا اشتغال خالص ما حدود صفر بود اشتغالی به آن صورت نداشتیم؛ اینکه تعداد بیکارهای ما ثابت بماند معلوم است که اشتغال ما مؤثر نبوده البته اشتغال داشتیم.

در نتیجه در آن مدت ایران شد بهشت برای مهندسین و کارگران خارجی؛ یعنی آنها کالا تولید کردند و ما کالا خریدیم و عیناً ما ممکن است دچار همین مشکل شویم.

اینجا جایی است که من خواهش می‌کنم از رسانه ها، متخصصین و دانشگاهیان هم خوب بر کار دولت نظارت کنند و هم به صراحت دولت را نقد کنند.

بعد از پساتحریم در خصوص حضور بنگاه‌های خارجی و شرکت های خارجی در اقتصاد ایران، اگر ذهن آنها این باشد که ایران 80 میلیون مصرف کننده باشد خطا می‌کنند و ما نباید بگذاریم.

من گفتم سیاست ما بر این است که شما در این کشور سرمایه بیاورید تکنولوژی بیاورید با ایرانی‌ها مشارکت کنید و بخشی از بازار ایران و بازار منطقه و جهان در اختیار هر دوی ما قرار بگیرد؛ آنوقت می‌شود اشتغال برای جوانان ما و هدف نهایی ما اشتغال است. ما باید این را حل کنیم.

من امیدوارم در این مسیر به خوبی دولت بتواند حرکت کند و اگر غیر از این باشد کشور ضرر می‌کند یعنی ما باید به این برسیم که پول نفت ما باید مصرف شود در بخش سرمایه‌گذاری. آنچه که ما نیاز به مصرف و واردات باشیم آنها را باید از صادرات غیر نفتی به دست بیاوریم البته در این 4 ماه اول امسال برای اولین بار تراز ما مثبت شده یعنی تقریباً صادرات بیشتر است ما باید از طریق صادرات غیر نفتی آن چیزی که می‌خواهیم تامین کنیم.

سوال (خبرگزاری فارس): همانگونه که مطلع هستید طی هفته های اخیر درباره پول‌های بلوکه شده ایران رقم های مختلفی مطرح می‌شود از 29 تا 180 میلیارد دلار؛ شما رقم واقعی را بفرمایید.

رئیس‌جمهور: البته رقم‌هایی که شما فرمودید برخی با واقعیت منطبق نیست به صورت کلی ارقام مختلفی بیان می شود این ارقام می‌تواند درست باشد.

یک وقتی ما می‌گوییم کل ارزهایی که ما در خارج داریم در مجموع چه مقدار است؟ یک وقتی می‌گوییم آن رقم‌هایی که در خارج هست مربوط می‌شود به صندوق توسعه ملی. یا می‌گوییم آنهایی که مربوط به ذخایر بانک مرکزی است و یک بخشی برای دولت و این بخش خیلی بالا نیست.

آن رقمی که مال دولت هست یک رقم زیادی نیست اما در کل یک بخش ذخایر بانک مرکزی داریم که برای کل تحرکات اقتصاد خارجی ما بسیار تاثیرگذار است یک بخشی هم برای صندوق داریم که بسیار مهم است و صندوق می‌تواند فعال شود؛ البته در بعضی رقم‌ها اغراق وجود دارد.

سوال (خبرگزاری فرانسه): من جوانان را می بینم در خصوص پرونده هسته‌ای که شما خیلی خوب عمل کردید؛ اما آنها شک دارند که آیا انتظاراتشان برآورده می‌شوند؟ برخی از جوانان می‌خواهند مهاجرت کنند و آنهایی که خارج هستند شک دارند که برگردند یا خیر.

رئیس‌جمهور: تکیه گاه اصلی ما نسل جوان است به ویژه نسل تحصیلکرده. یکی از بخش هایی که می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی جاذبه داشته باشد توسعه نیروی انسانی در کشورمان هست و این پایه بسیار خوبی است.

قدیم می گفتند در ایران انرژی هست امروز بیش از بحث انرژی بحث انرژی انسانی و نیروی فعال تحصیلکرده کشور ما هست. 

فکر می‌کنم که نسل جوان ما امیدوار هست به مسائل اما آن اطمینان را ما در مقام عمل باید ایجاد کنیم.

فکر می‌کنم که عملکرد دولت در طول 2 سال امیدوار کننده بوده وقتی نسل جوان می‌بیند که این دولت قادر هست یک معضل بین المللی را با تدبیر جمع کند آنها حس می‌کنند که در ایران اگر حضور داشته باشند زمینه فعالیت آنها بیش از سابق مهیا هست.

هر ماه تعدادی از متخصصین جوان ما از کشورهای مختلف به داخل ایران بر می‌گردند یعنی مهاجرت مغزها دارد معکوس می‌شود در همین ماه های اخیر عده‌ زیادی از اروپا و آمریکا برگشتند و هر چه شرکت‌های دانش بنیان فعال شود می‌تواند امید بدهد به نیروهای داخل کشور. در مجموع این امیدواری قبل از بحث حل پرونده هسته ای ایجاد شده بود و البته بعد از پرونده هسته‌ای زمینه برای این کار آماده تر خواهد شد.

سوال (روزنامه کیهان): اخیراً همه را دعوت به قانون کردید در حالی که بر اساس اصل 77 نظر قانون در خصوص توافقات خارجی کاملاً روشن است نظر شما در این مورد چیست؟

رئیس‌جمهور: طبق قانون اساسی اصل 77 و 125 می گوید وقتی که یک توافقنامه یا معاهده‌ای امضاء شود آن را برای تصویب به مجلس ارسال کند خوب ما که چیزی امضاء نکردیم آن چیزی که امروز دارد انجام می‌گیرد در واقع نسبت به اجرای یک معاهده‌ای است که قبلاً ایران آن را پذیرفته و بحث این است که آنها می‌گویند که معاهده‌ ام پی تی را درست اجرا کردید یا خیر.

تمام این مذاکرات برای این بود که ما ثابت کنیم که این اتهامات بیجا هست و همه بحث‌ها برای درست اجرا شدن معاهده‌ای بود که قبلاً ایران عضو آن شده بود امروز هیچ معاهده جدیدی وجود ندارد و هیچ کشور دیگری از 1+5 آن را به پارلمان خود نبرده که ما ببریم و حالا اگر ما ببریم به پارلمان یک الزامی برای دولت می‌شود نه برای آنها.

به مجلس رفتن معنایش این است چیزی که رئیس جمهور تا حالا امضاء نکرده امضاء کند و چیزی که وزیر خارجه امضاء نکرده را امضاء کند؛ چرا ما می‌خواهیم یک فشاری که هیچ الزامی به آن نداریم را به مردم تحمیل کنیم؟

اصلاً برجام سبکش این بود که دولت‌ها با هم تفاهم کنند و برود شورای امنیت و تصویب شود.

شما می دانید شبیه این ما در توافق ژنو داشتیم؛ ما توافق پاریس در زمینه هسته‌ای را داشتیم و نرفت مجلس و بیانیه سعدآباد بود که نرفت به مجلس. الآن هم تحت نظر شورای امنیت ملی است و بررسی‌های فراوانی در زمینه برجام انجام داده و تقریا مراحل پایانی خود را سیر می‌کند و اگر شورای عالی امنیت ملی تصویب کند به طور طبیعی این امر حاکم بر آن اصول می‌باشد.

سوال (مردم سالاری): شما در ایام انتخابات و در تبلیغات درست است قولی ندادید ولی امیدها را زنده و زنده تر کردید به رفع حصر محصورین؛ ولیکن ما در این دو سال حتی المقدور به صورت واضح اقدامی ندیدیم که این رفع حصر صورت بگیرد اگر واقعاً در توان دولت نیست لطفاً برای مردم که این خواسته را دارند بفرمایید و اگر برنامه‌ای دارید بیان کنید.

رئیس‌جمهور: تلاش دولت از ابتدا بر این بوده در داخل جامعه ما همه احساس آرامش بیشتری بکنند و اگر موضوعی در گذشته در این کشور بوده و ما می‌توانیم این موضوع را طبق قانون پایان بدهیم باید پایان بدهیم.

به هر حال قوه قضائیه حکم می‌کند؛ اینکه یک موضوعی را ما به یک مسئله دائم در کشور تبدیل کنیم کسی سودی نمی‌برد ما همه باید تلاش کنیم قانون اجرا شود و اگر کسی خطایی کرده باید جوابگو باشد.

اقتدار یک نظام و دولت این است که بتواند مسائلش را نهایی کند. هر پرونده‌ای داخلی یا خارجی اگر در چارچوب مصالح ملی حل و فصل شود خوب است.

من در دانشگاه شیراز گفتم برخی از مسائل هست که کار دولت نیست یعنی دولت به تنهایی نمی‌تواند انجام بدهد اما می‌تواند مقدمات امر را فراهم کنم.

من تلاش خودم را در زمینه حل معضلات سیاسی انجام دادم منتهی حالا در زمانش می‌شود توضیح بیشتر داد. ما همه باید تلاش کنیم به وحدت بیشتر و اتحاد بیشتر برسیم؛ البته از گذشته همه باید درس بیاموزیم و نگذاریم اگر انحرافی بوده و خطایی بوده تکرار شود؛ اما در عین حال باید حوصله لازم به خرج بدهیم تا بتوانیم در زمینه مناسب مسائل را حل و فصل کنیم.

سوال (خبرگزاری چین): ایران و چین روابط خوبی را تجربه کردند اکنون توافق هسته ای حاصل شده جنابعالی آینده این روابط را چگونه می بینید؟

رئیس‌جمهور: روابط ما با چین روابط خوبی است و از ابتدای این دولت هم فرصت‌هایی بوده و در سفرهای مختلفی که با رئیس جمهور چین ملاقات داشتم روند روابط دو کشور رو به پیشرفت هست و طرح‌های بسیار زیادی پیش روی ما هست که می‌تواند چین حضور و مشارکت داشته باشد از جمله در اجرای برجام.

یکی از مواردی که مورد توافق است این است که رآکتور آب سنگین اراک بتواند پیشرفته تر شود و این کار توسط چین و یکی از کشورها 1+5 که احتمالاً آمریکا خواهد بود انجام شده و پیشرفته تر خواهد شد و چین هم در اینجا مشارکت دارد؛ ضمن اینکه ما با رئیس جمهور چین هفت گروه کاری برای توسعه روابط تشکیل دادیم و امیدوارم در آینده بتوانیم همه طرح‌ها را اجرایی و عملیاتی کنیم؛ چین یکی از کشورهای بسیار مهم می‌باشد.

سوال (خبرگزاری ایسنا): بعد از توافق وین عده‌ای با اشاره به از بخش هایی از قطعنامه مدعی توقف بازدارندگی و موشکی کشور شدند حتی با استفاده از عناوین خلع سلاح بدون درگیری. از طرف دیگر با حضور شما در هفته گذشته از نسل جدید موشک‌ رونمایی شد. شما چشم انداز قدرت دفاعی ایران در دوره پسا توافق را چطور ارزیابی می کنید؟

رئیس‌جمهور: یکی از نکاتی که مورد بحث و سوال بود در توافق همین مسئله است که آیا برجام و توافق نهایی ما با  1+5 موجب کاهش قدرت دفاعی ایران خواهد شد یا تقویت؟ ما باید در قدرت ملی در برابر انواع تهدیدات دنبال بازدارندگی باشیم حالا این بازدارندگی یکی در بخش دفاعی و حقوقی و اقتصادی است؛ اقتصادی مقاومتی معنی‌اش این است که ایران غیر قابل تحریم باشد.

بنابراین این عموم را باید نگاه کنیم و اما در زمینه دفاعی در طول 2 سال گذشته نسبت به سال های قبل، پیشرفت ما در تکنولوژی‌ در بخش دفاع هم بیشتر بوده و هم بنیه دفاعی ما بیشتر شده و هم انبارهای ما از تجهیزات پر شده است.

در برجام چیزی در خصوص موشک و دفاع و سلاح نیست آن چیزی که هست در قطعنامه 2231 است.

در قطعنامه های قبلی کلا خرید و فروش تسلیحات را برای ایران ممنوع کرده اما در این قطعنامه جدید اولاً به جای تحریم شده محدودیت، دوران صادرات و واردات سلاح که تبدیل شده به 5 سال و در زمینه موشکی تبدیل به 8 سال و آن چیزی که در زمینه موشکی می‌گوید ایران موشکی را طراحی نکند برای پرتاب کلاهک هسته‌ای است که ما هیچوقت این کار را انجام نخواهیم داد.

در خود برجام ما تصریح کردیم که نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست؛ بنابراین در یک کلمه اگر بخواهم پاسخ بدهم ما نسبت به بنیه دفاعی و قدرت دفاعی مان هیچگونه محدودیتی را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت.

سوال (تلویزیون الآن- امارات): ایران چرا مصمم به بهبود روابط با عربستان است؟ این توافق چه مزایایی برای کشورهای عربی می‌تواند داشته باشد؟

رئیس‌جمهور: این توافق یکی از آثارش ایجاد اعتماد بیشتر در میان رهبران کشورهایی است که قبلاً نسبت به اهداف هسته‌ای ایران تردید داشتند. بنابراین حتماً توافق هسته‌ای مؤثر بوده برای اینکه آنها اعتماد بیشتری کسب کنند.

مشکلاتی که در یمن بوجود آمد این فضا را از بین برد؛ با دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر ما نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم.

ملت یمن ملتی شجاعی هستند؛ امیدواریم مقامات عربستان شرایط را برای این اقدامات فراهم کنند.

سوال (روزنامه شهروند): بعضی از مسئولین دولت قبل شکایت‌هایی مطرح کردند علیه مسئولین این دولت ولی هنوز پاسخ خاصی از طرف دولت فعلی داده نشده است.

رئیس‌جمهور: هر کسی از نظر حقوقی آزاد است که شکایتش را مطرح کند و ما هم هیچ ابایی نداریم از اینکه فردی از یک مقام دولتی شکایتی مطرح کند اما آن نکته کلی که اشاره کردید دولت خوب است مسائل را توضیح دهد این همان دو پهلو است اگر ما توضیح بدهیم که قبلا چه اتفاقی افتاده دولت تبدیل می‌شود به بیان مواردی که در دولت گذشته چه اتفاقی افتاده است.

البته ما هر وقت مناسبتی پیش آماده اشاره کردیم؛  مثلا یارانه بر خلاف قانون اجرا شده و در مسکن مهر که بدون حساب و کتاب از پایه پولی کشور بردند و تقریباً دو برابر شده و آن اثر بسیار شدید در تورم گذاشت؛ در عین حال ما ناچاریم مسکن مهر را تکمیل کنیم الآن 425 هزار از این خانه‌ها تکمیل شده و حدود 47 هزار دیگر در حال تکمیل است و چاره‌ای نداریم؛ اما در عین حال نمی‌توانیم مانع از شکایت کسی شویم.

سوال (روزنامه سیاست روز): شما فرمودید که ایران هراسی در حال مرگ هست و فرمودید سایه جنگ از ایران برداشته شده اما به نظر می‌رسد که این سایه با تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی هنوز باقی است.

رئیس‌جمهور: اینکه کشوری بخواهد در یک شرایطی قرار بگیرد که تهدید به طور کامل منتفی شود امکان ندارد. همیشه ممکن است تهدیداتی باشد اگر تهدید نبود ما نیاز به هیچ سلاحی نداشتیم پس معلوم است تهدیدات وجود دارد.

مقصود از سایه این است یعنی تهدیداتی که می‌توانست بهانه‌هایی برای این تهدیدات از دید حقوق بین الملل باشد -البته همه این ها دروغ بوده اما به هر حال در بر مبنای تهدید صلح و امنیت بین الملل مطرح کردند- امروز برداشته شده یعنی قطعنامه 2231 بر مبنای انجام برجام است بنابراین یکی از آثار توافق این است که سایه تهدید را از سر این کشور دور کرده یا برداشته اما معنی اش این است که ما خودمان را برای روز مبادا آماده نکنیم؛ به همین دلیل ما باید همیشه در برابر تهدید احتمالی آماده باشیم.

سوال (خبرگزاری صدا و سیما): در هفته های اخیر موضوع سوءاستفاده آمریکایی ها مطرح بوده به نظر می‌رسد موضوع نفوذ در فضای بعد از برجام در دستور کار آمریکایی‌ها هست چه برنامه‌ای برای این قضیه دارید؟

رئیس‌جمهور: اصل مسئله که ما باید حواسمان را جمع کنیم برای نفوذ قدرت‌های بزرگ و آمریکا این حرف درست است و ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی این نفوذها را بگیریم و سد درست کنیم؛ هر چه قدرت تکنولوژیکی و اقتصادی افزایش پیدا کند احتمال نفوذ دشمن کم می‌شود؛ اما اگر شما از لحاظ اقتصادی کاملاً به بیرون وابسته باشید طبیعی است که راه را برای آنها باز کردیم.

بعد از توافق برجام و شرایط پسا تحریم ممکن است بعضی‌ ها بگویند که شرایط باز می‌شود و ما وارد ایران می‌شویم و می‌توانیم اثرگذار بوده و نفوذ کنیم.

اینکه در بعضی از رشته‌های علمی رده‌های ما در دنیا یک رقمی است خیلی مهم است این قدرت علمی و ما باید به نکته‌ای که مقام معظم رهبری تاکید کردند توجه کنیم.

سوال (خبرگزاری ایرنا): در مورد احزاب با توجه به اینکه نزدیک به انتخابات هستیم چه توصیه ای دارید؟

رئیس‌جمهور: ما در یک کشوری هستیم که مبنای حکومت ما بر مبنای آراء هست، رأی پایه اصلی برای مشروعیت حقوقی و سیاسی در کشور ما است. همه مقامات با رأی انتخاب می‌شوند مستقیم یا غیر مستقیم. وقتی آراء مردم اساس و پایه است برای مدیریت کشور چگونه می‌شود رقابت سالم ایجاد کرد؟ راه آن احزاب و تشکل‌های سیاسی هست.

 دولت از این نظر فرا جناحی بوده و هست بنابراین اتهام به این دولت خیلی سخت است. همه تشکل‌ها و احزاب قانونی در کشور آزادند.

ما هر وقت مثال می‌زنیم آن مثال می‌شود یک اصل؛ به عنوان مثال: شما اگر بخواهید بروید مثلاً یک یخچال بخرید اگر یک نوع باشد خیلی خسته‌ کننده می‌شود ولی اگر مدل‌های مختلف و رنگ‌آمیزی های مختلف داشته باشد جذاب‌تر می شود.

سوال (خبرگزاری ترنت- آذربایجان): در رابطه با همکاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر بعد از لغو تحریم ها اولویت همکاری در چه زمینه هایی خواهد بود؟

رئیس‌جمهور: در طول 2 سال گذشته حتی قبل از برجام روابط خود را با کشورهای ساحلی دریای خزر را گسترش دادیم.

ما با این کشورها ارتباطات خوبی برقرار کردیم تقریباً ما با همه این کشورها می‌توانیم فعالیت‌های خوبی داشته باشیم و برای منافع دو کشور روابطمان را خیلی نزدیک‌تر کردیم.

امروز یک اطمینانی بین دو دولت وجود دارد برای روابط بهتر و امیدواریم این روابط بهتر به امنیت دو طرف و منطقه و استفاده بهتر از دریای خزر و مسئله محیط زیست کمک کند.

سوال (خبرگزاری موج): دولت در خصوص توانمندسازی بخش خصوصی در دوره پسا تحریم چه تمهیداتی را در نظر گرفته است؟

رئیس‌جمهور: یکی از برنامه‌هایی که دولت از آغاز داشت واگذاری امور مردم به مردم و بخش خصوصی بود ما حتی در بخش فرهنگی هم همین اعتقاد را داریم مخصوصاً در زمینه اقتصاد.

وقتی که من به کشورها سفر کردم فعالان اقتصادی ما هم با ما آمدند.

اساس برنامه ما تشویق بخش خصوصی برای حضور بیشتر و کارآفرینان این بخش برای فعالیت بیشتر است. در دوره پسا تحریم فعالیت بیشتر می‌شود؛ بنابراین شرایط برای فعالیت اقتصادی از جمله در بخش خصوصی بیشتر می‌شود.

ما کار خودمان را کردیم و شرایط را آماده کردیم حالا نوبت آنها است که بیایند به میدان و فعال شوند و بهره‌ آن هم برای کشور و ملت و برای خودشان هست.

سوال (رادیو جوان): در این دو سال در چه زمینه ای فعالیت شما بیشتر بوده که رضایت جوان ها را در پی داشته است؟

رئیس‌جمهور: نسل جوان ما یک سرمایه بسیار عظیم هستند مخصوصاً اینکه امروز جوانان در دانشگاه‌ها فعالند بنابراین ما باید فضا و زمینه‌ها را فراهم کنیم؛ امروز دانشجویان در یک فضای بهتری فعالند.

امیدوارم تلاش‌های ما در بخش‌های مختلف برای جوانان قابل قبول باشد. امیدواریم در پسا تحریم موقعیت بهتری برای جوانان ما مهیا شود.

رسانه‌ها بار سنگینی برای ارتباط بین مردم و دولت دارند و ما بر این هستیم که از رسانه‌ها حمایت کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
اسماعیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
۶
۱
حرف حرف وباز هم حرف
پاسخ
PSDK T
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۴
۲
آقای حقوقدان اسم این شاهکارتان راهرچه می خواهید بگذارید معاهده توافق بیانیه قول وقرار و....وقتی یک دولت تعهداتی به این سنگینی را قبول دار می شود که بامنافع سیاسی واقتصادی وانیتی کشور مرتبط است این حق قوه مقننه است که
آنرابررسی کند وقوه مجریه فقط مسئول اجرای مصوبات مجلس است ولاغیر/ثانیا کجای دنیا معاهده امضا نشده رااجرا می کنند که شما دومین آن باشید
پاسخ
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۶
۲
در نمایش آخرین قسمت دروغهای روحانی در باصطلاح مصاحبه خود بازهم دروغهای قبلی تکرار شد و جای تاسف دارد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۵
۲
شب بخیر آقای رییس جمهمور حقوقدان
سندی که فاقد امضاست رسمیت ندارد و قابلیت اجرا هم نیست.
توافق و مذاکره بدون امضاء طرفین یعنی کشک
یعنی هرکی هر وقت خواست بزنه زیرش
یعنی هر وقت خواست دبه کنه
پاسخ
امین الرعایا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۵
۲
لعنت خدا بر كساني كه ميكفتند احمدي نزاد مستبد بود
پاسخ
علی اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۵
۲
یعنی دو سال مردم سرکارند؟!!
پاسخ
کاظمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
۴
۲
استعانت از شیطان بزرگ شرک است . انان که توکل بر خداوند را رها کرده و به امید کمک کدخدا نشسته اند باید تا دیر نشده توبه کنند و گرنه از فضل الهی محروم خواهند شد وچه بسا که مورد غضب پروردگار قرار گیرند .
پاسخ
عبدالله
ROMANIA
۲۰:۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
۱
۱
آفرین بر رئیس جمهور حقوقدان خود را به خواب زده عزیز کیست که نداند مجلس در راس امور است اگر ریگی به کفش برجام نیست چرا از طرح آن در مجلس شورای اسلامی هراس ناک شدید چرا حق مردم را در بررسی انچه به آنها مربوط می شود توسط نمایندگان محترم همان مردم بر نمی تابید
هان ای خواب زدگان بیدار بشید تا دیر نشده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها