أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۳۸۱۱۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
اجرای برنامه‌ششم توسعه از آغاز سال ۹۵
سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود گفت: دو سال آینده برای دولت با یک رخداد اقتصادی سیاسی اجتماعی همراه است و آن نیز فراهم شدن لغو تحریم‌های غیر عادلانه و غیر انسانی است.
به گزارش پایگاه 598، نوبخت در سخنان خود پیش از طرح سوالات خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه در شرایط بعد از تحریم که باید با برنامه ریزی مناسبی از آن استفاده کنیم، یک همزمانی با برنامه‌های ششم توسعه که دولت باید آن را از ابتدای سال ۹۵ اجرا کند، ایجاد شده است.
 
وی افزود: دولت برنامه ششم را در فضایی خوشبینانه تهیه می‌کند اما با این وجود دو برنامه دیگر را که برای شرایط بد بینانه و شرایط فعلی پیش بینی کرده بود در دسترس دارد و متناسب با شرایط نیز از آنها بهره خواهد برد.
 
اهم اظهارات وی در ادامه،پس از لغو تحریم‌ها می‌توانیم از فضای مناسب جهت بهبود کسب و کار برخوردار شویم که در این شرایط هم شرکت‌های خارجی و هم منابعی که در بخش دولتی وجود دارد برای سرمایه گذاری‌های اقتصادی مشارکت خواهند داشت.
 
تعدد و تکرر مقامات خارجی به ایران بیانگر این است که فرصتی برای ما فراهم خواهد شد که باید از آن به نحو مناسبی استفاده کنیم. گرچه ممکن است این سفرها با تعقیب منافع ملی کشورهایی دنبال شود که در ایران حضور پیدا می‌کنند اما در نهایت این ما هستیم که نوع و میزان همکاری‌ها را تعیین می‌کنیم.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، دولت به استفاده از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور به جای استفاده از فاینانس‌های بین‌المللی تمایل دارد و در حال حاضر دولت طرف‌های خارجی را به سه دسته‌ کشورهایی که رقابت‌پذیری در اقتصاد آنها مبتنی بر عوامل تولید است ، کشورهایی که رقابت‌پذیری‌شان در اقتصاد مبتنی بر بهره‌بری است و کشورهای رقابت‌پذیری‌شان در اقتصاد مبتنی بر نوآوری است تقسیم می‌کند.
 
دولت باید برنامه ششم توسعه را از آغاز سال ۱۳۹۵ اجرایی کند بنابراین برخورداری از شرایط خروج از تحریم در برنامه ششم توسعه می‌بایست گنجانده شود.
 
 لازم است بنده یادآوری کنم که در گذشته هر وقت از برنامه صحبت می‌شد، بنده از ۳ برنامه یاد می‌کردم که این برنامه‌ها برای ادامه روند موجود، شرایط بدبینانه و شرایط خوشبینانه بود و برنامه‌ای را که ما اجرا و بودجه‌ای را که تأیید و تصویب می‌کردیم، در ادامه روند موجود بود، اما الآن برای برنامه ششم را برنامه خوشبینانه را که به نوعی بعد از موفقیت در مذاکرات و لغو تحریم‌هاست را به عنوان یک برنامه مقتضی از آن یاد می‌کنیم.
 
 به دلیل اینکه شرایط بعد از تحریم فراهم شد، ما انشاءالله برنامه ششم توسعه را در فضای خوشبینانه تهیه خواهیم کرد، البته باز هم دو برنامه دیگر وجود دارد و هر لحظه اگر شرایط کشور عوض شود، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نیابت از دستگاه قوه مجریه موظف است که یکی از برنامه‌های متناسب آن زمان را در دستورکار خودش قرار دهد.
 
برنامه ششم توسعه در حال حاضر بر این متمرکز است که تحلیل درست و واقع‌بینانه‌ای از شرایط پس از تحریم داشته باشیم. غیر از آنچه که منابعی آزاد خواهد شد که اعداد و ارقامش حائز اهمیت باشد، آنچه که برای دولت مهم است، فضای جدیدی است که برای سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود.
 
با فرض بر اینکه ما چند صد میلیارد دلار هم بعد از تحریم منابع آزادشده داشتیم، سؤال این است که آیا قرار بود توسعه کشور را با همین چند صد میلیارد دلار انجام دهیم؟ آیا اصلا دولت خودش باید انجام دهد و یا اینکه بستری را برای سرمایه‌گذاری بخش داخلی و خارجی فراهم کند؟
 
این مهم اتفاق می‌افتد و ما بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانیم از یک فضای مناسب و بهبود کسب و کار برخوردار شویم که هم شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور مشارکت داشته باشند و هم منابعی که در بخش غیردولتی ایرانی وجود دارد فعال شود و این الآن فراهم می‌شود.
 
فراهم شدن زمینه برای سرمایه‌گذاری بخش داخلی و سرمایه‌های ایران در خارج مهمتر از این است که بخواهیم چند صد میلیارد دلار منابع آزاد شده بعد از لغو تحریم شده داشته باشیم. خوشبختانه نوعی تعدد و تکرر سفر مقامات خارجی به ایران نشانگر این است که یک فرصتی برای ما فراهم خواهد شد، البته باید از این فرصت‌ به نفع مقتضی استفاده کنیم.
 
همانطور که در پشت میز مذاکره با طرف‌های خارجی، آنها با اهداف دیگری پشت میز نشسته بودند و ما هم هدف دیگری داشتیم و قطعا آنچه که منافع مالی ما بود را دنبال می‌کردیم، الآن هم ممکن است این سفرهای خارجی با تعقیب منافع ملی کشورهایی که از خارج می‌آیند دنبال شود، اما این ما هستیم که باید در این مذاکرات بدانیم منافع‌مان چیست.
 
ما در حال حاضر بر روی ۳ محور با طرف‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند روبرو هستیم، در حال حاضر کشورهایی که بالاتر از سطح مدیر کل به ایران نمی‌آمدند، الآن عالی‌ترین مقامات به ایران می‌آیند که این یک فرصت برای ماست که باید به نحو شایسته از آن استفاده کنیم.
باید برای توسعه برنام ششم توسعه بدانیم که اصلا به دنبال چه چیزی هستیم. رشد ۸ درصدی سالانه اقتصاد یکی از اهداف برنامه شش توسعه هستیم. ما در این مذاکرات می‌توانیم از این منابع به نحو مقتضی استفاده کنیم.
 
از فاینانس و استفاده از منابع مالی خارجی خاطره خوبی نداریم. به همین جهت معتقدیم که اگر سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد، بهتر است، به همین دلیل به جای استفاده از فاینانس و یوزانس و تأمین مالی صرف از خارج، تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در ایران داشته باشیم.در کنار این ما نیازمند یک رشد اقتصادی درون‌زا هستیم، این رشد با فناوری‌‌های جدی می‌تواند ایجاد شود.
 
 دولت نظر رسمی خود را درباره لایحه برجام قبلا اعلام کرده که نیازی به ارائه این لایحه به مجلس نیست. در حال حاظر، برجام در مجلس در حال بررسی است و اگر مجلس در این خصوص از دولت کمکی بخواهد، کمک خواهیم کرد.
 
(در خصوص صندوق توسعه ملی )این صندوق در آغاز دولت یازدم دارای منابعی بود و بخشی از تصمیمات، قبل از دولت یازدهم نسبت به دارایی های این صندوق اتخاذ شده بود. منابع این صندوق نزد بانک مرکزی است و امانت دار این صندوق است.  در گذشته تصمیم گرفته شده بود که بخشی از این منابع به شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت سپرده گذاری و سرمایه گذاری شود و امیدواریم این سرمایه گذاری ها درآینده به سود برسد.
 
صندوق الان می گوید که این پول ها نباید واگذار می شد و اگر دولت می خواست پولی را به شرکت ها بدهد نباید به حساب صندوق واریز و سپس به آنها پرداخت می شد.  آنچه در این دولت انجام شده این است که هیچ صنفی از این صندوق بدون مجوز قانونی بهره مند نشده است.
 از آقای صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی ایران و بانک مرکزی می خواهم که این سخنان را به رسانه ها نکشند و اختلافات خود را طور دیگری حل کنند‬.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
که البته همزمان در خواب میدید ....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها