کد خبر: ۳۳۹۹۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
رییس‌جمهور بعدی در اولین روزهای مسئولیت خود باید به قضیه داعش رسیدگی کند. در جلسه دوم از مناظرات انتخاباتی جمهوری خواهان در هفته آینده، بد نیست که از کاندیداها بپرسیم با این مشکل چه خواهند کرد و بررسی کنیم که آیا دیدگاهشان عاقلانه است یا نه.

به گزارش پایگاه 598، رییس‌جمهور بعدی در اولین روزهای مسئولیت خود باید به قضیه داعش رسیدگی کند. در جلسه دوم از مناظرات انتخاباتی جمهوری خواهان در هفته آینده، بد نیست که از کاندیداها بپرسیم با این مشکل چه خواهند کرد و بررسی کنیم که آیا دیدگاهشان عاقلانه است یا نه.

 

1. استراتژی نفت محور: رونالد ترامپ از اعزام نیروهای آمریکایی و تصرف حوزه‌های نفتی داعش حمایت می‌کند چراکه آن‌ها "منابع اصلی ثروت" این گروه تروریستی هستند.

 

2. باید ایمان داشته باشی: بن کارسون معتقد است که داعش پیروز می‌شود چراکه اعضای آن تمایل دارند برای فلسفه خود کشته شوند، هرچند که اشتباه باشد. درحالی‌که "ما به خاطر درستی و صحت در مسائل سیاسی، با تمام توان در حال دور ریختن باورها و ارزش‌ها هستیم". اگر ما به ارزش‌های آمریکای قدیم برگردیم، راه شکست داعش را خواهیم آموخت.

 

3. امواج خروشان: جب بوش می‌گوید که اوباما با خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی از عراق "اشتباه مهلکی" را مرتکب شده است. او مشاورین و مربیان بیشتری را برای کمک به نیروهای عراقی و جنگیدن کنار آن‌ها در میدان جنگ خواهد فرستاد. در سوریه وی مخالفین میانه‌رو را متحد و با تعدادی از نیروهای آمریکایی حمایتشان خواهد کرد، تا بشار اسد و داعش را شکست دهند. وی همچنین برای حفاظت از شهروندان، فضای سوریه را منطقه پروازممنوع اعلام خواهد کرد.

 

4. درد را احساس کن: تد کروز تنها می‌خواهد با تهدید داعش مبنی بر"حمله به ایالات‌متحده" و "کشتن شهروندان آمریکایی" مقابله کند. که در این صورت تنها کاری که انجام می‌شود"پیکار هوایی طاقت‌فرسا برای نابودی توان داعش در سازمان‌دهی حملات تروریستی به آمریکا" است. در غیر این صورت کروز علاقه‌ای به نبرد در جنگ داخلی دیگران و ملت‌سازی بعد از جنگ ندارد.

 

5. جنگ نیابتی: مارکو روبیو می‌گوید:"شما بدون ضربه زدن به داعش در نقاطی از سوریه که کنترل آن را در دست دارند و دولت در این مناطق حتی حضور هم ندارد، نمی‌توانید داعش را شکست دهید." این ضربه باید به‌صورت هوایی انجام شود ولی آمریکا انجام آن را باید به دولت‌های منطقه‌ای واگذارد تا "با حمایت نیروهای ویژه آمریکا و کمک لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا با داعش بر روی زمین مقابله شود."

 

6. امواج کمتر خروشان: امواج اسکات واکر از جب بوش خروش کمتری دارند. این برنامه شامل اعمال پروازممنوع بر فراز سوریه و حضور مشاورین بیشتری در عراق است که اجازه جنگ با داعش را نیز دارند. او احتمالاً آموزش مخالفین سوریه را برای جنگ با داعش و اسد افزایش می‌دهد، اما برخلاف بوش قائل به حمایت زمینی نیروهای آمریکایی از آن‌ها نیست.

 

7. با دوستانمان مذاکره کنیم: کارلی فیورینا معتقد است که برای ارائه برنامه مقابله داعش خیلی زود است. "تمام راه­های جایگزین در مقابل ماست و اینکه متحدان ما در آنجا گفته‌اند به ما کمک خواهند کرد، تنها کاری که ما می‌کنیم این است که این متحدان را دریابیم و از نیروی پیاده صحبت کنیم." باید بر پیمان کمپ دیوید پایبند باشیم و "با متحدان عرب خود در مورد اینکه برای شرکت در این جنگ از ما چه می‌خواهند صحبت کنیم"

 

8. با دوستانمان مذاکره کنیم 2 : موضع جان کیسک هم مشابه کارلی فیورینا است. با دوستان عرب خود مذاکره کنیم و باهم برنامه‌ای را تدارک ببینیم. او می‌داند که اعزام تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی ازنظر سیاسی طرفداران زیادی ندارد ولی معتقد است که نهایتاً به آن مجبور خواهیم شد.

 

9. کردها و بمب‌ها: مایک هاکبی می‌خواهد که سلاح بیشتری برای کردها بفرستد و از طرفی با بمباران، همه اهداف داعش را منهدم کند. او علاقه‌ای به استفاده از نیروهای آمریکایی در تعداد بالا ندارد. اگر روزی بخواهیم نیروی پیاده داشته باشیم "نباید فقط نیروهای آمریکایی روی زمین بجنگند بلکه همچنین نیروهایی از عربستان سعودی، اردن و دیگر کشورها باید حضور داشته باشند".

 

10. جنگ نیابتی 2: کریس کریستی به آموزش نیروهای دولت‌های عربیِ دوست خواهد پرداخت "کسانی که داعش را به‌منزله تهدیدی واقعی برای موجودیت خود می‌دانند". برنامه او حمایت مالی و تسلیحاتی از این کشورهاست.

 

آیا این برنامه‌ها کارآمد هستند؟

هیچ‌کدام از برنامه‌های بالا خواهان ارسال تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی به عراق و سوریه برای جنگ با داعش نیستند و بیشترشان خواهان واگذاری کار به متحدان سنی و عرب ما در منطقه هستند. دو کاندیدا با استراتژی خاص هم بین پیشتازان هستند. یکی از آن دو کارسون از آمریکایی‌ها می‌خواهد که به خود ایمان داشته باشند.

 

اما در مورد اینکه آیا این استراتژی‌ها واقعاً کارآمد هستند یا نه باید گفت که اجازه به متحدان خود برای رسیدن به یک برنامه یا ایمان آوردن به خود، هرچند ممکن است به یک برنامه منجر شوند ولی به‌خودی‌خود یک برنامه نیستند. پس امواج خروشان بوش و واکر و استراتژی تد کروز و استراتژی نفت محور ترامپ باقی می ماند.

 

استراتژی ترامپ به کار نمی‌آید؛ زیرا درواقع نفت منبع ثروت اصلی داعش نیست. امواج خروشان بوش و واکر جذابیت بیشتری دارد زیرا بر روی سوریه و بشار اسد متمرکز است؛ اما با فرض موفقیت برنامه بعد از آن چه خواهند کرد؟ و برنامه آن‌ها برای اسلام‌گرایانی که برای رسیدن به قدرت در صورت سرنگونی بشار در رقابت‌اند چیست؟ این سؤالات بی‌جواب است.

 

برنامه کروز کمی معقول­تر است: به داعش بیاموزیم که با آمریکا درگیر نشود؛ اما این هدف مشابه برنامه داعش است. زیرا آن‌ها بیش از حمله به آمریکا به فکر تشکیل دولت در خاورمیانه هستند.

 

=========================================================

 

[1] McCants, William, "Ten silly ideas for fighting ISIS”, Brookings Institution, September 11, 2015, at:

http://www.brookings.edu/blogs/order-from-chaos/posts/2015/09/11-silly-ideas-to-fight-isis-mccants?rssid=LatestFromBrookings&utm_source=feedblitz&utm_medium=FeedBlitzRss&utm_campaign=FeedBlitzRss&utm_content=Ten+silly+ideas+for+fighting+ISIS


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها