يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۱۴۷۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۰۴ مهر ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، در پي حادثه ناگوار كشته شدن حجاج بيت‌الله‌الحرام در حين عزيمت به مراسم رمي جمرات كه در ميان آنها بيش از 130 نفر از هموطنانمان نيز حضور داشتند، مردم مسلمان ايران كه عيد قربان را جشن گرفته بودند، غرق در ماتم و اندوه شدند. اين ماجراي تأسف‌انگيز موجي از ابراز همدردي هنرمندان كشور را در پي داشت. «جوان» در تماس با برخي از هنرمندان سينما، تلويزيون، نويسندگان و شعرا و اهالي رسانه تلاش داشت بخشي از حجم اين اندوه، ابراز تأسف و همدردي را بازتاب دهد.

در اين گزارش علاوه بر هنرمنداني كه دلنوشته‌هاي خود را در اختيار «جوان» قرار داده‌اند، بخش از اظهارات ديگر هنرمندان در گفت‌و‌گو با ساير رسانه‌ها منتشر مي‌شود. 
   
شهرام شكيبا: كعبه دلتنگ است
كعبه حتماً به ياد دارد آن روز كه محمد‌امين حجر‌الاسود را در پارچه‌اي نهاد و دركمال سادگي اختلاف بين قبايل را براي نصب حجر‌الاسود از ميان برداشت. كعبه حتماً به ياد دارد سادگي مولود آسماني دل خويش را كه مريم و آسيه و باقي زنان مقرب درگاه الهي چگونه در پارچه‌اي سپيد ساده و بي‌نقش و نگار پيچيدند فرزند فاطمه بنت اسد را. كعبه حتماً به ياد دارد سادگي طواف حسنين را، كعبه حتماً به ياد دارد صاحبان اين جهان و آن جهان را كه چگونه بي‌خدم و حشم و بي‌زرق و برق قدم در آن حرم شريف مي‌گذاشتند. اين روزها كعبه در احاطه برج‌ها و جرثقيل‌ها است كه رنگي از سادگي‌ها ندارند، برج‌ها و جرثقيل‌هايي كه يكي يكي مي‌افتند و خواهند افتاد و فروخواهند ريخت به پاي سادگي كعبه. كعبه اين روزها دلتنگ سادگي‌هاست، دلتنگ سادگي حضور ذوات مقدسه و دلتنگ از حضور خوك زاده و بزمجه‌هايي كه عبورشان با خدم و حشم دور شو و كور شو، هزاران حاجي را كه لباس ساده احرام داشتند در ازدحام جمعيت به كام مرگ كشاند. كعبه اين روزها دلتنگ او است كه بين ركن و مقام ياد مي‌كند از ذبيح عطشان و فرو مي‌ريزد همه برج‌ها و جرثقيل‌ها را و همه باورهاي خوك‌ها و بزمجه‌ها را. 
أَينَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكرْبَلاءَ؟ أَينَ الْمَنْصُورُ عَلى مَنِ اعْتَدى عَلَيهِ وَافْتَرى؟
   
عبدالحسن برزيده: بايد عربستان در مديريت حج از ديگران كمك بگيرد
به نظر نمي‌رسيد اين سفر چنين تلفاتي داشته باشد. دردناك است، نه فقط براي 133 نفر از هموطنانمان كه در اين ماجرا جان خود را از دست داده‌اند و نه فقط براي 1500 مسلماني كه كشته شده‌اند و براي يك سفر عبادي به عربستان رفته بودند، برگزاري اين مراسم عبادي كه در صدر اخبار جهان منتشر مي‌شود و درد ناك است كه خبر اين حادثه در اذهان عمومي جهان تأثير‌ منفي مي‌گذارد. مي‌خواهند با شكوه‌ترين آيين ديني در سراسر جهان مستمسكي در اختيار كساني باشد كه اعتقادي به دين ندارند.

نه به عنوان كسي كه سه بار به حج تمتع مشرف شده و بار‌ها چنين حوادثي را از نزديك مشاهده كرده و باز هم شاهد تكرار آن است، بلكه به عنوان يك شهروند در خواست مي‌كنم كه به غير از محكوميت عربستان سعودي به دنبال اقدامي باشند تا عربستان وادار شود در مديريت حج از ديگران نيز كمك بگيرد. اين كشور استطاعت كنترل چنين حجمي از جمعيت را ندارد. بايد عربستان را به ميز مذاكره كشاند و مجبور كرد در مديريت حج از نظرات علمي و عملي ديگران كمك بگيرد. من تجربه مرگ حجاج در ازدحام جمعيت را داشته ام، بسياري از كساني كه در اين اتفاق از بين رفتند ابتدا دچار مشكل تنفسي مي‌شدند و مي‌شد با يك امدادگري ساده و تنفس مصنوعي بسياري از آنها نجات داد كه اين مستلزم مديريت درست مراسم حج است. 
   
سيد‌علي موسوي‌گرمارودي: قرباني زخم شياطين
سلام بر همه مظلوماني از كشور ما و ديگر كشورهاي مسلمان كه قرباني كوتاهي و بي‌تدبيري شدند. كوتاهي و بي‌تدبيري كساني كه به جاي آنكه خادم حرم‌ها باشند قاتل محرم‌ها‌يند. درود به روان پاك آن مظلومان كه به جاي توفيق رمي جمرات، خود قرباني زخم شياطين بي‌ايمان شدند. 
   
سيد‌ضياءالدين دري: نظارت جهاني بر حج
دولت بايد فكرى بكند. بايد با مسئولان سعودى صحبت كنند و براى امنيت زائران ايرانى هزار نيروى انتظامى اعزام كنند و ايرانيان را با احترام به انجام مناسك ببرند و باز گردانند. بايست بى‌كفايتى سعودى در حفظ امنيت زوار در كنفرانس اسلامى جدى مطرح شود و راهكار درست را بيابند. شكايت به سازمان ملل متحد براى خلع يد از حكومت سعودى و نظارت جهانى يك ضرورت است. نيروهاى سازمان ملل بايد از بين ملل اسلامى تشكيل شوند و كنترل را در دست بگيرند. علماى شيعه بايد در نحوه انجام مناسك فتاوى مناسب صادر نمايند. آقا اين بيچاره‌ها مي‌روند به خانه خدا نه قتلگاه، اين كشتار عمدى است تا چهره اسلام را حتى در انجام فرائض خشن و توام با بربريت نشان دهند. 
   
جمال شورجه: اين خون‌ها دامن آل سعود را بگيرد
سال‌هاست كه دنيا شاهد جنايات آل‌سعود است و مي‌بينيم كه اين كشور اقداماتي مانند فاجعه‌ يمن را انجام مي‌دهد. همچنين «داعش» مولود ناميمون اين كشور كه حاصل زاد و ولد آل‌سعود است، الان مدتي است به جان اين مسلمانان افتاده است. مسلمانان اعم از شيعه، سني و مسيحيان از دست اين قوم در امان نيستند. امسال هم در حج تمتع، جناياتي رخ داد كه نشان از بي‌مسئوليتي و بي‌كفايتي اين كشور در اداره‌ مناسك حج دارد و آل‌سعود هم از زير مسئوليت كشته شدن زائران شانه خالي مي‌كند. همه‌ دنيا هم دليل رخ دادن اين اتفاق را مي‌دانند و ديدند كه اين فاجعه به دليل حركت وليعهد عربستان در آن مسير و بسته شدن راه زائران بود، ولي آنها سر خود را زير برف كرده‌اند و مسئوليت كار خود را نمي‌پذيرند. اميدوارم كه خون اين عزيزان ما در منا گريبان آل‌سعود را بگيرد و منطقه را از لوث وجود آنها خالي كند. 
   
انسيه شاه‌حسيني: ميزباني را از آل‌سعود بگيريم
به جز تأسف كاري از دست مان برنمي‌آيد. تمام قدرت حج را بايد از اين خانواده‌ بي‌لياقت بگيرند. مسئولان كشور ما بايد با مسئوليت و با خشم بيشتري به اين اتفاق نگاه كنند. اين خانواده‌ «آل‌سعود» جنايات زيادي در رابطه با يمن، سوريه و عراق انجام داده‌اند و مسئولان ما بايد تعارف را در مورد آنها كنار بگذارند. الان فرصت خوبي است كه شمشير را از رو ببنديم و دست اين خانواده‌ كثيف را از حج كوتاه كنيم و از آنجايي كه حج هميشه عاملي براي اتحاد بين مسلمانان بوده است، همه‌ كشورهاي اسلامي دست به دست دهند و با هم متحد شوند تا اين ميزباني را از آل‌سعود بگيريم و نگذاريم عربستان هيچ دخالتي در اين رابطه بكند. آل‌سعود ثابت كرده است كه بويي از انسانيت نبرده و همچنين وهابيت كثيفي است كه فضاي اماكن متبركه را آلوده مي‌كنند. 
   
مجتبي راعي: اداره شورايي مراسم حج
به نظر من اين بهترين فرصت براي ايران است تا با انجام رايزني‌هايي تلاش كند اداره‌ مناسك حج عمومي شود. بايد شورايي متشكل از همه‌ كشورهاي اسلامي تشكيل شود كه آنها به صورت جمعي مراسم مناسك حج را اداره كنند كه عربستان هم مانند ديگر كشورها عضوي از آن شورا باشد. مانند اداره‌ واتيكان كه اداره‌ آن بر عهده‌ همه‌ مسيحيان است، اداره امور مناسك حج هم بهتر است به اين صورت انجام شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها