يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۵۸۱۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۲۶ مهر ۱۳۹۴
نادر طالب‌زاده:
نادر طالب زاده مجری و تهیه کننده برنامه «عصر» شبکه افق با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به جنگ نرم، نسبت به بی‌توجهی به مسایلی که وی از برنامه «راز» تا امروز بیان کرده انتقاد کرد. وی ادامه داد: دست ما در برنامه «عصر» نسبت به «راز» که پیش از این از شبکه چهار سیما پخش می شد بازتر است. در برنامه «عصر» فضای بیشتری داریم و استودیو بزرگتر است و همچنین تیم های بیشتری در اختیار داریم.

به گزارش پایگاه 598، نادر طالب‌زاده درباره برنامه «عصر» که تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد و تاکنون چند قسمت از آن از شبکه افق پخش شده است به خبرنگار مهر گفت: این برنامه هنوز به طور کامل کار خود را شروع نکرده است و چند برنامه ای که پخش شد به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن رفت که سخنان بکری هم بیان شد و با این اوصاف ما هنوز در حال طراحی و صحبت برای آغاز برنامه هستیم.

وی ادامه داد: دست ما در برنامه «عصر» نسبت به «راز» که پیش از این از شبکه چهار سیما پخش می شد بازتر است. در برنامه «عصر» فضای بیشتری داریم و استودیو بزرگتر است و همچنین تیم های بیشتری در اختیار داریم. تلاش خود را هم انجام می دهیم تا بتوانیم هفته ای یک برنامه تولید کنیم و هدفمان این است که این برنامه خارج از شبکه افق و در دیگر شبکه ها هم پخش شود تا به طور وسیع دیده شود.

تهیه کننده برنامه «عصر» با اشاره به اینکه رویکرد این برنامه در ادامه «راز» است، توضیح داد: رویکرد ما در این برنامه همچون «راز» پرداختن به جنگ نرم است. ما در «راز» مباحثی مثل ربا، مالیات از متوملان، فرار از مالیات، طب سنتی، زمین خواری و... مطرح کردیم؛ مباحثی که تاکنون بعضی از آنها از تلویزیون پخش نشده بود به طور مثال صحبت کردن درباره حجامت از تلویزیون ممنوع بود. از دیگر مباحث ما شبکه های استانی بود و اینکه شبکه های استانی باید مثل شبکه های ملی عمل کنند نه اینکه تنها ویژگی سرگرم کنندگی داشته باشند. این شبکه ها باید مثل یک عنصر قوی مسایل استان را حل کنند این موضوعی بود که ما آن را شروع کردیم و چون برنامه تمام شد نتوانستیم موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: مردم استان ها معمولا بیان می کنند که شبکه های استانی خود را تماشا نمی کنند چرا که در شبکه های استانی مسایل و دغدغه های استان بیان نمی شود. شبکه استانی باید از کمبودها سخن بگویند و به مردم استان خود تعلق داشته باشند. با توجه به آنچه که در حال حاضر از شبکه های استانی پخش می شود، گویی ما کارکرد این شبکه ها را نفهمیده ایم و بیشتر برنامه های این شبکه ها مسایلی را پوشش می دهد که مساله اصلی مردم آن منطقه نیست و شاید ۳ درصد اخبار و یا برنامه های آنها مرتبط با استان باشد.

مجری برنامه «راز» به دیگر مباحث مطرح شده در این برنامه اشاره کرد و گفت: تعطیلی روزهای پنجشنبه، اولین بار در برنامه «راز» مطرح شد و اینکه در تمام دنیا مردم دو روز در پایان هفته تعطیل هستند و بلافاصله بعد از این مباحث، مدارس ابتدایی روزهای پنجشنبه تعطیل شد و الان می توان دید که بسیاری از مردم با تعطیلی روزهای پنجشنبه، چهارشنبه شب ها به سفر می روند.

طالب زاده اضافه کرد: بعضی از این موضوعات در برنامه «راز» مطرح شد و به خروجی هم رسیدند اما موضوعات محوری چون جنگ نرم، همچنان باقی مانده است. در این یکسال و سه ماه که ما روی آنتن نبودیم، من در تلوزیون برنامه شاخص و میدانی درباره آمریکا، یمن، افغانستان و... ندیدم و عده ای گفتند اگر برنامه هایی مثل «راز» نباشد دیگران به بسیاری از موضوعات نمی پردازند. حالا برنامه «عصر» که به معنای دوران و زمان است، باید این کار را انجام دهد.

کمتر کسی در صداوسیما به فکر جنگ نرم است

این مستندساز با اشاره به دیدار اخیر مدیران رسانه ملی با رهبر معظم انقلاب و تاکیدات رهبر در این دیدار بر جنگ نرم عنوان کرد: ما از ابتدای انقلاب اسلامی با جنگ نرم مواجه بوده ایم و پیش از اینها باید در حوزه جنگ نرم کار می کردیم. زمانیکه واقعه تسخیر لانه جاسوسی اتفاق افتاد من اولین فیلم مستند خود را با عنوان «واقعیت» برای جمهوری اسلامی ایران ساختم که چهار ماه بعد از گروگان گیری بود و نیمی از آن در نیویورک و نیمی در تهران فیلمبرداری شد. من در آن فیلم با چهره های بسیار مهمی مصاحبه کرده بودم. زمانی که این فیلم پخش شد، عده بسیاری آن را دیدند و باید از ما می خواستند که باز هم چنین آثاری را بسازیم اما هیچ کس به دنبال ما نیامد.

مجری برنامه «عصر» تصریح کرد: در آن زمان کسی به فکر جنگ نرم نبود و گویی این یک سنت است که همیشه تکرار می شود. در زمان حیات شهید آوینی نیز تصمیم گرفتیم و به آمریکا رفتیم تا فیلمی درباره وضعیت و شرایط آمریکا که در آغاز فروپاشی قرار داشت، بسازیم. به این ترتیب اولین باری که فیلمی درباره وضعیت آمریکا ساخته شد، ۱۱ سال بعد از انقلاب ایران بود. هنوز هم کسی به جنگ نرم فکر نمی کند. این مشکلی است که در کل صدا و سیما جریان دارد. صدا و سیما باید دائم به مردم خوراک و اطلاعات بدهد، درحالی که اینگونه نیست.

مسایل مرتبط با جنگ نرم در برنامه «راز»

طالب‌ زاده با اشاره به مقاله ای که اخیرا از سیمور هرش درباره اسامه بن‌ لادن به چاپ رسیده است، تصریح کرد: بسیاری معتقد هستند که اسامه بن لادن سال ها پیش بواسطه مریضی مرده است اما او را در افکار عمومی زنده نگه داشتند تا جنگ علیه افکار عمومی را ادامه دهند و سیمور هرش در این مقاله دستگیری بن لادن را به نوعی رد می کند. چنین مباحثی باید در رسانه های ایران مطرح شود و حتی باید درباره همین مقاله وی در نیویورک تایمز یک برنامه ساخته شود، در حالی که ما نه تنها درباره این مباحث برنامه ای نمی سازیم بلکه هیچ حساسیتی هم نسبت به آنها نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: من ۳ سال پیش در یک برنامه بیان کردم که نیترات آب زمزم که همه در حج از آن می نوشند بالا رفته است و باعث بیماری می شود، بی بی سی هم در این زمینه برنامه ای پخش کرد اما کسی به سخنانم توجه نکرد. از دیگر مباحثی که در «راز» مطرح کردم این بود که برج هایی که در بالای خانه خدا ساخته شده است، دارای اشکال هستند و چرا جهان اسلام در این باره اعتراضی نمی کند اما هیچ سایتی و پایگاه خبری این سخنان را منتشر نکرد و حالا امروز می بینیم که فاجعه منا اتفاق می افتد، ما از سال های قبل که این مسایل را دیدیم باید ملاحظه می کردیم.

این کارگردان مستند در پایان با اشاره به خانه حضرت خدیجه (س) و تخریب آن بیان کرد: من با شخصی با نام دکتر عرفان که انگلیسی است و به نوعی مسئول بناهای تاریخی است مصاحبه کردم و او بیان کرد که ۱۰ سال مبارزه کرده است اما خانه حضرت خدیجه (س) را تخریب کرده اند. این سخنان هم در «راز» مطرح شد و باز هم همه سکوت کردند، همه این مباحث به نوعی به جنگ نرم می پردازد و تاکید آقا هم همین مساله است و تجربه من این است که صحنه در این حوزه بسیار منفعل است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها