کد خبر: ۳۵۱۷۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۰۲ آذر ۱۳۹۴
ظریف طی یادداشتی برای السفیر مطرح کرد
وزیر خارجه کشورمان طی یادداشتی برای یک روزنامه عرب زبان، طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه را مطرح کرد.
به گزارش پایگاه 598، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در یادداشتی که آن را در روزنامه السفیر لبنان به چاپ رسانده است تصریح کرد که بحران سوریه به دنبال تحولات اخیر و بعد از نشست وین 1 و وین 2 وارد روند جدیدی شده است و برای اولین بار نشانه های امید هر چند ضعیف برای پایان دادن به یکی از بزرگترین فجایع انسانی در دوره معاصر در افق درخشید.

هیچ بازیگری حق ندارد برای مردم سوریه تصمیم بگیرد

وی افزود: حل بحران سوریه که از 5 سال قبل تاکنون ادامه دارد باید مبتنی بر اصولی باشد که از جمله برجسته ترین این اصول، ضرورت احترام به اراده و نظر مردم سوریه است و اینکه هیچ کدام از بازیگران خارجی حق ندارد که برای این ملت تصمیم بگیرد.

گام اول در روند حل بحران سوریه

ظریف اظهار داشت که گام اول در روند حل بحران سوریه، آتش بس فوری، جلوگیری از ریختن خون مردم سوریه و هماهنگی بین المللی فراگیر برای مبارزه با تروریسم و تندروی است. این گام روند گفتگوی سوری سوری را با هدف رسیدن به توافق سیاسی و تحقق آشتی ملی هموار خواهد کرد.

ضرورت مشارکت همه بازیگران برای پایان دادن به بحران سوریه

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که همه بازیگران باید در روند پایان دادن به بحران و جلوگیری از سیاستهای عقیم و غیر مؤثر مبتنی بر سوء استفاده از تروریسم و تقسیم این پدیده به خوب و بد مشارکت داشته باشند و همه انواع تروریسم باید محکوم شود.

وی با اشاره تلویحی به نقش برخی از کشورها در گسترش تروریسم و حمایت از این پدیده گفت: بازیگرانی که مبالغ هنگفتی برای تروریستها خرج و از این گروههای تروریستی حمایت می کنند و با سیاستها و اقدامات خود سوریه، منطقه و جهان را در حالتی از بی ثباتی و فقدان امنیت قرار داده اند باید به این سیاستهای خود خاتمه دهند و اولویت در اینجا امتناع این کشورها از خرید نفت داعش، جلوگیری از کمک مالی به این گروه تروریستی و جلوگیری از ورود تروریستهای خارجی به منطقه است.

تاکید بر راه حل فراگیر بحران سوریه

ظریف در بخش دیگری از این یادداشت ضمن مرتبط دانستن مبارزه فراگیر با تروریسم و ضرروت یافتن راه حل فراگیر و عمیق اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی برای مبارزه با این پدیده گفت: بدون یک راه حل فراگیر، راه حل نظامی و حتی سیاسی موقف و غیردائمی خواهد بود.

تاکید ظریف بر ضرورت مبارزه با اسلام هراسی

وزیر خارجه کشورمان با اشاره بر ضرورت مبارزه با اسلام هراسی و توقف اهانت به مقدسات اسلامی در غرب، بر ضرورت پایان دادن به ترویج مبانی فرهنگی تفکر تکفیری که پولهای هنگفتی برای آن در کشورهای مختلف جهان با نام دین اسلام صرف می شود تاکید کرد.

ظریف همچنین بر ضرورت اجتناب ناپذیر برآورده کردن نیازهای فوری پناهندگان سوری در خارج و آوارگان در داخل این کشور تاکید کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها