أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۲۰۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
یک شبکه خبری آمریکایی در گزارشی درباره سامانه اس ۳۰۰ نوشت: فردو پیش از استقرار سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ برای حملات هوایی آمریکا و اسراییل هدفی دشوار بود و اگر ایران تعداد کافی از این سامانه را نصب کند هواپیماهای رادارگریز آمریکا نیز در برابر آن آسیب‌پذیر خواهند بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارشی که به قلم فرد فلیتز (Fred Fleitz)، معاون یک اتاق فکر امنیت ملی در آمریکا است و بیش‌تر حال و هوای انتخاباتی دارد، نوشت: رسانه دولتی ایران ۲۹ اوت اعلام کرد که برای حفاظت از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو در برابر حملات هوایی، سامانه دفاع موشکی زمین به هوای پیشرفته روسی اس ۳۰۰ را مستقر کرده است.

اس ۳۰۰ پیشرفته‌ترین سامانه ضد هوایی روسیه است که مسکو آن را صادر می‌کند. از مدت‌ها قبل این فرضیه وجود داشت که ایران برای‌ حفاظت از سایت‌های هسته‌ای‌اش در برابر حملات هوایی ایالات متحده و اسراییل به دنبال این موشک است.

نویسنده این گزارش بدون در نظر گرفتن حق دفاع کشورها از تاسیسات هسته‌ای و زیربنایی خود مدعی شد: اگر ادعاهای کابینه اوباما مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای ژوییه ۲۰۱۵ با ایران خطر برنامه هسته‌ای ایران را از بین برده است درست باشد، چرا ایران استحکامات دفاعی‌اش در این سایت هسته‌ای حساس را افزایش می‌دهد؟

به گزارش ایسنا، ایران در بیش از یک دهه گذشته با گسترش برنامه هسته‌ای‌اش به ویژه برنامه غنی‌سازی و نیز بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر ـ اولین نیروگاه قدرت هزارمگاواتی در خاورمیانه و منطقه - همواره از سوی رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان غربی‌اش و به‌خصوص آمریکا با تهدید به حمله نظامی که بر خلاف قوانین و مقرارت بین‌المللی است روبه‌رو بوده است. در این سال‌ها این کشورها و سرویس‌های جاسوسی منتسب به آن‌ها از اقدام به ترور و ترور دانشمندان و متخصصان هسته‌ای ایران فروگذار نبوده‌اند. علاوه بر این حفاظت از تاسیسات و مراکز هسته‌ای با توجه به حساسیت‌های فنی و امنیتی این اماکن امری معمول و قابل توجه از سوی تمامی کشورهای هسته‌ای در دنیا است.

فاکس‌نیوز در ادامه مدعی شد: دو دلیل (برای نصب اس ۳۰۰ در فردو) وجود دارد، نخست توافق هسته‌ای یک فریب‌کاری است و دوم این‌که تهران آماده می‌شود تا آن (برجام) را کنار بگذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: من در کتاب جدیدم با نام «بمب اوباما: فریبکاری خطرناک و فزآینده امنیت ملی» شرح دادم با این‌که برنامه جامع اقدام مشترک اجرایی می‌شود، چطور تهدید ناشی از توافق هسته‌ای ایران رشد خواهد کرد؟ زیرا ایران اجازه دارد تا به توسعه توانایی‌اش در تولید سوخت هسته‌ای از طریق غنی‌سازی اورانیوم، توسعه سانتریفیوژهای اورانیوم پیشرفته و اداره راکتور آب سنگین ادامه دهد.

این توافق هم‌چنین به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت تسلیحات هسته‌ای گذشته ایران پایان داد؛ اگر چه گزارش ماه دسامبر ۲۰۱۵ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد این فعالیت‌ها دست کم تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشته است.

نویسنده این گزارش مدعی شد: نشانه‌های تازه‌ای از تقلب ایرانیان در توافق هسته‌ای وجود داشته است. برای مثال گزارش ماه ژوئن ۲۰۱۶ سرویس اطلاعاتی آلمان اعلام کرد: در سال ۲۰۱۵ از سوی ایران تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا به طور پنهانی تکنولوژی‌های هسته‌ای را در آلمان به‌دست آورد و این که احتمالا این فعالیت‌ها ادامه دارد.

افزون بر این طبق گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، شرکت‌های ایرانی که برای تهیه و تدارک غیرقانونی مواد هسته‌ای و موشکی تحریم شده بودند اما توسط برجام از این تحریم‌ها معاف شدند، اکنون در تهیه و تدارک کالاها در چین بسیار فعال هستند. این موسسه هم‌چنین در ژوییه ۲۰۱۶ از تلاش ایران برای کسب پنهانی چندین تن الیاف کربن مستحکم، ماده‌ای که در بخش‌های سانتریفیوژها به کار می‌رود، گزارشی ارائه کرد. طبق برجام خرید الیاف کربن توسط ایران باید به تایید کشورهای حاضر در این توافق برسد.

هم‌چنین نشانه‌های متعددی از جمله دردسرهای زیاد کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس توسط کشتی‌های ایرانی وجود دارد که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی مقامات کابینه اوباما در ژوییه ۲۰۱۵ مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای رفتار ایران در روابط ایران ـ آمریکا را بهبود می‌بخشد، در تناقض است.

فاکس‌نیوز در استدلالی واهی مدعی شد: کسب و استقرار سامانه موشکی زمین به هوای اس ۳۰۰ برای دفاع از تاسیسات فردو آخرین نشانه‌ای است که ایران در نظر ندارد تا از برجام تبعیت کند.

این رسانه آمریکایی در حالی مدعی است که تاسیسات فردو به طور پنهانی و با نقض تعهدات هسته‌ای در زیر کوهی در نزدیک شهر قم ساخته شد و رهبران ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در سپتامبر ۲۰۰۹ موجودیت آن را اعلام کردند که بر اساس گزارش‌ مقامات و نهادهای ذی‌ربط، ایران خود راسا نسبت به اعلام تاسیسات فردو به آژانس قبل از آن که این موضوع رسانه‌یی شود اقدام کرده بود. علاوه بر این از آن‌جایی که ایران در مقطع تاسیس این سایت غنی‌سازی کد اصلاحیه ۳.۱ ترتیبات فرعی را اجرا نمی‌کرد و باز از آنجایی که هنوز تا تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها مدت زمان زیادی بیش از ۱۸۰ روز باقی مانده بود ایران به اطلاع‌رسانی درباره این سایت غنی‌سازی به آژانس ملزم نبود.

فردو پیش از این نیز برای حملات هوایی ایالات متحده و اسراییل هدفی دشوار بود و احتمالا نابودی آن به چندین حمله توسط بمب‌های تخریب اهداف زیرزمینی بزرگ آمریکایی (بمب‌های نفوذ کننده ۱۵ تنی GBU- ۵۷) نیاز خواهد داشت. فقط بمب افکن پنهان‌کار B-۲ و بمب‌افکن‌های قدیمی B-۵۲ می‌توانند این بمب‌ها را حمل کنند.

گفته می‌شود هواپیمای پنهان‌کار ایالات متحده از قبیل B-۲ ، F-۲۲ شکاری و F-۳۵ می‌توانند از دید اس ۳۰۰ پنهان بمانند اما اگر ایران سامانه اس ۳۰۰ را به اندازه کافی نصب کند این هواپیماها می‌توانند آسیب‌پذیر شوند. در گذشته صحبت‌هایی درباره این‌که اسراییل فردو را با بمباران یک نقطه از طریق بمب‌های تخریب‌گر اهداف زیرزمینی نابود کند وجود داشت. اگرچه اسراییل نه بمب‌های تخریب‌گر اهداف زیرزمینی ۱۵ تنی نفوذکننده و نه بمب‌افکن‌هایی که بتواند این بمب‌ها را حمل کند در اختیار ندارد، اما بمب‌های ۵ تنی GBU-۲۸ تخریب‌گر اهداف زیرزمینی را دارد که می‌تواند توسط جنگنده‌های F-۱۵E اش حمل شوند. با این حال سامانه اس ۳۰۰ خطرات جدی را به جنگنده‌های نسل چهارم مانند F-۱۵ وارد می‌کند. اسراییل زمانی که نخستین F-۳۵ نسل پنجم را در دسامبر ۲۰۱۶ دریافت کند قادر خواهد بود تا از اس ۳۰۰ عبور کند، اما F-۳۵ نمی‌تواند بمب‌های تخریب‌گر اهداف زیرزمینیGBU-۲۸ را حمل کند. بمب‌های تخریب‌گر اهداف زیرزمینی مربوط به F-۳۵ در حال توسعه هستند اما تا استقرار آن‌ها زمان زیادی مانده است.

به گزارش ایسنا، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی در طول مذاکرات هسته‌ای تلاش داشتند تا سایت غنی‌سازی فردو را تعطیل کنند اما مقامات ایرانی با این خواست و تلاش مخالفت کردند و در نهایت این سایت در دوره اجرای برجام نیز به فعالیت خود در قالب یک سایت تحقیقاتی و نیز برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار ادامه می‌دهد.
سایت فردو از ابتدا با هدف جایگزینی برای سایت نطنز با توجه به تهدیداتی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران صورت می‌گرفت ساخته شد. این سایت بر خلاف ادعای فاکس نیوز بسیار کوچک و با ظرفیت محدود استقرار سانتریفیوژ است اما با توانمندی بالای دفاعی در عمق ۷۰ متری زمین ساخته شده است.

فاکس نیوز مدعی است: رهبران ایران به نقض یا پایان دادن به برجام در یک دوره کوتاه یا میان مدت از طریق از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در فردو فکر می‌کنند و می‌خواهند تا از واکنش اسراییل از طریق حملات هوایی جلوگیری و ایالات متحده را از انجام چنین کاری منصرف کنند.

چه زمانی ایران این کار را انجام خواهد داد؟ مسلما نه قبل از این‌که باراک اوباما دفترش را ترک کند زیرا تهران از استیصال کابینه اوباما استفاده می‌کند تا از میراث توافق هسته‌ای رییس‌جمهور برای کسب امتیازات بیش تر از ایالات متحده حمایت کند.

رهبران ایران احتمالا ریاست جمهوری هیلاری کلینتون را به عنوان دوره سوم اوباما تلقی خواهند کرد و ممکن است به سرعت در جهت پایان دادن به برجام و از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در فردو اندکی پس از مراسم تحلیفش حرکت کنند.

اگر دونالد ترامپ نیز در انتخابات پیروز شود، لحن سخت‌گیرانه‌اش در مذاکره دوباره برجام احتمالا به پایان توافق منجر خواهد شد.

اگرچه ایران ممکن است از واکنش نظامی ایالات متحده ریاست جمهوری اوباما یا هیلاری کلینتون در صورتی که غنی‌سازی را در فردو از سر بگیرد ترسی نداشته باشد اما این واکنش در دوره ریاست جمهوری ترامپ یکسان نخواهد بود.

با در نظر گرفتن همه احتمالات بدون توجه به استقرار اس ۳۰۰ احتمالا رهبران ایران نگران هستند اگر این کشور برجام را نقض کند و احتمالا اگر از توافق بر سر یک توافق‌نامه هسته‌ای سخت‌گیرانه سر باز زند، ‌ترامپ دستور حملات هوایی برای نابودی فردو را صادر کند.

بدون یک گوی بلورین، هیچ راهی وجود ندارد به درستی پیش‌بینی کرد که تحت ریاست جمهوری کلینتون یا ترامپ چه بر سر توافق هسته‌ای ایران خواهد آمد. با این حال در پرتو استقرار اس ۳۰۰ ضعف برجام و رفتار خصمانه ایران در طول سال گذشته با اطمینان می‌توانیم بگوییم که توافق هسته‌ای رییس‌جمهور آمریکا با ایران یک فریبکاری بزرگ است که به چالش‌های امنیتی بزرگی برای جانشینش منجر خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها