يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۳۳۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
مدیر ملی طرح حفاظت‌ از تالاب‌های ایران با بیان اینکه به دلیل تبخیر زیاد آب، بخش اعظمی از تالاب هامون خشک شده است، گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب هامون پنج ماه است که نهایی شده و منتظر تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان هستیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محسن سلیمانی در خصوص آخرین وضعیت تالاب هامون گفت: اساساً تالاب هامون تالابی است که در پایاب یک مسیل و یک رودخانه قرار گرفته است و در کل، شکل و مدل تالاب‌ها به گونه‌ای است که در فصول پرآب سال در حداکثر و بهینه‌ترین حالت خود هستند و وقتی به سمت شهریور که پایان فصل بارش‌هاست می‌رویم، اکثر تالاب‌ها به دلیل تبخیر آب، حجم آنها کاهش پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: تالاب هامون نیز از این دست مستثنا نیست، بالاخص که این تالاب در نقطه‌ای از کشور قرار گرفته که به خاطر بادهای 120 روزه و تبخیر بالایی که در منطقه است، تحت تأثیر بیشتری قرار می‌گیرد.
 
مدیر ملی طرح حفاظت‌ از تالاب‌های ایران افزود: حداقل در دو دهه گذشته، وضعیت تالاب هامون وضعیت چندان مناسبی نبوده است، اما امسال خوشبختانه آب قابل قبولی از سمت شمال و از سمت رودخانه هیرمند به سمت تالاب داشتیم، اما متأسفانه با ورود به فصلی که دیگر بارشی در آن منطقه نداریم، تبخیرها آغاز شده است و ما شاهد این هستیم که بخش زیادی از تالاب خشک شده است.
 
سلیمانی افزود: اساساً بر روی موضوع تالاب هامون دو مسئله اساسی وجود دارد که با جدیت پیگیر آنها هستیم. موضوع اول، حقابه‌ای است که ما باید از کشور افغانستان بگیریم و نکته دیگر، موضوع مدیریت کردن بهینه منابع آب در کشورمان است، به گونه‌ای که باید شکل الگوی کشاورزی و مدیریت آب در چاه‌نیمه‌هایی که قبل از ورود آب به تالاب هامون قرار گرفته است را به شکل جدی بازنگری کنیم.
 
سلیمانی خاطرنشان کرد: این بازنگری‌ها می‌تواند جان تازه‌ای به تالاب هامون بدهد و ما در یک سال گذشته برنامه مدیریت جامعی برای تالاب هامون نوشته‌ایم که تمام این موارد در آن لحاظ شده است و اگر این اتفاقات بیفتد، می‌توانیم مقداری به بحث تالاب هامون امیدوار باشیم.
 
وی افزود: این برنامه پنج ماه است که نهایی شده و منتظر به تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان هستیم و امیدواریم این برنامه مبنای عمل تمام دستگاه‌ها قرار بگیرد، باعث هم‌افزایی شود و از برخی موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها