يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۳۴۲۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
فرانس پرس گزارش داد
فرانس پرس طی گزارشی نوشت: فقط بانک های کوچک روابط کارگزاری با بانک های ایرانی برقرار کرده اند و این بانک ها می توانند برای مبالغ کوچک ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلاری، ال سی باز کنند.
به گزارش پایگاه 598، فرانس پرس طی گزارشی نوشت: فقط بانک های کوچک روابط کارگزاری با بانک های ایرانی برقرار کرده اند و این بانک ها می توانند برای مبالغ کوچک ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلاری، ال سی باز کنند.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، به رغم امیدواری های ایجاد شده به گشایش اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای و لغو تحریم های غرب، بانک های مهم غربی همچنان به دلیل نگرانی از مجازات های دولت آمریکا، تمایلی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران ندارند.
 
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته، برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی، مدرنیزه سازی بخش صنعت و سرپا کردن دوباره اقتصاد کشور، ایران سالانه به 50 میلیارد دلار سرماهی گذاری خارجی نیاز دارد.
 
اما بدون همکاری بانک های بزرگ خارجی، جذب این رقم سرمایه گذاری غیرممکن به نظر می رسد.
 
پرویز عقیلی، رئیس بانک خصوصی خاورمیانه در تهران در این باره گفت: «در حال حاضر، بانک های کوچک اروپایی موافقت کرده اند تا با ما کار کنند.» این بانک ها شامل بانک هایی از ایتالیا، اتریش، سوئیس، آلمان و بلژیک هستند. وی نام این بانک ها را افشا نکرد.
 
«اما تاکنون حتی یک بانک متوسط یا بزرگ برای همکاری با ما موافقت نکرده است.»
چالش عمده ای است که با وجود لغو تحریم های هسته ای در ماه ژانویه، دولت آمریکا همچنان مجموعه دیگری از تحریم ها را به بهانه برنامه موشکی، حمایت از تروریزم و نقض حقوق بشر علیه ایران حفظ کرده است.
 
تقریبا 180 شخص و نهاد ایرانی هنوز در فهرست تحریم های دولت آمریکا قرار دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به سپاه پاسداران ایران، وزارتخانه های دفاع، فرهنگ و اطلاعات و همچنین شرکت های صنایع دفاعی، دو شرکت هواپیمایی و چند بانک اشاره کرد.
 
امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران اخیرا گفته، آمریکایی ها «در حال تغذیه نوعی ایران هراسی هستند تا در عمل کسی نتواند با ایران کار کند.»
به گفته یک کارشناس بانکی در تهران، تعداد محدود موسساتی که با ایران کار می کنند شامل ریفیسن بانک و ارسته بانک اتریش، مدیوبانکا و بانکو پوپولاره ایتالیا، ای آی اچ بانک و بانک های کی اف دبلیو و ای کی ای آلمان، کی بی سی بلژیک، آی ان جی هلند و هالک بانک ترکیه هستند.
 
وی افزود: «این بانک ها روابط کارگزاری با بانک های ایرانی برقرار کرده اند تا برای مبالغ کوچک 10، 20 یا 50 میلیون دلاری، ال سی باز کنند.»
این کارشناس بانکی گفت، اما آنها فاقد منابع مالی کافی برای تامین مالی پروژه های بزرگی نظیر قراردادهای منعقده بین ایران و شرکت هایی نظیر بوئینگ یا پروژه های بزرگ توسعه میادین نفت و گاز هستند.
 
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اخیرا گفته : «مانع عمده پیش روی روابط بانکی خزانه داری آمریکاست که همه کشورها را تحت فشار قرار می دهد و در حال ایجاد مانع در مسیر روابط بانکی و لغو تحریم هاست.»
 
هنری اسمیت، تحلیلگر مسائل ایران در موسسه کنترل ریسک گفت: «به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی تحریم های همچنان پابرجای سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا، بانک ها باید تابعیت هر شرکت یا فردی را که در معامله خاص دخالت دارد و همچنین ذی نفع ایرانی این معامله را مد نظر قرار دهند.»
این وضعیت حتی دولت های اروپایی را نیز که به دنبال ورود به یکی از بکرترین بازارهای جهان هستند، ناراضی کرده است.
 
سگولن رویال، وزیر محیط زیست فرانسه که ماه گذشته برای برقراری ارتباطات تجاری برای شرکت های فعال در زمینه انرژی های تجدید پذیر به تهران سفر کرده بود گفت: «این وضعیت کاملا غیرقابل پذیرش است... این یک مشکل واقعی است. این مشکل نه تنها از سوی وزرای ایرانی بلکه از سوی شرکت های فرانسوی نیز مطرح شده است.»
 
برای آنهایی که امیدوار بودند توافق هسته ای موجب نزدیکی روابط بین ایران و غرب شود، این سیگنال ها ناامید کننده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها