يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۹۶۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
كارشناس حوزه مسكن و شهرسازي در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ مطرح نمود:
مشاور وزير سابق راه و شهرسازي ريشه اين مشكلات را ساختار شهرداري ها و كم كاري وزارت راه و شهرسازي دانست و گفت: از زماني كه بودجه دولتي شهرداري ها قطع شد آنها به سمت درآمدزايي رفتند ولي به جاي كسب درآمدهاي پايدار مانند كسب عوارض و يا ماليات هاي محلي به سراغ راحت ترين كار يعني فروش تراكم رفتند كه اين نطفه نامشروع از زمان آقاي كرباسچي آغاز و در سالهاي اخير به صورت تصاعدي ادامه پيدا كرد.
به گزارش سرويس اقتصادی پايگاه 598، مهندس مقداد همتي، مشاور وزير راه و شهرسازي در دولت دهم در خصوص حادثه ساختمان پلاسكو اظهار داشت: معمولا اين قبلي حوادث در ساختمان هايي اتفاق مي افتد كه مالكان زيادي دارد و غالبا چون مالكان به توافق نمي رسند وضعيت ساختمان همانگونه باقي مي ماند.

وي ادامه داد: طبق بند ١٤ ماده ٥٥ قانون شهرداري ها، رفع خطر از ساختمان هاي فرسوده، ناايمن و داراي مشكل با هر كاربري اي برعهده شهرداري ها است براي مثال شهرداري موظف است پاساژ علاالدين و يا مجتمع تجارت جهاني در ميدان فردوسي كه اصول ايمني در آن رعايت نشده است را رفع خطر كند و همان گونه كه مشاهده كرده ايم شهرداري وارد عمل شده است.

همتي افزود: شهرداري هاي ناحيه بايد ساختمان هاي فرسوده، علي الخصوص مجتمع هاي اداري و تجاري ناايمن را پيدا كرده و رفع خطر كند و يا به دادستاني گزارش دهند و دادستاني هم دستور پلمپ آن ساختمان را صادر نمايد اما متاسفانه در خصوص خيلي از ساختمان ها چنين اتفاقي صورت نگرفته است.

ايشان تصريح كردند: اگر اين ساختمان ها ليست شوند و شهرداري اعلام رسانه اي كند و قوه قضائيه هم وارد عمل شود و همچنين در ادامه افكار عمومي هم فشار آورند هيچگاه شاهد چنين اتفاقاتي نخواهيم بود مانند قضيه اي كه براي پاساژ علاالدين رخ داد و به تخريب طبقات اضافي منتهي گرديد.

اين كارشناس حوزه مسكن و شهرسازي گفت: قاعدتا مالكان همواره به دنبال سود خود با كمترين هزينه هستند و در اين موارد بايد حاكميت من جمله شهرداري، قوه قضائيه، نهادهاي امنيتي و ... زور و فشار خود را به كار گيرند تا در نهايت به اصلاح واحدهاي نا ايمن بینجامد.

همتي ادامه داد: به نظر بنده در خصوص حادثه پلاسكو، كم كاري سيستم حقوقي شهرداری باعث شده است كه وارد بحث هاي قضايي نشده و اين مشكلات در ادامه به وجود آمده است. براي مثال در همه شهرها مشاهده كرده ايد كه اگر فردي تخلف ساختماني كند شهرداري برخورد كرده و حتي در مقابل آن ساختمان نيوجرسي قرار مي دهد اما در خصوص موارد ايمني اهتمام كافي به كار گرفته نمي شود و بايد اين روند اصلاح گردد.

مشاور وزير سابق راه و شهرسازي تصريح كرد: اگر در تهران زلزله اي با ريشتر نه چندان زياد اتفاق افتد با فاجعه اي بزرگ و حتي در سطح بين المللي مواجه خواهيم شد و متاسفانه نه شهرداري و نه وزارت راه و شهرسازي طرح و برنامه اي براي نوسازي و ايمن سازي بافت فرسوده ندارند.

ايشان اظهارداشتند: نه تنها واحدهاي فرسوده بلكه واحدهاي ١٥ تا ٢٠ ساله هم داراي مشكلات فراواني هستند چرا كه در دهه ٧٠ و در دوره آقاي كرباسچي و وزارت راه و شهرسازي وقت  كه قيمت مسكن اوج گرفته بود، بساز و بفروش ها با كمترين نظارت آپارتمان ها و مجتمع هاي فراواني رامي ساختند به گونه اي كه اكنون با كمترين ريشتر زلزله بسياري از آنها فرو خواهند ريخت.

وي ادامه داد: بايد با همكاري وزارت راه و شهرسازي و شهرداري تهران كميته بحراني براي ساختمان هاي داراي نقص فني تشكيل شود و شروع به پايش شهر تهران كنند و در نهايت آنها را اصلاح كنند.

همتي در پاسخ به اينكه نقش دولت در اين خصوص چه ميزان است بيان داشت: در بخش واحدهاي فرسوده مشكل اصلي دولت است. دولت بايد تسهيلات و روشهاي نويني را براي احياي بافت فرسوده در نظر بگيرد كه بتوانند به سرعت براي احياي بافت فرسوده اقدام كنند وگرنه شهرداري با بضاعت مالي اندك و توانايي محدود در حوزه اختيارات به هيچ عنوان قادر به احياي بافت فرسوده نمي باشد.

وي در خصوص طرح تغيير پايتخت اظهار داشت: شما اگر به آمريكا نگاه كنيد مي بينيد كه پايتخت سياسي آنها واشنگتن و پايتخت اقتصادي آنها نيويورك است پس اگر ما در ايران هم پايتخت را تغيير دهيم تا سالها تهران به عنوان پايتخت اقتصادي كشور باقي خواهد ماند و حداقل جمعيت آن به ميزان فعلي باقي مي ماند و به آن اضافه نمي شود. اين درحالي است كه با همين جمعيت هم اگر حادثه اي رخ دهد بازهم جان بسياري از مردم در خطر است و فاجعه اي رخ خواهد داد پس بايد فكر اساسي در اين خصوص شود و صرف تغيير پايتخت منجر به تغيير خاصي در وضعيت موجود نمي شود.

مشاور وزير سابق راه و شهرسازي ريشه اين مشكلات را ساختار شهرداري ها و كم كاري وزارت راه و شهرسازي دانست و گفت: از زماني كه بودجه دولتي شهرداري ها قطع شد آنها به سمت درآمدزايي رفتند ولي به جاي كسب درآمدهاي پايدار مانند كسب عوارض و يا ماليات هاي محلي به سراغ راحت ترين كار يعني فروش تراكم رفتند كه اين نطفه نامشروع از زمان آقاي كرباسچي آغاز و در سالهاي اخير به صورت تصاعدي ادامه پيدا كرد.

وي ادامه داد: از طرفي وزارت راه و شهرسازي بسيار كم كاري مي كند و در حاليكه ما طرح جامع و تفصيلي در خصوص كلان شهري همچون تهران را داريم اما نظارت نامناسب و ناكارآمدي توسط اين وزارت خانه صورت مي گيرد و باعث مي شود كه فارغ از اين طرح ها كارها دنبال شده و باعث به وجود آمدن سيستم ولنگار در حوزه مديريت شهري هستيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها