کد خبر: ۴۲۴۹۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

 سخنگوی دبیركل سازمان ملل گفت : بان كی مون به اعضای دائم شورای امنیت توصیه كرد از لفاظی های بیهوده درباره برنامه هسته ای ایران پرهیز كنند و در عین حال گروه 1+5 به دنبال از سرگیری مذاكراتی سازنده با تهران باشد.

گروه پنج به علاوه یك به پنج كشور (آمریكا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه ) به عنوان اعضای دائم شورای امینت به همراه آلمان اطلاق می شود كه در سایه نفوذ و فشار آمریكا در طول سالیان گذشته به بهانه های مختلف و غیر فنی به دفعات دربرنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران با مسوولان ارشد كشورمان مذاكرات طولانی داشته اند.

 
سازمان آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع اصلی نظارت بر فعالیت های هسته ای كشورهای عضو ان. پی. تی، بارها صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای كشورمان را تایید نموده و بر نبود انحراف در مسیر این فعالیت ها صحه گذاشته است، اما كارشكنی و اعمال نفوذ آمریكا مانع از آن می شود كه این مسئله روند طبیعی خود را طی كند و پنج دور تحریم غیر قانونی و ظالمانه علیه ملت ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده است.
 
خبرنگار ایرنا از سخنگوی بان كی مون پرسید همانگونه كه اطلاع دارید، تهران در راستای تلاش های خود برای شفافیت و اعتماد سازی هر چه بیشتر باردیگر از بازرسان سازمان انرژی اتمی دعوت كرد كه به تهران سفر كنند اما بازرسان در دور دوم سفر به این طی یك ماه گذشته، خواستار بازدید از یك منطقه نظامی در اطراف تهران شدند، با توجه به اینكه بر اساس تامین منافع ملی هیچ كشوری اجازه بازدید از مراكز نظامی خود به نهادها و سازمان های بین المللی نمی دهد، واكنش بان كی مون به این درخواست غیر فنی و غیر قانونی چیست؟
 
وی در پاسخ اظهار داشت : هر چند انتظار سازمان ملل همچون گذشته همكاری تهران با بازرسان سازمان انرژی اتمی می باشد اما دبیركل سازمان ملل معتقد است كه برخی ازكشورهای عضو دائم شورای امنت باید دست از لفظی ها در مورد برنامه هسته ای ایران بردارند و به دنبال از سرگیری مذاكرات سازنده با تهران باشند.
 
ادواردو دیل یوای تاكید بان كی مون به عنوان دبیركل سازمان ملل خواستار مذاكرات جدی و سازنده بین طرفین است و انتظار دارد این مذاكرات هر چه سریع تر از سر گرفته شود.
 
این سخنگوی بان كی مون همچون گذشته مدعی شد كه تهران باید به قطعنامه ها و تصمیم های شورای امنیت و سازمان ملل در مورد برنامه های هسته ای خود را اجرا كند.
 
یكی از كارشناسان سازمان ملل كه سالها در آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت كرده است، با انتقاد از درخواست اخیر بازرسان آژانس اتمی برای بازدید از مراكز نظامی به بهانه امكان فعالیت های هسته ای در آن منطقه گفت : طبیعی است كه هیچ كشوری اجازه بازدید از مراكز نظامی خود را به سایر كشورها و یا نهادهای بین المللی نمی دهد.
 
وی كه خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : به اعتقاد من برخی از كشورهای عضو دائم شورای امنیت كه سابقه دشمنی با تهران دارند، در موضوع هسته ای ایران به دنبال بازی برد - برد هستند.
 
او گفت : اكنون ایران در رویكردی منطقی و هوشمندانه با آژانس بین المللی انرژی اتمی همكاری می كند، آنها می خواهند با عربه بازدید از مناطق نظامی به مجامع بین المللی بقبولانند كه تهران همكاریهای لازم را با بازرسان سازمان انرژی اتمی نمی كند و بخشی از فعالیت های خود را مخفی نگه می دارد.
 
این كارشناس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقاد از عملكرد یوكیا آمانو اظهار داشت : وقتی عملكرد برخی افراد مانند هانس بلیكس رییس سابق كه حتی در برخی مواق مواضع تندی علیه ایران داشت با افرادی همچون آمانو مقایسه می كنیم ، ریشه بسیاری از مشكلات و اقدامات و تصمیمات غیر قانونی و غیر فنی برخی از نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی به خوبی مشخص می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها