أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۱۶۷۴
زمان انتشار: ۱۶:۱۱     ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
تحلیلی بر شروط وزارت خارجه آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران؛
سخنان مایک پومپئو نشان داد مقامات آمریکایی برای خواسته های نابجای خود هیچ حد و مرزی قائل نیستند و هرچقدر ایران از مواضع خود عقب برود آنها حریص‌تر می‌شوند، گویی جنون سیاست‌مداران آمریکایی جز با انداختن غل‌ و زنجیرِ استعمار بر گردن ایران تسکین نمی‌یابد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سخنان روز گذشته مایک پومپئو به خوبی نشان داد که عقب نشینی مذاکره کنندگان ایرانی در 5 سال گذشته و عدول از مواضع و خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی نتیجه ای جز شکست و تحقیر در عرصه ملی و بین المللی برای ما بدنبال نخواهد داشت.

از طرفی مشخص شد مقامات آمریکایی برای خواسته های نابجای خود هیچ حد و مرزی قائل نیستند و هرچقدر ایران از مواضع خود عقب برود آنها حریص تر میشوند، گویی جنون سیاست مداران آمریکایی جز با انداختن غل‌ و زنجیرِ استعمار بر گردن ایران تسکین نمی یابد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز گذشته در محل اندیشکده "هریتیج" قرائت شد، شبیه قوانینی بود که یک کشور قدرتمند برای مستعمره خود وضع می کند، گویی ایران به سرنوشت کشورهای آفریقایی در اواخر قرن 18 گرفتار شده باشد.

وزارت خارجه آمریکا با زبان تهدید به ایران دستور میدهد که تمامی فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند و فعالیت های نظامی را در الگوی نظارتی آمریکا و در صورت تایید این کشور ادامه دهد.

مایک پومپئو در سخنرانی خود 12 شرط برای ایران مطرح میکند، شروط مطرح شده توسط وزارت خارجه آمریکا از قرار زیر است؛

1-  ايران بايد همه جنبه‌هاي نظامي فعاليت‌هاي هسته‌اي قبلي‌اش را به آژانس اتمي اعلام كند.
2-  ايران بايد غني‌سازي را به طور كامل قطع كند و هيچ‌وقت دنبال بازفراوري پلوتونيم نرود. رآكتور آب سنگين هم بايد بسته شود.
3-  ايران بايد به بازرسان آژانس اتمي دسترسي بي‌قيدوشرط بدهد تا به همه پايگاه‌ها در همه كشور بروند.
4- ايران بايد توسعه برنامه موشكي بالستيك و پرتاب موشك‌هايي كه قابليت حمل سلاح هسته‌اي دارند را متوقف كند.
5- ايران بايد همه شهروندان امريكا و همين‌طور شهروندان ديگر كشورهاي هم‌پيمان امريكا را آزاد كند.
6-  ايران بايد حمايت از «گروه‌هاي تروريستي» را متوقف كند. (حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامي در زمره گروه‌هاي تروريستي مدنظر امريكا هستند.)
7-  ايران بايد استقلال عراق را به رسميت بشناسد و اجازه دهد شبه‌نظاميان شيعه عراق خلع‌‌سلاح شوند.
8-  ايران بايد حمايت از حوثي‌هاي يمن را متوقف كند.
9-  ايران بايد همه نيروهاي تحت‌ فرمان خود را از سوريه عقب بكشد.
10-  ايران بايد حمايت از طالبان و ديگر گروه‌هاي تروريستي را در افغانستان پايان دهد.
11-  ايران بايد به حمايت نيروي قدس از گروه‌هاي تروريستي و هم‌پيمانان شبه‌نظامي‌اش پايان دهد.
12-  ايران بايد به تهديد همسايگانش كه بيشترشان هم‌پيمان امريكا هستند پايان دهد. از جمله تهديد به ويران‌كردن اسراييل و پرتاب موشك به عربستان و امارات بايد متوقف شود.

شروط مطرح شده توسط مایک پومپئو حاوی مواردی‌ست که در نگاه اول خنده دار به نظر میرسد ولی در حقیقت تحقیر نظام جمهوری اسلامی را به تصویر میکشد.

آمریکا از ایران میخواهد نیروهای نظامی خود را از کشور سوریه خارج کند، این درحالیست که کشور سوریه نزدیک چهل سال همپیمان ایران بوده و حضور نیروهای نظامی ایران در این کشور نیز با درخواست دولت قانونی سوریه انجام شده است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش شرکت های اروپایی را تهدید میکند که اگر با ایران تعامل تجاری داشته باشند مورد "تنبیه" قرار خواهند گرفت؛ در عصری که همه دانشمندانش حرف از اقتصاد آزاد میزنند و دولتها ادعا میکنند دخالتی در بخش خصوصی ندارند، تهدیدهای مایک پومپئو علیه شرکت های اروپایی مثال خوبی‌ست برای نقض تئوری های علمی غرب، همان تئوری هایی که برخی از منورالفکرهای وطنی برایش دست و پا خرد میکنند.



وحید عزیزی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها