أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۴۲۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
معاون آب و آبفای وزیر نیرو از افزایش ۳۱ سانتی‌متری تراز سطح دریاچه ارومیه در پی بارش‌های اخیر کشور خبر داده است.
به گزارش پایگاه 598، قاسم تقی‌زاده خامسی با اشاره به افزایش وسعت دریاچه ارومیه از ۲۲۰۰ کیلومتر در سال گذشته به ۲۵۰۰ کیلومتر در سال جاری افزود: با رهاسازی‌ها و بارش‌های مناسب انجام شده در دریاچه ارومیه هم اکنون شرایط این دریاچه نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وی با اشاره به این‌که تا رسیدن به شرایط ایده‌آل این دریاچه هنوز راه زیادی باقی مانده است، گفت: از لحاظ وسعت باید این دریاچه ۲۰۰۰ کیلومتر دیگر افزایش یابد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان این‌که ارتفاع بارش‌های کشور پس از فعالیت جبهه اخیر به ۲۵۵ میلی متر رسیده است، ادامه داد: این رقم سال گذشته ۹۸ میلی متر بوده است که این تفاوت نشان دهنده افزایش ۱۶۱ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصدی نسبت به درازمدت است.

تقی‌زاده خامسی بیش‌ترین بارندگی را در ایلام و کمترین آن را در سیستان و بلوچستان اعلام کرد و افزود: استان ایلام نسبت به دراز مدت با ۱۲۳ درصد افزایش و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ درصد کاهش مواجه بوده است.

وی درباره وضعیت ۱۷۲ درصد بزرگ موجود ایران گفت: ظرفیت این سدها ۵۰ میلیارد مترمکعب است که هم اکنون ۶۴ درصد این ظرفیت پرشده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس اعلام سایت وزارت نیرو، معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به این‌که سدهای استان خوزستان بهترین شرایط را از نظر میزان ذخایر موجود در سدها دارند، ادامه داد: هم اکنون ۸۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای استان خوزستان پر است که این رقم معادل ۲۰ میلیارد مترمکعب و ۹ برابر حجم دریاچه ارومیه است.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۸ تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد مترمکعب آب رها سازی شده است، گفت: این آب برای تأمین نیاز بخش کشاورزی و بطور عمده برای اهداف محیط زیستی رهاشده که نتیجه آن پر شدن ۸۰ درصد ظرفیت تالاب هورالعظیم بوده است.

وی با اشاره به این‌که سدهای تهران هنوز از شرایط مناسبی برخوردار نیستند ادامه داد: در کل شرایط منابع آبی کشور مناسب است، اما باید با برنامه‌ریزی و هدف گذاری مناسب از آن بهره‌برداری کرد.

ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها