يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۴۴۳۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
لاوروف:
وزیر خارجه روسیه ابراز اطمینان کرد، که اوضاع ونزوئلا به "بحران کارائیب دیگری" یا "سوریه دومی" تبدیل نخواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که این کشور با اعزام نیروهای ویژه نظامی به ونزوئلا، در چارچوب توافقات مربوط به همکاری‌های نظامی-فنی دوجانبه اقدام کرده و اصلاً قصد ندارد در این کشور "سوریه دومی" براه بیاندازد.

لاوروف در مصاحبه با روزنامه «کامسامولسکی مسکو» که روز چهارشنبه بطور کامل منتشر گردید، در پاسخ به سئوالی در این باره، با اشاره به این مسئله، توضیح داد: «ما بارها این مسئله را اعلام کرده ‌ایم و چیزی برای پنهان کردن نداریم. توافقنامه‌ای وجود دارد که در سال ۲۰۰۱ با دولت "هوگو چاوز" منعقد شده و به تصویب پارلمان ونزوئلا هم رسیده و کاملاً قانونی و مطابق با قانون اساسی این کشور است. بر اساس این توافقنامه، ما تجهیزات نظامی-فنی به ونزوئلا داده‌ایم که مسلماً نیازمند تعمیر و سرویس دهی هستند و اکنون دور دیگری از این خدمات رسیده است و موضوع دیگری در کار نیست.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که اوضاع در ونزوئلا به "بحران کارائیب دیگری" بین مسکو و واشنگتن تبدیل نخواهد شد. چرا که حتی کشورهایی که در ترکیب گروه لیما متحد شده‌اند نیز اصرار دارند که راه حل اوضاع ونزوئلا، برگزاری انتخابات پیش از موعد است و تنها آمریکاست که می‌گوید همه گزینه‌ها، از جمله حمله نظامی، روی میز قرار دارد.

سرگئی لاوروف گفت: «من به شما تضمین می‌دهم، اگر آمریکا دست به اقدام نظامی بزند، اکثر کشورهای منطقه آمریکای لاتین سریعاً و قاطعانه با آن مخالفت کرده و واکنش نشان خواهند داد. ونزوئلا باید خود راه توسعه این کشور را انتخاب کند و جواب رد "خاویر گوایدو" به تمامی پیشنهادات دولت "نیکلاس مادورو" خود نشان دهنده بسیاری از مسائل است.»

به عقیده وی، آمریکا مایل نیست تا در ونزوئلا "وفاق ملی" برقرار شود، آنها می خواهند در این کشور کسی در رأس قدرت باشد که هر آنچه واشنگتن بگوید، به خصوص در رابطه با سیاست‌های نفتی، را اجرا کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد، همانطور که مقامات مسکو گفته‌اند، در ونزوئلا باید اصلاحات لازم برای بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی صورت بگیرد، ولی روشی که آمریکا برای به اصطلاح، بهبود وضعیت زندگی مردم ونزوئلا در پیش گرفته، غیرقابل قبول است و این برخوردی است که مقامات واشنگتن با سایر کشورها در هر نقطه از جهان نیز انجام می‌دهد.

پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر جهان پخش شده و منشاء خطر جدی هستند
وزیر خارجه روسیه، در این رابطه، اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره اینکه کشورهایی که در نیمکره غربی زمین قرار ندارند، نباید منافعی در آنجا داشته باشند را "بسیار بی‌ادبانه" نامید و یادآور شد: «تلاش ایالات متحده برای دخالت در امور داخلی ونزوئلا، اقدامی متکبرانه و جاه طلبانه است. تازه گفته شده که نیکاراگوئه و کوبا نیز در نوبت بعدی قرار دارند و این به معنای آن است که هر کشور دیگی که قدرت حاکمه آن مورد پسند مقامات واشنگتن نباشد، در معرض اجرای سناریوی مشابهی قرار خواهد داشت.»

وی افزود: «این بسیار بی ادبانه است که گفته شود، کشوری که در نیم کره غربی قرار ندارد، حق ندارد منافعی در آنجا داشته باشد. مگر خود آمریکا چکار می‌کند؟ به نقشه پایگاه‌های نظامی آمریکایی نگاه کنید: در سراسر جهان بصورت نقاط قرمز دیده شده و گسترده شده‌اند و هر یک از آنها منشاء یک خطر جدی علیه کشورهای منطقه هستند.»

لاوروف همچنین تأکید کرد که حل و فصل اوضاع در افغانستان تنها از طریق تلاش‌های جمعی کشورهای ذی نفع و نه اقدام یک‌جانبه آمریکا ممکن است. وی گفت: «آمریکایی‌ها سعی دارند تا به تنهایی اوضاع در این کشور (افغانستان) را سرو سامان دهند، در حالیکه بعید است موفق شوند. لازم است تا به دنبال راه حلی مشترک برای حل و فصل مشکلات بود.

به گفته وی، در این رابطه علاوه بر ترکیب "مذاکرات مسکو" که متحد کننده همه کشورهای همسایه: چین، ایران و تمامی کشورهای منطقه آسیای مرکزی است، تماس‌های سه جانبه روسیه، چین و آمریکا که در سطح نمایندگان ویژه فعالیت داشت نیز بسیار مفید بود.

مناقشات بین المللی تنها در سایه تشریک مساعی جمعی قابل حل و فصل است
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «فکر می‌کنم که این الگو برای حل و فصل سایر مناقشات منطقه‌ای هم مناسب باشد. هرگز نباید کسی تلاش کند که سرنوشت کشورهای دیگر را بصورت یکجانبه تعیین کند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است تا بصورت جمعی از اقدامات لازم برای حل مشکلات حمایت شود.»
لاوروف یادآور شد که روسیه تلاش می کند تا گفت‌وگوها با آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه اقدامات ضدتروریستی از سر گرفته شوند و پیشنهاد استفاده از بانک اطلاعاتی "سرویس امنیت فدرال روسیه" برای این منظور را نیز داده است.

به گفته وی، در حال حاضر تروریست‌هایی که در نتیجه اقدامات قاطع نیروهای دولتی سوریه و متحدانش از این کشور باز گشته‌اند، می‌توانند تهدیدی جدی برای امنیت کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و دیگر کشورها باشند. در همین رابطه بسیار مهم است که بتوان سریعاً اقدامات لازم برای یافتن موقعیت این افراد و ممانعت از تهدیدات احتمالی از سوی آنها صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها