يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۴۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
فراموشی میتواند هم همیشگی باشد و هم کوتاه مدت و علت‌های گوناگونی همانند افزایش سن دارد.
به گزارش پایگاه 598، راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از فراموشی و یا تقویت حافظه وجود دارد، اما در این بین یک راهکار معنوی نیز سفارش شده است که با قرائت آیه ای از قرآن می توان مانعی پیش روی اختلال فراموشی ساخت.

فراموشی چیست؟
اختلال فراموشی را می توان نوعی اختلال در حافظه دانست که بـا اختلالات چشمگیـر کارکرد‌های شناختی همراه نباشد.

ویـژگی اصلی اختلال فرامـوشی، مختـل بـودن حافظه است که باعـث افـت کارایـی شغلی فـرد می‌شـود.

معمولا در اختلال فراموشی حافظه کـوتـاه مـدت و حافـظـه اخیـر مختل می‌شود، ولی حافظه دور و حافظه فوری مختل نمی‌شود.

در برخی از بـیـماران اختلال به قدری شدید است که جهت یابی زمان و مکان دچار مشکل می‌شود.
 
باید توجه داشت که اگر فراموشی همراه با اختلال بارز هوشیاری باشد باید فورا تحت درمان قرار بگیرد.

شایع‌ترین شکل این بیماری فراموشی کلامی است. در این حالت، بیمار کلمه‌ها یا نام‌ها را فراموش می‌کند.

یک نوع بسیار غیر شایع فراموشی، از بین رفتن موقتی حافظه است که طی آن حتی بیمار هویت خود، از جمله نام، سن، زمینه‌ی خانوادگی و هر نوع خاطره‌ی گذشته را فراموش می‌کند.

درمورد ضعف حافظه یی که به علت ضعف مغز ایجاد می‌شود، بیمار ممکن است دچار سردرد خفیف، عدم تحمل نسبت به صدا و ناتوانی در تمرکز باشد.

علت اصلی فراموشی
علت اصلی فراموشی، اختلال و فرسایش یاخته‌های مغز به علت بیماری است که در اثر فقر مقدار خونی که به مغز می‌رسد و در نتیجه بیماری‌های گردش خون به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر یاخته‌های مغز تأخیر می‌گذارد.

فقر حافظه به علت تیرگی عقل و ضعف مغز نیز حاصل می‌شود، اما، بسیاری موارد فراموشی اصولاً منشا روانشناسیک دارند و در اثر روان نژندی اضطراب یا در نتیجه‌ی فقدان توجه در افراد دچار وسواس نسبت به مشکلات خود، به وجود می‌آید.
 
از بین رفتن موقت حافظه ممکن است به علت وارد آمدن صدمه و آسیب باشد.

به یاد نیاوردن یا از یاد بردن را Forgetting (فراموشی) میگویند که در این حالت حافظه بلند مدت اطلاعات یا داده هایش از بین خواهند رفت یا تغییر پیدا میکنند.

فراموشی میتواند هم همیشگی باشد و هم کوتاه مدت و علت‌های گوناگونی همانند افزایش سن دارد.

آیه برای جلوگیری از فراموشی!
اگر می‌خواهید هیچ گاه دچار فراموشی نشوید این آیه را مرتب بخوانید.
 
رَبَّنا لا تُواخِذْنا اِنْ نَسینا اَوْ اَخْطأنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا اِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمَّلْنا ما لا طاقَهَ لَنا بِهِ وَاعْفُ عَنّا وَ اغْفِرْلَنا وَ ارْحَمْنا اَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرین. (آخر سوره بقره)

منبع:باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها