يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۵۰۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
کار ستاره سه مربع که زیرمجموعه توسکا است با تلویزیون به پایان رسیده و هیچ‌وقت پولی از مردم نگرفتیم که در مسابقه آنلاین شبکه یک شرکت کنند؛ «هشتک» به کسی ترویج نمی‌کند "جان بخرند" تا مسابقه را ادامه بدهند.
به گزارش پایگاه 598، کمتر از یک هفته است که از فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران نسبت به عدم ترویج شیوه‌های بخت‌آزمایی در صداوسیما می‌گذرد، رئیس رسانه‌‎ملی طی نامه‌ای به بخش بازرگانی سازمان صداوسیما دستور تجدید نظر در ظهور و بروز رسانه‌ای اسپانسرهایی را صادر کرد که مانع ترویج فرهنگ کار و تلاش هستند. در این بین رسانه‌ها دست بردار نبودند و ماجرای تبلیغات، آگهی و اسپانسرهای تلویزیونی را در بخش‌های دیگر رها نکردند مخصوصاً مسابقات آنلاین(روبیکیو) در شبکه‌های نسیم، یک و سه، قرعه‌کشی‌های برندهای مختلف فروشگاه‌ها، اپلیکیشن‌ها و ارزش‌افزوده که آیا روی آنتن خواهند بود و یا اصلاح می‌شوند؟! یا شنیده‌ها حاکی از آن بود که به شبکه‌ها ابلاغ کرده‌اند پایان کد دستوری و ستاره‌مربع‌ها خواهد بود. همچنین مدیرعامل همراه اول هم روز گذشته اعلام کرد که در مجمع در رابطه با قرارداد شرکت توسعه کسب و کار ایرانی(توسکا) با صدا وسیما و اپلیکیشن «روبیکا» در جلسه هیئت مدیره همراه اول تصمیم‌گیری می‌شود.

اتفاقی که توسط شرکت توسکا که این روزها در کارزار تبلیغاتی تلویزیون بی‌رقیب است آغاز شد و خیلی زود کد دستوری "ستاره 3 مربع" مانند ویروسی کشنده تمامی برنامه‌های تلویزیونی را فرا گرفت. البته فعالیت توسکا به همین مسئله خلاصه نمی‌شود و نباید از اپلیکیشن روبیکا غافل شد، در واقع بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی این شرکت در تلویزیون متمرکز بر اپلیکیشن روبیکاست. با این حال فراگیر شدن کدهای دستوری به شکلی غیرمنتظره در برنامه‌های مختلف تلویزیون و حواشی آن باعث شد تا خیلی زود ابهاماتی درباره سیستم *3# و سیستم ارزش افزوده شرکت توسکا مطرح شود. حتی برخی نوشتند و گفتند که این مجموعه تحت نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) فعالیت می‌کند که این مطلب را هم مدیرعامل همراه اول تکذیب کرد. او گفت: "ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هیچگونه مالکیت، مدیریت و انتفاعی از این شرکت و اپلیکیشن روبیکا نداشته و ندارد و این اخبار و تبلیغات اساساً کذب است".

در واقع کد دستوری ستاره 3 مربع برای مدت طولانی در بخش قابل توجهی از برنامه‌های تلویزیونی حضور جدی داشت و به یکی از اجزای لاینفک هر برنامه تبدیل شده بود که هر چند وقت یک بار توسط مجری نیز یادآوری می‌شد تا بینندگان از آن غافل نشوند. با این حال این روال در حال طی شدن بود که یکباره حواشی رای‌گیری نظرسنجی بهترین برنامه تلویزیونی در جشنواره جام‌جم پای شرکت توسکا را به یک داستان پیچیده باز کرد.

فضل‌الله شریعت‌پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم هم درباره عاقبت برنامه‌ای مثل «هشتک» که مسابقه آنلاین روبیکویی روی آنتن می‌برد و هم ماجرای ستاره مربع‌های شبکه یک گفت:  ما در شبکه یک، چند برنامه‌ای مثل «فرمول یک» داشتیم که از «ستاره سه مربع» استفاده می‌شد که دیگر از ابتدای امسال روی آنتن نرفته است. این مجموعه زیرنظر توسکاست و خود توسکا هم از ابتدای فروردین با تلویزیون کار نکرده و اینکه شما می‌گویید به شبکه‌ها ابلاغ کرده‌اند از کد دستوری استفاده نکنند پایان ماجرای «ستاره 3 مربع» را اعلام کرده‌اند که دیگر از این کد دستوری استفاده نشود.

اما به نظر می‌رسد رویه حضور ستاره سه مربع(*3#) از طریق روبیکیو و اپلیکیشن روبیکا باشد. شریعت‌پناهی در پاسخ به اجرای این نوع مسابقات و رویه حضور روبیکویی، توضیح داد: ما یک برنامه‌ای به نام «هشتک» داریم که مسابقه آنلاین یا همان روبیکویی داریم. بعد از اعلام رئیس سازمان صداوسیما برای تجدیدنظر در ظهور و بروز رسانه‌ای اسپانسرهایی را صادر کرد که مانع ترویج فرهنگ کار و تلاش هستند، همه برنامه‌های تبلیغاتی و اسپانسری مورد بررسی قرار گرفتند. «هشتک» هم از این قاعده مستثنی نبود اما بعد از دو سه روز روی آنتن نرفتن و بررسی، اعلام شد که مانعی نیست و دوباره به آنتن برگشت. ماه رمضان با کنداکتور جدید روی آنتن خواهد رفت و در حال حاضر جزو کنداکتور بعدازظهرهای شبکه یک سیماست.

شریعت‌پناهی خاطرنشان کرد: در این برنامه کسی برای شرکت پولی پرداخت نمی‌کند که شبهه داشته باشد. این روزها مدام می‌گویند و در فضای مجازی می‌نویسند "قمار در تلویزیون"! قبول نداریم که تلویزیون جمهوری اسلامی دنبال قمار می‌رود و فقط شبهه وارد شد که باید افرادی درباره این شبهه و ماجرای شبهه صحبت کنند که کار مشارکتی انجام دادند. شبهه قمار موقعی بوجود می‌آید که پول مردم وارد شود؛ در مسابقه روبیکویی شبکه یک(هشتک) روبیکا را شرکت‌کننده رایگان نصب می‌کند و وارد مسابقه می‌شود. از سوال اول تا سوال آخر پاسخ می‌دهد و پای فروختن هیچ بانک سوالاتی در میان نیست.

وی با اشاره به اینکه ما به کسی توصیه نمی‌کنیم برای ماندن در مسابقه "جان بخرد"، تأ‌کید کرد: در کنار این برنامه، برنامه‌های مشابه و مسابقات روبیکویی دیگری هم وجود دارد که از شرکت‌کننده درخواست می‌کنند «جان بخرند»- زمانی که سوال منفی پاسخ می‌دهند جان بخرند که در مسابقه بمانند – این "جان خریدن" برخی اوقات شبهه ایجاد می‌کند که این کار الان در تلویزیون به حداقل رسیده و ما در شبکه یک به هیچ‌عنوان نمی‌گوییم "جان بخرید"؛ برای اینکه در مسابقه بمانید چنین کاری انجام دهید. شاید در برنامه دیگری گفته بشود اما الان به حداقل رسیده و اعلام کرده‌اند ترویج نشود.

مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که حضور این اپلیکیشن‌ها که بانک سوالات را نفروشند یا اصطلاحاً جلوی «جان‌خریدن» هم گرفته شود چه نفعی دارند برای برنامه‌های تلویزیون هزینه کنند، افزود: برخی از شرکت‌ها موقعی که (یوزر) می‌گیرند برایشان بهترین مزیت است. شما موقعی که وارد یک اپلیکیشن می‌شوید پولی پرداخت نمی‌کنید وقتی در یک اپلیکیشن حضور دارید و از خدمات آن اپلکیشن استفاده می‌کنید برای آن شرکت مزیت محسوب می‌شود. قبض آب و برق و تراکنش‌های مالی انجام می‌شود و یا بازی می‌خرند و بازی می‌کنند قمار محسوب نمی‌شود. یا هزینه می‌کنند تا از خدمات اپلیکیشن استفاده کنند حرام نیست و اشکالی ندارد.  

وی افزود: کار روبیکا با تلویزیون ادامه دارد اما به خاطر شبهه یک بررسی و تحقیقی شروع شد و برخی از برنامه‌ها تعلیق شد تا بعد از بررسی دوباره روی آنتن بروند. «هشتک» بعد از دو سه روز تعلیق دوباره به آنتن بازگشت. مسلماً این ستاره مربع ها برای سهل کردن کار مردم آمده و نیامده که از مردم پول دریافت کند. قرار است سرویس‌های رایگان به مردم ارائده بدهد.  بخواهیم هزینه‌ای از مردم دریافت کند نیامده است. قرار است سرویس های رایگان به مردم ارائه بدهد.

شریعت‌پناهی با اشاره به اینکه برخی این تبلیغات ضدتبلیغ هم محسوب می‌شود، تأکید کرد: هیچ وقت تلیوزیون مروج قمار بازی نبوده و برخی از مشارکت‌ها وارد این قضایا می‌شود، صداوسیما برخی اوقات متوجه می‌شود مثل همان بانکی که کلاهبرداری کرد و جلوی تبلیغات آن گرفته شد و برخی اوقات هم به ما تذکر می‌دهند. قطعاً صداوسیما از این به بعد، در جذب مشارکت وقت بیشتری می‌گذارد و بررسی‌های ویژه‌ای را مدنظر قرار خواهد داد. اما اصل ماجرا این است که به صداوسیما آنقدر بودجه بدهند که به سراغ اسپانسرها نرود؛ چرا که برخی این تبلیغات ضدتبلیغ هم محسوب می‌شود.

به گزارش تسنیم، مسابقه روبیکیو چگونه برگزار می‌شود؟ این مسابقه راس یک ساعت مشخصی در برنامه‌های مختلف آغاز می‌شود و شرکت کنندگان از طریق اپلیکیشن روبیکا در فرصت کوتاهی به سوالات پاسخ می‌دهند، پس از شروع مسابقه که شامل 10 تا 15 سوال مختلف از ساده به سخت و متناسب با فضای هر برنامه است، هر شرکت‌کننده وقتی به پرسشی جواب منفی دهد، یک فرصت ویژه برای بازگشت به مسابقه دارد و آن هم خرید جان از اپلیکیشن روبیکا به قیمت دو هزار و 800 تومان است، ضمن آنکه در سوال 9 و 10 نیز در صورت اشتباه جواب دادن از دور رقابت کنار می‌رود و امکان استفاده از جان را ندارد. مسئله جان خریدن یکی از منابع درآمد این مسابقه برای برگزار کننده است و هر شب و در هنگام برگزاری مسابقه مجریان تلویزیون مدام شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کنند تا برای مسابقه بعدی جان کافی خریداری کنند تا فرصت حضور در مسابقه را از دست ندهند که با توجه به حجم بالای شرکت کنندگان هر مسابقه یک مبلغ بسیار کلانی دست توسکا را از هر مسابقه می‌گیرد و تنها در یک شب چندین مسابقه در شبکه‌های مختلف تلویزیونی برگزار می‌شود. در نهایت نیز جایزه مسابقه تنها به یک نفر نمی‌رسد و تمامی شرکت‌کنندگانی که به پرسش‌ها پاسخ درست داده‌اند، برندگان این مسابقه هستند و جایزه بین آن‌ها تقسیم می‌شود که مسلما به دلیل حضور زیاد افراد، مبلغ بسیار ناچیزی خواهد بود. البته نکته قابل تامل این است که این مبلغ به صورت نقدی به مخاطبان پرداخت نمی‌شود، بلکه به عنوان اعتبارشان در اپلیکیشن روبیکا ذخیره می‌شود تا بتوانند با آن فعالیت‌هایی را که می‌خواهند انجام دهند، در واقع از این طریق کسب و کار اپلیکیشن نیز رونق پیدا کرده و تراکنش‌هایش بالا می‌رود.

البته در گفتگو با فضل‌الله شریعت‌پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما مطرح شد که اولاً در شبکه یک هیچ توصیه و ترویجی درباره «جان‌خریدن» به شرکت‌کنندگان نمی‌شود و پولی هم شرکت‌کننده در مسابقه پرداخت نمی‌کند و از طرفی این ماجرای «جان‌خریدن‌ها» هم برای دیگر مسابقات روبیکویی هم به حداقل رسیده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها