يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۷۶۸۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با انتقاد از وضعیت نابسامان دخانیات در کشور، گفت: امسال در کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات، بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به ایران دادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا: دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با انتقاد از وضعیت نابسامان دخانیات در کشور، گفت: امسال در کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات، بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به ایران دادند.

دکتر محمدرضا مسجدی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با بیان اینکه وضع دخانیات در کشور نابسامان است، اظهار کرد: توجهی به این موضوع در کشور نیست و در دولت وزارت صنایع حامی صنعت دخانیات است.

وی ادامه داد: سال ٩۴ تعداد کارخانه‌های دخانیات ٩ مورد بود و تا سال ٩٨ تعداد کارخانه‌ها به ١٧ مورد رسید و سود صنعت دخانیات در مصرف است. مصرف قلیان در دختران چند برابر شده است و قانون و آیین نامه برای مبارزه با دخانیات زیاد داریم، اما هیچ کدام از قوانین در اصناف و وزارت صمت اجرا نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه وزارت ارشاد جزء ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات است، از آنچه که "عدم حضور وزیر ارشاد در جلسات ستاد از سال ۸۵ تا کنون" خواند، گلایه کرد و گفت: به دلیل ممنوعیت تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم سیگار، مقرر شده بود از سال ٩٧ در هیچ فیلم سینمایی سیگار مصرف نشود، اما همچنان در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی تبلیغ سیگار را می‌کنند. صدا و سیمای ما نیز در مبارزه با دخانیات قوی عمل نکرده است.

مسجدی با بیان اینکه ایران عضو کنوانسیون جهانی کنترل و مبارزه با دخانیات است، گفت: از سال ٨۵ عضو معاهده و کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات هستیم که مثل معاهده انرژی هسته‌ای است و به صورت مداوم مسئولان جهانی پیروی از کنوانسیون را در ایران بررسی می‌کنند و امسال بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به ایران دادند و بر طبق این کنوانسیون ٧٠ درصد قیمت خرده فروشی سیگار باید مالیات اخذ شود؛ در حالی که متاسفانه در این زمینه عملکرد خوبی نداریم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه روزانه ٢٠ میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود، گفت: سالی ١٠٠ هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود و بزرگترین خطر فشارخون، مصرف سیگار است و خطر سکته قلبی تا ٢ برابر با مصرف دخانیات افزایش پیدا می‌کند.

مسجدی گفت: از سال ٨۵ تا ٩٨ باید ١۴٠ درصد مالیات افزایش پیدا می‌کرد. هر چند قیمت سیگار از بهمن ماه سال گذشته گران شده، اما از این محل یک ریال به جیب دولت وارد نشده و این پول‌های کلان به جیب تولیدکنندگان و واردکنندگان و دلالان می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه در کشور اعتقادی به مالیات بر دخانیات وجود ندارد، گفت: کارشناسان سازمان بهداشت جهانی هشت جلسه در ایران جلسه گذاشتند و با هزینه سازمان بهداشت جهانی افرادی را برای آموزش به ترکیه فرستادند تا مالیات بر سیگار افزایش پیدا کند، اما متاسفانه حتی این اقدام‌ها نیز موثر نبود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه ما در همه چیز به جز سیگار تحریم هستیم، گفت: در ۴٠ سال پس از انقلاب ما تحریم بودیم و سال گذشته بیش از ۵٠ میلیون دلار واردات سیگار داشتیم و حتی سیگار آمریکایی به ایران وارد می‌شود.

وی با اشاره به جمع آوری قلیان از قهوه‌خانه ‌بیان کرد: دادستان قزوین و اصفهان و کردستان در این زمینه پای کار بودند، اما برخی نمایندگان مجلس استفساریه خارج شده قهوه خانه از شمول اماکن عمومی را امضا کردند.

وی ادامه داد: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت از مهرماه ٩٧ دانشگاه بدون دخانیات را ابلاغ کرده‌اند و وزارت بهداشت طرح بیمارستان بدون دخانیات را دنبال می‌کند و در این طرح تا ١٠٠ متری بیمارستان سیگار عرضه نخواهد شد. در سال بیش از ٢٢ میلیون نفر به بیمارستان‌ها می‌آیند و می‌توان از این ظرفیت برای مبارزه با دخانیات استفاده کرد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به تخصیص ارز دولتی به واردات کاغذ سیگار و توتون بیان کرد: سیگار در پنج ردیف اول تخصیص ارز واردات کاغذ سیگار و توتون قرار گرفته است و مراجع تقلید نسبت به این موضوع انتقاد دارند.

مسجدی گفت: تمام مدارس ورامین تحت پوشش طرح پیشگیری از مصرف دخانیات (پاد) قرار گرفتند و ٨٠ درصد مردم از این طرح حمایت کردند، اما آموزش پرورش در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها