يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۲۰۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۱۷ مهر ۱۳۹۸
علی‌رغم عهدشکنی شرکت فرانسوی
در حالی که شرکت توتال پس از دریافت اطلاعات حساس فاز 11 پارس جنوبی و بدون پرداخت یک ریال جریمه، بصورت یکطرفه قرارداد با وزارت نفت را ترک کرد، وزیر نفت به جای پاسخگویی در این باره مدعی شد خروج توتال و شرکت چینی در یک فضای کاملا دوستانه صورت گرفت!
به گزارش پایگاه 598، بیژن زنگنه در حاشیه کنگره نفت و نیرو، با بیان اینکه «توتال و شرکت چینی به دلیل تحریم از طرح توسعه فاز ۱۱ خارج شدند»، خاطرنشان کرد: «خروج آنها در یک فضای کاملا دوستانه صورت گرفت، چراکه تحریم‌ها اجازه فعالیت آنها را نمی‌داد»!

گفتنی است که قرارداد با توتال هم مانند بسیاری از قراردادهای منعقد شده در دولت تدبیر و امید محرمانه بود و در نهایت هم پس از اینکه توتال اطلاعات میدان را گرفت و رفت، معلوم شد دست وزارت نفت به جایی بند نیست و یک ریال هم جریمه برای ترک یکطرفه قرارداد از سوی توتال در نظر گرفته نشده است.

وزارت نفت که مسئول اصلی این قرارداد است، نه تنها درباره خروج اطلاعات میدان پارس جنوبی مورد مواخذه قرار نگرفت که هیچوقت عذرخواهی هم نکرد.

پس از توتال هم زنگنه گفت که احتمالا طرف چینی قرارداد را اجرا خواهد کرد، اما چینی‌ها هم پای کار نیامدند ولی زنگنه همین موضوع را هم با ادبیاتی متفاوت بیان کرد و مدعی شد که چینی‌ها از این قرارداد کنار گذاشته شدند!

سرانجام با نا امیدی از شرق و غرب، وزارت نفت ناچار شد این پروژه را به شرکتهای ایرانی بسپارد، اما این سؤال همچنان باقی است که اگر شرکتهای داخلی قادر به اجرای این پروژه بودند، چرا در این شش سال به آنها اعتماد نشد و چه کسی در برابر هزینه فرصت از دست رفته کشور در این سالها پاسخگوست؟ حالا هم کار به جایی رسیده که وزیر نفت به جای پاسخگویی، به راحتی اظهار می‌کند خروج فرانسوی‌ها و چینی‌ها از قرارداد در فضای دوستانه انجام گرفته است!

زنگنه همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا پس از کاهش سهمیه بنزین که با کارت سوخت جایگاه از 30 لیتر به 20 لیتر رسید احتمال سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد گفت‌: هر چیزی در این حوزه ممکن است.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند چرا که کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید در زمان اضطرار از آن استفاده کرد.

وزیر نفت ادامه داد: امکان دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران باز هم کاهش یابد بنابراین لازم است تا تمام مالکین خودرو از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

زنگنه در پاسخ به سؤالی درخصوص توسعه لایه نفتی پارس جنوبی هم گفت: برای توسعه این پروژه مذاکراتی را با چند شرکت ایرانی داشتیم اما هنوز به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نرسیده‌‌ایم.
منبع:کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها