يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۲۳۴۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۰۱ آبان ۱۳۹۸
پایان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه؛
«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه می‌گوید, توافق به دست آمده با روسیه، مسلحین کرد را ملزم به خروج از «منطقه امن» در شمال سوریه، ظرف 150 ساعت کرده است و پس از آن آنکارا و مسکو گشت‌های مشترکی را جهت حفاظت در این منطقه اجرا می‌کنند.
سرویس بین الملل پایگاه 598-مهدی هواسی/ «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه می‌گوید، توافق به دست آمده با روسیه، مسلحین کرد را ملزم به خروج از «منطقه امن» در شمال سوریه، ظرف 150 ساعت کرده است و پس از آن آنکارا و مسکو گشت‌های مشترکی را جهت حفاظت در این منطقه اجرا می‌کنند.

در تاریخ 9 اکتبر، ترکیه با هدف ایجاد «منطقه امن» و پاکسازی این منطقه از نیروهای موسوم به دموكراتیك سوریه (SDF) و همچنین آنچه که «بازگرداندن حدود 3 میلیون پناهنده سوری در ترکیه به کشورشان» خوانده می‌شد به مناطقی در شمال سوریه حمله کرد.

حالا طبق توافق نامه اعلام شده در یک کنفرانس خبری مشترک در سوچی، آنکارا یک منطقه 120 کیلومتری بین شهرهای تل ابیض (گری سپی) و راس العین (سری کانی) را تحت کنترل خواهد داشت و همزمان نیروهای مسلح کرد تا فاصله 30 کیلومتری از مرز عقب‌نشینی کنند.

از امروز (چهارشنبه 23 اکتبر) پلیس نظامی روسیه به همراه مرزبانان سوریه، موظف به نظارت بر خروج نیروهای موسوم به یگان‌های مدافع خلق (YPG) و نیروهای دموکراتیک سوریه SDF و خلع سلاح‌های آنها تا عمق 30 کیلومتری (19 مایل) خاک سوریه از منطقه مرزی با ترکیه، طی 150 ساعت آینده هستند.

همچنین بر اساس این توافق وضع شده است که گشت مشترک روسیه و ترکیه در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح تا عمق 10 کیلومتری خاک سوریه، به استثنای شهر قامشلی آغاز خواهد شد.


آنکارا و مسکو در این نشست بر تعهد خود برای حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و حمایت از امنیت ملی ترکیه تاکید کردند. در این توافق همچنین مقرر شده است که نیروهای مسلح کرد از شهرهای «تل رفعت» و «منبج» واقع در ریف شمالی حلب خارج شوند.

از زمان آتش‌بس وضع شده در هفته گذشته، آنکارا بارها هشدار داده بود که اگر SDF از منطقه مد نظر خود خارج نشود؛ بلافاصله دوباره حمله به شمال سوریه را از سر خواهد گرفت.

در همین زمینه یک استاد ترکیه‌ای در روابط بین الملل دانشگاه «آلتین باش» استانبول معتقد است که "ترکیه به نتیجه‌ای نیاز داشت که نگرانی های امنیتی خود را برآورده کند."

دکتر «احمد هان» گفت: "اگرچه ترکیه به منطقه امنی که در نظر داشت؛ به طور کامل دست نیافته است؛ اما کنترل روسیه و سوریه بر مناطقی که قبلاً توسط YPG نگهداری می‌شده است؛ این نگرانی‌ها را برطرف خواهد کرد."

ترکیه در نظر داشت نواری به طول 460 کیلومتر مربع در امتداد مرز ترکیه و سوریه و به عمق 20 مایل (32 کیلومتر) در خاک سوریه ایجاد کند که از رود ساجور در غرب تا شهر کمالیه در شرق امتداد پیدا می‌کرد. با این حال در جریان آتش‌بس‌های صورت گرفته، ایالات متحده و SDF گفتند که منطقه امن ترکیه فعلا مساحتی حدود 120 کیلومتر (75 مایل) بین شهرهای راس العین و تل ابیض ایجاد شده است؛ چیزی که در سوچی نیز بر سر آن توافق شده است.

سرگئی مارکوف، استاد علوم سیاسی و عضو سابق پارلمان روسیه نیز نتیجه مذاکرات روز سه‌شنبه را یک وضعیت "برد-برد" برای آنکارا و مسکو توصیف کرد.

وی گفت: "YPG از بخش بزرگی از مرز ترکیه و سوریه خارج شده است و دیگر قادر نخواهد بود که از PKK و چریک‌های کرد در کردستان ترکیه پشتیبانی کند."

آنکارا، YPG مسئول پشتیبانی و گسترش حزب مسلح کارگران کردستان (PKK) می‌داند. این حزب چندین دهه است که با هدف استقلال کردها، علیه دولت ترکیه می‌جنگد.

در اوایل ماه اکتبر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای خارج کردن تقریباً 1000 سرباز آمریکایی از شمال شرقی سوریه اعلام کرد. اقدامی که به تعبیر بسیاری از کارشناسان نوعی خلاء قدرت را در منطقه در پی خواهد داشت و منجر به نوعی آنارشیسم خواهد شد که راه را برای عملیات تهدیدآمیز طولانی علیه ترکیه هموار می‌کرد.

پس از چند روز از حمله ترکیه به شمال سوریه، خبرگزاری دولتی «سانا» سوریه از اعزام نیروهای ارتش سوریه به مناطقی در ریف شهر منبج برای مقابله با حمله ارتش ترکیه و مسلحین تکفیری سوری خبر داد.
رویترز به نقل از عضو ارشد یکی از احزاب کرد این تصمیم را  در پی مذاکرات انجام شده در پایگاه نظامیان روس در سوریه، موسوم به «حمیمیم» توصیف کرد که در آن نمایندگانی از سوی دولت بشار اسد و نمایندگان «نیروهای سوریه دموکراتیک» حضور داشته‌اند.

مقامات آنکارا در واکنش به این اقدام اظهار داشته‌اند که ترکیه تا زمانی که «تروریست»ها از منطقه خارج شوند؛ مخالفتی با جایگزینی نیروهای دولت سوریه در برخی از مناطق تحت کنترل YPG ندارند.

اس دی اف از عقب نشینی نیروهایش از تل‌ابیض خبر داد

ترکیه روز چهارشنبه با پایان مهلت آتش‌بس در شمال سوریه گفته که "نیازی نیست" عملیات ارتش این کشور علیه نیروهای کرد در خارج از ناحیه فعلی از سر گرفته شود.

آنکارا گفت آمریکا به این کشور اطلاع داده که عقب نشینی نیروهای کرد از نواحی نزدیک مرز این کشور در شمال سوریه اکنون "کامل شده است."

این خبر ساعاتی پس از آن اعلام شد که ترکیه و روسیه اعلام کردند طی یک توافق "تاریخی" نیروهای کرد را از مرز سوریه با ترکیه دور نگاه خواهند داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها