أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۵۸۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۹ دی ۱۳۹۸
روزگذشته در ادامه جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه نوبت به محمدرضا جهانبانی و عمار صالحی رسید. نماینده دادستان خطاب به جهانبانی گفت: «شما با زعفران آمدید و به زعفرانیه رفتید. تمام هلدینگ و شرکت‌های شما یک اتاق بود، اما هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید و پس ندادید!»
به گزارش پایگاه 598، قاضی اسدالله مسعودی مقام، در ابتدای جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی اتهامات محمدرضا جهانبانی را مجدداً تفهیم کرد و از وی خواست ضمن کنار گذاشتن حواشی، دفاعیات خود را مطرح کند.

۲۷ کشتی بار آوردم
جهانبانی در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهام اینجانب اخلال در نظام اقتصادی کشور ذکر شده است، در حالی که وکیل بانک سرمایه اتهام واهی زده و در پی آن من هزار و ۱۰۸ روز یعنی نزدیک به سه سال در بازداشت بودم، گفت: «کل تسهیلات دریافتی از طرف شرکت‌های من کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا پیش از دستگیری ۳۵۱ میلیارد تومان به بانک سرمایه، سود پرداخت کرده‌ام.»

وی که با صدایی آرام دفاعیه‌ای طولانی را قرائت می‌کرد، بار‌ها از روی دفاعیه خواند که عدم حمایت‌های دولت از بخش خصوصی همچون فعالیت‌های من باعث زیانم شد. در این هنگام قاضی مسعودی مقام به وی تذکر داد، بار‌ها این سخن را گفتید و باید به اصل مطلب بپردازید.

جهانبانی باز هم این سخنش را تکرار کرد و گفت: مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان به بانک شاکی بدهکارم، این در حالی است که بیش از مبلغ مذکور اموال قابل تهاتر در اختیار بانک و مرجع قضایی است. من ۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت وارد کشور کردم و در سخت‌ترین دوران کالای اساسی به کشور آوردم. یک‌میلیون و ۱۱۴ تن کالا هم توسط ۲۷ کشتی وارد کشورکردم.

اموال زن و مادرزنم هم در بانک است
وی با بیان اینکه در سوابق تجاری‌ام هیچ تخلفی نبوده، افزود: براساس قوانین تخلف کردم، اما مجرم نیستم. خالص مانده بدهی ۳۰۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که نرخ سود دریافتی بانک ۳ درصد نبوده بلکه ۲۸ درصد بوده، یعنی دو برابر نرخ مصوب بانک مرکزی سود دریافت می‌کردند. شفافیت عملکرد من مشخص است و بنابراین استدعای یکسان‌نگری با سایر مشتریان را دارم.

جهانبانی ادامه داد: در سال ٩٤ شرکت‌ها نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند، بنابراین تسهیلات شش ماه تمدید شد و به تأیید مدیریت وقت رسید؛ تمام فعالیت‌هایم در دوره مدیرعاملی آقای بخشنده بود و در دوره قندالی و کاظمی هیچ کاری با بانک سرمایه نداشتم. وی در پایان دفاعیاتش تأکید کرد: کل مطالب وکیل بانک سرمایه ۱۰۰درصد کذب است. عاجزانه خواهش دارم، فرصتی دهید تا بیرون باشم. در حال حاضر مهریه همسر من، مهریه مادرزنم و مهریه مادرم در رهن بانک است. حتی موبایل و ماشین بنده به نام شرکت بوده و همیشه به کشور خدمت کرده‌ام!

هلدینگ تک اتاقی
در ادامه جلسه دادگاه قاضی از نماینده دادستان خواست در جایگاه حاضر شود و نماینده دادستان هم با بیان اینکه آقای جهانبانی لایحه طولانی خواندند و استناد به قوانین کردند که این استنادات، استنادات نابه‌جایی بود، افزود: شما چه هلدینگی داشتید که اعضای هیئت‌مدیره آن افراد روستایی بودند و کل هلدینگ (مجموع شرکت‌های یک برند) در یک اتاق بود؟ شما با زعفران به بانک می‌رفتید (وی در مشهد تاجر زعفران هم بود) و تسهیلات می‌گرفتید و در زعفرانیه ملک می‌گرفتید. تسهیلات شما در دوران قندالی و کاظمی بوده در هیچ کجا نام آقای درخشنده نیست. تسهیلات را طوری گرفته‌اید که تازه از امسال به بانک هم بدهکار می‌شدید!

صد‌ها درصد منفعت را نمی‌گویید!
رسول قهرمانی با بیان اینکه من به قدری به شما (جهانبانی) کمک کردم که دیگر متهمان هم متوقع شده‌اند، افزود: می‌گویید ۳۵۱میلیارد رد مال داشته‌اید، اما این اسناد نشان می‌دهد که شما ۲۰۰ میلیارد پرداخت کرده‌اید، به اضافه خانه سعادت‌آباد که می‌شود حدود ۲۵۰ میلیارد تومان؛ اما شما هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اید، شما سود ۲۸ درصدی پرداخت کردید، اما در این سال‌ها اموال شما بدهکاران بانکی صد‌ها درصد افزایش یافت که آن را نمی‌گویید.

درآمد روزی ۲۰۰ میلیون
وی با بیان اینکه آقای جهانبانی اموال زیادی دارد و حدود ۳۴میلیارد تومان به کارخانه سنگستان پاسارگاد برده است، رو به قاضی کرد و گفت: تقاضا دارم راهکاری ارائه دهید تا با مشارکت آقای جهانبانی این پول‌ها با بدهی‌شان تسویه شود. مثلاً ایشان یک مجتمع توریستی در مشگین‌شهر اردبیل دارد که ماهی ۲۰۰میلیون تومان درآمد دارد.

جهانبانی بلافاصله گفت: نه! روزی ۲۰۰ میلیون درآمد دارم!» قهرمانی هم با تعجب افزود: یعنی شما با چنین سرمایه‌ای کسی را ندارید که این پول‌ها را برای شما با بدهی تسویه کند؟
جهانبانی گفت: «به‌خاطر پرونده قضایی‌ام همه می‌ترسند.»

شاکیانی که هر روز گلایه می‌کنند
نماینده دادستان افزود: با مدیرعامل بانک صحبت کردم و ایشان به‌خاطر بنگاه‌داری نکردن حاضر به گرفتن این مجتمع نیست، خب به دیگران بفروشید. عمار صالحی هم در بلوار دریای سعادت‌آباد یک ملک چهار طبقه و دو واحد تجاری دارد که با پول شرکت‌ها بوده، ما آن را ردیابی کردیم. آقای جهانبانی۱۷۰ سند مردم دست شماست و هر روز افرادی به دفتر من می‌آیند و با اشک و گریه می‌گویند، سند ما را آزاد کنید ملک ما از دست می‌رود! شما برای دریافت تسهیلات اهلیت نداشتید و گردش‌های مالی شما ضعیف بوده است.

قهرمانی تأکید کرد: شما می‌گویید فاکتورهایتان صوری نبوده، اما چگونه شرکت‌هایی که همه با هم در یک اتاق هستند فاکتور‌ها را مبادله می‌کردند؟! شما کار واردات را به دست افراد دیگر می‌سپردید تا آن‌ها برایتان انجام دهند، از سویی دیگر اگر شما واردات انجام می‌دادید پس بگویید بقیه پول‌ها کجاست؟ گندم و گوشت وارد کردید پس پول‌هایش چه شد؟

رضایت شاکیان در گرو سکوت
در ادامه دادگاه وکیل جهانبانی هم به جایگاه آمد و با بیان اینکه برای نسبت دادن هر جرم اثبات سه رکن لازم است، گفت: ایشان قبول دارند که بدهکار بانک است، اما مجرم نیست. در جایی از کیفرخواست گفته شده از بیت‌المال استفاده کرده، ولی اینطور نیست بانک سرمایه خصوصی بوده است.

پس از وکیل هم عمار صالحی به جایگاه آمد و گفت: یک روز بعد از خروج من از شرکت تیبا که مدیرعاملش بودم، تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی دادند که به من ربطی ندارد. یک سند هم از بی‌تقصیر بودن من در بانک بوده که اکنون گم شده است! امضا‌هایی که از طرف من بوده همه جعلی هستند. با آقای جهانبانی مشارکت داشتم، اما ایشان هم گاهی بدون اجازه من کار‌هایی می‌کرد که حالا من را گرفتار کرده است.

نماینده دادستان گفت: شما درخواست تسهیلات دادید. شما قرارداد با بانک را امضا کردید. قبول کردید که کپی مدارک شما به تأیید کارشناس رسمی برسد که رسیده. شما به آقای جهانبانی گفتید که سند ۱۷۰شاکی وی را می‌دهید که ایشان در دادگاه علیه شما حرف نزنند.

در نهایت هم قاضی مسعودی مقام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی متعاقباً اعلام می‌شود.
 
منبع:جوان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها