أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۶۵۱۷
زمان انتشار: ۱۵:۴۷     ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
شبکه الجزیره قطر می گوید انتقام جمهوری اسلامی ایران بابت ترور سردار قاسم سلیمانی فراتر از صرفا حملات موشکی به پایگاه های آمریکا در شمال عراق است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف، الجزیره در تحلیلی در وب سایت خود نوشت بعد از ترور ژنرال سلیمانی در 3 ژانویه، بسیاری نگران بروز جنگ شدید در خاورمیانه بودند، پاسخ ایران سریعا صورت گرفت گرچه به بروز جنگ منجر نشد، اما واکنش های بعدی ایران به ناآرامی بیشتر در خاورمیانه و فراتر از آن منجر خواهد شد. 

به نوشته الجزیره، از زمان حملات موشکی ایران به پایگاه آمریکا در شمال عراق علایم متناقضی درخصوص اقدام بعدی از سوی ایران ارسال می شود: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته است این اقدام در دفاع از خود بوده و پایان یافته اما اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام کرده است که ایران "به صورت مردانه به دشمن" ضربه خواهد زد. در همین حال آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از نیروی قدس به عنوان "مبارزان بدون مرز" یاد کرد و از ایرانی ها خواست تلاش کنند "در همه زمینه ها خود را تقویت کنند." 

به نوشته الجزیره، سخنان رهبر ایران نشان می دهد که ایران احتمالا به دنبال جنگ تمام عیار نخواهد بود اما این استراتژی را اتخاذ خواهد کرد: آغاز پیشرفت در توان هسته ای و ادامه تلاش برای اعمال نفوذ در خارج، از طریق نیروی قدس و متحدان منطقه ای خود. 

الجزیره با اشاره به اقدام اروپایی ها در آغاز مکانیسم حل اختلاف در برجام، از خروج ایران از پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی (ان پی تی) به عنوان یک گزینه به عنوان پاسخ ایران یاد کرد و نوشت ایران می تواند از متحدان سیاسی و نظامی خود نیز در منطقه استفاده کند. << تهران در پویش خود برای مقابله با حضور آمریکا در منطقه، سرمایه گذاری فراوانی صرف گروه های مسلح کرده است. در دهه گذشته، سپاه پاسداران با فرماندهی سلیمانی هزاران مبارز را در منطقه - عمدتا عراق و سوریه – بسیج و مسلح کرده است.  این، علاوه بر ائتلاف ایران با حزب الله لبنان و تعامل استراتژیک با حوثی ها در یمن است. لذا خطر حملات تلافی جویانه ایران از طریق گروه های نیابتی همچنان زیاد است. شبه نظامیان تحت الحمایه ایران مصمم هستند با نیروهای آمریکایی مبارزه کنند.>>

الجزیره با بیان آنکه اشتیاق انتقام جویی ایران، منطقه را از نظر سیاسی متاثر خواهد کرد، افزود سپاه پاسداران احتمالا تلاش خواهد کرد حضور خود را در سوریه گسترش دهد. در یمن نیز ایران تلاش خواهد کرد تا به عنوان "یک سهامدار عمده" موقعیت خود را تثبیت کند. در عراق، تلاش خواهد کرد بر امور سیاسی اعمال نفوذ کند و این امر احتمالا سبب خواهد شد اختلاف میان طرفداران و حامیان ایران تشدید شود. از سوی دیگر به دنبال ترور سلیمانی، درخواست ها برای اتحاد نیروهای شیعه که پیش از این با هم اختلاف داشتند، افزایش یافته است. 

به نوشته الجزیره عواقب ترور سلیمانی احتمالا در لبنان هم حس خواهد شد. حزب الله مهم ترین دارایی استراتژیک ایران در منطقه است و احتمالا حمایت های مالی ایران از این جنبش ادامه خواهد یافت. یک حزب الله قوی تر، در مذاکره با سایر گروه ها، احتمالا تاثیرگذاری بیشتری در مذاکرات سیاسی خواهد داشت به ویژه در شرایطی که عربستان که حامی اصلی سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان است، نشان داده تمایلی به تشدید تنش با ایران ندارد. 

<< در خلیج فارس نیز تقابل ایران و آمریکا با نگرانی بیشتری حس خواهد شد به ویژه در حالی که سال گذشته عربستان و امارات شاهد توان مندی های نظامی ایران بودند که پس از حملات پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان و حمله به نفت کش ها نزدیک تنگه هرمز صورت گرفت. هم ریاض و هم ابوظبی از بیم تاثیرپذیری بخش های نفتی خود و همچنین ایجاد بی ثباتی اقتصادی، تصریح کرده اند که خواستار خودداری از هرگونه تشدید تنش ها با ایران هستند.<< 

به گزارش الجزیره، قطر نیز روابط خوب خود را با ایران حفظ کرده است، آن هم در شرایطی که تهران در مدت محاصره قطر به دست عربستان، امارات و بحرین، از دوحه حمایت کرد. قطر از مدت ها قبل تلاش کرده است در قبال همسایه بزرگ خود، به عنوان یک میانجی و شریک عمل کند. تنها یک روز پس از ترور سلیمانی، "شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی" وزیر خارجه قطر به تهران رفت تا برای کاهش تنش ها اقدام کند. یک هفته پس از آن نیز امیر قطر – شیخ تمیم بن حمد آل ثانی – به تهران سفر کرد و خواستار مذاکره بین طرف های درگیر در بحران منطقه شد. 

الجزیره می افزاید با وجود تلاش های میانجیگرانه قطر و سایرین در منطقه، بی ثباتی و تقابل بیشتر در افق منطقه به چشم می خورد. << ترور سلیمانی فصل جدیدی از تقابل ایران با غرب را گشورده است و خروج از توافق هسته ای، تنها این بحران را تشدید خواهد کرد.>>


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها