أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۷۲۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
چندی پیش هیئت رسانه ای ایران با سفر به کشور سوریه به منظور بازدید حقایق بحران سوریه به این کشور اعزام گردید. حال خبرنگار اعزامی پایگاه 598 قسمت چهارم مشاهدات خود را در قالب گزارشی برای هرچه بیشتر روشن شدن وضعیت سوریه و عامل اصلی ناآرمی ها تقدیم نظر خوانندگان می نماید:

درعا؛ سنگر نخست فتنه

درعا استانی است با 367 هزار كیلومترمربع مساحت و یك میلیون و 270 هزار نفر جمعیت و عموماً عشایری که در یكصد كیلومتری جنوب دمشق قرار دارد و زندگی مردم آن بر پایه تجارت در مناطق مرزی ، كشاورزی و دامداری است.
طول مرز اردن با سوریه که در استان درعا قرار دارد 96 کیلومتر است و هیچ مانع مرزی میان دو کشور نیست و مزارع به هم چسبیده است‬ ‫و حتی فاصله مرزی به یک متر می رسد‬ .

سوریه تنها کشوری است که اجازه می دهد از کشورهای عربی بدون ویزا وارد سوریه شودند‬ ‫و این امر به دلیل وجود مرز طولانی اردن با سوریه و عدم نیاز به ویزا موجب سهولت رفت و آمد مردم این دو کشور و بخصوص مردم استان درعا با ساکنین مرزی کشور اردن گردیده است.





به نام اصلاحات به کام تکفیری ها


بحران سوریه ابتداً در استان درعا در شازده مارس 2011 (25 اسفند 1389) آغاز گردید و در آن شماری از تظاهرکنندگان از مسجد عمری این شهر خواستار انجام اصلاحات و بهبود خدمات شدند. ‫اما به سرعت روند تحولات گسترش یافت و تبدیل به آتش سوزی و تخریب ‫شد.

‫در 21 مارس (اول فروردین 1390) کاخ دادگستری و خودروهای دولتی درعا سوزانده شدند‬ و ابتداً معترضین خواستار تغییر "فیصل کلثوم" استاندار درعا و "عاطف نجیب" رییس اداره امنیت سیاسی شهر بودند.

آتش زدن کاخ دادگستری
دانلود







در 23مارس (3 فروردین 1390) استاندار سابق و رییس اداره امنیت سیاسی شهر درعا برکنار شد‬. در ‫26 مارس با شدت گرفتن تظاهرات، ساختمان منزل استاندار سابق سوزانده  ‫شد‬.




آتش زدن خانه استاندار سابق
دانلود

‫تغییرات خواسته شده توسط معترضین صورت گرفت اما ناآرمی ها گسترش یافت. ساختمان های دولتی و غیر دولتی سوزانده شد و راههای منتهی به شهر بسته شد‬ ‫و برخی از طرفداران نظام حاکم و بشار اسد مورد حمله قرار گرفتند‬ .

آتش زدن ماشین های دولتی
دانلود

در زمانی که امنیت استان درعا کاملاً ار بین رفته بود در 4 آوریل (15 فروردین 1390) "محمد خالد الهنوس" به عنوان استاندار از طرف بشار اسد تعیین شد .



شماری از افراد مسلح با تظاهرکنندگان وارد مرکز شهر شدند و شروع به تیراندازی به مردم و پلیس کردند. ‫تا آن زمان نیروهای پلیس شهری مسلح نبودند ‬.

‫در 7 آوریل مجددا افراد مسلح به مردم تیراندازی کردند و صداو سیما درعا ازآنها تصویربرداری و آن را پخش کرد. ‫در 8 آوریل ساختمان صداو سیما درعا پس از پخش تصاویر درگیری ها به اتش کشیده شد‬.



‫همزمان با این وقایع استاندار جدید با برخی از اعیان و بزرگان و وکلا و شوراهای محلی و رهبران معترضان دیدار نمود‬ و ‫توافق شد که هیتی برای دیدار با اسد تشکیل شود. هیئت ‫‫50 نفری از افراد نام برده تشکیل شد و در 14 آوریل با اسد دیدار کردند‬.

‫این دیدار 3 ساعت طول کشید و تمامی خواسته های آن ها برآورده شد‬، ‫حتی یکی از خواسته های آنها که عدم وجود نیروهای پلیس مگر در پادگان ها بود هم عملی شد‬.

‫پس از بازگشت هئیت مذکور از دمشق در تمام استان درعا حتی پلیس راهنمایی رانندگی نیز در استان نبود ‬(‫این وضعیت تا 24 آوریل ادامه یافت‬) ‫اما در 15 آوریل روز جمعه تعداد تظاهرکنندگان زیاد شد و سقف شعارها افزایش یافت و خواستار سرنگونی نظام شد ‫و نارامی در استان ادامه یافت و ترور مردم و تسویه حساب های شخصی و خانوادگی و سرقت انجام گرفت‬ .

‫شمار زیادی از مردم خواستار آرامش شدند‬.

آتش زدن مغازه ها
دانلود

‫در 24 آوریل یکی از مراکز پلیس در شهر نوی مورد حمله قرار گرفت. تمام نیروهای پلیس کشته شدند و ساختمان پلیس سوزانده شد. ‫پس از آن جنازه های قربانیان را تکه تکه کردند‬.



‫از این تاریخ به بعد به دلیل گسترش ناامنی ها مردم درعا خواستار ورود نیروهای مسلح به استان درعا شدند .


درگیری پلیس و معارضان در شهر

‫در 25 آوریل ارتش سوریه وارد شهر درعا و برخی از روستا ها شد و امنیت در بخش زیادی از شهر و استان برقرار شد‬ .

کمین معارضین و قتل عام پلیس
دانلود

‫علت این اعتراضات شاید در ابتدا خواسته های مردمی بود اما از سوی طرفهای خارجی مورد سوء استفاده قرارگرفت.

‫جنگ رسانه ای غرب در حمایت از اغتشاشگران

جنگ رسانه ای جهانی علیه سوریه آغاز شد که دروغ پردازی هایی را درباره اوضاع کشور و مشخصاً درباره درعا منتشر می کرد‬ اما واقعیت کاملا برعکس این دروغ پردازی ها است‬. ناآرمی ها و ورود اسلحه با درعا از طریق پرداخت مبالغ هنگفت به قاچاقچیان سلاح از اردن و توزیع بین تکفیری ها و سلفی ها شدت گرفت.



‫از اماکن مختلف افراد مسلح به درعا وارد شدند و اقدام به حمله به شهروندان و آدم ربایی و سرقت برخی از بانکها و مراکز مالی و ترور شبانه نیروهای امنیتی کردند‬.

‫گروههای مسلح در مناطق مختلف جابه جا می شوند و اینها شماری سلفی، شماری اخوانی و شماری دیگر از افراد محکوم شده از دزدان، تاجران مواد مخدر هستند‬.

لطفا این فیلم را نبینید +25

سربریدن مردمی که حامی دولت یا وابستگی به دولت داشتند
دانلود

‫آخرین انها انفجار خودروی بمبگذاری شده در روز شنبه 13 اسفند ماه 90 در یکی از میدانهای شهر بود‬ ‫که در آن شماری از شهروندان و افراد نظامی زخمی شدند و دو شهروند به شهادت رسیدند.

درعا هم اکنون آرام است و مردم نگران از آینده به کسب و کار مشغول اند ...




-----------------------------
گزارشی از: محمد حسین همتی نژاد
----------------------------
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها