امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۶۷۳۰۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه قم؛
دو هدف عمده وجود دارد که اولی بحث قانون‌گذاری است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کشور قانون‌گذاری می‌کنند. درواقع هدایت قوه مجریه و قوه قضائیه، اگر بگوییم قانون چنین جایگاهی دارد هم توسط قوه مقننه صورت می‌گیرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از راسخون، حضور در انتخابات یکی از مسائل مهم کشور است که برای آینده نظام و کشور بسیار اهمیت دارد اما مسئله مهم‌تر حضور با بصیرت و انتخاب شخص اصلح و شایسته برای مجلس است چراکه نماینده انتخاب‌شده می‌تواند در روند حرکت قوه مجریه و قوه قضائیه هم تأثیرگذار باشد.
 
آنچه ما در نظام جمهوری اسلامی ایران به آن سرافرازیم، وجود مجلس بااقتدار، مشروع و مقبول و کارآمد است. مجلس عصاره و خانه ملت است. مجلس مظهر حکومت مردمی (مردم‌سالاری دینی) و اداره‌کننده حقیقی کشور است. مجلس شورای اسلامی جایگاه و مسیر حرکت دولت و ملت را مشخص می‌کند و نیز مظهر خواسته‌های مردم درزمینهٔ سیاست‌های گوناگون چه داخلی و چه خارجی است. با توجه به این مسائل و شرایط خاص امروز کشور می‌طلبد که مردم در انتخابات با بصیرت بالا حاضر شوند تا بتوانند افرادی اصلح و شایسته را روانه خانه ملت کنند تا آینده کشور روبه‌پیشرفت برود.
 
از همین رو خبرنگار راسخون با حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز، عضو خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه قم گفتگویی انجام داده است.
 
راسخون: شاخصه‌های نماینده شایسته و اصلح از نظر امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و قرآن چیست؟
انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی و از ثمرات انقلاب اسلامی است تا مردم در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. هرچه این مشارکت بیشتر شود باعث اقتدار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود درعین‌حال دلگرمی برای مسئولین و موجب شادی مقام معظم رهبری خواهد شد.
 
شاخص‌های کاندیدای مجلس شورای اسلامی بسیار است ولی می‌توانیم این شاخص‌ها را با معیار هدف بسنجیم، یعنی ببینیم هدف از تشکیل مجلس شورای اسلامی چیست.
 
تأثیر نمایندگان بر قوای دیگر
دو هدف عمده وجود دارد که اولی بحث قانون‌گذاری است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کشور قانون‌گذاری می‌کنند. درواقع هدایت قوه مجریه و قوه قضائیه، اگر بگوییم قانون چنین جایگاهی دارد هم توسط قوه مقننه صورت می‌گیرد.
 
قانون‌گذاری خوب و مناسب وقتی انجام می‌شود که نماینده به مقررات و آموزه‌های دینی احاطه و اشراف داشته باشد و همچنین نیازهای کشور را درک کند.
 
وقتی فردی وارد مجلس می‌شود درست است از یک شهر و منطقه انتخاب‌شده است اما در مجلس نماینده جمهوری اسلامی ایران است و برای جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری می‌کند. لذا برخی از لوازم قانون‌گذاری مانند آشنایی با علم حقوق یا آشنایی با علم فقه است. همچنین باید ترکیب نمایندگان مجلس به‌گونه‌ای باشد که به همه اقشار مردم اشرافیت داشته باشند.
 
کاندیدها باید با اسلام و مشکلات کشور آشنا باشد
پس در خصوص شاخصه اول باید گفت آشنایی با اسلام و آشنایی با وضعیت کشور مهم است و این‌که در قانون‌گذاری هم بتوانند قوانینی را وضع کنند که تصریح داشته باشد، بیدار کننده باشد و تعارض کمتری با قوانین دیگر ایجاد کند. این مسائل می‌طلبد که این توانمندی‌ها و تخصص‌ها در نماینده مجلس وجود داشته باشد.
 
وظیفه نظارتی نمایندگان
و اما شاخص دوم نظارت است. یکی از وظایف نماینده مجلس در قانون اساسی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و قضایی کشور است که در این زمینه مجلس‌های ما معمولاً می‌توانستند قوی‌تر عمل کنند.
 
بنابراین باید کسی را انتخاب کنیم که در کنار آشنایی با آموزه‌های دینی و قانون‌گذاری، تخصص، توانمندی، شهامت و شجاعت در ارتباط با نظارت داشته باشد تا بتواند تحت تأثیر قرار نگیرد و با تجمیع‌ها و تهدیدها باز هم وظیفه نظارتی خود را درست انجام دهد. باید کسی را انتخاب کنیم که قوت شخصیتی داشته باشد و سرزنش‌ها کمتر در او اثر کند.
 
برخی وعده‌ها انحراف است
 معمولاً کسانی که خود را معرفی می‌کنند بیشتر نگاه منطقه‌ای دارند؛ امروز کاندیداها وعده‌هایی مانند اینکه در فلان منطقه گاز و یا آب می‌کشیم را سر می‌دهند که این یک نوع انحراف است و این انحراف به تدریج به وجود آمده است که باید اصلاح شود تا مجلسی قوی‌تر داشته باشیم.
 
مقام معظم رهبری هم روی قوت مجلس تأکید داشته و دارند تا اگر استکبار حرفی و یا تهدیدی در خصوص جمهوری اسلامی ایران انجام داد مجلس بتواند بااقتدار جواب استکبار جهانی را بدهد و در مقابل او بایستد.
 
نکته بعدی که بسیار مهم است بحث شفافیت است، برخی مسائل در حریم خصوصی افراد قرار دارد و اگر کاندیدایی به این مسائل ارزشی قائل نباشد و دائماً بخواهد روحیه نفاق و دورویی در جامعه رواج دهد این کاندیدا به درد مجلس نمی‌خورد.
 
لذا اگر ما بتوانیم از طریق معتمدین محلی مخصوصاً روحانیون بزرگواری که طمعی در این زمینه ندارند، در خصوص شناخت افراد به مردم کمک کنیم تا مردم بتوانند کاندیدای اصلح و شایسته را انتخاب کنند قدم بزرگی در قوی‌تر کردن مجلس بر خواهیم داشت.
 
کاندیدا در کنار رقابت، رفیق هم باشند
راسخون: هر چیزی آدابی دارد و آداب انتخابات هم رعایت کردن اخلاق انتخاباتی است. نظر شما در این خصوص چیست؟ چرا برخی از کاندیداها برای رسیدن به صندلی سبز مجلس از هر عملی استفاده می‌کنند.

در ذات انتخابات یک نوع رقابت وجود دارد درنتیجه رقبا باید بتوانند باهم درعین‌حالی که رقیب هستند رفیق هم باشند. انتخابات در دنیا سابقه دارد. ما می‌توانیم در این زمینه از آن اصول مسلمی که بُعد فرهنگ خاص غربی را ندارد و بُعد اخلاقی و انسانی دارد کمک و استفاده کنیم. اخلاق انتخاباتی بسیار مهم است که باید توسط کاندیداها رعایت شود.
 
تخریب و سرکوب رقیب انتخاباتی جزء اخلاق اسلامی نیست
در حال حاضر دیده می‌شود برخی از کاندیداها به جای این‌که برنامه‌های خود را معرفی کنند در تلاش هستند تا رقیب خود را تخریب و سرکوب کنند که این عمل جزء اخلاق اسلامی نیست و یا می‌بینیم برخی از کاندیداها از مناسبت‌های مذهبی سوءاستفاده می‌کنند و یا از طریق شام دادن و غیره به دنبال کسب رأی هستند، واقعاً این مسئله بی‌تقوایی و بی‌انصافی است که فردی در انتخابات از این طریق ورود پیدا کند و به دنبال جمع‌آوری رأی باشد درحالی‌که این مدل اقدامات در مردم اثر عکس می‌گذارد.
 
امیدواریم کاندیداها صداقت داشته باشند، دروغ نگویند، غیبت نکنند، تهمت نزنند، جعل سند انجام ندهند، رقبا را تخریب نکنند تا شاهد انتخاباتی سالم و پرشور همراه با رقابت درعین‌حال توأم با رفاقت باشیم.
 
راسخون: برای بالا بردن مشارکت در انتخابات چه اقداماتی را پیشنهاد می‌دهید؟
یکی از راه‌های بالا بردن مشارکت در انتخابات، ایجاد رقابت است که همیشه وجود داشته است. حضور هر کسی با هر سلیقه‌ای در انتخابات یعنی وقتی مردم بر اساس ذوق و سلیقه خود با شناختی که دارند بتوانند از لیست، کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کنند.
 
رسانه‌ها به شبهات انتخاباتی پاسخ دهند
مسئله بعد ورود رسانه‌ها به این عرصه است، رسانه‌ها باید شبهه‌هایی که از طریق رسانه‌های بیگانه ایجادشده است را پاسخ دهند. امروز شاید عده‌ای تصور کنند که رأی آن‌ها در انتخابات تأثیرگذار نباشد درحالی‌که این صد درصد اشتباه است جمهوری اسلامی در پیچ‌هایی از تاریخ نشان داده است که واقعاً پایبندی به رأی مردم یک اصل است؛ برخی مواقع همه فکر می‌کردند که در فلان انتخابات رهبری ورود خواهد کرد رهبری هیچ‌گاه در انتخابات ورود نکرده و هر آنچه را که مردم انتخاب کرده‌اند به آن پایبند بوده است. پاسخ دادن به شبهات خیلی می‌تواند در مسئله بیشتر شدن مشارکت تأثیر داشته باشد.
 
مسئله بعد اینکه مسئولینی که در انتخابات حضور ندارند ولی تریبون دارند باید بر کارساز بودن رأی هر نفر تأکید کنند. همچنین امروز دشمنان اسلام به دنبال کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات هستند که باید این مسئله برای مردم بازگو شود تا مردم بدانند با حضور خود با دشمن مقابله می‌کنند و نقشه‌های او را خنثی خواهند کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها